آلبوم «شکوه» با حضور محمد اصفهانی روز شنبه ۱۳ دی‌ماه با حضور چهره‌های فرهنگی و ادبی در خبرگزاری مهر رونمایی شد.

محمد اصفهانی از جدیدترین آلبوم موسیقی خود رونمایی کرد


 

به گزارش خبرنگار مهر، در مراسم رونمایی آلبوم «شکوه» علاوه بر محمد اصفهانی، علیرضا کهن‌دیری، پدرام کشتکار و عبدالجبار کاکایی حضور داشتند.

هدف محور قراردادن یکی از موضوعات ویژه انقلاب بعنی جنگ بود

در ابتدای این نشست عبدالجبار کاکایی یکی از ترانه سرایان این آلبوم گفت: گرچه در رسانه‌ها مطرح شده بود که زمان تولید اثر 5 تا 6 سال طول کشیده بود ولی در اصل باید گفت 13 سال زمان از زمان انتخاب شعرها تا تدوین کامل آلبوم طول کشید. در این 13 سال ما بیشتر درباره موضوع شعرهایی که باید در آلبوم خوانده می شد بحث داشتیم.

رونمایی از آلبوم جدید محمد اصفهانی در خبرگزاری مهر

وی ادامه داد: جامعه بعد از جنگ به نوعی تلاطم رسید و هدف گیری ما از آغاز این آلبوم محور قرار دادن یکی از موضوعات ویژه انقلاب یعنی جنگ بود. این موضوعی است که سایه آن بر سر اغلب آثار سروده شده پس از جنگ وجود دارد.

این شاعر و ترانه سرا با اشاره به نگاهی که در این آلبوم به جنگ وجود دارد، گفت: زمان به اقتضای حال می طلبید از منظری به موضوعات جنگ نگاه شود که تجربه همه ملت های جهان است. همه مضامین مقاومت در بعضی موضوعات مثل شعر گفتن در ترغیب مبارزان و یا سرودن درباره سربازانی که کشته می شوند و باز نمی گردند، اشتراک دارند.

کاکایی اضافه کرد: وجهی در ادبیات جهان وجود دارد که مورد توجه شاعران ما هم بوده و در این سالها رشد کرده است و آن توجه به پیامدهای جنگ است. فرهنگ ما در این خصوص فرهیختگی خود را در حوزه انسانی جنگ اعلام می کند. از جمله پدیده هایی که در این حوزه باید به آن توجه شود بازماندگان شهدا منجمله پدران و مادران آنها هستند که البته این افراد به لحاظ تعلق خاطر و وابستگی خود به فرزندانشان مراتب متفاوتی دارند.

اشارات تند و تیز نگاه انسانی به جنگ مورد علاقه مدیران فرهنگی نبود

وی با اشاره به نگاه انسانی به جنگ که با اشارات تند و تیزی هم همراه بوده است، گفت: در سال‌های پس از جنگ گاه اشارات تند و تیزی در این نگاه انسانی وجود داشت که چندان مورد علاقه مدیران فرهنگی ما نبود که البته شاید به دلیل کمی آگاهی و کج سلیقگی آنها بوده است و یا این تصور را داشتند که نگاه متفاوت نسبت به جنگ باعث کاهش ارزش های جنگ می شود.

کاکایی یادآور شد: سایه نگاه این مدیران فرهنگی همواره بر سر رسانه های ما بوده است. هم اکنون شاید کار در حوزه اجتماعی در موسیقی چندان توجیه اقتصادی نداشته باشد چرا که باید از فیلترهای بسیاری بگذرد.

شاعر قطعه «قاب» در آلبوم «شکوه» بیان کرد: ما با بررسی آثار متفاوتی خواستیم در این آلبوم از منظری انسانی به جنگ نگاه کنیم و به این ترتیب 3 اثر «قاب» از خودم، قطعه ای از مرحوم سیدحسن حسینی که نگاهی به روز و انتقادی دارد و همچنین قطعه ای از علیرضا قزوه با موضوع جانبازان شیمیایی انتخاب شد. قطعه حسینی حتی در زمان خودش مورد نقد عده ای از تنگ نظران قرار گرفت و تاویل هایی از آن برداشت شد که با روح شخصیت حسینی و نگاهی که وی به جنگ داشت مخالف بود و به دلیل نگاه این اثر من عمیقا آن را دوست دارم.

آهنگسازی «شکوه» را دوست داشتم

در ادامه این نشست علیرضا کهن دیری درباره آهنگسازی این آلبوم بیان کرد: موزیک یک اثر همیشه خودش آن حرفی را که باید بزند، می‌زند و من حرف دیگری ندارم. فقط باید به این نکته اشاره کنم تا زمانی که من شعری را دوست نداشته باشم و با آن ارتباط برقرار نکنم برایش آهنگ نمی سازم اما این کار را بسیار دوست داشتم و از آقای کاکایی ممنون هستم که شعر خود را به من رساندند تا آن را آهنگسازی کنم.

سپس پدرام کشتکار دیگر آهنگساز آلبوم «شکوه» درباره روند ساخت موسیقی این اثر یادآور شد: من این افتخار را داشتم که کنار دکتر اصفهانی و علیرضا قزوه باشیم که شعر او را آهنگسازی کرد. آقای کاکایی اشاره کردند که این کار در زمان جنگ شروع و در زمان صلح تمام شد که طولانی شدن این روند دلایلی داشت که یکی از آنها این بود که انقدر صبر کردیم تا سن من به جایی برسد و موهایم سفید شوم که به من اجازه دهد اینجا بنشینم. زمانی که موسیقی را شروع کردم نوجوان بودم و به عشق موسیقی وارد این کار شدم ولی امروز اهدافم فرق کرده است. 

وی افزود: ساخت این کار در ابتدا برای من خیلی سخت بود و نمی‌توانستم به راحتی آن را بسازم زیرا درگیر صحنه‌های عاطفی‌ای می‌شدم که در ترانه آقای قزوه در قطعه «ماهی‌ها» بود. من چون جنگ را دیده‌ام درگیر صحنه‌های می‌شدم که در ترانه نوشته شده بود. لحظه‌های تلخ جنگ را در این اثر حس می‌کردم.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.