رییس سازمان میراث فرهنگی درحالی برتصمیم دولت برروندتغییرکاربری آشوراده تأکید می کند که مسئولان سازمان محیط زیست ازتوقف این طرح آنهم بدون نامه نگاری سازمان بازرسی کل کشور خبر می دهند.

سرنوشت نامعلوم آشوراده/سازمان محیط زیست در دو راهی قرادادهاواعتراض ها

 

به گزارش خبرنگار مهر، هفته گذشته پس از مدتها که آشوراده به جنجالی ترین موضوع در حوزه محیط زیست تبدیل شده بود و اعتراض بسیاری از  کارشناسان و دوستداران محیط زیست را در پی اخبار واگذاری بخش هایی از این جزیره منحصر به فرد برای گردشگری در پی داشت سرانجام با عقب نشینی مسئولان محیط زیست برای چند روز این ماجرا به آرامش رسید.

البته در ابتدا رسانه ها این عقب گرد محیط زیست را نتیجه نامه نگاری سازمان بازرسی کل کشور به مسئولان این سازمان برای توقف طرح گردشگری در این جزیره زیست محیطی عنوان کردند و سازمان بازرسی نیز با درج این خبر و تأکید بر نامه نگاری به سازمان محیط زیست در پرتال خود این اخبار را تأیید کرد.

توقف واگذاری آشوراده با تذکر سازمان بازرسی/ به محیط زیست نامه نوشتیم

در خبری که روز چهارشنبه روی پرتال سازمان بازرسی قرار گرفت معاون سازمان بازرسی اعلام کرد:  بعد از وصول اخبار و اطلاعات و همچنین شکایتی که به سازمان بازرسی شده بود، سوالاتی را از سازمان محیط زیست مطرح کردیم و سوابق این مسئله را خواستیم که آنها نیز به سازمان بازرسی ارسال کردند و متعاقب پیگری و تذکر سازمان بازرسی در حال حاضر خود سازمان محیط زیست این مسئله را منتفی کرده تا بررسی‌های لازم صورت بگیرد.

محمد جواد حشمتی درباره مفاد نامه ارسالی از سوی سازمان بازرسی کل کشور به سازمان محیط زیست اظهار داشت: در این نامه اشاره شده که اخبار و اطلاعات دریافتی حاکی از این است مذاکراتی انجام گرفته و فعل و انفعالاتی در آن منطقه در حال صورت گرفتن است.

معاون سازمان بازرسی کشور با بیان اینکه در خصوص آشوراده به سازمان محیط زیست هم نامه نوشتیم و هم به صورت شفاهی صحبت کردیم، تأکید کرد: کارشناسان سازمان بازرسی به این موضوع ورود و پیگیری کرده و  یک بحث حقوقی و مبنایی با مسئولان سازمان محیط زیست داشتیم که خوشبختانه این تذکرات مبنایی مورد توجه قرار گرفت و این سازمان متعاقب ورود و تذکر سازمان بازرسی، این اقدام را صورت داد و واگذاری آشوراده را متوقف کرد.

وی با اشاره به ارسال نامه تذکر سازمان بازرسی به سازمان محیط زیست در تاریخ 25 آذر ماه سال جاری، خاطرنشان کرد: چنین اقدامی سابقه قبلی دارد، در سال 84 نیز همین اتفاق رخ داد که حدود 380 هکتار از اراضی آشوراده را تقریبا واگذار کرده بودند اما با ورود بخش‌های دولتی و سازمان بازرسی کل کشور این موضوع متوقف شد؛ حتی سند مالکیت نیز صادر شده بود که با پیگیری‌های صورت گرفته و ورود محاکم قضایی، این اسناد مالکیت باطل شد و زمین‌ها به حالت قبل برگشت.

 دستور توقف واگذاری آشوراده را ندادیم

اما درست یک روز پس از انتشار این خبر، خبری دیگر به نقل از همین مقام مسئول روی پرتال سازمان محیط زیست مبنی بر اینکه دستور توقف واگذاری آشوراده را نداده ایم قرار گرفت.

بر اساس این خبر معاون نظارت و بازرسی امور تولید و توسعه سازمان بازرسی کل کشور گفت: حکم توقفی برای جزیره آشوراده صادر نشده است و بعد از حصول اخبار و اطلاعاتی در این زمینه از سازمان حفاظت محیط زیست سؤالاتی مطرح شد.

