۱۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۰
کد خبر: 256092

وزیر اسبق جهاد کشاورزی تصریح کرد: وقتی بازار روغن نباتی بدون مطالعه واگذار شده و انحصاری علیه دولت و مردم شکل گرفته است، قیمت آن علیرغم کاهش نرخ‌های جهانی، کاهش نمی‌یابد.

دلیل گرانی روغن نبانی چیست؟

به گزارش قدس آنلاین عیسی کلانتری - دبیر کل خانه کشاورز - در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: تا وقتی انحصار بازار روغن نباتی در دست دو سه گروه و شرکت خصوصی است و دولت بدون مطالعه بازار آن را واگذار کرده است مشاهده می کنیم که علیرغم پایین آمدن حدود 20 درصدی قیمت جهانی انواع روغن خام به طوط متوسط، هیچ قیمتی در بازار داخل کاهش نیافته است.

وی افزود: در شرایط کنونی بیش از 95 درصد بازار روغن نباتی در انحصار دو یا سه شرکت خصوصی است و وقتی چنین انحصاری به وجود می‌آید و واردکنندگان روغن خام با یکدیگر هماهنگ هستند و کارتل ضد دولتی و ضد مردمی به وجود می‌آید.

دبیر کل خانه کشاورز تاکید کرد:‌ دولت باید پیش از واگذاری وظایف تصدی گری خود در حوزه بازار به بخش خصوصی مطالعه بیشتری کند و اگر تشکلی توانمندی لازم برای تنظیم بازار را ندارد باید آن را توانمند کند که البته در حال حاضر بخش خصوصی واقعی و توانمند در کشور نداریم.

 چندی است علیرغم کاهش قیمت جهانی انواع روغن خام و حذف مالیات بر ارزش افزوده هشت درصدی واردات روغن، قیمت روغن نباتی در بازار داخلی کاهش نیافته که اعتراض برخی کارشناسان و مسوولان وزارت جهاد کشاورزی را در پی داشته است.

به گونه‌ای که عبدالمهدی بخشنده، معاون برنامه ریزی اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی ضمن انتقاد از عملکرد بخش خصوصی برای تنظیم بازار روغن نباتی گفت:‌ علی‌رغم کاهش قیمت جهانی روغن خام، قیمت روغن نباتی در بازار داخلی کاهش نیافته و با وجود واردات چهار میلیارد دلاری روغن خام و دانه‌های روغنی، محصول تولیدکننده داخلی روی دستش باقیمانده است.

البته محمد قبله دبیرانجمن روغن نباتی در پاسخ به این اعتراض می‌گوید علی‌رغم کاهش قیمت جهانی و حذف مالیات بر ارزش افزوده واردات روغن خام، به دلیل افزایش نرخ ارز و هزینه‌های تولید از سال گذشته تا کنون، نمی‌توان قیمت روغن نباتی در بازار داخل را کاهش داد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسن IR ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۱
    0 0
    دلشون میخواد گرون بفروشند به کسی چه مربوطه؟اگه به پاشون بپیچی بیشترم گرون میفروشن.
  • رت IR ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۱
    0 0
    بهترین دلیلش بی عرضه بودن دولت و رانت خواری وارد کنندگان بدلیل انتسابشان به مقامات دولتی هست