پروین محمدی: اعتبارات پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد هفت دهم درصد کل اعتبارات این دانشگاه است و برای تحقیقات کافی نیست.

اعتبارات 7 دهم درصدی پژوهش برای تحقیقات کافی نیست

این مطلب را معاون پژوهش دانشگاه علوم پزشکی مشهد در جمع خبرنگاران عنوان کرد و افزود: با اینکه قرار بوده 4 درصد تولید ناخالص ملی برای سال 94 به پژوهش اختصاص پیدا کند، سهم پژوهش در بودجه بندی سال آینده فقط شش دهم درصد است درحالی که برای تجهیز دانشگاه کارآفرین و آموزش و پژوهش نیروهای کارآفرین به بودجه بیشتری نیاز داریم.

دکتر محسن تفقدی اضافه کرد: بزرگترین دغدغه متولیان پژوهش در کشور عدم سرمایه‌گذاری در زمینه پژوهش است، زیرا تسریع در انجام پژوهش‌ها و راه‌اندازی دانشگاه کار‌آفرین به یک اقدام سرمایه‌گذاری نیاز دارد و پشتیبانی و حمایت تنها با حرف و نظر هیچ مفهومی ندارد.

دکتر تفقدی با بیان این مطلب که آسیب‌پذیرترین قسمتهای بودجه دانشگاه بخش پژوهش است، تصریح کرد: با توجه به منابع مالی دانشگاه که همیشه تحت تأثیر نوسانها با مشکل روبه‌رو می‌شود و به بخشهای پژوهش آسیب وارد می‌کند، می‌توانیم با استفاده از مصوبه‌ای  که یک تا سه درصد اعتبارات همه سازمانها باید صرف پژوهش شود توسط استانداری که متولی این موضوع است، بودجه سازمانهای غیر پژوهشی را به سمت دانشگاه‌ها و بخش پژوهشی هدایت کنیم تا تحقیقات در کشور به سمت توسعه سوق داده شود.

معاون پژوهشی دانشگاه با اشاره به اینکه در بحث تولید علم دانشگاه‌ها موظفند در کنار پژوهش به آموزش پژوهشگران نیز بپردازند، خاطر نشان کرد: دانشگاه علوم پزشکی وظیفه دارد پژوهش را در مرز دانش انجام دهد و با پژوهش به سمت رفع نیازهای بهداشتی جامعه هدایت شود، از این رو در راستای تولید فناوری و ایجاد نیروهای کارآفرین باید از اعتبارات بیشتری برخوردار شود و براساس اولویت های پژوهشی ملی و منطقه‌ای به رفع مشکلات منطقه بپردازد.

وی یکی از مشکلات منطقه خراسان را بیماری «اچ-تی-ال-وی-وان» اعلام کرد و گفت: خراسان یکی از مناطق اندمیک کشور در این زمینه شناخته شده و باید در این زمینه تحقیقات لازم صورت گیرد. همچنین سالک اولویت دیگری است که به پژوهش نیاز دارد و بحث مصرف منطقی دارو به بیماری های قلبی عروقی و ... براساس بار بیماری‌ها باید مورد بررسی قرار گیرد.

وی از توانمندسازی شرکتهای دانش‌بنیان در دانشگاه علوم پزشکی خبر داد و افزود: با حمایت دانشگاه از این شرکتها در حوزه فناوری که یکی از محورهای دانشگاه است تاکنون 26 شرکت دانش‌بنیان مجوز دریافت کردند و 13 شرکت نیز که بسیاری از آنها پژوهشگران علاقه‌مند خارج دانشگاه و دانشجویان و اعضای هیأت علمی هستند، در شرایط دریافت مجوز قرار گرفته‌اند.

افزون بر آن دو مرکز رشد فناوری سلامت در حوزه تجهیزات پزشکی و آی تی با پشتیبانی و حمایتهای دانشگاه در زمینه تحقیقات در دانشگاه فعال هستند. وی از پرداخت وام 700 میلیون تومانی در سال 93 به شرکتهای دانش‌بنیان از سوی دانشگاه خبر داد و اظهار داشت: دانشگاه در اشتراک صندوق سلامت ثامن از ایده‌ها، محصولات و  شرکتهای واجد شرایط حمایت خواهد کرد.

دکتر تفقدی همچنین از برگزاری جشنواره پژوهش در یازدهم دی ماه جاری در تالار رازی دانشکده پزشکی مشهد خبر داد و گفت: در این مراسم از 50 پژوهشگر برتر این دانشگاه به مناسبت هفته پژوهش تقدیر خواهد شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.