۱۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۳
کد خبر: 255898

قدس آنلاین یزد - باغ و کوشک آصف‏‏پور واقع در روستاي جلال‌آباد دِزُگ دهستان رستاق در شهرستان اشکذر به شماره 31146 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید

کوشک آصف‏‏پور اشكذر يزد ثبت ملي شد

به گزارش قدس آنلاین از یزد ، سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره كل ميزاث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان يزد با بیان اين خبر اظهار داشت : باتوجه به سبک معماری، این بنا متعلق به دوران معاصر (پهلوی) و وجه تسمیه آن متأثر از نام مالک اصلی بنا است.

محسن ذاكري‎‌نيا  با بيان اين كه بنا به صورت یک خانه باغ است، در مورد آن تصريح كرد: اين مجموعه شامل باغی بزرگ و پر از درختان پسته است که ساختمان در وسط و ورودی آن در جهت شمال واقع شده ‌است.

وي افزود: پلان این بنا مربع شکل است و به طور کلی ساختمان شامل یک ایوان بزرگ با سقفی هلالی است كه  در طرفین این ایوان اتاق‌هایی وجود دارد که دارای دو ورودی از حیاط  و داخل ایوان هستند.

ذاكري‏‏نيا خاطر نشان ساخت: کلیه فضای ساختمان به فاصله نیم متر از زمین بالاتر است و توسط پلکان دسترسی به آنها امکان‌پذیر است.

وی تصریح کرد: در قسمت بیرونی ایوان و در طرفین، تزئینات گل‏‏بری مشاهده می‌شود و فضای داخل ایوان شامل ورودی اتاقها و طاقچههايی است که روی دیوار ایجاد شده است.

وي افزود: این ایوان با یک ورودی به اتاق پشتی یا حوض خانه متصل می‎‎شود که سقف حوضخانه دارای نورگیر و گوشه بندی‏‏های زیبایی است و در وسط اتاق حوض قرار دارد و در طرفین این اتاق نیز درگاه‏‏هایی است که به آشپزخانه و اتاق‏‏های دیگر راه پیدا می‌کند که البته این اتاق‏‏ها و آشپزخانه دچار آسیب دیدگی شده‌اند.

این مقام مسئول با اعلام اين كه پوشش بنا از خشت و گل و آجر است  که با گچ و کاهگل اندود شده ‌است، ادامه داد: با پیگیری مالک قسمت‏‏های آسیب دیده اين مجموعه در دست مرمت است.

گفتنی است؛ این بنا تنها خانه موجود در روستای جلال آباد دزُگ است که به سبک قدیمی خود باقیمانده و مالک نیز درصدد است که با مرمت و ثبت آن در فهرست آثار ملی به شکل سنتی  جهت استفاده مسکونی آن را حفظ نماید

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.