مهناز خجسته نیا: قدس ویژه خراسان - درج گزارش «جزییات محاسبه نرخ سرویس مدارس» در مشهد بازتابهای متفاوت و زیادی از سوی مخاطبان داشت.

قصه پرغصه « ســرویس مدارس»  ادامه دارد

به گزارش خبرنگار ما، پس از درج این گزارش پیامک و تماسهای زیادی از سوی اولیا با دفتر روزنامه قدس برقرار شد که از دل پر درد از به سامان نرسیدن قصه پر غصه سرویس مدارس حکایت دارد.در اغلب پیامک‌های ارسالی، نرخهایی از سرویس مدارس ارسال شده بود که با نرخ جدول سازمان تاکسیرانی فاصله زیادی داشت.

در این پیامکها اولیا خواستار پیگیری این موضوع تا به سرانجام رسیدن اجحاف حقوق تضییع شده اولیا و دانش‌آموزان در اقدامهای خودسرانه نمایندگان شرکتهای خصوصی سرویس مدارس شده‌اند.

یکی از اولیا در پیامکی آورده «خودروی سرویس دخترم که در مقطع راهنمایی است پراید می‌باشد هر وقت به نرخ 70 هزار تومان ماهیانه اعتراض کردم جوابی نشنیدم».

ولی دانش‌آموز دیگری با ارسال پیامک عنوان کرده «سلام، از مدرسه حسین عرب تا منزل ما شاید 3 کیلومتر هم نباشد، ولی سرویس مدرسه که پراید است ماهانه 70 هزار تومان می‌گیرد این مدرسه واقع در ناحیه 7 آموزش و پرورش در آزادی 97 است. به نظر من دلیل این اجحاف جای خالی نظارت از سوی مسؤولان است».

در پیام دیگری آمده است: «از میدان خیام تا میدان احمدآباد بابت 9 ماه تحصیلی فرزندم مبلغ 870 هزار تومان با خودروی پراید در مقطع متوسطه اخذ شده، لطفا چگونگی محاسبه آن را از سوی مسؤولان پیگیری کنید.»

شماری از اولیا که مدتهاست معترض نرخ محاسبه سرویس مدارس هستند نیز در پیامکهای جداگانه‌ای اعلام کرده‌اند «نرخگذاری مسؤولان و چاپ جدول نرخنامه تاکسیرانی هیچ دردی از درهای اولیا را درمان نمی‌کند».

به گفته آنها هم اکنون اغلب مسؤولان سرویس مدارس یک کیلومتر اول یا به عبارتی ورودی سرویس را دو بار محاسبه می‌کنند، در حالی که در نرخ کیلومترهای جدول سازمان تاکسیرانی محاسبه شده است.

مادر یکی از دانش‌آموزان نیز در تماس تلفنی با دفتر روزنامه می‌گوید: دبستان پسرم واقع در قاسم آباد انتهای امامیه، به ازای هر کیلومتر اضافه به جای 2 هزار و 175 تومان، 2 هزار و 500 تومان محاسبه می‌کند تا سرراست باشد. مسؤول شرکت سرویس مدرسه هم می‌گوید هر کاری از دستتان بر می‌آید کوتاهی نکنید!

ولی دانش‌آموز دیگری هم اظهار می‌دارد: سرویس مدرسه دخترم در مقطع ابتدایی برای فاصله احمدآباد تا خیابان گاراژدارها، کوشش 48 امسال 850 هزار تومان گرفته در حالی که نرخ سرویس همین مسیر در سال گذشته 680 هزار تومان بوده است.

یکی دیگر از اولیا می‌افزاید: مدرسه فرزندم برای مسیر یک کیلومتری، 4 کیلومتر با کلی منت به نرخ 50 هزار تومان ماهانه محاسبه کرده‌اند.

