قدس آنلاین: مرحله هشت سلولی در نطفه متعلق به سیگاری ها ۶۲ ساعت به طول انجامید در حالی که نطفه افراد غیر سیگاری طی ۵۸ ساعت به این مرحله رسید.

نطفه‌های مادران سیگاری، کندتر رشد می‌کنند

به گزارش گروه سلامت و بهداشت قدس آنلاین، استفاده از تکنیک عکسبرداری در زمان طولانی و فشرده سازی آنها نشان داده است که نطفه های متعلق به مادران سیگاری، کندتر رشد می کنند.

پژوهشگران فرانسوی در یک کلینیک باروری خارج از رحم، از لحظه باروری تا زمانی که نطفه آماده قرار گرفتن درون رحم مادر می شوند، از نطفه عکاسی کرده اند.

نتیجه پژوهش این پژوهشگران نشان داده نطفه های متعلق به مادران سیگاری، در تمام مراحل رشد، چند ساعت عقب تر از سایر نطفه ها بوده است. سرپرست این گروه تحقیق می گوید:" اگر بچه می خواهید، سیگار را ترک کنید."

در دنیای امروز، دود کردن سیگار یکی از عوامل عمده کاهش احتمال بچه دار شدن است. به همین دلیل، برخی بیمارستان های بریتانیا از زوج ها می خواهند پیش از درمان ناباروری، سیگار را ترک کنند.

تخمک های بارور شده در کلینیک، ابتدا، در آزمایشگاه رشد می کنند و سپس در رحم مادر قرار می گیرند. در این مدت، پزشکان فرصت دارند تا از نطفه هایی که به سرعت به سلول های فراوان تقسیم می شوند، فیلمبرداری کنند.

شروع آهسته

در این تحقیق، دانشمندان، رشد ۸۶۸ نطفه را بررسی کردند که از میان آنها ۱۳۹ نطفه از مادران سیگاری بود.

در کلینیک، نطفه های متعلق به غیر سیگاری ها بعد از ۴۹ ساعت به مرحله  پنج سلولی رسیدند. برای نطفه های متعلق به افراد سیگاری، این مدت ۵۰ ساعت بود. مرحله هشت سلولی، در سیگاری ها ۶۲ ساعت به طول انجامید، در حالی که نطفه افراد غیر سیگاری طی ۵۸ ساعت به این مرحله رسید.

دکتر تامس فرور، سرپرست تیم تحقیق می گوید:" نطفه های متعلق به زنان سیگاری کند تر متحول می شوند و در رشدشان تاخیر ایجاد می شود."

این تحقیق نمی تواند مشخص کند رشد کند تر چه تاثیری بر نطفه دارد یا احتمال بچه دار شدن را چقدر کاهش می دهد.

دکتر فرور می گوید اگر نطفه ها کندتر رشد کنند، شاید چیزی در آنها در آستانه خراب شدن باشد یا شاید روند بدی در آنها اتفاق بیفتد.

توصیه او ساده است:" باید سیگار را ترک کنید. دیگر چه می توانم بگویم؟ اگر بچه می خواهید، سیگار را ترک کنید." 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.