پایگاه خبری تحلیلی قدس انلاین - سعید کوشافر:همه‌ی ما وقتی نام پدیده را در حافظه خود جست‌وجو می‌کنیم به یاد اولین تبلیغات این شرکت در تاریخ 8. 8. 88 و همزمان با سالروز ولادت امام هشتم (ع) می‌افتیم، فرصتی که پدیده از آن به عنوان یک ترفند تبلیغاتی استفاده کرد.

همه ناگفته های شرکت "پدیده" برای 110هزار سهامدار نگران/ از زندگینامه "پهلوان" تا صورتهای مالی کلان

اسامی محسن پهلوان مقدم، محمدرضا ریاحی، سعید ورودی طرقبه، علیرضا یزدانی لنگرودی و علی اکبر عبدی فریمانی به عنوان بزرگترین سهامداران این شرکت به ثبت رسیده است که پهلوان سمت ریاست هیات مدیره و سایرین، اعضای این هیات مدیره را تشکیل می‌دهند.

بر اساس آنچه که در سایت رسمی این شرکت نیز آمده، شرکت پدیده در تاریخ 18 بهمن 1383 نزد اداره ثبت شرکت‌های مشهد تحت نام شرکت سرمایه‌گذاری کاوشگران سهام (سهامی عام) به ثبت رسید اما حدود چهار سال بعد این شرکت با تصمیم مجمع عمومی فوق‌العاده به شرکت توسعه بین‌المللی صنعت گردشگری پدیده شاندیز (سهامی عام) تغییر یافت و اساسنامه جدید شرکت در قالب اساسنامه مورد تایید سازمان بورس و اوراق بهادار مورد تصویب قرار گرفت.

اما آنچه در ایران به فعالیت و فروش سهام مشغول است یک شرکت سهامی خاص زیر مجموعه این هلدینگ است که با نام شرکت ابنیه پدیده شاندیز، مجری و مالک تمام پروژه‌های ساختمانی مجموعه پدیده و زیرمجموعه گروه شرکت‌های پدیده است.

شرکت ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز (سهامی خاص) در شهریور ماه ۱۳۸۸ در اداره ثبت شرکت‌های مشهد به ثبت رسید و سپس در مجمع فوق‌العاده با حضور سهامداران پدیده افزایش سرمایه ۲۵درصدی برای این شرکت تصویب شد.

شرکت‌های تابعه پدیده شامل شرکت ابنیه و ساختمان، پدیده پارسیان توس، بین‌المللی کیش، تجارت الکترونیکی پدیده کیش، آریا دوام ساز شرق، شهربازی پدیده شاندیز و باشگاه فرهنگی ورزشی پدیده است.

در توضیح فعالیت‌های این شرکت‌ها به مدیریت و مباشرت در انجام کلیه امور ساختمانی راه‌سازی و شهرسازی، انجام کلیه فعالیت‌های بازرگانی مجاز در داخل و خارج از کشور، انجام کلیه فعالیت‌های اقتصادی اجرایی و خدماتی برای احداث و ایجاد تاسیسات ایرانگردی و جهانگردی و تامین تسهیلات ویژه برای جلب توریست، امور پیمانکاری مربوط به ساخت ساختمان‌ها و ابنیه اعم از چوبی، آجری، سنگی، بتنی، فلزی و ...، طراحی، مشاوره و مجری کلیه تجهیزات و وسایل شهربازی و پارک‌های شادی اشاره شده است.

هم‌چنین هدف از تاسیس باشگاه فرهنگی ورزشی پدیده تقویت ورزش استان خراسان، حضور در لیگ برتر کشور و درآینده نزدیک حضوردر میادین بین‌المللی اعلام شده است.

 به تازگی و با دستور دستگاه قضایی، فروش سهام «پدیده شاندیز» در استان خراسان رضوی ممنوع شد؛ شرکتی که گفته می‌شود، تاکنون حدود 46 میلیارد و 280 میلیون تومان سود عایدش شده است و حالا دادستانی مشهد براساس آنچه از آن به عنوان «دلالی دفاتر شرکت سرمایه‌گذاری پدیده شاندیز» نام برده، تاکید کرده که «هرگونه تبلیغات از سوی این شرکت‌ها ممنوع است و آنها حق تبلیغ درباره خرید و فروش سهام در رسانه‌ها را ندارند.»

پیش از این هر سهم این شرکت با قیمت حدود هشت هزار و 850 تومانی خود، ارزش بازاری بیش از 16 هزار و 593 میلیارد تومان برای شرکت ایجاد کرده است. قیمت سهام پدیده در یکم فروردین امسال، چهار هزار و 910 تومان بوده، که در طول 280 روز قیمت این سهام اوایل دی‌ماه به بیش از 12 هزار تومان رسیده بود که بعد از برگزاری مجمع و افزایش شش برابری سرمایه شرکت، در حال حاضر با قیمت 20 هزار و 320 ریال در سایت شرکت پدیده درج شده است. اما «پدیده شاندیز» چگونه توانسته به این سود عظیم بدون آنکه به‌طور رسمی وارد بورس اوراق بهادار شود، دست یابد؟

این شرکت با تبلیغات گسترده و تنها با استفاده از جمله «با ما همراه باشید» توانست با ساخت مجموعه گردشگری به وسعت 10 هزار مترمربع در بازه زمانی شش‌ ماهه و افتتاح آن در سال 1384، در زمانی کوتاه به شرکتی تبدیل شود که از آن به‌عنوان نخستین و آخرین شرکت اقتصادی در دنیا که در آن «قیمت سهام افزایش می‌یابد و هرگز کاهش پیدا نمی‌کند» یاد شود.

سهام این شرکت از آبان سال 88 که با قیمت 200 تومان عرضه شد، تا آبان سال 1390 به بازدهی 260 درصدی دست یافت. در انتهای سال 1390 با وجود رکود در بخش ساختمان، قیمت سهام پدیده 275 درصد رشد داشت که در سال 1391 رونق بی‌سابقه‌ای در بخش ساختمان رخ داد. براساس آمارهای رسمی متوسط قیمت‌ زمین در سال 91 بیش از 2.5 برابر شد و پدیده در این سال با افزایش 134 درصدی قیمت سهام، سود مناسبی را نصیب سهامداران کرد و تحت تأثیر افزایش هیجانی قرار نگرفت. با اینکه سهام بزرگ‌ترین کارگاه ساختمانی کشور با بیش از هزاران کارگر در بورس معامله نمی‌شود؛ اما این شرکت به‌منظور پشتیبانی از سرمایه خریداران، مؤسسه «پشتیبانی سهام پدیده» را تأسیس کرده است که وظیفه خرید و فروش و نقل‌ و انتقال سهام را دارد. سرمایه‌گذار هر زمان که به پول نیاز داشته باشد می‌تواند ظرف مدت 30 روز سهام را به پول تبدیل کند. البته اگر سهامداران قصد فروش زودتر از موعد سهام خود به شرکت را داشته باشند، آنان سهام را بصورت نقد نیز خریداری می‌کنند. این سهام دارای نام و قابل انتقال به غیر است.

آن‌گونه که از روند کار این شرکت برمی‌آید، زمین‌های بکر و دورافتاده، هدف مکان‌یابی است. مناطقی مانند شاندیز و زمین‌های دورافتاده در جزیره کیش که حالا به کارگاه پولسازی تبدیل شده‌اند و سرمایه آن را هم‌اکنون به 187 میلیارد و 500 میلیون تومان رسانده‌اند. قیمت اوراق بهادار در بورس براساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود، در حالی که نرخ سهام پدیده از طرف شرکت مشخص می‌شود. زمانی که نرخ‌ها بالاتر از نرخ‌های موجود در بورس باشد این طبیعی است که میل به خرید بیشتر از فروش است. برخی دیدگاه‌ها وجود دارد که معتقد است چگونه شرکتی که با 187 میلیارد و 500 میلیون تومان سرمایه و با تبلیغات گسترده اقدام به فروش سهام خود می‌کند، به شکل سهامی خاص ثبت شده است؟

***مقدمه یک داستان طولانی

آنچه بعنوان مقدمه خواندید کل ماجرا بود که درگزارش کوتاهی خلاصه شده  وتحویل خوانندگان شد؛ اما به واقع انچیزی که این رسانه تحویل مخاطبانش داده بود گزارشی برمبنای امار و ارقام و یافته های تحلیلی خبرنگارش بودکه صدالبته ممکن است به واقع هم نزدیک باشد؛ پدیده شاندیز شرکتی است سهامی خاص و  چندین شرکت اقماری زیر مجموعه خودداردو همه حرف وحدیثها پیرامون فقط یکی از این شرکتهاست و این درحالی است که پدیده شاندیزیا همان برند پدیده فقط برای خودش یعنی کلیت شرکت تبلیغ میکند پس براحتی میتواند از این مسوولیت که تبلیغاتش موجب جوسازی برای افزایش قیمت غیر معمول سهام شده است تبری جوید. بگذریم میخواهم برایتا ن اول یک مقدمه بگویم تا مساله اندکی روشن تر شود.

پدیده تا همین ماه قبل بعنوان یکی از موفقترین شرکتهای کشور شناخته میشد که توانسته بود پروژه هایی بسیار بزرگ را نه تنها درزمانبندی که دربرخی موارد حتی قبل از موعد به بهره برداری رسانده و سرمایه گذارانش را خوشحال کندو به سودهایی برساند که بسیاری از انها حتی درخوابشان هم تصور نمیکردند.

این شرکت چندین پروژه دردست دارد که شهررویایی پدیده شاندیز و کیش شاخصترین انهاست . این شرکت اقدام به عرضه حدود یک چهارم سهامش به مردم کرد و پس از ان بود که رشد تصاعدی قیمت سهامش شروع شد. این شرکت علاوه بر چندین رستوران زنجیره ای دارای یک تیم فوتبال درلیگ برتر است و البته یک مدیرعامل که به حدی دست و دلباز است که درتصورتان نمیگنجدو همین صفت پسندیده اش باعث شده که همه تلاش کنند به هر طریق شده خودرا به این مرد و شرکتش نزدیک کنند .

پدیده را میتوان یک شرکت تقریبا خانوادگی دانست که مدیریتش توانسته با همکاری خانواده به موفقیتهای چشمگیری درعرصه کار آفرینی دست یابد و تا همین چند روز قبل هرجا میخواستند حرف از موفقیت به میان اورند این پدیده بود که مثال زده میشد.

جالب بود که استاندار سابق خراسان رضوی که اکنون مقامی دروزارت کشور دارد حتی برخی از مراسم رسمی را دراین شرکت و درکنارمدیران مجموعه برگزار میکرد و جالبتر اینکه استاندار فعلی خراسان رضوی  تاکنون عکس العملی بروز نداده حتی به گفته یک نماینده مجلس دربرابر هشدار او نیز دستور بررسی یا تحقیقی جامع را صادر نکرده است .

اما ماجرا از یک مصاحبه شروع شد که دران هیچ نامی از هیچ فرد یا شرکتی برده نشده بود اما بخشی از تخلفات چند شرکت سرمایه گذاری بزرگ به میان کشیده شده بود.

***قاضی صادقی  که ولوله به پا کرد

شاید اصلا قرار نبود این موج راه بیافتد وقرار بود که ماجرا خیلی ساکت وارام بدون اینکه صدها هزار شهروندی که از طرق مختلف و باقیمتهای متفاوت و البته چندین برابر قیمت واقعی سهام این شرکت را خریده اند ضررکنند ماجرا تمام شود و دقیقا به همین دلیل بود که قاضی صادقی دادستان مشهد درطول مصاحبه اش به هیچ نامی اشاره نمیکند.

دادستان مشهد درباره اقدامات و فعاليت هاي غيرقانوني ۲شرکت بزرگ سرمايه گذاري و خريد و فروش سهام آن ها با تبليغات فريبنده در رسانه ها هشدار داد و از شهروندان خواست فريب تبليغات واهي را نخورند چراکه پروژه هاي مورد ادعاي اين شرکت ها همه مجوزهاي قانوني لازم را ندارند و مردم در امري سرمايه گذاري مي کنند که عاقبتي جز خسارت و زيان و از بين رفتن سرمايه آنان نخواهد داشت.

قاضي غلامعلي صادقي که به عنوان مدعي العموم وارد پرونده تخلفات غيرقانوني و گسترده ۲شرکت مذکور شده است، گفت: يکي از شرکت هاي مذکور که از سال ها قبل فعاليت هاي سرمايه گذاري در بخش ساخت و ساز را در مشهد آغاز کرده و سپس به ديگر نقاط کشور گسترش داده است، با تبليغات گسترده در رسانه هاي گروهي سپرده هاي مردم را جمع آوري و بدون گرفتن مجوزهاي قانوني شروع به فعاليت کرده است به طوري که برخي از پروژه هاي ساخت و ساز در اين شرکت اصلا قابليت اجرايي ندارد.

اين مقام ارشد قضايي مشهد با اشاره به اين که هيچ گونه ارزيابي دقيقي مبني بر سرمايه گذاري و پول هاي مردم در اين پروژه ها وجود ندارد، تصريح کرد: به خاطر گستردگي فعاليت اين شرکت در ديگر نقاط کشور ميزان دقيق سرمايه گذاران و سهامداران مشخص نيست تا تحليلي از اقدامات انجام گرفته انجام شود، اما در حال حاضر بررسي هاي قضايي نشان مي دهد که سرمايه هاي موجود با همه امکانات و اماکن به اندازه حتي يک سوم مبلغي نمي شود که مردم در اين پروژه ها سرمايه گذاري کرده اند که اين احتمال وجود دارد بسياري از مردم و سرمايه گذاران نتوانند حق و حقوق قانوني و سرمايه اوليه خود را نيز دريافت کنند، اما برخي مسئولان و افراد مرتبط با اين شرکت ها چنان تبليغ مي کنند که گويا سهام اين شرکت ها هر روز در حال گران شدن است و بدين ترتيب حتي افرادي را که قصد فروش سهام را دارند فريب مي دهند به طوري که فروشنده نه تنها از فروش سهام خودداري مي کند بلکه سهام ديگري نيز مي خرد و اين گونه دچار خسارت هاي مالي فراواني در آينده مي شود چرا که بررسي هاي قضايي از وضعيت بسيار نگران کننده  حکايت دارد.

 دادستان عمومي و انقلاب مشهد به برخي از پروژه هاي پيش فروش شده نيز اشاره کرد و گفت: برخي قسمت هاي بزرگ در اين پروژه ها پيش فروش شده اند در حالي که طبق قانون اصلا امکان اجرايي ساخت ندارند و مديران شرکت نيز اين بخش ها را از ساخت و ساز حذف کرده اند، اما نمي دانيم چگونه پاسخ پول هايي را که به عنوان پيش فروش از مردم گرفته اند مي دهند.

قاضي صادقي همچنين به ارزش غيرواقعي سهام در اين شرکت اشاره کرد و افزود: قيمت و ارزش گذاري سهام بايد از طريق سازمان هاي رسمي و بورس انجام گيرد در حالي که برخي افراد بنا به سودجويي و مصلحت خود به قيمت گذاري درباره سهام اين شرکت اقدام مي کنند که مبناي قانوني و واقعي ندارد.

اين مقام قضايي در ادامه تصريح کرد: دستور توقف اجراي پروژه در قسمت هاي بدون پروانه صادر و اجرا شده است، اما مديران با تبليغات واهي و فريبنده در رسانه ها همچنان مردم را به تحويل پروژه ها و سرمايه گذاري هاي جديد دعوت مي کنند که از اين طريق به مردم توصيه مي کنيم فريب اين گونه تبليغات را نخورند چرا که در آينده نزديک دچار مشکل حادي خواهند شد و تمام اموال و دارايي خود را از دست خواهند داد

وي با اشاره به اين که تبليغات اين شرکت توسط شوراي عالي معماري و شهرسازي و کميسيون اصل نود مجلس و همچنين سازمان بازرسي ممنوع اعلام شده است، تصريح کرد: مردم نبايد با تبليغات اغوا کننده اقدام به سرمايه گذاري کنند چرا که انجام تبليغات در رسانه هاي گروهي بر مشروعيت قانوني اين گونه سرمايه گذاري ها دلالت ندارد.

 قاضي صادقي درباره شگرد فعالان اين شرکت براي فروش سهام نيز گفت: وقتي افرادي در جريان اقدامات خلاف قانون قرار مي گيرند و براي جلوگيري از خسارت ها در آينده مي خواهند سهام خود را واگذار کنند، روز بعد برخي افراد با آنان تماس مي گيرند و از بالا رفتن قيمت سهام چنان تبليغ مي کنند که فرد را دوباره براي خريد سهام با قيمت بالاتر تشويق مي کنند.

اما این مصاحبه برغم اینکه هیچ نامی از هیچ شرکتی نیاورده بود کار خود را کردو از فردای انروز زمزمه که نه هیاهوی ورشکستگی پدیده بر سرزبانها افتاد و هزار شایعه جنبی دیگر هم درکنار ان شکل گرفت درحالیکه مدیران این شرکت با افزایش تبلیغات واگهی های خود درروزنامه ها نشان دادند که نه تنها ورشکست نشده اند که محکم واستوار درصحنه اندو حتی از این موقعیت استفاده کرده و موجی ساختند که قیمت سهام انها را افزایش هم داد.

دراین رهگذر البته مصاحبه های برخی مقامات مانند فرماندار مشهد ورییس کل دادگستری خراسان رضوی نیز بی تاثیر نبود.

