یک دیپلمات بلندپایه روسیه گفت، مسکو قصد ندارد پس از آن که نیروهای بین‌المللی کمک به برقراری ثبات و امنیت در افغانستان (ایساف) به مأموریت نظامی خود در این کشور پایان دادند، به افغانستان نیرو اعزام کند.

روسیه: قصد اعزام نیرو به افغانستان را نداریم

 به گزارش ایسنا،ایساف روز یک‌شنبه رسما به 13 سال ماموریت نظامی خود در افغانستان پایان داد. حدود 13 هزار نیرو از جمله 10 هزار و 800 نیروی آمریکایی در سال 2015 در افغانستان خواهند ماند تا نقشی حمایتی را در این کشور ایفا کنند.

زمیر کابولوف، فرستاده ویژه ریاست‌جمهوری روسیه به افغانستان در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری شینهوا اعلام کرد: روسیه یا سازمان پیمان امنیت جمعی به هیچ وجه قصد ندارند به افغانستان نیرو اعزام کنند.

وی تصریح کرد: روسیه در وهله نخست باید به فکر امنیت خود باشد. مسکو هیچ برنامه ای برای استقرار دوباره نیروهای مرزی خود در امتداد مرزهای افغان-تاجیک ندارد. با این حال، روسیه می‌تواند کمک نظامی فنی در اختیار دوشنبه قرار دهد.

کابولوف هشدار داد، پس از پایان مأموریت ایساف در افغانستان، گروه‌های مسلح از افراطیون از جمله داعش ممکن است اوایل سال 2015 به کشورهای آسیای مرکزی ازجمله تاجیکستان، ازبکستان و ترکمنستان سرازیر شوند.

وی گفت، طالبان نیز ممکن است تهدیدهای خود را برای کابل در سال 2015 افزایش دهد.

کابولوف همچنین تصریح کرد، به رغم تهدیدهای امنیتی ناشی از افغانستان از جمله قاچاق مواد مخدر، سازمان پیمان امنیت جمعی هیچ دستور کاری برای مقابله با مشکلات داخلی افغانستان ندارد.

وی افزود، سازمان پیمان امنیت جمعی تنها می‌تواند امنیت اعضای خود را تأمین کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.