محمد جواد حشمتی با رد خبر توقف واگذاری آشوراده با حکم این سازمان در برخی از سایت ها افزود: سوابق این موضوع را از سازمان محیط زیست خواستیم و متعاقب تذکر و پیگیری سازمان بازرسی ، سازمان محیط زیست موضوع را فعلاً منتفی کرده است تا بررسی های لازم صورت گیرد.

آشوراده

حشمتی با بیان اینکه هر گونه استفاده و بهره برداری از منابع و امکانات از این قبیل باید دارای طرح توجیهی متقن باشد تصریح کرد: خوشبختانه مقامات محیط زیست نیز اجرای آن را منوط به رعایت ضوابط می دانند.

اینکه دستور توقف طرح گردشگری در جزیره آشوراده توسط توسط سازمان بازرسی کل کشور صادر شده و یا خود مسئولان سازمان محیط زیست ، روشن نیست اما آنچه که مسلم است مسئولان سازمان محیط زیست فعلا از موضع خود در خصوص اینکه گردشگری در این جزیره با رعایت ملاحظات زیست محیطی انجام می شود و آسیبی برای این منطقه ارزشمند ندارد کوتاه آمده اند .

توقف طرح طبیعت گردی در آشوراده

 هفته گذشته معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست از توقف اجرای طرح طبیعت گردی آشوراده تا اتمام مراحل حقوقی لازم به طور کاملا شفاف خبر داد.

آنطور که سید محمد مجابی گفته است: بر اساس قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست، این گونه طرح ها نیاز به تصویب آیین نامه اجرایی در هیات دولت به منظور تعیین تکلیف روش اجرایی دارد.

معاون حقوقی سازمان محیط زیست افزود:  بر اساس ماده ۷ آیین نامه گردشگری مصوب سال ۱۳۸۴ هیات دولت، باید طرح های بزرگ گردشگری دارای ارزیابی زیست محیطی باشد.

به گفته وی، بر اساس این دو موضوع معاونت حقوقی سازمان حفاظت محیط زیست، در تاریخ ۷ دی ۱۳۹۳ به معاونت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و معاون مربوط در سازمان حفاظت محیط زیست نامه ای ارسال کرد که براساس قانون باید این طرح از نظر حقوقی تا زمان تصویب آیین نامه اجرایی در دولت و همچنین ارزیابی زیست محیطی منطقه متوقف شود.

تأکید دولت بر ادامه روند تغییر کاربری آشوراده

اما امروز رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در واکنش به اظهارات مسئولان سازمان محیط زیست گفته است: در موضوع آشوراده هیچ تغییری رخ نداده و تصمیم دولت بر ادامه روند تغییر کاربری جزیره آشوراده به زون گردشگری با رعایت قوانین و مقررات و ملاحظات زیست محیطی اتخاذه شده و با قوت و قدرت اجرایی می شود .

سلطانی فرگفته است : بر اساس تفاهم با سازمان محیط زیست که در دستور کار دولت نیز قرار دارد با هماهنگی مسئولان استان در مرحله انتخاب مشاور برای انجام مطالعات تکمیلی آشوراده هستیم.

او که نامه نگاری سازمان بازرسی و دستور توقف تغییر کاربری این جزیره را جنجال سازی و هیاهوی رسانه ای دانسته عنوان کرده است، به دور از این جنجالها سازمان میراث فرهنگی در قالب طبیعت گردی و اکوتوریسم برنامه خود در آشوراده را پیش می برد.

حالا باید دید مسئولان سازمان محیط زیست  به این اظهارات صریح مسئولان سازمان میراث که به نظر می رسد بر اساس مذاکراتی متقنی که از پیش بین روسای این دو سازمان انجام شده مطرح شده است چه واکنشی خواهند داشت و چگونه می توانند در میان اعتراض های گسترده فعالان محیط زیست از یک سو و قرار و مدارهایی که از پیش با سازمان میراث فرهنگی داشته اند میانه داری کرده و از این ماجرا که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان نقطه عطفی در کارنامه زیست محیطی دولت یازدهم و همچنین دکتر ابتکار است سربلند بیرون بیایند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.