این درحالی بود که حجت‌الاسلام مظفری در واکنش به اظهارات اخیر دادستان مشهد که از بررسی فعالیت برخی شرکت‌های بزرگ سرمایه‌گذاری توسط قوه قضائیه خبر داده و گفته بود: «اقدامات و فعالیت‌های غیرقانونی دو شرکت بزرگ سرمایه‌گذاری و خرید و فروش سهام آن‌ها با تبلیغات فریبنده در رسانه‌ها، غیرقانونی است»، می‌گوید:دادستان مشهد در مصاحبه‌ای اعلام کرده که اگر شرکت‌های سرمایه‌گذاری بیش از ظرفیت پذیرش داشته باشند در آینده با مشکلاتی مواجه خواهند شد اما شرکت «پدیده» شاندیز گویا این‌گونه برداشت‌کرده است که مصداق صحبت‌های دادستان بوده است.

 رئیس کل دادگستری خراسان رضوی با بیان اینکه هیچ شکایتی از شرکت سرمایه‌گذاری «پدیده» نشده است، خاطرنشان می‌کند: تاکنون هیچ‌ اقدام قضایی برای شرکت‌های بزرگ سرمایه‌گذاری در کلان‌شهر مشهد و استان خراسان رضوی انجام نشده است.

او البته تاکید دارد: «اگر اشخاص حقیقی یا حقوقی شکایتی درزمینه شرکت‌های سرمایه‌گذاری داشته باشند، قوه قضائیه بررسی خواهد کرد.»

همچنین  رجب زاده شهردار شهر شانديز اعلام کرد، پروژه پديده شانديز نه تنها متوقف نشده بلکه به شدت در حال کار است.

وي بيان داشت: بحث پروژه پديده شانديز در رابطه با ساخت و ساز يک موضوع داخل استاني است و مديران استان خراسان رضوي بايد اعلام موضع کنند نه جهاد کشاورزي. شهردار شانديز اضافه کرد: موضوع پديده شانديز به استانداري خراسان رضوي، سازمان مسکن و شهرسازي اين استان و شهرداري شانديز مربوط مي شود.

 وي از اين که به قول او هر از چند گاه برخي ها در صدد ايجاد جو رواني براي اين پروژه هستند به شدت انتقاد کرد و گفت: وزارت جهاد کشاورزي و سازمان اراضي اصلاً جايگاه قانوني براي اظهارنظر در مورد پديده شانديز ندارد. وي تأکيد کرد: پروژه هم اکنون جريان دارد و در حال اجرا است.

درعین حال معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی گفت: شرکت پدیده شاندیز علیرغم تذکرات، مکاتبات و اخطارهای لازم از سوی مسئولین مربوطه با بی‌اعتنایی به کار خویش ادامه داده و اکنون به مرحله‌ای رسیده که با برخورد قانون مواجه شده است.

محمدحسن واحدی معاون عمرانی استاندار خراسان رضوی، در خصوص آنچه اکنون به عنوان پرونده اقتصادی پدیده شاندیز مطرح است؛ اظهار کرد: شرکت پدیده شاندیز از ابتدای شروع فعالیت خویش دقیقا خلاف قانون عمل کرد و مراحل قانونی را طی نکرده است.

وی تصریح کرد: این شرکت علیرغم تذکرات، مکاتبات و اخطارهای لازم از سوی مسئولین مربوطه با بی‌اعتنایی به کار خویش ادامه داده و اکنون به مرحله‌ای رسیده که با برخورد قانون مواجه شده است و با بررسی‌هایی که هم اکنون در حال انجام است برخورد قانونی با این شرکت خواهد شد.

معاون استاندار ضمن تأکید بر نقض قانون توسط شرکت پدیده شاندیز خاطرنشان کرد: متأسفانه بروز نقض قانون توسط این شرکت به دلیل عدم برخوردها و نظارت‌های لازم و به موقع متولیان قبلی صورت گرفته است.

وی همچنین به لزوم توجه فعالان اقتصادی به رعایت قانون اشاره کرد و گفت: اکنون عدم توجه به قانون و طی نکردن مراحل قانونی در هر فعالیت اقتصادی از چشم تیزبین متولیان مربوطه دور نخواهد ماند و منجر به تشکیل پرونده‌ اقتصادی و برخورد لازم خواهد شد.

درعین حال و پس از اعلام دادستان کل کشور مبنی بر ممنوع بودن تبلیغات شرکت پدیده دوباره دادستان عمومی و انقلاب مشهد درصحنه حاضر شده وبا تأکید بر ممنوعیت تبلیغات خرید و فروش سهام از سوی سه شرکت پدیده، تبرک و پردیسبان و امثال آن ها گفت: هر کس به هر شکلی و از طریق رسانه ها، مخابرات، جراید و… اقدام به تبلیغ با عنوان خرید و فروش سهام این شرکت ها نماید، مجرم است و دستگاه قضایی با این گونه موارد برخورد جدی خواهد داشت.

قاضی غلامعلی صادقی ضمن بیان این مطلب افزود: فقط شرکت های تبرک و پدیده مجاز هستند در حد رفع نیازهای روزمره دفتری در شهر داشته باشند که پاسخگوی مراجعان باشند و در صورتی که این افراد بدون اطلاع دادسرا اقدام به خرید و فروش سهام کنند به یقین برخورد قاطعی با آنان صورت می گیرد.

این مقام ارشد قضایی مشهد افزود: این دو شرکت تنها در یک صورت می توانند به خرید و فروش سهام بپردازند که فروشنده سهام قبل از این تاریخ سهام خود را خریداری کرده باشد و خریدار نیز فقط شرکت پدیده یا تبرک باشد. در غیر این صورت خرید و فروش هر گونه سهام توسط افراد دیگر و در مکان های خارج از دفتر اصلی، جرم محسوب می شود و عامل یا عاملان خرید و فروش سهام تحت تعقیب قضایی قرار خواهند گرفت.

 دادستان عمومی و انقلاب مشهد ادامه داد: این شرکت ها بدون هماهنگی با دادستانی حق افزایش یا کاهش قیمت و یا افزایش سهام را ندارند. وی به اصل شفاف سازی مالی در این شرکت ها نیز اشاره کرد و افزود: متأسفانه تاکنون هیچ گونه شفاف سازی مالی در این شرکت ها انجام نشده است تا مشخص شود شرکت های مذکور چه مقدار سرمایه دارند، پول ها را در کجا هزینه کرده اند، چه تعداد دلال در امر خرید و فروش سهام فعالیت داشته اند و به چه میزان پول های باد آورده از طریق خرید و فروش غیرقانونی سهام به جیب زده اند. از سوی دیگر نیز برنامه زمان بندی برای شفاف سازی مالی و یا فعالیت های اقتصادی خود ندارند.

قاضی صادقی به مدیران و مسئولان این شرکت ها هشدار داد: آن ها باید اصل شفاف سازی را رعایت کنند چرا که در غیر این صورت به اتهام کتمان حقیقت و واقعیت ها برخورد مجرمانه با آنان صورت می گیرد. دادستان مشهد این گونه شفاف سازی های مالی در شرکت های بزرگ سرمایه گذاری را برای مراجع نظارتی و مردم ضروری دانست و تأکید کرد باید مشخص شود دلال ها چند درصد از مبالغ خرید و فروش را برداشت کرده اند و یا این که چه مقدار سهام تاکنون فروخته شده است. اما شواهد ظاهری امر حاکی از آن است که به خاطر افزایش های به اصطلاح بادکنکی و غیرقانونی سهام، مبالغ میلیاردی جابه جا شده است که این امر حتماً نیازمند شفاف سازی است تا هر کسی یک شبه میلیاردر نشود.

وی همچنین به مسئولان و مدیران شرکت های سرمایه گذاری مذکور توصیه کرد برنامه زمان بندی دقیقی را برای پیوستن به بورس از هم اکنون اعلام کنند و یقین داشته باشند که ادامه کار آن ها بدون پیوستن به بورس با مشکلات حادی روبه رو می شود و دیگر اجازه این گونه هرج و مرج های مالی در موضوعات اقتصادی را نخواهند داشت. اما در صورتی که به بازار بورس بپیوندند و شفاف سازی مالی نیز داشته باشند، قطعاً دستگاه قضایی هم از آنان حمایت و پشتیبانی می کند و سهامداران نیز متضرر نمی شوند و همچنین دلالان از این گونه بازارها سودی نخواهند برد.

قاضی صادقی در پایان تصریح کرد: مردم به تبلیغات واهی و فریبنده برخی شرکت های سرمایه گذاری توجه نکنند و مدیران این پروژه ها و شرکت ها نیز بدانند که تا ابد نقدینگی به این مجموعه ها تزریق نخواهد شد تا اموال مردم مورد حیف و میل قرار گیرد. چرا که دیگر بسیاری از شهروندان گرفتار تبلیغات واهی نمی شوند و در دام آنان گرفتار نخواهند شد.

***زمینهایی که پس گرفته میشود

دراین گزارش قصد داریم به طور کامل ومشروح به این پدیده بپردازیم بنا براین موارد را کاملا جداگانه و با رعایت اصل صداقت و بی طرفی بررسی میکنیم ؛ درابتدا سراغ دیدگاههای قضایی وحقوقی رفتیم ودرواقع سراغ کسانی که فعالیت این شرکت را مطابق قانون ندانسته و مورد پیگیری قرار دادندو گرنه سایر سازمانها که هنوز محو خرجهای میلیاردی  این شرکت انگشت به دهان بودند.

دراین راستا رییس سازمان امور اراضی اظهار کرد: بخش عمده‌ای از اراضی کشاورزی در طرح شاندیز که مشمول ساخت‌وساز غیرقانونی شده بود، با همکاری شهرداری منطقه تخریب شده و گزارشی از این پرونده به قوه قضاییه ارسال شده و گزارش دیگر به دادستانی ارسال می‌شود.

قباد افشار گفت: در راستای افزایش اعتبارات حفظ کاربری اراضی یگان‌های گشت ویژه این ماموریت را در استان‌های بحرانی تشکیل دادیم تا تخریب اراضی کشاورزی پیشگیری شود و این یگان‌ها ابتدا در استان مشهد و سپس در دیگر استان‌ها تهران، مازندران، قزوین، قم، اصفهان، شیراز، البرز، گیلان، گلستان و غیره تشکیل شد تا بتوانیم از تخریب اراضی کشاورزی پیشگیری کنیم.

افشار اظهار کرد: پدیده شاندیز هم که طی سال‌های گذشته حدود 50 هکتار از اراضی کشاورزی را در آن منطقه تخریب کرده است، باید مشمول قانون شده و متولیان این مجموعه به قانون احترام بگذارند. پرونده پدیده شاندیز به شورای عالی معماری و شهرسازی ارسال شده و در آنجا بر حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی منطقه شاندیز تاکید شده است؛ بنابراین ساخت‌وساز در این اراضی تخلف بوده و قانون درباره‌ آن اجرا می‌شود.

رییس سازمان امور اراضی اظهار کرد: بخش عمده‌ای از اراضی کشاورزی در طرح شاندیز که مشمول ساخت‌وساز غیرقانونی شده بود، با همکاری شهرداری منطقه تخریب شده و گزارشی از این پرونده به قوه قضاییه ارسال شده و گزارش دیگر به دادستانی ارسال می‌شود.

رییس سازمان امور اراضی از اعلام تخلفات پدیده شاندیز و شهرداری شهر شاندیز در شورای عالی شهرسازی خبر داد و گفت: صدا و سیما هم در تخلفات پدیده شاندیز مقصر است، چرا که این مجموعه‌ مجوزی برای ساخت و ساز نداشته است.

قباد افشار در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: مجموعه پدیده شاندیز تغییر کاربری غیر مجاز اراضی خود را در حدود 50 هکتار انجام داده که در این میان تغییر کاربری در سطح 41.5 هکتار از این اراضی خارج از محدوده و در حریم شهر شاندیز قرار داشته و غیر قانونی است.

وی افزود: شهرداری شاندیز نیز دراین پرونده دچار تخلف شده که تخلف آن نیز در حال پیگیری و اقدام است. چرا که از سویی در مصوبه شاندیز آمده است "تا پنج سال مجوز ساخت و ساز در این 50 هکتار به آن ها داده شود" که شهرداری شاندیز در همان سال اول این مجوز را به آن ها داده است و تخلف دوم شهرداری شاندیز این بوده که در این اراضی به آن‌ها پروانه ساخت داده است.

رییس سازمان امور اراضی اعلام کرد: باید زمین‌هایی که پدیده شاندیز در آن به صورت غیر قانونی اقدام به ساخت و ساز کرده قلع و قمع شود، چرا که مجموعه شاندیز در هر جا زمینی دیده به دنبال رایزنی و تغییر کاربری غیر مجاز آن بوده است.

افشار ادامه داد: صاحبان این مجموعه در شمال کشور نیز به دنبال زمین رفتند و حتی تبلیغات خود را در صدا و سیما برای جذب سرمایه‌گذاری مردم گسترش دادند.

وی تصریح کرد: دادستان کل کشور تبلیغات پدیده شاندیز را در حوزه سرمایه‌گذاری ممنوع اعلام کرده اما سوال اینجاست چرا باید به مجموعه‌ای که تخلفات آن محرز بوده و پیش از این اعلام شده است که در این زمینه برای اجازه تحقیقات باید استعلام‌های لازم از سازمان‌های نظارتی مانند سازمان امور اراضی گرفته شود، اجازه تبلیغات در صدا و سیما، رسانه‌های مختلف، سطح شهر، فرودگاه‌ها و ... داده می‌شود تا مردم این گونه گرفتار شوند؟

رییس سازمان امور اراضی گفت: مجموعه پدیده شاندیز هم از نظر تخلفات ارضی و تغییر غیر مجاز کاربری اراضی و هم از لحاظ تخلفات مالی زیر سوال است، چرا که در گزارش شورای عالی شهرسازی آمده است که پدیده شاندیز از نظر تغییر غیر مجاز کاربری اراضی مورد نیاز و هم از نظر رعایت کردن ضوابط شهرسازی، زیست محیطی و سرمایه‌گذاری فروش سهام دچار تخلف شده است که البته تخلف شهرداری شاندیز نیز در دست پیگیری است و باید با همه متخلفان در چنین پرونده‌هایی برخورد شود.

افشار اظهار کرد: طی نامه‌ای که به رییس سازمان صدا و سیما نوشته شده آمده است تا دستور داده شود که تبلیغات در رسانه ملی به چنین متخلفانی اختصاص پیدا نکند و از سوی دیگر باید تبلیغات آنها در سطح شهر و رسانه ها جمع شود.

وی تصریح کرد: بهترین سرمایه‌گذاری برای مردم، سرمایه‌گذاری در بورس، بانک و یا شرکت‌هایی است که از این طریق اقدام به فروش سهام و جذب سرمایه‌ می‌کنند، چرا که شرکتی اگر مشکل نداشته باشد نیازی به عرضه سهام خود خارج از بورس ندارد.

درعین حال خبر رسید که با دستور دادستان قزوین دفتر نمایندگی موسسه پشتیبانی پدیده شاندیز در قزوین پلمپ شد.

به دنبال فعالیت دفتر نمایندگی موسسه پشتیبانی پدیده شاندیز در قزوین و مبادرت این دفتر به ارائه و فروش سهام در قزوین با دستور مستقیم حجت الاسلام و المسلمین صادقی نیارکی تا اطلاع ثانوی از فعالیت موسسه مذکور جلوگیری بعمل آمد.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین در این خصوص گفت: نظر به اینکه موسسه پشتیبانی پدیده شاندیز اخیرا بدون اخذ مجوزهای لازم و عدم ارائه مدارکی دال بر قراردادی جهت فعالیت در استان مبادرت به راه اندازی دفتر نمایندگی فروش سهام شرکت ابنیه پدیده شاندیز کرده و شهروندان عزیز نیز بدون بررسی و تحقیق مبادرت به واریز وجوهی با مبالغ بالا به حساب های اعلامی موسسه مذکور جهت خرید سهام کرده اند که بلافاصله دستور جلوگیری از فعالیت آنان در استان صادر گردیده تا موضوع مورد بررسی بیشتری قرار گیرد.

 

وی افزود: هرچند شرکت پدیده شاندیز مشهد یک شرکت شناخته شده در کشور می باشد ولی راه اندازی دفتر نمایندگی موسسه مذکور تابع مقررات و طی مراحل قانونی و اداری خاصی می باشد ه به همین منظور اینجانب دستور پلمپ و جلوگیری از ادامه فعالیت شرکت را صادر تا موضوع بررسی و در صورت احراز مجاز بودن فعالیت اقدام لازم بعمل خواهد آمد.

این مسئول قضایی مبالغ واریزی شهروندان به حساب شرکت یادشده را افزون بر ۲ میلیارد تومان ذکر کرد و اظهارداشت: با توجه به مراجعات فراوان شهروندان و خرید قابل توجهی از سهام شرکت مذکور و تردید و تشکیک در عدم ارائه مجوز فعالیت در استان در حال حاضر حساب اعلامی مسدود و دفتر مذکور پلمپ شد.

درعین حال وکیل پایه یک دادگستری گفت: در قضیه پدیده شاندیز باید دادستان به عنوان مدعی‌العموم وارد شود و نه تنها مبادرت به توقیف سایت بکند بلکه با مجرمین هم برخورد داشته باشد، چرا که کار آن‌ها اخلال در نظام اقتصادی است و جرم عمومی محسوب می‌شود.

