در این مذاکرات تصمیمات اجرایی گرفته شد که هم دارای زمان و هم برنامه های عملیاتی هستند که خوشبختانه این تصمیمات و مذاکرات منجر به توسعه روابط و گسترش شبکه های ارتباطی بین این دو کشور می‌شوند.

راه آهن ایران و عراق به زودی وارد فاز اجرا اجرایی می شود

این روزها مقامات بلند پایه ایران و عراق بین بغداد و تهران در حال سفر هستنذ در حالیکه وزیر دفاع عراق در ایران حضور دارد وزیر حمل و نقل این کشور نیز امروز در دیدار با همتای ایرانیش چند قرارداد همکاری به امضا رساندند.

در مراسم اختتامیه هیات وزیر حمل و نقل عراق به ایران که در ساختمان شهید دادگان برگزار شد وزیر راه و شهرسازی ایران و وزیر حمل و نقل عراق درباره جزییات 6 مورد از توافقات بین این دو کشور در زمینه حمل و نقل و احداث خطوط بین ایران و عراق اطلاع‌رسانی کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی با اشاره به توافقاتی که انجام شد، گفت: در حوزه‌های مختلفی از جمله حوزه خطوط ریلی حمل و نقل جاده ای خطوط هوایی، آبراه اروند و ساخت پل در این منطقه و همچنین صدور خدمات مهندسی مذاکره کردیم و به توافقات اولیه رسیدیم.

وی با تاکید بر علاقه‌مندی بین دو کشور برای توسعه روابط، ادامه داد: در این مذاکرات تصمیمات اجرایی گرفته شد که هم دارای زمان و هم برنامه های عملیاتی هستند که خوشبختانه این تصمیمات و مذاکرات منجر به توسعه روابط و گسترش شبکه های ارتباطی بین این دو کشور می‌شوند.

همچنین باقر جبر الزبیدی وزیر حمل و نقل عراق ضمن تشکر از مسئولان وزارت راه و شهرسازی گفت: مهمترین بحث مذاکرات بین ایران و عراق توسعه شبکه راه‌آهن بود.

وی تاکید کرد: طرفین به گسترش ارتباط بین راه آهن ایران و عراق در خط شلمچه به بصره به توافق رسیدند که بر اساس این توافق با ساخت 37 کیلومتر راه آهن شبکه ریلی ایران و عراق به هم وصل می‌شوند.

وزیر حمل و نقل عراق با بیان اینکه این قطعه راه‌آهن عراق را به ایران وصل می‌کند و از این طریق عراق به چین وصل می‌شود.
باقر جبر الزبیدی با بیان اینکه کشور عراق آمادگی کامل برای اجرای این تصمیمات ریلی را دارد گفت: لازمه برقراری این شبکه ساخت پلی بر روی اروند است که این پل باید یک بخش ساده و متحرک داشته باشد.

وی ادامه داد: تامین سرمایه برای ساخت پل توسط جمهوری اسلامی ایران است که با ساخته شدن این پل میلیون ها زائر ایرانی می توانند از طریق بصره به کربلا سفر کنند.
وزیر حمل ونقل عراق با اشاره به سایر توافقاتی که در این مذاکرات به نتیجه رسید گفت: از دیگر این توافقات ایجاد ارتباط ریلی از سوی خسروی به خانقی است که در صورت ساخت این راه آهن مسافران از این طریق هم می‌توانند بین دو کشور جابجا شوند.

باقر جبر الزبیدی با اشاره به توافقات دو کشور در زمینه بندری گفت: طی این مذاکرات به این نتیجه رسیدیم که شرکت های خصوصی در بصره فعالیت خود را ادامه دهند و ظرف دو هفته آینده لایروبی بندر بصره آغاز خواهد شد.
وی ادامه داد: به خاطر موانعی که در اروند رود و بندر بصره وجود داشت این خط دریایی بسته شده بود و با لایروبی آبراه ارتباطی آبادان و خرمشهر به بصره برقرار می‌شود.

