رییس سازمان انرژی اتمی از تامین رادیو دارو برای 140 مرکز درمانی کشور خبر داد و گفت: در مرکز علوم و فنون لیزر هفت دستگاه لیزر پزشکی جهت درمان پروستات و بیماری‌های پوستی و فیزیوتراپی تولید شده است.

صالحی خبر داد: ساخت هفت دستگاه لیزر پزشکی در کشور/تامین رادیو داروهای 140 مرکز درمانی

 

به گزارش خبرنگار فناوری ایسنا، دکتر علی‌اکبر صالحی در پیامی به کنگره کاربردهای لیزر پزشکی آورده است: مایه بسی خرسندی است که در پرتو الطاف ایزدی و به یمن توجه روز افزون جامعه علمی و دانشگاهی کشور به دستاوردهای نوین دانش بشری، شاهد رشد چشمگیر بهره‌برداری از ثمرات و برکات علوم و فنون لیزر در مسیر ارتقاء خدمات پزشکی و کاستن از درد و رنج بیماران هستیم. البته با عنایت به گستره و وسعت کاربرد لیزر به عنوان یک فناوری برتر در سطح بین‌المللی و با عطف و توجه به تنوع و میزان کاربرد آن در زمینه‌های گوناگون از جمله پزشکی این اقبال چندان مایه تعجب نیست.

 

وی در این پیام با تاکید بر این که در دهه‌های گذشته علوم و فنون لیزر سهم قابل توجهی در ایجاد تحول بنیادی در صنایع مختلف از جمله صنعت تجهیزات و ابزار پزشکی داشته است، اظهار داشت: با ورود لیزر به قلمرو علوم پزشکی بسیاری از محدودیت‌های جامعه پزشکی در درمان بیماران از جمله در تشخیص امراض و جراحی برطرف شده و با استفاده از دستاوردهای این فناوری نوین بسیاری از دردمندان و نیازمندان خدمات درمانی در فائق آمدن بر عوارض دوره درمان با چالش‌های کمتری مواجه شدند.

 

در ادامه پیام آمده به رغم گذشت بیش از 50 سال از تولد اولین دستگاه لیزر و با توجه به ساخت اولین دستگاه لیزر گازی به دست دانشمند ایرانی پروفسور علی جوان انتظار می‌رفت که سهم ما در دستیابی به آخرین دستاوردهای این فناوری بیش از سطح فعلی باشد.

 

رییس سازمان انرژی اتمی با بیان این که طی سالهای گذشته انتقال این فناوری به لحاظ ارزش و اهمیت کاربرد آن با موانع و محدودیت‌های بسیاری همراه بوده است، ادامه داد: علاوه بر این برخی از دستگاه‌های وارداتی نیز به صورت محدود و برای کاربردهای خاص بدون انتقال دانش فنی و با وابستگی شدید به پشتیبانی و تامین قطعات یدکی در اختیار پژوهشگران و کاربران ایرانی قرار گرفته است.

 

در این میان برخی از پزشکان به دلیل عدم آشنایی کافی با کارکردهای متنوع دانش لیزر استفاده از آن را بیشتر در محدوده اپراتوری در دستور کار قرار داده‌اند؛ از این رو، آشنایی عمیق با ظرایف این فناوری به صورت آکادمیک و تدرس مبانی و کارکردهای این شاخه از دانش جدید در دانشگاه‌های پزشکی کشور امری اجتناب ناپذیر است.

 

معاون رییس جمهور همچنین با اشاره به برنامه‌های سازمان انرژی اتمی در یک دهه گذشته خاطرنشان کرد: حوزه سلامت همواره در صدر فهرست برنامه‌های کلان متخصصان صنعت هسته‌یی کشور قرار داشته است و طی سالهای گذشته سرمایه‌گذاری مناسبی در این زمینه صورت گرفته که نتایجی را نیز به همراه داشته است که از آن جمله می‌توان به برنامه‌ریزی انجام شده برای تامین رادیو داروهای مورد نیاز بیش از 140 مرکز درمانی در سطح کشور اشاره کرد.

 

وی همچنین از ساخت هفت دستگاه لیزر پزشکی در مرکز ملی علوم و فنون لیزر ایران خبر داد و گفت: به منظور تداوم بخشیدن به این رویکرد اصولی در مجموعه صنعت هسته‌یی، اجرای برنامه‌های تحقیقاتی گسترده‌ای را سامان داده و در این میان پژوهش در حوزه لیزرهای پزشکی را در دستور کار خود قرار داده است. در حال حاضر این مرکز ساختهفت دستگاه لیزر پزشکی را با موفقیت به انجام رسانده است.

 

ساخت لیزر هولمیوم و هارمونیک دوم با کاربرد جراحی برای درمان پروستات و اجرای فرآیند سنگ‌شکنی، ساخت لیزر اربیوم و دیودی برای استفاده در دندانپزشکی و همچنین ساخت لیزر فرکشنال برای یاری رساندن به روند درمان بیماری‌های پوستی و ساخت دستگاه لیزرتراپی برای به کارگیری در فیزیوتراپی در زمره آخرین دستاوردهای مرکز ملی علوم و فنون لیزر ایران قرار دارد.

 

وی گفت: مدیریت این مرکز تحقیقاتی، استانداردها و تایید فنی لازم را از مراجع ذی‌صلاح دریافت کرده و مجوز تولید این لیزرها از سوی اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت صادر شده است.

 

صالحی در ادامه پیام خود آورده است: اکنون به لحاظ دستیابی به اهداف مذکور، یکی دیگر از برنامه‌های کلان این مرکز، انتقال این فناوری به شرکتهای دانش بنیان برای تولید انبوه تجهیزات مورد نیاز جامعه پزشکی است. در راستای این چشم‌انداز، عقد تفاهم‌نامه‌های مشترک برای ایجاد ارتباط مستمر با مجموعه‌های تحقیقاتی و پژوهشی فعال در عرصه لیزر پزشکی مانند انجمن پزشکی لیزر ایران، مرکز تحقیقات کاربرد لیزر در علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی، شبکه تحقیقات لیزر در پزشکی و نیز مرکز کاربرد لیزر در پزشکی دانشگاه تهران برای انجام پژوهش‌های مشترک در این زمینه در حال پیگیری است که

امید است در سایه تعامل و همکاری همدلانه تمامی فعالان و دست‌اندرکاران این حوزه در تثبیت جایگاه واقعی و شایسته لیزر در صنعت پزشکی کشور توفیق یابیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.