"هوشنگ پوربابایی" وکیل پایه یک دادگستری در رابطه با تخلف پدیده شاندیز در انتشار اوراق مشارکت از طریق سایتی که این شرکت راه اندازی کرده است ابتدا به تشریح سازوکار قانونی انتشار اوراق مشارکت پرداخت و گفت: اقدام پدیده شاندیز در انتشار اوراق مشارکت و دریافت وجه از مردم به این شکل، خلاف قانون عملیات بانکی است، چرا که در این قانون و سایر قوانین خاص در این مجموعه اقتضای این امر با سیستم بانکی است. 

 وی در ادامه تشریح این ساز و کار، افزود: باید هر سازمان و نهاد دولتی یا سازمان‌های خصوصی با توجه به نوع پروژه و هدف اقتصادی که دارند مراتب را با پشتونه‌ای که دولت ارائه می‌کند به بانک مرکزی ارائه دهند که بانک مرکزی با یکی از بانک‌های طرف‌‌ قرارداد خود اقدام به انتشار چنین اوراقی می‌کند و تضمین بازپرداخت چنین اوراقی هم توسط خود بانک مرکزی صورت می‌گیرد، در نتیجه یک مجموعه واحد دولتی ضمانت بازپرداخت اصل وجه به انضمام سود موردنظر را انجام می‌دهد. 

 پور بابایی در ادامه با اشاره به اقدام غیرقانونی پدیده شاندیز در فروش اوراق مشارکت تصریح کرد: اگر بخواهیم یک سیستم به صورت خصوصی بدون رعایت و موازین چنین موارد قانونی مبادرت به انتشار اوراق مشارکت کند، دقیقا دخالت در سیستم اقتصادی کرده و اگر چنین موضوعی باعث اخلال در نظام اقتصادی شود، بنابر قانون مجازات، اخلال‌گران در نظام اقتصادی محکوم شده و تحت تعقیب قرار می‌گیرند.

یک حقوقدان دیگر هم گفت: چنانچه سایت‌ فروش مجازی سهام پدیده شاندیز در تداوم جرم یعنی فریب برای جذب پول و سرمایه مردم اقدام کند و یا در پیدایش این موارد نقشی داشته باشد، برای جلوگیری از تداوم جرم دادستان باید به این مساله ورود کند.

"محمد رسولی" ، با اشاره به اقدام پدیده شاندیز در انتشار اوراق مشارکت از طریق سایت این شرکت و خارج از چارچوب سازمان‌های بورس و فرابورس، گفت: اینکه اقدام پدیده شاندیز در انتشار اوراق مشارکت در چارچوب قانون و مطابق با اساسنامه صورت گرفته است یا خیر، موضوعی است که باید جرم آن محرز شود که در صورت احراز جرم قطعا دستگاه قضا با این امر برخورد قاطع خواهد کرد.

 وی با اشاره به پلمپ دفتر فروش سهام پدیده در مشهد و قزوین ادامه داد: چنانچه این دفتر نمایندگی بدون اخذ مجوزهای لازم و خارج از اساسنامه اقدام به دریافت وجوهی با مبالغ بالا به حساب‌های اعلامی کرده باشد، دادستان به عنوان مدعی‌العموم وارد می‌شود و در این زمینه نیاز به شکایت شاکی خصوصی نیست.

 رسولی تصریح کرد: فلسفه وجودی دادستان در جرائمی از این دست این است که هر جا جرمی واقع شود به عنوان شاکی عمومی وارد شود و از تداوم اقدام غیر قانونی جلوگیری کند.

 این حقوقدان با اشاره به فعالیت سایت فروش مجازی سهام پدیده شاندیز، خاطرنشان کرد: چنانچه سایت‌ فروش مجازی سهام پدیده شاندیز در تداوم این جرم یعنی فریب برای جذب پول و سرمایه مردم اقدام کند و یا در پیدایش این موارد نقشی داشته باشد، برای جلوگیری از تداوم جرم دادستان باید به عنوان مدعی العموم وارد عمل شود.

***پرونده پدیده به مجلس کشیده شد

اما مشهد و شهرستان طرقبه وشاندیز چندین نماینده درمجلس شورای اسلامی دارد که از فعالترین نمایندگان هستند؛ ضمن اینکه علاوه بر این نمایندگان طی ماهها و سالهای قبل چندین و چند نماینده دیگر ازمجلس شورای اسلامی به دعوت مجموعه پدیده راهی مشهد شده و ضمن بازدید از این مجموعه به تعریف و تمجید از مدیریت ان پرداختند ؛ شاید مروری بر ارشیو مطبوعات بهتر به این نمایندگان یاداورشود که چه گفتندو امروز کجایند که درمقابل سخنانشان پاسخگو باشند ؛ اصلا همین نمایندگان مشهدو طرقبه وشاندیز چرا تا همین چند روز قبل که دادستان برای پدیده حکم صادر کرد سکوت کرده بودندو هرکز خواستار پیگیری این فعالیتها نبودند.

بگذریم ؛ اما رییس کمیسیون اصل 90 درست درزمانی که بحث زمینهای پدیده دراین کمیسیون مطرح بود سری به پروژه زدو اظهاراتی داشت که صد البته مسوولان پدیده استفاده تبلیغاتی خودرا از ان بردند ولی امروز میشنویم که این پرونده درکمیسیون باید رسیدگی شود.

درهمان زمان رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی گفت بود که  شهر رویایی پدیده در نوع خودش در کشور بی‌نظیر است.

 محمدعلی پورمختار در حاشیه بازدید از پروژه "شهر رویایی پدیده" در شاندیز مشهد اظهار داشت: پروژه شهر رویایی پدیده با بکارگیری حدود 30 هزار نفر، ایجاد اشتغال برای آن‌ها و نیز جذب سرمایه‌های کوچک مردمی در این مسیر، یک کار ارزشمند و ماندگار است و باید از کسانی که در مرحله اول فکر این حرکت را داشتند و سپس آن را به مرحله اجرا در آورده‌اند، تشکر کرد.

وی افزود: فعالیت‌های صورت گرفته در مجموعه‌ای که در حال ساخت است، به اعتقاد بنده بیانگر یک عزم ملی است. این حرکت می‌تواند هم جبران عقب‌ماندگی‌ها در این حوزه و هم پاسخ‌گوی مطالبات به حق مردم کشورمان باشد.

 نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر منویات مقام معظم رهبری مبنی بر اقتصاد مقاومتی خاطرنشان کرد: در فضای اقتصاد مقاومتی ما نیاز به کار، تلاش و تولید داریم و می‌بایست با تکیه بر توانمندی‌های اقتصادی و نیروی انسانی، مجموعه‌های مختلف نسبت به حمایت از سرمایه‌گذاران و استفاده از این امکان و ظرفیت خوب و بالا اقدام عملی کنند. 

 همچنین در این بازدید غلامرضا اسداللهی، نماینده مردم تربت‌جام و تایباد در مشهد شورای اسلامی، با اشاره به پروژه شهر رویایی پدیده شاندیز گفت: این پروژه به لحاظ حجم کاری و مدیریت درآمدهای مردمی کاری بی‌نظیر در سطح کشور است.

 وی افزود: حجم سرمایه‌گذاری بالا در این پروژه از سوی مردم بزرگترین پشتوانه مجموعه پدیده است.

عضو کمیسیون حقوقی مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم حمایت از این حرکت خاطرنشان کرد: امروز دولت باید مشکلات بر سر راه سرمایه‌گذاران داخلی را بردارد. ما اگر واقعا زمینه‌های سرمایه‌گذاری را فراهم کنیم و حمایت‌های لازم را از کارآفرینان و سرمایه‌گذاران‌مان انجام دهیم، می‌توانیم از خیلی کشورهای در حال توسعه جلو بزنیم. به شرطی که به جو التهابی برای کارآفرینان دامن نزنیم و زمینه فرار سرمایه‌گذاران از کشور را فراهم نکنیم.

انچه خواندید سخنان نمایندگان درماههای گذشته بودو اما امروز چه بر زبان میرانند ؛ سخنانی که حکایت از چرخش در موضع آنها دارد.

نماینده مردم مشهد در مجلس با بیان اینکه کمیسیون اصل 90 به استاندار در مورد تخلفات پدیده تذکر داده بود، گفت: به عقیده بنده ریشه این تخلفات همان غفلت دستگاه‌های اجرایی و نظارتی و در نهایت فساد اداری است.

سید امیر حسین قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه کمیسیون اصل 90 مجلس با توجه به شکایات واصله در مورد تخلفات پدیده به استاندار خراسان رضوی تذکراتی داده بود، اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی در موضوع تخلفات شرکت‌هایی نظیر پدیده، تبرک و پردیسبان گزارش‌هایی داشته اما مسئول رسیدگی به این موضوعات دستگاه‌های اجرایی و مقامات قضائی هستند.

وی افزود: مجلس و به ویژه کمیسیون اصل 90 مجلس در مورد تخلفات این شرکت‌ها در قالب نامه‌ای به استاندار خراسان رضوی تذکراتی داده بودند که باید بیشتر مورد توجه قرار می‌گرفت.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی با ابراز نارضایتی از اینکه عموم مردم از تکرار چنین تخلفاتی خسته شده‌اند، خاطرنشان کرد: تخلفاتی نظیر تخلفات شرکت پدیده معلول بوده نه علت، علت چنین ماجراهایی بی‌توجهی دستگاه‌های اجرایی و فساد اداری است.

قاضی‌زاده تصریح کرد: این مسئله صحیح بوده که باید آزادی عمل برای فعالان اقتصادی در چارچوب قانون ایجاد شود اما این موضوع نباید منجر به سهل انگاری دستگاه‌های اجرایی و نظارتی شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: برخورد سطحی با چنین تخلفاتی کاری عبث و بیهوده بوده و باید چنین مشکلاتی به شکل ریشه‌ای حل شود که به عقیده بنده ریشه این تخلفات همان غفلت دستگاه‌های اجرایی و نظارتی و در نهایت فساد اداری است.

وی اظهار کرد: مردم ما از این دست تخلفات و ماجراها کم ندیده‌ و حقیقتا امروز خسته شده‌اند، باید علاوه بر معلولان این تخلف، با علت‌های وقوع چنین تخلفاتی برخورد قاطع وجدی صورت گیرد.

دراین راستا رئیس کمیسیون عمران مجلس از ورود خانه ملت به پرونده پدیده خبر داد و مطالبه مردمی را علت ورود نمایندگان به این پرونده عنوان کرد.

سیدمهدی هاشمی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ، از ورود قوه مقننه به پرونده شرکت‌های پدیده، تبرک و پردیسبان خبر داد.

وی افزود: ‌با توجه به مطالبه عمومی شکل گرفته از مجلس و مراجعات مردم، به این پرونده ورود می‌کنیم.

هاشمی با بیان اینکه از قوه قضائیه حمایت می‌کنیم، در پاسخ به این سوال که مجلس در برابر فشارها به دستگاه قضا در این پرونده‌‌ها چه اقدامی می‌کند؟ گفت: دستگاه قضا مستقل عمل می‌کند و قطعا مجلس شورای اسلامی در برابر فشارها از این دستگاه حمایت خواهد کرد.

وی ضمن اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب در خصوص حمایت از تولید و اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی در کشور، اظهار داشت: باید جلوی کسانی که در جهت خلاف این تدابیر و فرمایشات عمل می‌کنند، گرفته شود.

درعین حال نایب‌رئیس کمیسیون قضایی مجلس از پیگیری پرونده پدیده توسط مجلس خبر داد و گفت: قوه قضائیه از وقوع موارد مشابه جلوگیری کند.

حجت‌الاسلام موسی غضنفرآبادی نماینده مردم بم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تعطیلی مراکز غیرقانونی فروش سهام شرکت پدیده شاندیز در مشهد توسط دادستان این شهر، گفت: باید از اقدام قوه قضائیه در برخورد با اعمال متخلفانه این شرکت تشکر کرد، البته آنچه که در اینجا باید به آن اشاره کرد این است که قوه قضائیه باید از بروز مواردی مشابه جلوگیری کند.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر قوه قضائیه باید با به گونه‌ای عمل کند تا زمینه برای فعالیت شفاف و مثبت شرکت‌ها فراهم شده و از فعالیت شرکت‌های متخلف تحت عناوین مختلف جلوگیری به عمل آید.

نایب‌رئیس کمیسیون قضایی مجلس اظهار داشت: مجلس بر حسب وظیفه نظارتی خود موضوع پدیده شاندیز را مورد بررسی و رسیدگی قرار خواهد داد.

همچنین رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس شورای اسلامی گفت: موضوع فروش سهام پدیده شاندیز را در کمیسیون پیگیری می‌کنیم و از دستگاه‌ها قضا نیز می‌خواهیم که با مثل همیشه متخلفان با قاطعیت برخورد کند.

«امیر خجسته» رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس شورای اسلامی ؛ درباره تحرکات پدیده شاندیز در اقدام فروش سهام اظهارداشت: اقدام پدیده در فروش سهام غیر قانونی است و دستگاه‌های نظارتی و قوه قضاییه باید با قاطعیت وارد عمل شوند.

وی درباره اهمیت بررسی این موضوع و لزوم مسدود کردن سایت فروش سهام پدیده ادامه داد: از دستگاه‌های نظارتی می‌خواهیم که مراقب این تخلفات باشند و باید تمامی ارگان‌ها با جدیت در این زمینه وارد عمل شوند.

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت نقش‌آفرینی "قوه قضاییه"، "سازمان بازرسی" و "وزارت اطلاعات" در این باره تأکید کرد: قوه قضاییه و سایر دستگاه‌های نظارتی باید وارد عمل شوند و با تخلفات به شدت برخورد کنند تا درس عبرتی برای سایر متخلفین باشد.

 وی در پایان در پاسخ به این سوال که آیا این موضوع در کمیسیون متبوعش بررسی می‌شود، خاطرنشان کرد: موضوع فروش اوراق پدیده شاندیز را در کمیسیون پیگیری می‌کنیم و از دستگاه‌های نظارتی نیز می‌خواهیم که با قدرت وارد عمل شوند و در این باره نقش‌آفرینی کنند.

دراین راستا همچنین یک عضو کمیسیون فضایی مجلس گفت: مجلس پرونده پدیده شاندیز را مورد رسیدگی قرار می‌دهد و قوه قضائیه هم باید به صورت قاطع به این پرونده رسیدگی کند.

محمدعلی اسفنانی نماینده مردم فریدن، فریدون‌شهر و چادگان در مجلس شورای اسلامی ، با اشاره به تعطیلی دفاتر فروش سهام شرکت پدیده شاندیز در مشهد از سوی دادستانی، گفت: قوه قضائیه باید با این موضوع و موارد مشابه با جدیت کامل برخورد کند تا دیگر شاهد اتفاقات مشابه در سطح کشور نباشیم.

وی افزود: مجلس شورای اسلامی در راستای ایفای وظایف نظارتی خود پرونده فروش سهام پدیده شاندیز را مورد بررسی و پیگیری قرار می‌دهد تا از هرگونه اطاله دادرسی در خصوص این پرونده پرهیز شده و موضوع با سرعت بیشتر در قوه قضائیه مورد رسیدگی قرار گیرد.

عضو کمیسیون قضایی مجلس اظهار داشت: سهام شرکت‌هایی همچون پدیده شاندیز و سایر شرکت‌های مطرح باید در بورس عرضه شود و مردم با کسب اطلاعات لازم در مورد ارزش سهام این شرکت‌ها اقدام به خرید و فروش آنها کند.

دراین خصوص یک عضو ناظر مجلس در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی از بررسی صلاحیت و صداقت آگهی‌ها و راهکارهای سنجش آن در جلسه هفته آینده این ستاد خبر داد.

عزت‌الله یوسفیان ملا نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی و عضو ناظر مجلس در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس از بررسی پرونده شرکت پدیده شاندیز در جلسه دوشنبه هفته آینده ستاد مذکور خبر داد.

وی همچنین بررسی صلاحیت و صداقت آگهی‌های تلویزیونی را یکی دیگر از دستور کارهای جلسه هفته آینده ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی عنوان کرد و افزود: بسیاری از شرکت‌ها آگهی تلویزیونی می‌دهند و این آگهی‌ها بدون تأیید هیچ مرجعی پخش می‌شود، به نظر می‌آید باید هر آگهی بسته به موضوع توسط مرجع مربوطه تأیید شود.

عضو ناظر مجلس در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی از لزوم سنجش صلاحیت و صداقت آگهی‌ها خاطرنشان کرد: باید آگهی‌ها را سنجید تا میزان صداقت و صلاحیت آنها مورد سنجش قرار گیرد. تا شاهد نباشیم در آگهی‌ها مطالب کذب بیان شود.

یوسفیان ملا همچنین تصریح کرد: در جلسه ستاد که معاونان اداری مالی و سیاسی سازمان صدا و سیما حضور دارند راهکارهای سنجش صداقت و صلاحیت آگهی‌ها مورد بررسی قرار خواهد گرفت و در نهایت ستاد مصوبه‌ای در این زمینه خواهد داشت که طی آن آگهی‌ها با سنجش صلاحیت و صداقت آنها به اطلاع عموم برسد.

***چرا پدیده از بورس میترسد

طی روزها و ماههای گذشته کارشناسان اقتصادی که خیلی بیشتر از من و مردمی که سهام این شرکت را خریدند از اقتصادوماجراهای خرید و فروش سهام سر در میاورند به بررسی موضوع افزایش قیمت ناگهانی و عجیب وغریب قیمت سهام پدیده پرداختندو البته برخی نیز هشدارهایی دادند اما همه انها بر این باور بودند که اگر کاسه ای زیر نیم کاسه پدیده نیست چرا از ورود به بورس و شفافیت درحوزه مالی هراس دارند؟ سوالی که همچنان بی چواب مانده واستدلال مدیر مجموعه این است که هیچکدام از سهامداران چنین چیزی را نمیخواهند.!