وزیر حمل و نقل عراق درباره توافقات در زمینه هوایی ادامه داد: در زمینه ارائه خدمات هوایی ایران و عراق توافقنامه ای داشتند که بر مذاکرات جدید توافقنامه جدیدی تهیه شد که امیدواریم در سفر آینده وزیر راه و شهرسازی ایران به بصره این توافقات نهایی شود.
همچنین وزیر راه و شهرسازی کشورمان با بیان اینکه امیدواریم ارتباطات اقتصادی تجاری و فرهنگی دو کشور افزایش یابد گفت:توسعه شبه ریلی بین ایران و عراق از مهمترین موارد این مذاکرات بود.
وی ادامه داد: در مسیر دریایی بصره به شلمچه باید پل بزرگی احداث شود که بر اساس توافقات انجام شده اجرای این پل بر عهده ایران است اما کشور عراق این درخواست را داده است امکان عبور کشتی های بزرگ از زیر پل وجود داشته باشد بناتبراتتین باید در طراحی پسل تغییراتی داده شود تا این خواسته دولت عراق را انجام دهیم.

آخوندی ادامه داد: برای اجرای خواسته دولت عراق هزینه های اجرای پل گرانتر می‌شود که به این توافق رسیده‌ایم کهن این هزینه اضافی را دولت عراق بپردازد تا عملیات اجرایی آن زودتر شروع شود.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تا دو هفته دیگر در این زمینه تجهیز کارگاه را شروع می‌کنیم گفت: امیدواریم با اجرای این تصمیمات آرزوی دیرینه مردم دو کشور تحقق یابد.

وی با اشاره به مذاکرات درباره خدمات هوایی گفت: درباره بخش هوایی هم موافقتنامه‌ای را تهیه کرده‌ایم که امیدواریم در سفر بعدی من به عراق این مذاکرات نهایی شود. همچنین درباره بخش جاده ای هم یادداشت تفاهم موافقتنامه همکاری بین دو کشور تهیه شده که پیش‌نویس آن نوشته شده ودر سفر بعدی امیدوارم به امضا برسد.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اجرای این طرح همزمان با مذاکرات بین وزرای ایران و عراق این موضوعات باید در وزارت امور خارجه دو کشور پیگیری شود اما ما به عنوان وزارتخانه های اجرایی مقدمات اجرایی آن را شروع می‌کنیم.

وی درباره لایروبی اروند رود و بندر بصره ادامه داد: ظرف دو هفته آینده اقدامات لایروبی آغاز می‌شود امیدواریم با این تصمیمات گرفته شده شکل جدیدی از ارتباط بین دو کشور صورت بگیرد.
آخوندی درباره توافقات در زمینه فعالیت‌های مهندسی گفت: خوشبختانه در این زمینه فعالیت‌های خوبی صورت گرفته است و مهندسان ایرانی زیادی در عراق و از عراق در ایران مشغول به فعالیت هستند.
وزیر راه و شهرسازی ایران با اشاره به اهمیت لایروبی اروند رود گفت: در حال حاضر در این مسیر تنها کشتی‌های زیر 5 هزار تن امکان تردد دارند چرا که هنوز موضوع مغروق‌ها در این مسیر دریایی رفع نشده است که پس از لایبروبی کشتی های بزرگ با ظرفیت 12 هزار تنی هم می توانند از این مسیر عبور کنند.

وزیر حمل و نقل عراق با اشاره به یکی دیگر از موانع در خصوص گسترش خطوط ریلی گفت: یکی از مشکلات وجود مین‌هایی است که از زمان جنگ بین ایران و عراق مانده است که باید این موضوع هم رفع شود.
وزیر راه و شهرسازی ایران با اشاره به تقسیم کار دو کشور ایران و عراق در زمینه ساخت شبکه ریلی گفت:طبق توافقات قرار است خط آهن عراق تا مرز توسط کشور عراق ساخته شود اما در مسیر ایران باید یک پل 700 متری متحرک برای اجرای این پروژه ساخته شود.

وی ادامه داد: از فروردین ماه ساخت شبکه ریلی از سمت خسروی را شروع خواهیم کرد که البته ناامنی‌هایی در عراق در این محدوده وجود دارد که امیدواریم تا آن زمان این ناامنی‌ها رفع شود.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.