یک نماینده پیشین مجلس تصریح کرد: بودجه باید مسائل کلان مملکت را حل کند البته مخالف پیشنهاد دادن نمایندگان مجلس نیستم و آنها می‌توانند مطالبات حوزه انتخابیه خود را نیز مطرح کنند اما وحدت و توازن در بودجه را نباید فراموش کنیم.

ابطحی: وحدت و توازن در بودجه را فراموش نکنیم

 محمدجواد ابطحی در گفت‌وگو با ایسنا اظهارکرد:‌ متاسفانه شاهدیم نمایندگان مجلس آنقدر برای بودجه پیشنهاد می‌دهند و بودجه در کمیسیون تلفیق به حدی تغییر می‌کند که آنچه نهایی می‌شود با آن بودجه‌ای که دولت ارائه کرده بود، متفاوت است و نمایندگان مجلس هم دولت را متهم به قانون‌گریزی کرده که چرا طبق بودجه عمل نمی‌کند در حالی که این توقع درست نیست.

وی با اشاره به اینکه به لحاظ حقوقی بودجه سالانه باید طبق قانون اساسی تنظیم شود، گفت: قوانین مربوط به بودجه یکی قانون بودجه سال 54 و یکی قانون محاسبات عمومی است که باید بر اساس آنها بودجه تنظیم شود اما متاسفانه هیچ دولتی بعد از انقلاب به آن عمل نکرده است.

ابطحی با تاکید بر این که در بودجه نباید قانون‌گذاری اتفاق بیفتد، خاطرنشان کرد:‌ بودجه برای یکسال است و از نظر حقوقی با مسامحه از عنوان بودجه استفاده می‌کنیم در حالی که قانون در بطن خود تکرار و استمرار دارد و چون بودجه یک ساله است، قانون به حساب نمی‌آید اما متاسفانه معمول شده است که در بودجه قانون‌گذاری شود.

این فعال سیاسی با بیان اینکه نمایندگان مجلس باید بدانند پول متمرکزی که در بودجه وجود دارد نباید صرف پیشنهادات جزیره‌ای با ایده‌های منطقه‌ای و محلی شوند، تصریح کرد: بودجه باید مسائل کلان مملکت را حل کند البته مخالف پیشنهاد دادن نمایندگان مجلس نیستم و آنها می‌توانند مطالبات حوزه انتخابیه خود را نیز مطرح کنند اما وحدت و توازن در بودجه را نباید فراموش کنیم.

ابطحی با تاکید بر این که در تنظیم لایحه بودجه باید با مردم صادقانه صحبت کرد و آنها را در جریان تنگناها قرار داد، افزود: دولت و نمایندگان مجلس باید بدانند اگر با مردم صادق باشند مردم شرایط را می‌پذیرند اما اگر صداقت در آمار و ارقام و شعارها نباشد باعث ایجاد بدبینی در مردم خواهد شد.

این نماینده پیشین مچجلس شورای اسلامی اظهار کرد:حالا که دولت لایحه بودجه را به موقع به مجلس می‌دهد نمایندگان نیز باید تلاش کنند بودجه به موقع آماده شود. البته در کارشان عجله نکنند اما وقت لازم را بگذارند و به جای آنکه در روزهای پایانی سه شیفته کار کنند از ابتدا در کمیسیون تلفیق فعال باشند.

ابطحی با تاکید بر اینکه نمایندگان دولت در بخش‌های مختلف نیز در رابطه با تنظیم بودجه باید با هم سازگاری داشته باشند، افزود: دستگاه‌های دولتی خط مشی واحد دولت را در بودجه دنبال کنند نه این که برای بودجه بخش یا دستگاه خود تلاش کنند و در نهایت امیدواریم بودجه 94 با واقع بینی نوشته شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.