ازانجا که اظهارات کارشناسان عموما تخصصی است و طولانی فقط بخشهایی را که قابل درک برای عموم است منتشر میکنیم .

یک عضو شورای‌عالی بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه فروش سهام شرکت‌های سرمایه گذاری بدون نظارت بورس غیرقانونی است، گفت: فروش سهام خارج از نظارت بورس پیگرد قانونی دارد.

حسین عبده‌تبریزی بیان کرد: شرکت سهامی خاص برای فروش سهام خود باید مجوز لازم را از بورس دریافت کند، چرا که وقتی چند نفر می‌خواهند با هم کار کنند، شرکت سهامی خاص تشکیل می‌دهند و دولت به آن‌ها کاری ندارد، اما اگر بخواهند در شرکت خود از سرمایه‌های مردم استفاده کنند به‌عنوان مثال سهم بفروشند یا اوراق مشارکت منتشر کنند، باید تحت نظارت مقام ناظر باشند تا حقوق مردم تضییع نشود.

دبیرکل سابق بورس اوراق بهادار تهران درخصوص چرایی رونق فروش سهام این شرکت‌ها در مشهد تصریح کرد: این کلانشهر در دهه اخیر شاهد تخلفات زیادی در این حوزه‌ها بوده است. در برهه‌ای برخی باعنوان قرض‌الحسنه عامه مردم را در این شهر مخاطب قرار داده و بدون نظارت بانک مرکزی اقدام به جمع‌آوری نقدینگی مردم کردند.

وی افزود: در سال‌های اخیر نیز شاهد بروز شرکت‌هایی در این شهر بوده ایم که باعنوان فروش سهام بدون نظارت بورس، به شهروندان سهام می‌فروشند، این درحالی است که عرضه سهام باید تحت نظارت بورس باشد.

درعین حال طبق گزارش دیگری  در خصوص فعالیت هیأت مدیره سال مالی 92 این مجموعه،علاوه بر5عضو اصلی هیات مدیره 39 شخص حقیقی دیگر نیز سهامداران “پدیده” را تشکیل میدهند بیش از 73 درصد سهام “پدیده” در اختیار خانواده پهلوان مقدم است و میان سایر سهامداران نیز مشابهت فامیلی دیده می شود؛ بطوریکه سهامداری خانوادگی در این مجموعه کاملا مشهود به نظر می رسد. البته پایین بودن سطح تحصیلات در خصوص نیروی انسانی این شرکت نیز تا حدی مطرح می باشد، بطوریکه وضعیت سرمایه نیروی کار در این شرکت گردشگری قابل مشاهده است. 15 نفر از کل کارکنان دائم و ساعتی که شامل 19 نفر و مشاورین 2 نفر می شود، دارای مدرک فوق دیپلم و کمتر از آن هستند. این سطح تحصیلات در حالی در میان این اعضا وجود دارد که ترکیب هیأت مدیره “پدیده” تقریباً با شرکت های تابعه آن یکی می باشد. این ترکیب اعضای هیأت مدیره میان شرکت توسعه بین المللی صنعت گردشگری پدیده شاندیز و سایر شرکت های تابعه اش موجب گردیده معاملات درون گروهی و در اصطلاح تیکی تاکای خانوادگی قابل توجهی در آن انجام و در نتیجه مشمول ماده 129 قانون تجارت باشد. بطوریکه بیش از 64 درصد سود خالص سال مالی 92 “پدیده” ناشی از معاملات درون گروهی و سود فروش سهام شرکت بین المللی پدیده شاندیز کیش به شرکت ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز به مبلغ 4353 میلیارد ریال بوده ؛ به عبارتی حدود 835 تومان از سود 1305 تومانی “پدیده” از بابت انجام معاملات درون گروهی است که طی آن تنها سهام از یک شرکت به یک شرکت دیگر زیرمجموعه آن منتقل شده، ولو اینکه سود شناسایی شده در اصطلاح سود کاغذی بوده باشد. یعنی شرکتی با سرمایه 14 میلیارد تومانی به قیمتی بیش از 435 میلیارد تومان فروخته شده که در نوع خود بسیار قابل توجه و بی نظیر است. بطوریکه طبق نظر حسابرس با توجه به عدم ارایه صورت های مالی حسابرسی شده تلفیقی و همچنین وجود زیان انباشته در سال مالی قبل، انجام این قبیل معاملات به ابهامی اساسی در افشای اطلاعات شرکت منجر شده است.

 برهمین اساس حسابرس مستقل و بازرس قانونی نیز در بند الف یادداشت های توضیحی 28 همراه صورت های مالی به کلیه معاملات مشمول ماده 129 اصلاحیه قانون تجارت مربوط به گزارش سال مالی 92 اشاره کرده؛ گرچه به اعتقاد حسابرس، این معاملات با رعایت تشریفات مقرر در ماده قانونی یاد شده در خصوص کسب مجوز از هیأت مدیره و عدم حضور مدیر ذینفع در رأی گیری انجام شده است. اما به هر صورت این یکی از بندهایی است که موجب شده تحت تأثیر آن نظر حسابرس برای صورت های مالی عملکرد پایان دوره سال 92 مشروط باشد؛ چراکه بر مبنای آن ابهاماتی در خصوص نحوه انجام معاملات درون گروهی ایجاد شده و لازم است سرمایه گذاران و افرادی که متقاضی خرید سهام “پدیده” هستند، به این نکات مدنظر حسابرس توجه ویژه داشته باشند.

به عنوان مثال شرکت مبالغ پرداختي از جمله مبلغ 583152 میلیون ریال ( حدود 58 میلیارد تومان ) به آقاي مهدي شعباني شه بندي) بابت مشارکت در احداث کارخانه سنگک کـه تا این تاریـخ منتفي گردیده است)، پرداخت مبلغ 92961 میلیون ریال به باشگاه ابومسلم و مجموعه فرهنگي ورزشي پرسپولیس و مبلغ 1500 میلیون ریال به ستاد بازسازي عتبات عالیات و مبـلغ 13680 میلیون ریـال به آقاي پورسلیمـي را به حساب بدهي آنها منظور نموده اسـت که هیچگونه مستندات و اطلاعات و مدارکي در این ارتباط و نحوه تسویه آنها ارایه نگردیده و مبالغ پرداختي به باشگاه هاي ابومسلم و پرسپولیس به حساب بدهکاري جاري مشترک سهامداران منظور گردیده است.

 این موارد تنها گوشه ای از مشکلاتی است که در صورت های مالی شرکت به آنها اشاره شده است. حسابرس در حالی به مورد مذکور اشاره کرده که این نکته در آن وجود دارد که مهدی شعبانی شه بندی در حالی 18.61 درصد سهام “پدیده” را در اختیار خود داشته که مبالغ پرداختی به این فرد به حساب بدهی وی به شرکت اصلی منظور کرده است؛ در صورتی که هیچگونه مستندات و اطلاعات و مدارکی در این ارتباط و نحوه تسویه آنها به حسابرس ارایه نشده است. این موارد تنها گوشه ای از ابهاماتی است که در خصوص معاملات درون گروهی این مجموعه وجود دارد.

در مجموع با توجه به ثبت نام شرکت در فهرست شرکت های تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار مورخ 92.2.17 و طی نامه 220129/121 به شماره 11147، این پرسش مطرح است که مجموعه مذکور چگونه اجرای پروژه هایی عظیم در کشور را برعهده دارد؟ چراکه به نظر می رسد شرکتی با ماهیت فعالیت در زمینه ساخت و ساز نیازمند مدیریت افرادی با تحصیلات مرتبط با این حوزه است. همچنین مجمع عادی سالیانه شرکت توسعه بین المللی صنعت گردشگری پدیده شاندیز در حالی 93.4.18 برگزار شد که به دلیل حضور تنها 4.28 درصد از سهامداران و در حالی که محسن پهلوان مقدم به عنوان سهامدار عمده در این جلسه حاضر نشده بود، مجمع به حد نصاب قانونی نرسید؛ در نتیجه این پرسش همچنان باقی است که علت عدم حضور خانواده پهلوان مقدم به عنوان سهامدار عمده بیش از 73 درصدی در این مجمع چه بوده است؟

همچنین افتتاح 20 دفتر فروش سهام “پدیده” در 20 کلان شهر کشور همزمان با عید سعید فطر، شروع و افتتاح بیش از 150 پروژه کوچک و بزرگ در سراسر کشور و نیز افزایش سرمایه شرکت به جای پرداخت سود سهام به سهامداران جهت سرمایه گذاری در پروژه های جدید، از دیگر موضوعاتی بود که در مجمع سهامداران پیرامون آنها بحث و بررسی صورت گرفته است.

کارشناس دیگری هم مینویسد که بعد از بررسي زیر مجموعه های شرکت توسعه بین المللی صنعت گردشگری پدیده ،اين نكته مشخص ميشود كه نزدیک به 85 درصد شرکت ابنیه و ساختمان پدیده که مهمترین و اصلی ترین شرکت تابع توسعه بین الملل می باشد، دراختيار اين شركت است که در راستای سیاست هیئت مدیره مبنی بر مشارکت عموم مردم در اجرای پروژه های این شرکت و همچنین تقاضای سرمايه گذاران برای خرید سهام اين شرکت ، نزدیک به 15 درصد سهام شرکت ابنیه و ساختمان به صورت عرضه تدريجي در اختیار عموم قرار گرفت تا مالکیت 100 درصدی توسعه بین المللی صنعت پدیده از شرکت ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز به 85 درصد تقلیل یابد.

نکته مهم و قابل تامل در رابطه با عرضه شرکت ابنیه و ساختمان پدیده توسط شرکت مادر یعنی همان شرکت توسعه بین الملل ، این می باشد که این میزان 15 درصدی در حال حاضر افزایش نمی یابد ، و تناسب به تقاضای عمومی و تصمیم هیئت مدیره افزایش خواهد یافت که البته افزایش چندانی نخواهد بود و میزان شناوری سهم به تقاضای عمومی در مشارکت پروژه ها بستگی دارد.

شرکت ابنیه و ساختمان شاندیزکه در واقع اصلی ترین زیرمجموعه "پدیده" می باشد همان مجموعه ای است که سهامدار پروژه شاندیز، پدیده کیش و پدیده پارسیان می باشد و سهام این شرکت توسط شرکت مادر یا همان شرکت توسعه بین المللی پدیده عرضه شده است.

شركت ابنیه و ساختمان که در سال 88 شروع به فعالیت کرد در حال حاضر با سرمایه ای معادل 150 میلیارد ریالی مشغول به كاراست که البته این شرکت اخیراً با افزایش سرمایه 25 درصدی ، دارای سرمایه 187 میلیارد ریالی گردیده است، افزایش سرمایه ای که به صورت جایزه به سهامداران شرکت ابنیه و ساختمان تعلق گرفت.

اين شركت در حال حاضر مرکز خرید ، تعطیلات و سرگرمی پدیده شاندیز را به عنوان یکی از پروژه های اصلی و مهم خود افتتاح كرده است . افتتاح این بخش از پروژه ی پدیده شاندیز در زمان مقرر توانسته جوابگوی بسیاری از ابهامات و شایعات پیرامون شرکت پدیده و سهام آن باشد. در کنار پروژه ی پدیده شاندیز، پروژه کیش شرکت ابنیه و ساختمان پدیده نیز در مراحل عملیاتی قرار گرفته است.

درآمد فروش شرکت ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز در سال 91 و 92 از محل فروش واحدهای تجاری، اقامتی و هتل ها بوده است.این درآمدها از محل تنها پروژه ی پدیده شاندیز بوده که با پیشرفت پروژه و نیز اضافه شدن سایر پروژه های این شرکت ، افزایش و تعدیل قابل چشمگیری داشته.

به طور معقول حاشیه سود یک صنعت؛ حال چه آن صنعت گروه ساختمان باشد و چه گروه های دیگر؛ میانگین حاشیه سود مشخص و ثابتی دارد اما با توجه به اطلاعات مالی ارایه شده از شرکت ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز گویا این قاعده استثناهایی هم می تواند داشته باشد.

همان گونه که پیداست حاشیه سود عملیاتی شرکت ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز با بزرگترین شرکت ساختمانی این گروه یعنی "ثاخت" تقریبا برابر بوده در حالی که نسبت بهای تمام شده به فروش ابنیه و ساختمان حدود نصف شرکت بین المللی توسعه ساختمان می باشد.

نکته ای که در این میان می تواند سوال هر خواننده ای را برانگیزد این است که شرکت ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز چه ساز و کار و الگویی برای کاهش بهای تمام شده واحد های ساخته شده خود به کار می برد؟

یکی از استراتژی های پدیده سرمایه گذاری در زمین های بکر و مکان یابی محل هایی است که کسی سرمایه گذاری نکرده باشد با این تفکر بهای تمام شده زمین که امروز یکی از بخشهای مهم قیمت تمام شده ساختمان است کاهش می یابد .

پروژه کیش این شرکت خود گویای این مطلب است زیرا قسمت غربی جزیره هیچ پیشرفتی تا قبل از حضور این شرکت نداشت اما پس از شروع پروژه قیمت زمین و درخواست برای تعریف پروژه جدید در این بخش جزیره افزایش پیدا کرد.

سال 85 در ابتداي دولت نهم با رويكرد استقلال استانها اختيارات شورای عالي شهر سازي به استانداري ها تنفيذ اختيار شد. شركت پديده نيزدر سال 87 با همين رويكرد مجوز هاي پروژه شانديز را از استانداري خراسان رضوي و شهرداري شانديز اخذ كرد وتغيير كاربري زمين ها از كشاورزي به مسكوني و تجاري انجام شد همچنين تمامي پروژه ها مجوز شهرداري را اخذ نمودند .

شبهات پيش آماده در مورد مجوز ها و كاربري زمينهاي پروژه پديده شانديز هم بعد از آن پیش آمد كه اين مصوبه (تنفيذ اختيار به استانداري ها ) در سال 90 توسط ديوان عدالت اداري لغو گشت و جهاد كشاورزي مدعي كاربري كشاورزي زمين ها شد كه پس از ارجاع به دادگاه حكم تبرئه پديده صادر شد.

شرکت ابنیه ساختمان در سال 90 مبلغ 101 میلیارد تومان پیش فروش واحدهای تجاری و اقامتی و هتل داشته که در آن سال هیچ یک از آنها به درآمد فروش تبدیل نشده است حال آنکه در سال 92 مبلغ پیش دریافت ها از بابت پیش فروش واحد های تجاری ، اقامتی و هتل به مبلغ 304 میلیارد تومان رسیده که تنها حدود 48 میلیارد تومان آن به عنوان درآمد فروش شناسایی شده و در سال 92 نیز رقم پیش دریافت ها به 473 میلیارد تومان رسیده که از این میزان تنها 82 میلیارد تومان به درآمد فروش تبدیل شده است.

به عبارت بهتر از مجموع حدود 878 میلیارد تومان پیش فروش واحدهای انجام شده در سال های 90 ، 91 و 92 حدود 15 درصد آن به درآمد فروش تبدیل شده است .

به دلیل پیش فروش واحدهای تجاری و مسکونی که طبق آن خریدار درصدی از مبلغ واحد مورد نظر را نقدا پرداخت می کند و الباقی با چک های تا زمان تحویل واحد مورد نظر پرداخت می شود .این اسناد در حساب پیش دریافتها عمل می شود تا پس از وصول شدن به حساب درآمد منتقل گردد.

با بررسي صورتهاي مالي در قسمت فروش واحدهاي تجاري،مسكوني و اقامتي و هتل اين نكته مشخص مي شود كه شركت قيمتهاي پيش فروش را قيمت تمام شده در نظر گرفته اما قيمتهاي كنوني با توجه به دوران ركود مسكن اختلاف فاحشي با اعداد اعلام شده توسط شركت دارد.

همچنین بنا بر نوشته دیگری شرکت ابنیه پدیده شاندیز، مجری و مالک تمام پروژه‌های ساختمانی مجموعه پدیده و زیرمجموعه گروه شرکت‌های پدیده است. شرکت ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز (سهامی خاص) در تاریخ ۱۱ شهریور ۱۳۸۸ تحت شماره ۳۶۵۲۷ در اداره ثبت شرکت‌های مشهد به ثبت رسید. مجمع فوق‌العاده با حضور سهامداران پدیده روز یکشنبه ۱۹ مرداد در پدیده شاندیز تشکیل و افزایش سرمایه ۲۵‌درصدی تصویب شد. نکته جالب اینجاست که شرکت پس از این افزایش سرمایه سنگین دچار تحول اساسی در قیمت هر سهم خود نشد. شنیده‌ها حاکی از آن است قبل از جلسه مجمع عمومی فوق‌العاده سهامدار عمده هر سهم را به‌قیمت حدود۸۶۰۰ تومان از طریق نمایندگی‌های فروش دادوستد می‌کرد. در حالی که با توجه به افزایش سرمایه ۲۵‌درصدی قیمت به صورت تئوریک باید ۶۸۸۰ تومان باز می‌شد، اما مدیران قیمت هر سهم را هشت هزار تومان تعیین کردند. چرا که مکانیسم قیمت‌گذاری نه از طریق عرضه و تقاضای بازار محصول، بلکه به‌وسیله مدیران تعیین می‌شود. شاید به همین دلیل است که این شرکت به شکل سهامی خاص ثبت شده تا مشمول ثبت نزد سازمان و قیمت‌گذاری در بورس نشود. از طرفی سیاست این شرکت بر بالا بردن ارزش بازار سهام و افزایش تعداد سهام در دست افراد است. شنیده‌ها حاکی از آن است که در مجمع شرکت ابنیه و ساختمان پدیده نیز بیان شده است که پدیده اولین و آخرین شرکت اقتصادی در دنیاست که در آن قیمت سهام افزایش می‌یابد و هرگز کاهش پیدا نمی‌کند.