پدر دانش‌آموز دیگری در مقطع ابتدایی نیز در تماس تلفنی با گزارشگر ما می‌گوید: مسؤول سرویس مدرسه غیرانتفاعی پسرم افزون بر محاسبه مسافت 6 کیلومتری مدرسه تا منزل طبق جدول نرخنامه تاکسیرانی، یک بار دیگر هم مبلغ ورودی سرویس را به محاسبات اضافه می‌کند.

وی که این موضوع را تا اداره آموزش و پرورش ناحیه 6 پیگیری کرده، می‌افزاید: مسؤول سرویس این مدرسه بدون هیچ واهمه‌ای اعلام می‌کند: به دلیل مسافت بیشتر 10 درصد هم به نرخ تمام شده سرویس اضافه می‌شود.

وی با بیان اینکه این 10 درصد در هیچ آیین نامه‌ای نیامده است، اظهار می‌دارد: این رقم در حالی به هزینه‌های ما تحمیل شده که فاصله مدرسه تا منزل ما کمتر از 7 کیلومتر است و حتی ناحیه آموزش و پرورش هم تغییر نکرده است.

به گفته وی طبق جدول سازمان نرخ سرویس مدرسه پسر من 468 هزار تومان می‌شود که مسؤول سرویس نرخ سرویس را 546 هزار تومان اعلام کرده است.

مادر یکی از دانش‌آموزان هم به گزارشگر ما می‌گوید: متأسفانه مدرسه بابت مسیر 7 کیلومتری سرویس فرزندم 702 هزار تومان درخواست کرده که با محاسبه جدول سازمان تاکسیرانی حدود 200 هزار تومان اضافه دریافت کرده‌اند.

وی با بیان اینکه با پیگیری‌های اولیه و همکاری انجمن اولیا، مبلغ110 هزار تومان هزینه سرویس مدرسه فرزندم کاهش یافته، اظهار می‌دارد: این در حالی است که این سرویس 5 دانش‌آموز سوار می‌کند و منزل و مدرسه هر دو در یک ناحیه آموزش و پرورش هستند.

به گفته وی، نماینده شرکت مجری سرویس در مدرسه نیز متأسفانه مدام حرفهای بی‌اساس می‌زند و ادعای دفاع از حقوق دانش‌آموزان را نیز دارد.

وی به اولیا توصیه می‌کند حتماً مسافت و مبالغ سرویس مدرسه فرزندانشان را کنترل کنند تا به قیمت واقعی برسند.

 پاسخ سرپرست اتوبوسرانی مشهد

خبرنگار ما برای پاسخ به این اظهارات به سراغ سرپرست سازمان تاکسیرانی می‌رود.

نیشابوری در گفت‌و‌گو با گزارشگر ما می‌گوید: نرخ سرویس مدارس در سال جاری طبق مصوبه شورای اسلامی شهر مشهد 25 درصد افزایش داشته، بنابراین مقایسه نرخ امسال با سال گذشته تنها در صورت اعمال این افزایش درست است.

وی با بیان اینکه دانش‌آموزانی که فاصله مدرسه تا منزل آنها بیش از 7 کیلومتر باشد و خانه آنها در یک ناحیه و منزل آنها در ناحیه دیگری از آموزش و پرورش است 25 درصد به کل هزینه سرویس اضافه می‌شود، می‌افزاید: این در حالی است که بسیاری از اولیا از این مورد آگاه نیستند.

به گفته وی، از سوی دیگر نرخ تعیین شده سرویس مدارس براساس 5 روز تحصیلی در هفته در نظر گرفته شده، اما بعضی از مدارس در روزهای پنجشنبه نیز فعال بوده و رانندگان سرویس موظف به سرویس‌دهی هستند که در این صورت 20 درصد افزایش هزینه به دنبال خواهد داشت.

این مقام مسؤول در عین حال برای رسیدگی به شکایات اولیا اعلام آمادگی می‌کند و می‌گوید: اولیا می‌توانند با شماره 33448150 تماس و موضوع را از طریق واحد رسیدگی به شکایات پیگیری کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.