معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو، جمهوری اسلامی ایران را یکی از شش کشور توانمند جهان در زمینه ساخت نیروگاه خواند و بر لزوم نگرش بلند و راهبردی به صنعت برق تاکید کرد.

ایران یکی از 6 کشور نیروگاه ساز جهان است/ لزوم نگرش راهبردی به صنعت برق

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو، علیرضا دایمی با اشاره به برگزاری نخستین کنفرانس اقتصاد ایران در روزهای 14 و 15 دی ماه جاری در محل سالن اجلاس سران در تهران، اظهار داشت: برگزاری این همایش فرصت مناسبی برای ارایه نقش پررنگ انرژی به ویژه انرژی الکتریکی در اقتصاد ملی به تصمیم گیران و تصمیم سازان کشور است.

وی با بیان آنکه در نخستین روز برگزاری این همایش مقام های عالی کشور و شماری از وزیران از جمله وزیر نیرو درباره مباحث مربوط به انرژی سخنرانی خواهند کرد، افزود: در واقع نخستین روز از نخستین کنفرانس اقتصاد ایران بر مباحث مرتبط با انرژی تمرکز دارد و مقاله های فراوانی درباره بحث انرژی، اقتصاد انرژی و نقش ایران در زمینه انرژی منطقه ارایه می شود.

معاون وزیر نیرو قرار گرفتن در منطقه ای ژئوپلتیک به لحاظ برخورداری از منابع انرژی را از مزیت های ایران دانست و گفت: با توجه به تاکید سیاست های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری در زمینه اقتصاد مقاومتی و نقش تعیین شده برای حوزه انرژی الکتریکی در پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی، توسعه کشور در عرصه تولید انرژی های مختلف ضروری است و انتظار می رود در نخستین کنفرانس اقتصاد ایران، جایگاه محکمی برای توسعه انرژی الکتریکی در کشور تعریف و لحاظ شود.

دایمی یکی از سیاست های جمهوری اسلامی ایران را تبدیل شدن به قطب اصلی منطقه در حوزه انرژی خواند و افزود: ایران در اقلیمی ویژه قرار دارد به گونه ای که کشورهای جنوبی همسایه ایران دارای اقلیمی استوایی و گرمسیری هستند و در منطقه شمال نیز ایران با کشورهایی همسایه است که سردسیری و به مناطق قطبی نزدیک هستند و این فرصت ویژه ای را برای تامین نیازهای انرژی کشورهای همسایه جنوبی و شمالی ایران در تابستان و زمستان فراهم می کند.

به گفته وی، ایران می تواند نقش مهمی در تنظیم و تامین انرژی الکتریکی موردنیاز منطقه ایفا کند و براین اساس، تاکنون امکان تبادل انرژی با تمام کشورهای دارای مرز خاکی مشترک با ایران فراهم و طرح هایی نیز برای برقراری این ارتباط با همسایه های جنوب خلیج فارس که دارای مرز مشترک آبی با ایران هستند، آماده شده است.

وی تصریح کرد: افزون بر موقعیت ویژه اقلیمی و ژئوپلتیکی و دسترسی به انرژی، ایران از دانش فنی بالایی برای احداث نیروگاه بهره مند هستند و یکی از شش کشور جهان در زمینه برخورداری از توان ساخت نیروگاه محسوب می شود؛ بنابراین تولید انرژی در کشور می تواند به عنوان یکی از مزایای مهمی ملی مطرح باشد ضمن آنکه صادرات برق نیز در سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی مورد تاکید و در دستورکار قرار گرفته است.

دایمی با تاکید بر لزوم ارایه نقش پررنگ تر از صنعت برق در نزد تصمیم سازان و تصمیم گیران اقتصادی کشور، افزود: توسعه صنعت برق نباید فقط با تکیه بر تامین نیازهای داخلی صورت گیرد بلکه باید برنامه ریزان اقتصاد کلان کشور به این صنعت نگرشی بلند و راهبردی داشته باشند که خوشبختانه ظرفیت های خوبی در بودجه های سال 93 و 94 در این زمینه پیش بینی شده است.

وی توسعه نیروگاه های سیکل ترکیبی که امکان تولید انرژی بیشتر با سوخت ثابت را فراهم کرده و ضریب تبدیل انرژی را افزایش می دهد و برخورداری از دانش فنی مربوط به ساخت نیروگاه هایی با بازده بالای 50 درصد را از مواردی که آینده ای روشن و موفقیت آمیز را برای صنعت برق کشور ترسیم می کند، ذکر کرد.

به گفته معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو، در نخستین کنفرانس اقتصاد ایران که سازوکار آن زیرنظر مشاور رییس جمهوری در امور اقتصادی و رییس موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی طراحی و سازمان دهی شده، تلاش شده بخش خصوصی و مجموعه های غیردولتی ازجمله اتاق بازگانی ایران نقش مهمی داشته باشند چرا که بخث اقتصاد کلان یک موضوع صرف دولتی نیست و لازم است بخش های خصوصی و غیردولتی در این عرصه فعال تر شوند.

دائمی گفت: در نخستین روز کنفرانس اقتصاد ایران که فردا (یکشنبه) برگزار می شود، افزون بر مباحث نفت و انرژی، نشست های تخصصی دیگری با موضوع های رشد اقتصادی پایدار و چرخه های تجاری، توسعه نظام مالی، بازار کار، اشتغال و بیکاری، نقش صندوق توسعه ملی در مدیریت درآمدهای نفتی و اقتصاد مقاومتی و نظام حکمرانی تشکیل خواهد شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.