شرکت ابنیه پدیده شاندیز، مجری و مالک تمام پروژه‌های ساختمانی مجموعه پدیده، با هدف ساخت بزرگ‌ترین مجموعه چندمنظوره تفریحی و گردشگری کشور، اقدام به جذب مشارکت و سرمایه‌گذاری، در قالب فروش سهام کرده است و تعداد کل سهام این شرکت، یک و نیم میلیارد سهم (۱۵۰۰ میلیارد ریال سرمایه) بود. اخیراً سرمایه شرکت افزایش یافته است. هر سهم این شرکت هم‌اکنون با قیمت حدود ۸۸۵۰ تومانی خود ارزش بازاری بیش از ۱۶۵ هزار و ۹۳۷ میلیارد ریال برای شرکت ایجاد کرده است. با توجه به آخرین سود اعلامی شرکت که ۴۶ میلیارد و ۲۸۰ میلیون تومان است به نسبت P/E برابر با ۳۵۸ برای این شرکت می‌رسیم. مشاهده می‌شود که ارزش بازار این شرکت، در قیاس با شرکت‌های بزرگ بورسی رقم قابل ملاحظه‌ای است. به طوری که شرکت ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز پس از هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس در رده دوم قرار گرفته است. همچنین در صنعت مشابه یعنی صنعت ساختمان شرکت سرمایه‌گذاری مسکن به عنوان یک هلدینگ بزرگ ساختمان‌ساز کشور ارزش بازاری معادل ۴۷۵۲ میلیارد ریال دارد. عدد بالای نسبت قیمت به سود هر سهم این شرکت ناشی از کمتر بودن سود شرکت به ارزش بازار آن است. در بررسی ساختار سرمایه‌ای شرکت به تامین مالی بیشتر آن از ناحیه بدهی می‌رسیم. به نحوی که میزان تامین مالی شرکت ناشی از بدهی افزون بر ۲۰ هزار میلیارد ریال است. در حالی که کمتر از دو هزار میلیارد ریال از دارایی‌های شرکت از محل حقوق صاحبان سهام تامین شده است. پس بیش از ۹۰ درصد دارایی‌های شرکت از محل بدهی تامین شده است که این حجم بالا ریسک شرکت را افزایش داده است.

سهام این شرکت از آبان سال ۸۸ که با قیمت ۲۰۰۰ ریال عرضه شد، تا آبان ۹۰ بازدهی خیره‌کننده ۲۶۰‌درصدی را به دست آورد. آغاز عملیات اجرایی در مهرماه ۹۰، در این رشد خیره‌کننده موثر واقع شده بود. در انتهای سال ۱۳۹۰ با وجود رکود در بخش ساختمان، قیمت سهام پدیده ۲۷۵ درصد رشد داشت تا به سال ۱۳۹۱ رسیدیم. در این سال، رونق بی‌سابقه‌ای در بخش ساختمان رخ داد. بر اساس آمارهای رسمی متوسط قیمت‌های زمین در سال ۹۱ بیش از ۵/۲ برابر شد. اما معمولاً صعود هیجانی و غیرمنطقی، نزول شدیدی را در پی دارد یعنی همان اتفاقی که از پایان سال ۱۳۹۱ مشاهده شد. با این حال پدیده در این سال با افزایش ۱۳۴‌درصدی قیمت سهام، سود مناسبی را نصیب سهامداران کرد و تحت تاثیر افزایش هیجانی قرار نگرفت. در سال ۱۳۹۲ نه فقط بخش ساختمان که کل بخش‌های اقتصادی، رکود کم‌سابقه‌ای را تجربه کردند. در تابستان این سال قیمت‌های مسکن پس از رشد اعجاب‌انگیزی که در سال قبل به دست آورده بودند، آرام‌آرام وارد روندی کاهشی شدند. در نتیجه با وجود رشد قیمت‌های زمین و مسکن در بهار سال گذشته، افت قیمت در سه فصل بعدی موجب شد قیمت املاک در سال ۹۲ بین ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش را تجربه کند. هرچند این کاهش در مقایسه با افزایش شدید صورت‌گرفته در سال ۹۱ به نظر ناکافی می‌رسید اما باز هم سهام پدیده رشد چشمگیر حدوداً ۱۳۰‌درصدی را تجربه کرد و سهامداران رشد مجدد سهام خود در این سال را مدیون افتتاح بزرگ‌ترین هایپر مارکت خاورمیانه و پروژه شهر افسانه‌ای پدیده کیش بودند. پس از این رویدادهای بزرگ در سال ۹۲، در اردیبهشت‌ماه سال جاری پس از صعود تیم فوتبال پدیده به عنوان نماینده استان خراسان در لیگ برتر، سهام پدیده افزایش محسوسی پیدا کرد. همین امر باعث رشد صعودی نمودار شاخص سهام پدیده نیز شد و رغبت سرمایه‌گذاران در افزایش و اندوخته سهام پدیده را افزون‌تر کرده است.

به منظور پشتیبانی از سرمایه خریداران، موسسه‌ای به نام موسسه پشتیبانی سهام پدیده تاسیس شده است که وظیفه خرید و فروش و نقل‌وانتقال سهام را دارد. سرمایه‌گذار هر زمان که به پول نیاز داشته باشید می‌تواند ظرف مدت ۳۰ روز سهام را به پول تبدیل کند. البته اگر سهامداران قصد فروش زودتر از موعد به شرکت را داشته باشند آنها سهام را به‌صورت نقد نیز خریداری می‌کنند. این سهام دارای نام و قابل انتقال به غیر است. شنیده شده است در این شرکت مدیران برای جلوگیری از افت قیمت، سهام شرکت را می‌خرند و البته قیمت‌گذاری سهام نیز توسط خود شرکت صورت می‌پذیرد. یکی از سایت‌هایی که در زمینه خرید و فروش سهام پدیده شاندیز فعالیت می‌کند در مورد مزایای این سهام این گونه نوشته است که برخی از آنها جای بحث دارند اما مجال آن در این نوشتار نیست. این موارد شامل گزینه‌های ذیل هستند.

۱- در بازار بورس شما باید دارای اطلاعات تخصصی بوده و همیشه خرید و فروش سهام با ریسک بالایی خواهد بود در حالی که در سهام پدیده شاندیز چنین نیست.

۲- سهام پدیده شاندیز دارای نقدشوندگی بالایی است و در ۲۰ الی ۳۰ روز می‌توانید آن را به پول نقد تبدیل کنید.

۳- سهام پدیده شاندیز قابل انتقال به دیگران است و شما می‌توانید در هر موقع که بخواهید سهام خود را بفروشید.

۴- با تبلیغات گسترده پدیده شاندیز و اجرایی شدن پروژه‌های بزرگ پدیده شاندیز پیش‌بینی سود سهام روز‌به‌روز افزایش پیدا می‌کند.

درعین حال کارشناس دیگری هم مینویسد: نام «شرکت ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز» بسیار کمتر از شرکت «شركت توسعه بین المللی صنعت گردشگری پدیده شاندیز» در اذهان عمومی دارای اعتبار است چراکه عمده تبلیعات تحت نام «شركت توسعه بین المللی صنعت گردشگری پدیده شاندیز» که سهامدار «شرکت ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز» است انجام می شود اما احتمالا مردم نمی دانند سهامی که میخرند سهام «شرکت ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز» است که با سرمایه 150 میلیارد تومان ( 1.5 میلیارد سهم 1000 ریالی) در سال 88 تاسیس شده است و اکنون پس از کمتر از 5 سال ارزش هر سهم از 100 تومان ( 1000 ریال) به 8132 تومان رسیده است!

در ابتدا 100٪ سهام این شرکت به «شركت توسعه بین المللی صنعت گردشگری پدیده شاندیز» تعلق داشت ولی در این بازه 5 ساله در حدود 15٪ آن به مردم واگذار شده است اما رشد جالب این شرکت مردم را ترغیب به خرید درصد بیشتری از این سهام می کند.

 لازم است بدانید با این تفاسیر(1.5 میلیارد برگ سهم 8132 تومانی) ارزش بازاری این شرکت یعنی «شرکت ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز» به رقم جالب 12 هزار و 200 میلیارد تومان رسیده است. برای اینکه مقیاس مناسبی در ذهنتان از این بزرگی ایجاد شود بد نیست بدانید بانک صادرات به عنوان سومین بانک بزرگ سیستم بانکداری کشور ارزش بازاری معادل 4600 میلیارد تومان در بورس تهران دارد و یا در صنعت مشابه یعنی صنعت ساختمان شرکتهای «سرمایه گذاری مسکن» و «بین المللی توسعه ساختمان» به عنوان دو هلدینگ بزرگ ساختمان ساز کشور ارزش بازارهایی به ترتیب 517 میلیارد و 406 میلیارد تومان دارند و در سالهای مالی ماقبلشان در تلفیق به ترتیب سودهای 102 و 93 میلیاردی محقق نموده اند، این در حالیست «شرکت ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز» در سال مالی قبل به سودی تنها معادل 46 میلیارد تومان محقق نموده است.در واقع این شرکت نسبت قیمت به درامدی معادل 263 مرتبه دارد در حالیکه این نسبت برای شرکتهای مذکور در بورس به ترتیب 4.7 و 3.9 میباشد!

اما بیاییم بر سر صورتهای مالی «شركت توسعه بین المللی صنعت گردشگری پدیده شاندیز» یعنی همان شرکتی که ذره ای از سود آن به جیب مردم ( همان ها که دعوت به همراه شدن شده اند) نمی رود:

این شرکت در سال 92 سودی معادل 680 میلیارد تومان شناسایی کرده است که 435 میلیارد تومان آن از محل سود فروش « شرکت بین المللی پدیده کیش» به «شرکت ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز» می باشد در حالیکه بهای تمام شده ای تنها 14 میلیارد تومانی داشته است.حالا این عدد 449 میلیارد تومانی واگذاری چطور و برچه مبنایی بوده و این سود سرشار سه هزار و یکصد درصدی در این مدت کوتاه بر چه مبنای کارشناسی شده ای ایجاد شده است باید از صاحبان شرکت پرسید.

به عبارت ساده تر از 680 میلیارد تومان سود شرکت توسعه بین المللی صنعت گردشگری پدیده شاندیز (شرکتی که مردم آن را پدیده می شناسند اما سهام آن را نمی خرند) نزدیک به 450 میلیارد تومان مربوط به فروش ملک به شرکت ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز (یعنی آنچه مردم می خرند) و 295 میلیارد تومان نیز بابت فروش 15 درصد سهام شرکت ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز است به مردم.

برای خلاصه کردن بحث تا اینجا فقط داده های زیر را کنار هم می گذاریم:

· سود خالص «شركت توسعه بین المللی صنعت گردشگری پدیده شاندیز» در سال 92 برابر با 680 میلیارد تومان

· سود خالص «شرکت ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز» در سال 92 برابر با 46 میلیارد تومان

· شرکتی که مردم سهام آن را به قیمت 8 هزار تومان می خرند شرکت دوم است یعنی ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز که با احتساب سرمایه 150 میلیارد تومانی یعنی مردم این شرکت را با ارزش بازار 12 هزار میلیارد تومان می خرند.

شنیده ها حاکی از آن است که در مجمع شرکت ابنیه و ساختمان پدیده، صحبتهای زیر از زبان آقای پهلوان رییس هیئت مدیره شرکت بیان شده است. پهلوان در رابطه با گروه شرکتهای پدیده بیان کرد: شاید پدیده اولین و آخرین شرکت اقتصادی در دنیا باشد که در آن سهام افزایش پیدا می‌کند و قیمت سهم در آن کاهش نمی یابد. از بزرگان علم اقتصاد هم بپرسید به شما می‌گویند که این موضوع کاری بزرگ است.

این جمله را بدون هیچ توضیحی آوردیم چرا که معتقدیم نیاز به توضیح بیشتر ندارد و فعالان بازار سرمایه که اساتید ما هستند چنین لحنی را به خوبی می شناسند و معنای حقیقی پس پرده را در می یابند.

همچنین در مورد پذیرش این شرکت در بورس شنیده ها حاکی است جمله زیر در مجمع اخیر شرکت بیان شده است.

«اگر از همه مدعوین و سهام‌داران محترم شرکت پدیده که در این جلسه حضور دارند، تنها یک نفر موافق ورود پدیده به بورس باشد این کار را انجام می‌دهیم، باید توجه داشته‌باشید که ورود پدیده به بورس، با توجه به حضور افرادی خاص در بورس به هیچ‌ وجه منطقی نیست و با ضرردهی برای سهامداران جزء همراه خواهد بود.»

حالا مقصود از افراد خاص کیست نمی دانیم. اما سوال اینجاست که این قیمت 8 هزار تومانی اگر مبنای کارشناسی دارد و بزرگان علم اقتصاد هم تایید می کنند که هرگز کاهش نخواهد داشت چرا ترس از ورود آن به بورس وجود دارد. چرا خارج از بورس معامله می شود؟

البته شاید بی ربط به شرکتی که با سرمایه 5 میلیارد تومانی(شرکت پشتیبانی سهام پدیده) تاسیس شده است نباشد. این شرکت متضمن نقد شوندگی و خرید و فروش سهام مردم است. سهامی که با قیمتهای فعلی حدودا 2 هزار میلیارد تومان ارزش دارد.

این مقاله همچنین ادعای این موضوع که ارزش گذاری سهام توسط اشخاص کارشناس انجام میشود را با توجه به چند داده مستخرج از صورتهای مالی زیر سوال می برد. ابتدا به بخشی از صحبت های صاحب محترم دقت فرمایید:

محسن پهلوان مقدم ریاست هیئت مدیره شرکت در رابطه با ارزش کارشناسی قیمت سهام بیان کرد: «آخرین باری که ارزش‌گذاری انجام شد، در تاریخ 28 اسفند سال 1392 بود که در این تاریخ ارزش آن، 12 هزار و 800 میلیارد تومان برآورد شد، ضمن اینکه باید بدانید که این ارزش‌گذاری از طریق 12 کارشناس دادگستری انجام شده و نباید فراموش کنیم که پیشرفت سازه‌ها در فصول گرم بهار و تابستان به مراتب بیشتر از زمستان و پاییز بوده و امروز برآورد شود مسلما با پیشرفتی که در ساخت‌و‌ساز مجموعه داشته‌ایم قیمتی فراتر از این مبلغ اعلام می‌شود.

 البته من خودم به دوستان قیمت‌گذار اعلام کردم که بین 20تا30 درصد قیمت را پایین‌تر اعلام کنند تا بتوانیم به دور از حاشیه راحت‌تر به رشد و پیشرفت مجموعه بپردازیم. به هر صورت طبق پیش‌بینی که داشته‌ایم قیمت ارزش‌گذاری شده در اواخر سال 93 در حدود 2برابر خواهد ‌شد. »

صورتهای مالی شرکت نشان میدهد در سال گذشته واحدهای تجاری مرکز خرید با متوسط هر متر 3.25 میلیون تومان، واحدهای اقامتی با متوسط هر متر 590 هزار تومان و واحدهای هتل هر متر 1.2 میلیون تومان بفروش رفته است در صورتیکه مشت را نشانه خروار بدانیم 560 هزار متر مرکز خرید و 250 هزار متر هتل و 183 هزار متر واحدهای اقامتی جمعا ارزش 4860 میلیارد تومان میرسیم که طبق صحبت صاحب شرکت 15٪ پروژه نیز تاکنون واگذار شده است.

یعنی جمعا 4130 میلیارد باقیمانده میماند که نکته قابل توجه کسر متراژ پرتی شامل راهرو ها و سرویس های بهداشتی و... است چراکه متراژ کلی یک پروژه با متراژ واحدها متفاوت است واگر یک ضریب 20٪ از این مقدار کم کنیم عدد بدست امده 3300 میلیارد خواهد بود حالا این کارشناسان عزیز که این عدد 12 هزار میلیاردی را تخمین زده اند باید دید مبنای محاسبه شان چه بوده است.

البته ما باز کمی رندی به خرج میدهیم و در صورتهای مالی منتشر شده شرکت میبینیم که کارشناسان عزیز صنعت بیمه از ما هم دست پایین تر قیمت زده اند و مجموعا پروژه را 1711 میلیارد تومان یعنی نصف رقم ما ارزش زده اند که البته احتمالا زمین از محاسبات حذف شده که نهایتا 500 هزار متر زمین این پروژه با تعمیم قیمتهای منطقه نهایتا هزار میلیارد تومان ارزش خواهد داشت که بنابراین مجموع صحبتها بیان میکند عدد 3300 میلیارد مورد نظر رقم مناسب و حتی برآورد خوش بینانه ای هم میباشد.

از طرفی در صورتیکه از طریق ارزش گذاری برمبنای خالص ارزش دارایی ها یا همان NAV ارزش گذاری کنیم باز هم عددی فراتر از 3500 میلیارد تومان برای «شرکت ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز» بدست نمی آید که معمولا شرکتهای سرمایه گذاری در بورس تهران بطور متوسط 70٪ ان ای وی ارزیابی میشوند که نشان میدهد در صورتیکه که «شرکت ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز» در بورس قابل معامله بود با تمام تخفیفات حدود 2500 میلیارد تومان یعنی هر سهم 1666 تومان معامله میشد. که البته اگر بر مبنای پی ب ای و غیره ارزش گذاری کنیم به ارزشهایی به مراتب پایین تر خواهیم رسید.

البته اگر مراد از افراد خاص که باعث متضرر شدن سهامداران شرکت ابنیه و ساختمان پدیده در صورت پذیرش در بورس می شوند تحلیل گران و کارشناسان بازار سرمایه باشد قطعا نگرانی اعضای هیئت مدیره شرکت صحیح است.

شاید تاسف بارترین بخش ماجرا، بررسی حقوقی موضوع باشد. شرکتی با 12 هزار میلیارد تومان ارزش که 15 درصد آن در اختیار عموم مردم از سرتاسر کشور می باشد، در اداره ثبت شرکتها به صورت سهامی خاص ثبت شده است. در ماده 21 قانون تجارت در مورد شرکتهای سهامی خاص چنین می خوانیم:

«شركتهاي سهامي خاص نمي توانند سهام خود را براي پذيره نويسي يا فروش در بورس اوراق بهادار يا توسط بانكها عرضه نمايند و يا به انتشار آگهي و اطلاعيه و يا هر نوع اقدام تبليغاتي براي فروش سهام خود مبادرت كنند مگراينكه ازمقررات مربوط به شركتهاي سهامي عام بنحوي كه دراين قانون مذكور است تبعيت نمايند»

در مورد شرکتهای سهامی عام نیز دو قانون زیر تکلیف را به وضوح مشخص کرده است. بر اساس دو قانونی که در ادامه آمده شرکتهای سهامی عام با سرمایه بالای 50 میلیارد ریال حق معاملات سهام خود را در بازاری غیر از بازارهای دارای مجوز (بورس و فرابورس) ندارند. دو قانون یاد شده به شرح زیر هستند:

1. بر طبق بند ب ماده 99 قانون برنامه پنجم توسعه، معاملات اوراق بهادار ثبت شده در سازمان فقط در بورسها و بازارهای خارج از بورس دارای مجوز (منظور فرابورس) و با رعایت مقررات معاملاتی هر یک از آنها حسب مورد امکان پذیر بوده و معامله اوراق بهادار مذکور بدون رعایت ترتیبات فوق فاقد اعتبار است.

2. از طرفی ماده 27 قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران اوراق معاف از ثبت نزد سازمان را اعلام نموده است که طبق آخرین اصلاحیه آن، شرکتهایی که حقوق صاحبان سهام آنها از 50 میلیارد ریال کمتر باشد از ثبت نزد سازمان معاف هستند.( به عبارت دیگر شرکتهایی که حقوق صاحبان سهام آنها بالای 50 میلیارد ریال است ملزم به ثبت نزد سازمان هستند)

حال سوال اینجاست که با توجه به موارد بالا چگونه است که این شرکت با سرمایه 150 میلیارد تومان معاملات سهام خود را با چنین تبلیغات گسترده ای در بازاری انجام می دهد که مصداق بند ب ماده 99 قانون پنجم توسعه نیست و قیمت در آن نه با مکانیزم عرضه و تقاضا بلکه به دلخواه مدیران شرکت تعیین می شود. سازمان بورس بهتر است در این زمینه توضیحات خود را اعلام نماید.

***رسانه های ساکت وفریادی ازسرحرص

اما طی سالهای قبل یعنی 5سال گذشته همه رسانه ها وازجمله رسانه هایی که با مرکزیت مشهد منتشر میشوند شاهد وناظر عملکرد این شرکت بودند اما جادوی اگهی های یک صفحه ای بدون تخفیف درقیمت نه تنها روزنامه ها که خبرنگاران انهارا هم چنان مسخ کرده بود که اصلا به فکر کنکاش در مساله این پولهای میلیاردی نیافتادند بلکه هر خبرنگاری از ان جوان تازه قلم به دست گرفته تا آنها که ادعایی دارندو شانی برای خود قایلند با دیدن مدیرعامل دست وپایشان سست میشد وتلاش داشتند به هر نوع شده خودشان را به اوبشناسانند تا شاید از این خوان پربرکت و پررونق لقمه ای هم نصیب انان شود؛ اما به محض اینکه کار پدیده به دادستانی افتاد انها که از این خوان اگهی و بخشش مدیر بی بهره مانده بوده وعقده دردل داشتند و انهایی که بی طرفی درپیش گرفته بودند تا توانستند تاختندو دیوار را یکطرفه کاه گل نمودند و بازهم غافل ازاینکه شاید این هم ترفندی باشد برای دست یافتن های میلیاردی وبیلیاردی مدیران این شرکت از سهام مردمی  که خانه خودرا فروختند تا سودی اندک ببرند.

نیم نگاهی مختصر هم به نمونه این گزارشات داریم .

یک نشریه درباره مسایل این روزهای پدیدهم مینویسد : این روز‌ها در این آشفته بازار اقتصادی و رکود حاکم بر بازار هیچ فعالیت اقتصادی به اندازه خرید و فروش سهام شرکت پدیده شاندیز در ایران سودآور نیست. شرکتی که به گفته مدیرعاملش «اولین و آخرین شرکت در دنیا که سهامش فقط رشد صعودی دارد و هیچگاه نزولی نمی‌شود.» شرکتی که طی پنج سال فعالیت ارزش هم سهمش از ۱۰۰تومان در سال ۸۸ به ۱۱۳۰۰ تومان در سال ۹۳ (تاکنون) رسیده است. اما این روز‌ها بحث‌های زیادی پیرامون مشکلات قانونی شرکت، نحوه فروش سهام خارج از بازار بورس رسمی کشور، اختلاس مالی در آن و حتی حمایت برخی افراد مطرح است که توانسته تا این حد جای پای خود را محکم کند.

شرکتی که به مدد پیشتوانه قوی مالیش هزینه زیادی را صرف تبلیغات می‌کند. گفته می‌شود ۱٫۵ درصد از حجم درآمد صدا و سیما از محل تبلیغات مربوط به شرکت پدیده شاندیزاست، علاوه بر این روزانه در روزنامه‌های سراسری هم تبلیغات دارد که به طور متوسط هزینه هر روز تبلیغ تنها در یک روزنامه ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان است.

البته هر زمان که بحث‌ها مبنی بر اشکالات قانونی این شرکت بالا می‌گیرد حجم تبلیغات بیشتر می‌شود و تا آگهی‌های ۱۲۰ میلیون تومانی هم می‌رسد. علاوه بر این یک سوم تبلیغات کل فرودگاه‌های ایران مربوط به این شرکت است، این‌ها به همراه صد‌ها بیلبورد و دیگر انواع تبلیغاتی است که در سراسر کشور به ویژه مشهد برای ساخت «شهر افسانه‌ای پدیده شاندیز» در منطقه توریستی شاندیز مشهد در فاز اول و ده‌ها پروژه مشابه در سراسر ایران انجام می‌شود.

 در حالیکه مطابق آنچه از ابتدا اعلام شده بود ۱۵ درصد از سهام این شرکت برای ساخت «شهر افسانه‌ای پدیده شاندیز» با هشت کاربری تجاری، تفریحی، مسکونی و گردشگری تا سال ۹۳ (یعنی زمان بهره برداری از پروژه) بین مردم عرضه می‌شود. این در حالیست که از حدود دو ماه پیش تنها هایپر مارکت و بخش‌هایی از واحدهای تجاری آن به بهره برداری رسیده علاوه بر این قسمت‌های از پروژه هنوز در حال احداث است. بر اساس آنچه که در صورت‌های مالی «شرکت ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز» مشخص است سرمایه ثبت شده شرکت ۱۵۰۰ میلیارد ریال منقسم بر ۱. ۵ میلیارد سهم هزار ریالی می‌باشد که بر اساس آنچه از اخبار پس از مجمع سالیانه نیز منتشر شده است سرمایه شرکت با ۲۵ درصد افزایش به ۱۸۷۵ میلیارد ریال (معادل ۱. ۸۷۵ میلیارد سهم) افزایش یافته است. با سرمایه جدید و قیمت ۱۱۹۸۸ تومانی از سوی سایت وابسته به شرکت است که مجموعا ارزش این روز این شرکت را به عدد ۲۲۴۷۷ میلیارد تومان می‌رسد. عددی که فعالان بازار سرمایه رقمی بسیار کمتر از آن را برای غول‌های صنعت کشور این روز‌ها در بازار بورس می‌بینند برای مثال ارزش بازار کل شرکتهای ساختمانی موجود در بورس که مجموعه‌ای از بزرگ‌ترین فعالان پیمانکار ساختمانی کشور را نشان می‌دهد ارزش بازاری در حدود ۲ هزار میلیارد تومان با تعدیلات تلفیق دارند.

نکته تاسف بار قضیه جایی است که طبق یادداشت ۴-۸ صورتهای مالی حسابرسی شده شرکت، کل ارزش پروژه ۱۷۱۱ میلیارد تومان از سوی کار‌شناس دادگستری ارزش گذاری شده است که این رقم نزدیکی بسیاری با ارزش گذاری فعالان بازار سرمایه برای این پروژه دارد این در حالیست بدهی بانکی سنگین ۵۰۰ میلیارد تومانی این شرکت طبق یادداشت ۱-۱۷ صورتهای مالی حسابرسی شده تماما با نرخ ۳۰ درصد تامین مالی شده و قاعدتا با جرایم تاخیر شش درصد مجموعا ۳۶ درصد هزینه مالی بر شرکت تحمیل کند نیز باید توجه ویژه‌ای شود.

برخی کار‌شناسان اقتصادی اشکالات قانونی بر این شرکت و نحوه عرضه سهامش مطرح کرده و آن را به حبابی تشبیه می‌کنند که دیر یا زود می‌ترکد . به گفته آن‌ها مطابق ماده ۲۱ قانون تجارت «شرکتهای سهامی خاص نمی‌توانند سهام خود را برای پذیره نویسی یا فروش در بورس عرضه کنند، مگر اینکه از مقررات شرکتهای سهامی عام تبعیت کنند.»

 براساس این ماده قانون تجارت «شرکتهای سهامی عام نیز با سرمایه بالای ۵۰ میلیارد ریال حق معاملات سهام خود را در بازاری غیر از بازارهای دارای مجوز (بورس و فرابورس) ندارند.» حال آنکه سهام شرکت پدیده شاندیز توسط کار‌شناسان این شرکت و به گفته خودشان متناسب با پیشرفت پروژه قیمت گذاری می‌گردد وخارج از بورس و از طریق نمایندگی‌هایی که خود دایر کرده است خرید و فروش می‌شود.

 این پروژه مدافعان و مخالفانی دارد. مدافعانی که به سودآور بودن و ایجاد اشتغال در منطقه و موارد مشابه تاکید دارند و مخالفانی که به تخلفات عدیده در صدور مجوز و زمیخواری و نبود شفافیت در نحوه عرضه سهام و…. تاکید دارند. شورای عالی شهرسازی ۲۸ دی و ۱۲ بهمن ماه امسال در ۲جلسه مفصل، پروژه ساخت شهرک چندمنظوره پدیده شاندیز را که مدتی است در مشهد در جریان است، مورد بررسی قرار داد و سرانجام ضمن تعیین هیات کار‌شناسی از طرف شورا برای اعزام به منطقه جهت بررسی عینی و فنی این پروژه، دستور ممنوعیت پیشرفت کار در بخش‌های اجرا نشده پدیده شاندیز را صادر کرد. ناصر سراج «رئیس سازمان بازرسی کل کشور» نیز در چند روز گذشته بطور تلویحی در همایش ملی مبارزه با فساد در مورد برخی پرونده‌های بزرگ در سازمان بازرسی کل کشور گفت: با توجه به عدم محدودیت در عرضه سهام و عدم نظارت سازمان بورس یک شرکت سهامی خاص توانسته سهام ۱۰۰ تومانی خود را به دو میلیارد سهام بفروش برساند و امروز قیمت سهام این شرکت به برکت تبلیغات هزار میلیاردتومانی در صدا و سیما به هر سهم ۱۱ هزار تومان افزایش دهد. وی افزود: چون شرکت سهامی خاص بوده قیمت گذاری سهام با سهامداران است و هزینه تبلیغات را هم جزو سرمایه خود می‌داند و حالا که ۹ شرکت سهامی عام را بعنوان شرکت فرعی زیر نظر خود قرارداده برند خود را به مبلغ ۱۰۰۰ میلیارد تومان به فروش گذاشته است. » آنچه اکثر کار‌شناسان اقتصادی منتقد بر فعالیت اقتصادی این شرکت تاکید دارند اینکه از یک سو شرکت پدیده شاندیز از طریق بمباران تبلیغاتی اقدام به جذب سرمایه‌های خرد و کلان مردم کرده و از دیگر سو این شرکت مورد حمایت برخی مسئولین قرار دارد که اعتقاد دارند فعالیت پدیده در جهت آبادانی و تولید سرمایه و کارآفرینی بوده است.

در حال حاضر سهامداران این شرکت روزهای خوشی را می‌گذرانند و هر روز شاهد رشد چشمگیر سهامشان هستند اما معلوم نیست فعالیت این شرکت تا کجا می‌تواند تداوم یابد و تا چه زمان فعالیت خارج از ضابطه‌اش ادامه دارد؟ و از آنجاییکه ارزش سهام این شرکت توسط کار‌شناسان داخلی شرکت تعیین می‌شود اگر روزی آن‌ها ارزش هر سهم را مثلا ۱۰۰۰ تومان اعلام کنند چه کسی می‌تواند اعتراض کند؟ و چه کسی پاسخگوست؟ ارزش روز ۲۲۴۷۷ میلیارد تومانی در کنار سود ناچیز (وبحث دار) ۴۶ میلیارد تومانی و رشد سه هزار درصدی قیمت سهم در سه سال اخیر و دعوت غیرقانونی عموم به مشارکت در شرکت سهامی خاص، حکایت از شکل گیری جریانی مخرب دارد که در صورتی که چاره‌ای برای آن اندیشیده نشود علاوه بر اینکه سرمایه بسیاری از هموطنان را به ورطه نابودی می‌کشاند چهره معاملات سهام در بازار بورس را نیز خدشه دار می‌کند.

رسانه دیگری هم درنقد این شرکت اینگونه قلم می فرساید : در سایه غفلت انواع و اقسام مراجع ذیربط و سودجویی صدا و سیما پدیده ای در حال شکل گیری است. نزدیک به یک دهه پیش بود که ارمغان بهزیستی با تبلیغات بسیار مردم را به خرید برگه هایی برای شرکت در قرعه کشی های آنچنانی اش دعوت می کرد. ارمغان بهزیستی عمر کوتاهی داشت و با آگاهی مردم و عدم اقبال تدریجی مردم از گردونه حذف شد.

 اصولا نفس بدست آوردن پول بدون کار و تولید و تلاش و به اصطلاح یک شبه پولدار شدن همیشه وجود داشته و دارد ولی در اقتصادهای بیمار در هر زمانی خود را بصورتی نشان می دهد و متاسفانه دستگاههای متولی خیلی دیر متوجه آن می شوند و هزاران پرونده به یکباره به دستگاه قضا تحمیل می شود اما ربط پدیده با ارمغان بهزیستی چیست:

محسن پهلوان بنیانگذار این شرکت می‌گوید که کار خانوادگی اش ساخت و ساز بوده اما شانس آورده است که یکی از دوستانش او را با شرکت «بنیاد ارمغان بهزیست» آشنا کرد او در این مصاحبه می گوید که این آشنایی باعث شده که او با شیوه بمباران تبلیغی به منظور پیشبرد کارهایش آشنا شود شیوه ای که او هم اکنون در پدیده بکار می گیرد اما ایراد کار کجاست و چرا هشدار به مردم ضروری است. این یادداشت را تا انتها مطالعه کنید.

پدیده را همه به واسطه تبلیغات فراوان و طولانی اش در صدا و سیما می شناسید ولی بعد از هر پیام تبلیغی فقط می بینیم که شما هم می توانید با ما همراه باشید این همراهی چگونه است.

1- مهمترین بخش پدیده که سر و صدا به پا کرده خرید و فروش سهام توسط یکی از شرکتهای زیرمجموعه آن یعنی شرکت ابنیه و ساختمان است این سهام بصورت غیر متعارف و خارج از بورس خرید و فروش می گردد.

2- قیمت گذاری این سهام توسط دو سایت و تعدادی دفاتر فروش در شهرهای بزرگ نظیر تهران ، مشهد ، اصفهان و ...تعیین می شود و هیچ منطق اقتصادی در تعیین نرخ آن وجود ندارد به همین دلیل هر روز قیمت سهام بالا و بالاتر می رود چون این قیمت دستوری است و نیازی به حساب و کتاب وجود ندارد.

3- قیمت سهام پدیده از سال 88 تا دی 93 از 200 تومان به 12000 تومان رسیده است یعنی در عرض 5 سال 60 برابر!

4- بدلایل بالا موجی از خرید سهام پدیده در حال وقوع است.

اما مشکل پدیده در کجاست؟

1- پدیده به هیچ عنوان زیر بار فروش خود از طریق بورس نمی رود علت آن اینست که به محض این کار می باید صورتحساب دارایی شرکت بررسی و توسط کارشناسان سهام آن قیمت گذاری شود شک نکنید که این قیمت بالاتر از 2000 تومان نخواهد بود

2- هر دو سایتی که قیمت سهام توسط آنها و دلبخواه تعیین می شود در پایین صفحه خود به منظور رفع مسئولیت حقوقی هر گونه ارتباط خود را با پدیده رد کرده اند معنای دیگر آن اینست که این سایتها عملا دلال سهام پدیده اند و اینکه قیمت توسط دلالان افتاده خود گویای خیلی از مطالب است.

3- بنا به آمار منتشره تعداد کل سهام پدیده 1.875.000.000 سهم است که 20 درصد آن در اختیار عموم است، معادل 375.000.000 سهم البته اخیرا این شرکت سهام خودرا 6 برابر کرده است.

4- مطابق قانون پدیده حق فروش سهام خود را ندارد و به همین دلیل است که پدیده هیج گاه در تبلیغ خود نمی تواند مستقیم بگوید سهام می فروشد و تنها با عبارت "شما هم می توانید با ما همراه باشید ".

چند سوال

1- چرا این شرکت و سهام فروشی غیر قانونی با توجه به حجم تبلیغات فراوان آن از سوی مراجع ذیربط دیده نمی شود؟

2- چرا برای یکبار هم که شود علاج واقعه را قبل از وقوع انجام نمی دهیم حتما کار بالا بگیرد و پرونده ای قطور با شاکیانی چند صد هزار نفری شکل بگیرد تا دستگاهها متولی بخود آیند آیا تجربه صندوق محمد رسول الله اصفهان در 10 سال پیش و .چندین و چند نمونه دیگر که کلی زمان و هزینه به بار آورد و کلی خانواده ها را درگیر مشکلات بسیار نمود کافی نیست.

سخنی با مردم

 اصولا این گونه معاملات همان لاتاری و یا قمار است وقتی سازو کار تعیین قیمت سهام بجای اینکه در بورس تعیین شود توسط یک یا چند نفر تعیین می شود آیا نامی دیگری بر روی آن می توان گذاشت آیا در این دو سال ساخت و ساز رونق بسیاری داشته و یا پروژه های ساختمانی پدیده آنچنان قیمت سرسام آوری رشد کرده اند که اینچنین قیمت سهامش را بالا برده است متاسفانه در این قمار مانند همه مدلهای قبلی اش اولی ها برنده و آخریها بازنده های ماجرایند.

واما رسانه دیگری با این عنوان که زور دولت به شهر رویایی «پدیده» هم می رسد؟!درادامه گزارشش مینویسد:

نام یقه سفید و رانت‌خوار که هنوز در قوانین کشور تعریف روشن و واضحی از آنها  وجود ندارد در سال‌های اخیر آنقدر مصداق عینی پیدا کرده و بر زبان‌ها جاری شده که برای افکار عمومی به  نام‌هایی آشنا و قدیمی‌ تبدیل شده اند.

زمانی فاضل خداداد بود که در دهه 70 به اتهام اختلاس 123 میلیارد تومانی از بانک صادرات دستگیر شد و مدتی بعد مفسد فی‌الارض شناخته و به اعدام محکوم شد.

 زمانی دیگر شهرام جزایری عرب،‌ معروف به اخلالگر نظام اقتصادی که مدت‌ها بحث داغ رسانه‌ها و متهم ردیف اول فساد اقتصادی کشور بود که به 14 سال حبس،‌ 10 سال تبعید و 10 سال محرومیت از فعالیت‌های بازرگانی و تجاری و جریمه نقدی 122 میلیون دلاری محکوم شد و در حالی که  هنوز یاد و خاطره این پرونده‌های جنجالی از افکار عمومی پاک نشده بود ،  چشم مردم به وجود بزرگترین اختلاس‌گر تاریخ اقتصاد ایران یعنی اختلاس سه هزار میلیاردی از بانک صادرات روشن شد.

 خبری که مثل بمب در جامعه منفجر شد و تبعات گوناگونی به دنبال داشت. اما انگار تولد این مفسدان اقتصادی و مجرمان یقه‌سفید با صدور احکام اعدام نیز پایانی ندارد چرا که هنوز هم در رشد و به‌وجودآمدن نمونه‌های دیگر ادامه دارد و هر روز پرونده هایی ماند اختلاس  بیمه ایران ، بابک زنجانی  ، اختلاس 650 میلیون یوریی  و پرونده های زمین خواری که این روزها  با مطرح شدن دوباره توسط اسحاق جهانگیری ، معاون اول حسن روحانی  به بحث روز رسانه ها تبدیل شده است، رونمایی می شود که در آن پای کسانی در میان است که روزی روزگاری نه چندان دور از سطح اقتصادی متوسط جامعه بودند و آنقدر بزرگنمایی شدند که سری از میان سرها در آوردند و در نهایت هم به عنوان فاسد اقتصادی معرفی شدند.

حالا اما با دستور جدید معاون اول رئیس جمهور مبنی بر فرصت 3 ماهه برای بازپس گیری زمین های پرونده های زمین خواری، دوباره بازار اظهار نظر در خصوص پرونده هایی که سال ها است در رسانه ها مطرح می شوند اما خبری از رسیدگی به آنها نیست و همچنان پیش می روند و پیش می روند، داغ شده است.

 این خط و نشان دولت در حالی بیان می شود که رییس سازمان امور اراضی کشور قبلا اعلام کرده بود: پرونده‌های بسیاری برای شهرک‌سازی‌ها و ساخت مجموعه‌های تجاری و تفریحی مانند پدیده شاندیز، شهرک تماشا و مزرعه محمودیه تشکیل و برای بررسی به شورای عالی حفظ حقوق بیت‌المال معرفی شده که ادامه ساخت پروژه پدیده شاندیز موقتا متوقف و شهرک تماشا تخریب شده است.

 قباد افشارتاکید کرده: حفظ کاربری اراضی کشاورزی و جلوگیری از خرد‌شدن آنها یکی از وظایف سازمان امور اراضی به عنوان یک ارگان حاکمیتی است و درصدد هستیم بتوانیم استان‌های در معرض این تخلف قانونی مانند خراسان رضوی، تهران، مازندران، قزوین، قم، اصفهان، شیراز، البرز، گیلان و گلستان را از تغییر کاربری اراضی کشاورزی نجات دهیم.

این سخنان اما در حالی است که مدت ها است،  شهرک چند منظوره پدیده شاندیز در مشهد در حال ساخت و قرار است چندین ساختمان مسکونی، تجاری و رفاهی در آن احداث شود و سهام های این شرکت بدون ثبت شدن در سازمان بورس به مردم فروخته می شود.

 از سوی دیگر رجب زاده شهردار شهر شاندیز نیز اعلام کرده: پروژه پدیده شاندیز نه تنها متوقف نشده بلکه به شدت در حال کار است.

وی تاکید کرده : بحث پروژه پدیده شاندیز در رابطه با ساخت و ساز یک موضوع داخل استانی است و مدیران استان خراسان رضوی باید اعلام موضع کنند نه جهاد کشاورزی.

نکته ای که کمی قابل تامل است شیوه تبلیغات این شرکت در رسانه ملی است که بارها و بارها صدا و سیما با تبلیغات گسترده برای این شرکت اذهان عمومی و مردم را به این سمت می برد که تمام فعالیت های این شرکت درست است ولی با اظهار نظر هایی که مسئولان مربوط در رابطه با پدیده شاندیز کردند بسی جای تفکر دارد! البته تبلیغات شاندیز تنها در رسانه ملی گل نكرده بلكه بیلبوردهای تبلیغاتی خیابان‌ها و حتی در تمامی ترمینال‌های هواپیمایی خودنمایی می‌كند.

مدیر این پروژه شخصی به نام محسن پهلوان است که ماجرای مدیریت او تشابهات زیادی با ماجرای افرادی دارد که این روزها به عنوان متخلف اقتصادی در زندان به سر می برند و یا اعدام شدند.البته باید توجه داشت که همه افرادی که بعد از مدتی به نام مفسد اقتصادی شناخته شدند در ابتدا به فعالیت های پاک اقتصادی مشغول بودند و بعد از مدتی سر از جیب بیت المال درآوردند.

و اما درگزارش دیگری امده است که گمان میرود در صورتیکه این حباب رشد بترکد عددهای اختلاس بانکی ۳ هزار میلیارد تومانی و بدهی نفتی ۹ هزار میلیارد تومانی عددهای کوچکی پیش این کلاهبرداری بزرگ بنظر خواهند رسید.

” شرکت توسعه بین المللی صنعت گردشگری پدیده شاندیز سهامی خاص ” چند سالی است مردم را از جای جای کشور به مشارکت در اجرای پروژه های بزرگ ساختمانی دعوت میکند این درحالیست این مشارکت از طریق خرید سهام ” شرکت ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز سهامی خاص ” (یکی از شرکتهای تابعه ی شرکت مادر یعنی توسعه بین المللی صنعت گردشگری پدیده شاندیز )انجام میشود در حالیکه طبق ماده ۲۱ قانون تجارت در مورد شرکتهای سهامی خاص چنین می خوانیم:

«شرکتهای سهامی خاص نمی توانند سهام خود را برای پذیره نویسی یا فروش در بورس اوراق بهادار یا توسط بانکها عرضه نمایند و یا به انتشار آگهی و اطلاعیه و یا هر نوع اقدام تبلیغاتی برای فروش سهام خود مبادرت کنند مگراینکه ازمقررات مربوط به شرکتهای سهامی عام بنحوی که دراین قانون مذکور است تبعیت نمایند»

در حالیکه طبق بند ب ماده ۹۹ قانون برنامه پنجم و ماده ۲۷ قانون بازار سرمایه به وضوح مشخص میشود این شرکت از قوانین مربوط به شرکتهای سهامی عام هم تبعیت نمی کند.

حالا سوال اینجاست چطور جراید و حتی رسانه ملی نیز با تبلیغات سنگین این شرکت را در این امر غیرقانونی یاری می کنند؟ شرکت سهامی خاصی که سهامداران آن به چند ده هزار نفر میرسد!

اما بحث اصلی تنها در این مشکل قانونی نیست بلکه جایی است که صاحبان این شرکت یک کلاهبرداری جانانه را مدیریت می کنند که گمان میرود در صورتیکه متوقف نشود عددهای اختلاس بانکی ۳ هزار میلیارد تومانی و بدهی نفتی ۹ هزار میلیارد تومانی عددهای کوچکی پیش این کلاهبرداری بزرگ بنظر خواهند رسید.و ذهن مردم همچنان با عددهای بزرگ تر درگیر شود.

بر اساس آنچه که در صورت های مالی ” شرکت ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز” مشخص است سرمایه ثبت شده شرکت ۱۵۰۰ میلیارد ریال منقسم بر ۱٫۵ میلیارد سهم هزار ریالی میباشد که بر اساس آنچه از اخبار پس از مجمع سالیانه نیز منتشر شده است سرمایه شرکت با ۲۵٪ افزایش به ۱۸۷۵ میلیارد ریال(معادل ۱٫۸۷۵ میلیارد سهم) افزایش یافته است.با سرمایه جدید و قیمت ۸۲۷۸ تومانی از سوی سایت وابسته به شرکت است که مجموعا ارزش این روز این شرکت را به عدد ۱۵۵۰۰ میلیارد تومان میرسد.عددی که فعالان بازار سرمایه رقمی بسیار کمتر از آن را برای غول های صنعت کشور این روزها در بازار بورس میبینند برای مثال ارزش بازار کل شرکتهای ساختمانی موجود در بورس که مجموعه ای از بزرگترین فعالان پیمانکار ساختمانی کشور را نشان میدهد ارزش بازاری در حدود ۲ هزار میلیارد تومان با تعدیلات تلفیق دارند.

 

نکته تاسف بار قضیه جایی است که طبق یادداشت ۴-۸ صورتهای مالی حسابرسی شده شرکت، کل ارزش پروژه ۱۷۱۱ میلیارد تومان از سوی کارشناس دادگستری ارزش گذاری شده است که این رقم نزدیکی بسیاری با ارزش گذاری فعالان بازار سرمایه برای این پروژه دارد این در حالیست بدهی بانکی سنگین ۵۰۰ میلیارد تومانی این شرکت طبق یادداشت ۱-۱۷ صورتهای مالی حسابرسی شده تماما با نرخ ۳۰٪ تامین مالی شده و قاعدتا با جرایم تاخیر ۶٪ مجموعا ۳۶٪ هزینه مالی بر شرکت تحمیل کند نیز میبایست توجه ویژه ای گردد.

مشکل در بازپرداخت تسهیلات و کمبود نقدینگی نیز در یادداشت های ۲-۱۷ صورتهای مالی و یادداشت ۵ گزارش حسابرس که بخشی از پروژه با ۴۰٪ تخفیف به بانکهای مرتبط اعطا شده است به چشم میخورد.

بخشی از صحبتهای صاحبان شرکت در مجمع عمومی سالیانه موید این است که ارزش گذاری کاملا با سلیقه صاحبان سهام و نه در سیستم عرضه و تقاضا شکل میگیرد و چه بسیار زشت است از امامان برای زیبا و طاهر جلوه دادن یک کلاهبرداری استفاده کنیم.

وی با اشاره به نماد هشت که به نیت امام رضا (ع) برگزیده شده، گفت: «با عنایت به این نماد از راس ساعت ۱۲ روز شنبه خرید و فروش سهام با قیمت ۸هزار تومان آغاز می‌شود.»

این درحالیست شایعاتی از عدد ۸۸۸۸ تومانی در روز ولادت امام رضا برای تعیین قیمت سهم شنیده میشود.

از طرفی بند ز از ماده یک قانون۴۴۴ مجازات اخلالگران نظام اقتصادی کشور بیان میکند تاسیس نمایندگی برای جذب سرمایه و توسعه زنجیره انسانی جرم است :

ز:تأسیس، قبول نمایندگی و عضوگیری در بنگاه، مؤسسه، شرکت یا گروه به ‌منظور کسب درآمد ناشی از افزایش اعضاء به نحوی که اعضاء جدید جهت منفعت، افراد دیگری را جذب نموده و توسعه زنجیره یا شبکه انسانی تداوم یابد.

مطلب فوق مصداق واقعی بخشی از صحبت رییس هیئت مدیره در مجمع سالیانه به شرح زیر میباشد :

موسسه ای به مدیریت آقای عیدی‌زاده نیز ثبت کردیم و نام آن را پشتیبانی سهام پدیده گذاشتیم.

این مطلب در کنار رشد قارچ گونه نمایندگی سهام در شهرستان وضعیت شکل گرفته در دعوت عموم به مشارکت در یک شرکت سهامی خاص نقض اشکار قانون را نشان میدهد.همچنین لحن صحبت رییس هیئت مدیره(اقای پهلوان) به خوبی حکایت از یک دستکاری در قیمت سهام دارد :

«شاید پدیده اولین و آخرین شرکت اقتصادی در دنیا باشد که در آن سهام افزایش پیدا می‌کند و قیمت سهم در آن کاهش نمی یابد»

همچنین صورتهای مالی که گویا حسابرس شرکت هم از مهرتایید بر آن زده حکایت از یک انحراف در صورت جریان وجه نقد دارد جایی که بند ۵۶ استاندارد شماره ۲ حسابرسی نقض شده و بدین شکل شرکت سعی در بالا نشان دادن جریان وجه نقد دارد.

ارزش روز ۱۵۵۰۰ میلیارد تومانی در کنار سود ناچیز(وبحث دار) ۴۶ میلیارد تومانی و رشد سه هزار درصدی قیمت سهم در ۳ سال اخیر و دعوت غیرقانونی عموم به مشارکت در شرکت سهامی خاص، حکایت از شکل گیری جریانی مخرب دارد که درصورتیکه چاره ای برای آن اندیشیده نشود علاوه بر اینکه سرمایه بسیاری از هموطنان را به ورطه نابودی میکشاند چهره معاملات سهام در بازار بورس را نیز خدشه دار میکند

***انتشار اسنادی از تخلفات گسترده پدیده شاندیز

تمامی اخباری که تاکنون در مورد پدیده منتشر شده، عمدتا در خصوص نحوه فروش سهام آنهم خارج از سیستم شفاف و مالی کشور بوده است. اما در این گزارش ، به یکی از چند تخلف آشکار این مجموعه خواهیم پرداخت.

ماجرای «پدیده شاندیز» در روزهای اخیر بسیار داغ و خبرساز شده است. موضوع از زمانی بیشتر مورد توجه رسانه ها قرار گرفت که شورای عالی شهرسازی ۲۸ دی و ۱۲ بهمن ماه سال ۹۲ در ۲جلسه، پروژه ساخت شهرک چند منظوره پدیده شاندیز را که در مشهد در جریان است را مورد بررسی قرار داد و سرانجام مصوب کرد ضمن تعیین هیات کارشناسی از طرف شورا برای اعزام به منطقه جهت بررسی عینی و فنی این پروژه، دستور ممنوعیت پیشرفت کار در بخش های اجرا نشده پدیده شاندیز صادر شود.

این مصوبه در روزنامه رسمی نیز منتشر شد. در آن زمان خبر پلمپ پدیده رسانه ای شد. اما بجای سایت رسمی شرکت پدیده، شهرداری شاندیز در سایت رسمی خود، این موضوع را قویا تکذیب کرد.

«پدیده» پس از اعلام دستور توقف شورایعالی شهرسازی، علاوه بر اینکه ساخت و ساز خود را متوقف نکرد؛ بلکه بمباران شدید تبلیغاتی خود را نیز آغاز کرد.این شرکت علاوه بر تبلیغاتی میلیاردی در صداو سیما، در روزنامه های رسمی و بیلبورد های سراسر کشور نیز شروع به تبلیغ کرد. هر چند برخی رسانه ها نیز نقدهای جدی بر نحوه فروش سهام و درگیر کردن مردم عادی با این پروژه که قطعا طبعات اجتماعی نیز بر آن متصور می شد، داشتند اما حجم زیاد تبلیغات بر این نوع اطلاع رسانی ها غالب بود.البته برخی مسئولین و مدیران کشور از این پروژه حمایت هایی نیز کردند که در گزارشات بعدی به آن خواهیم پرداخت.

روزنامه خراسان در تاریخ دوشنبه ۳۰ شهریور ۸۸ در مصاحبه اختصاصی از شهردار شاندیز و مدیرعامل پدیده شاندیز، از «آغاز عملیات اجرایی شاپینگ سنتر پدیده در منطقه شاندیز» خبر داد.

جواد رجب زاده شهردار شاندیز در آن مصاحبه با اشاره به برنامه ریزی های صورت گرفته برای توسعه مجموعه گردشگری بزرگ پدیده شاندیز گفت: این مجموعه در زمین به مساحت ۲ هزار هکتار اجرایی خواهد شد و مراحل قانونی و برنامه ریزی های لازم برای توسعه آن انجام شده و ایجاد مجموعه تجاری و مرکز خریدshoping center نیز در آن مکان ارائه انواع خدمات به گردشگران را فراهم خواهد کرد. این دو طرح بزرگ مراحل قانونی خود را انجام داده و مجوز های لازم را اخذ کرده است و زمینه جذب سرمایه گذاری نیز فراهم شده است.

در ادامه همین گزارش نیز «محسن پهلوان مقدم» مدیرعامل شرکت بین المللی توسعه صنعت گردشگری پدیده شاندیز با اشاره به طی شدن مسیرهای قانونی واداری پدیده شاندیز گفت: اخذ مجوزهای طرح بزرگ گردشگری بین المللی پدیده شاندیز در سال گذشته صورت گرفته و بررسی این طرح در کارگروه های شهرسازی، محیط زیست و گردشگری انجام شده است و مراحل قانونی و اداری خود را طی می کند شرکت سهامی عام برای توسعه این طرح تاسیس شده و واگذاری اراضی ملی با نظارت مسکن و شهرسازی و شهرداری انجام خواهد شد. وی ابراز امیدواری کرد که در سال آینده کاراجرایی طرح بزرگ گردشگری و بین المللی پدیده شاندیز آغاز شود و کار توسعه آن برای ایجاد سایت های مختلف گردشگری و پذیرایی از مسافران را شاهد باشیم.

اما ادعای جواد رجب زاده، شهردار شاندیز در خصوص داشتن مجوز «پروژه پدیده شاندیز» سریعا تکذیب شد.

«حسنعلی رجب زاده خیبری»، مدیر شهرسازی و معماری سازمان مسکن وشهرسازی خراسان رضوی در تاریخ ۱۵ر۷ر۸۸ طی نامه شماره ۳۸۷۷۳ر۱۲ اعلام کرد که: «طرح مجموعه گردشگری بزرگ پدیده شاندیز تاکنون در کارگروه مسکن و شهرسازی مطرح نشده و مورد تصویب نیز قرار نگرفته و مادامیکه طرح فوق الذکر کلیه مراحل قانونی خود را از کارگروه مسکن و شهرسازی استان طی نکند واگذاری زمین، صدور مجوز و هرگونه اقدام اجرایی میسر نبوده و خلاف ضوابط و مقررات خواهد بود.»

رونوشت این نامه به معاون امور عمرانی استانداری خراسان رضوی و شهرداری شاندیز و همچنین مدیر املاک نیز ارسال شد.

در ادامه در تاریخ ۲۳ر۸ر۸۸ «مجید توتونچی» رییس سازمان مسکن و شهرسازی خراسان رضوی در نامه ای به شماره ۴۶۷۰۱ر۱۲ به معاون هماهنگی امورعمرانی و با رونوشت به «شهردار شاندیز» مجدد به نبود مجوز های لازم در کارگروه مسکن و شهرسازی و کمیسیون ماده ۵ و غیرقانونی بودن اقدامات صورت گرفته و همچنین فروش سهام آن شرکت توسط بانک کشاورزی و موسسات مالی اعتباری انصار و مهر تاکید کرد.

جواد رجب زاده، شهردار شاندیز در مصاحبه ۳۰ شهریور ۸۸ خود در حالی که ادعا کرده بود این دو طرح بزرگ مراحل قانونی خود را طی و مجوز های لازم را اخذ کرده و زمینه جذب سرمایه گذاری نیز فراهم شده است، از آغاز ساخت مجموعه ۲ هزار هکتاری گردشگری بزرگ پدیده شاندیز سخن گفت. این در حالی است که در تاریخ ۵ آبان ۸۸ طی نامه ای به شماره ۸۲۹۲ به سازمان مسکن و شهرسازی خراسان رضوی از «درخواست شرکت توسعه بین المللی گردشگری پدیده شاندیز برای اخذ مجوز آن هم برای ۱۲ هکتار خبر داد!»

در حالی که وی قبلا اعلام کرده بود که مجوز های لازم اخذ شده است!

در ادامه مدیرشهرسازی و معماری استان در پاسخ به درخواست شهردار شاندیز برای دریافت مجوز، در تاریخ ۳ر۹ر۸۸ طی نامه ای به شماره ۴۶۶۲۱ر۱۲ مجددا تاکید کرد: «مادامی که طرح مذکور کلیه مراحل قانونی خود از جمله کمیسیون ماده ۵ شهر شاندیز را طی نکند هرگونه اقدام اجرایی ممنوع و خلاف ضوابط و مقررات می باشد.»

با این حال «پدیده شاندیر» بدون توجه به اظهارات مسئولین، همچنان به ساخت و ساز پروژه و فروش سهام پدیده ادامه می دهد. تا جایی که در تاریخ ۸ر۱۰ر۸۸ طی نامه ای به شماره ۵۵۷۴۸ر۱۲ «محمد رضا قاسمی» رئیس سازمان مسکن و شهرسازی خراسان رضوی خطاب به مرتضوی، معاون امور اجتماعی و پیشگیری از جرم دادسرای انقلاب، تبلیغات غیرقانونی و گسترده این شرکت را اعلام و نسبت به فروش سهام توسط بانک کشاورزی، و موسسات مالی اعتباری انصار و مهر بدلیل بروز خسارت به شهروندان هشدار می دهد.

بر اساس گزارش امروز چند پرسش مطرح می شود:

– شهردار جوان شاندیز در تاریخ دوشنبه ۳۰ شهریور ۸۸ در مصاحبه مدعی می شود که مجوزهای پدیده اخذ شده است. اما در تاریخ ۵ آبان ۸۸ طی نامه ای از سازمان مسکن و شهرسازی خراسان رضوی اعلام می کند که شرکت توسعه بین المللی گردشگری پدیده شاندیز درخواست مجوز کرده است. ایشان بر اساس چه مستنداتی ادعا می کند که این دو طرح بزرگ مراحل قانونی خود را انجام داده و مجوز های لازم را اخذ کرده است و زمینه جذب سرمایه گذاری نیز فراهم شده است؟

و آیا می شود اقدام وی را به نوعی هدایت افکار عمومی برای فروش زودهنگام سهام و امتیاز های پروژه پدیده شاندیز تلقی کرد؟

– بانک کشاورزی و موسسات مالی و اعتباری مهر و انصار بر اساس چه مجوز هایی اقدام به فروش سهام این شرکت می کنند؟ در حالی که هنوز «پدیده» تا ان تاریخ تاریخ مجوز لازم از مراجع قانونی را اخذ نکرده بود؟

– آیا برخی مسئولین و نمایندگان محترم مجلس که از این شرکت حمایت های لازم را کرده اند، از نحوه اخذ مجوز و اقدامات این شرکت مطلع بودند؟

این یک بیزینس مدل نیست که ما به آقای پهلوان انتقاد کنیم و در عوض آقای پهلوان و شرکت پدیده شاندیز فردا به ما آگهی تبلیغاتی بدهد! این یک هشدار جدی است به یک کارآفرین جدی!

درعین حال یک نشریه اقتصادی هم مینویسد که هفته گذشته خبری منتشر شد مبنی بر اینکه شرکت پدیده شاندیز به یکی از روزنامه ها که درباره ممنوع التبلیغات بودن این شرکت بنا برحکم قضایی گزارشی منتشر کرده بود، با دادن حدود 120 میلیون تومان آگهی روز بعد از چاپ مطلب به نوعی حق السکوت داده است.

انتشاراین خبر باعث شد برخی از افراد دست اندرکار این ماجرا از روزنامه مذکور اخراج شوند چرا که باعث واکنش منفی جامعه مخاطبان،اهالی رسانه و برخی سیاسیون کشور شد.

اما آنچه باعث شگفتی و تعجب کارشناسان شد و سوالات جدیدی در بین اهالی رسانه و سیاسیون کشورایجاد کرد این بود که اساسا چرا باید شرکتی به خود اجازه دهد که این گونه با رسانه های کشور برخورد کند؟

موضوع بسیارساده است بنا بر گزارشی که در آن روزنامه چاپ شد:« به‌دليل نداشتن پروانه و مجوزهاي لازم براي كار بر اساس قانون طي شكايت وزارت راه و شهرسازي و دستور مقام قضايي، تبليغات پديده شانديز در صدا و سيما و اقصي نقاط كشور ممنوع شد»این مطلب و گزارش کاملی که خبرنگار آن روزنامه تهیه کرد بدون اینکه حتی یک خط آن از سوی مقامات شرکت پدیده شاندیز تکذیب شود با این واکنش مواجه شد که فردای چاپ مطلب به مدت چند روز نیمتای پایین صفحه اول آن روزنامه به تبلیغات شهر رویایی پدیده اختصاص یافت.

در واقع شرکت پدیده شاندیز با دادن آگهی(پول) به روزنامه کاری کرد که روزنامه حرف خودش را پس بگیرد!

اینکه آن گزارش درست بود یا نبود و اینکه آیا شرکت پدیده شاندیز تخلفات مطرح شده در آن گزارش را انجام داده یا نه محل بحث ما نیست که آنرا باید در مجالی دیگر و در فرصتی دیگر به بحث کارشناسان سپرد ،بلکه آنچه موضوع این مطلب ودغدغه سایت است آن است که چرا عده ای باید تصور کنند که می توانند با پول جیبشان-حالا هر چه قدر باشد-هر قانونی را در این مملکت دور بزنند و هر کاری دوست داشتند انجام دهند؟!

به خاطر اینکه جلوی سوء تفاهم عده ای گرفته شود خوب است همین جا متذکر شویم که هیچکس با کارآفرینی مشکل ندارد،هیچکس از رشد و موفقیت شرکت های بخش خصوصی ناراحت نیست و ما نیز همچون هزاران نفر از مردم، قدردان زحمات همه کارآفرینان و فعالان بخش خصوصی که در این شرایط سخت اقتصادی کارهای مهم انجام می دهند و ایده های بزرگ را اجرا می کنند هستیم و از این بابت حتما و قطعا از همه فعالیت های قانونی شرکت پدیده شاندیز که آقای «محسن پهلوان» در راس آن به عنوان مدیرعامل و ایده پرداز اصلی قرار دارد،حمایت می کنیم اما آنچه باعث انتقاد ماست خطری است که بیش از همه خود آقای پهلوان و آینده حرفه ای و شغلی او را تهدید می کند و آنهم برخورد نادرست تیم رسانه ای و تبلیغاتی اطراف ایشان است که تصور می کنند همه چیز و همه کار را می توان با پول حل و فصل کرد حتی اگر آن کار شائبه روشنی از تبانی،زد و بند و حق السکوت بدهد.

اینکه مدیری یا مسئولی در یک شرکتی فکر کند که همه کس و همه چیز را می شود با پول خرید و فرا چنگ آورد و هر کسی یک قیمتی دارد ،یکی کمتر و یکی بیشتر، این آغاز تباهی و سقوط حتمی آن شرکت است چه آن مدیر بپذیرد چه نپذیرد. چه اینکه فکر کند یک دو روزی دنیا بر وفق مرداش هست یا نیست،چیزی که قطعی است اینکه«این فواره سرنگون شدنی است».

شاید برخی مدیران این کار را بکنند و الان نیز انجام دهند ولی به آنها باید سرنوشت کسانی همچنون مه آفریدهای امیرخسروی و شهرام های جزایری را یادآور شد که چگونه در گرداب بزرگی که ساختند غرق شدند و فرجامشان به کجا انجامید!

فکر نکنید آنها آدمهای کم هوش و بی ذکاوتی بودند که به دام قانون افتادند و طبل رسوایی شان از بام افتاد برعکس هر دو این پدیده ها واقعا «پدیده» بودند و توان بالایی در هوش سیاه داشته و دارند اما آنچه آنها را نابود کرد همان پول زیادی بود که برایش تلاش می کردند و تصور می کردند همه را می توان با پول خرید!

قصه کیف های پر از پول مه آفرید امیر خسروی که به این و آن می داد و مشکلات خودش را بر طرف می کرد هنوز از یادها نرفته است.از معاون وزیر تا مدیرکل،از رییس سازمان تا کارشناس هریک به قدر خود از این کیف ها منتفع شدند ولی عاقبت به خیر نشد

مگر شهرام جزایری به اعتراف خودش میلیونها تومان به مدیران رسانه های کشور نداده بود و مگر آن پول ها توانست در روز یوم الحاسب به دادش برسد؟

غرض مقایسه آقای محسن پهلوان با مفسدان اقتصادی نیست بلکه مقصود تذکر به این مدیر پرتلاش و پیگیراست که از سرنوشت دیگران درس بگیرد.

آقای پهلوان! اصلی ترین سرمایه یک رسانه، اعتماد اجتماعی است آنرا شما نمی توانید بخرید و بفروشید! و سعی هم نکنید که مرتکب چنین کاری شوید چون این کارهم خلاف قانون است وهم خود تشدید کننده بی اعتمادی اجتماعی نسبت به هدف و مقصود شما خواهد بود!

اگر کسانی به شما گفته اند دراین برهه از زمان با تبلیغات پر حجم دهان منتقدان و مخالفان خود را ببندید اشتباه کرده اند.

اگر تصور می کنید با این کار مشکلات شما بر طرف می شود تصوراشتباهی دارید زیرا اولین سوال پس ازاین عمل شما آن خواهد بود که شرکت پدیده شاندیز چه چیز برای مخفی کردن دارد که حاضر نیست صدای هیچ منتقدی را بشنود و اجازه صحبت به منتقدی نمی دهد؟و اساسا در شرکت پدیده شاندیز چه خبر است؟!

چرا شرکت پدیده شاندیز که در برنامه سال جاری ورود به بورس اوراق بهادر را در دستور کار دارد باید از شفاف سازی که اولین و اصلی ترین محور ورود به بورس است واهمه داشته باشد؟

 بر اساس نامه و ابلاغیه قضایی شما آقای پهلوان و شرکت پدیده شاندیز ممنوع التبلیغات شده اید چرا جلوی آنرا نمی گیرید؟شفاف سازی کنید!

اگر روزی وارد بورس شوید و به خاطر چنین عملکردی نماد معاملاتی شرکت شما متوقف شود آیا بازهم می توانید از این کارها بکنید؟و آیا می توانید سازمان بورس اوراق بهادر را با این بهانه که شرکت پدیده 30هزار سهام دار دارد به شفاف نکردن وضعیت قضایی و یا مالی خود مجاب کنید؟

آقای پهلون کارآفرینی و تلاش شما در جای خود قابل تقدیر است اما بپذیرید و بدانید ادب پول داشتن و رعایت حقوق مردم و افکار عمومی در مقام شرکتی که قرار است پروژه ای با گردش مالی حدود2هزار میلیارد تومانی را انجام دهد بسی مهمتر از در و دیوارو ساختمان کار شماست!

از قرار معلوم و بر اساس برنامه اعلامی شرکت شما در سالها و ماه های آینده نیز قرار است کارهای دیگری از همین سنخ ساخت و ساز را در جاهای دیگر کشور انجام دهید پس ضروری است اندکی در دید گاه های خود و تیم همراه تان تجدید نظر کنید تا دیرنشده!

آقای پهلوان کارآفرینی و ایجاد شغل و ثروت خوب است ولی خوب تر از آن سرمایه اجتماعی است آنرا به بازی نگیرید!

***و اما مدیران پدیده چه میگویند

انچه درادامه میخوانید زندگینامه محسن پهلوان است مردی که این روزها خود پدیده ای شده است :

بچه خیابان تهران، مشهد هستم. نسل در نسل، ما در كارهای ساختمانی بودیم. كاشی‌كاری‌های حرم امام رضا (ع) و بقعه خواجه‌ربیع، كار پدربزرگ من بوده. برای همین ما هم دركار ساخت و ساز افتادیم. مجتمع سازی و ویلا سازی و... ؛ اما با این حال در تمام مدتی كه در كار ساخت و ساز بودم، هرچند روز یك مرتبه به رستوران شاندیز سر می‌زدم. چون بهترین جایی بود كه می‌توانستیم در مشهد غذا بخوریم. این رفت‌و آمدها باعث شد ما یك كار مشاركتی را آغاز كنیم؛ سال 1376 بود كه با همكاری یكی از رستوران‌های زنجیره‌ای شاندیز، رستوران شاندیز خیابان جردن تهران را برپا كردیم. یك سال طول كشید آن را بسازیم تا در سال 77 افتتاح شد. اگر هم یادتان باشد رستوران شاندیز جردن، اولین رستورانی بود كه تبلیغات تلویزیونی داشت. درآن زمان به طور معمول، كسی برای رستوران، تبلیغات تلویزیونی نداشت باشد.

روزی كه می‌خواستیم رستوران شاندیز را در تهران افتتاح كنیم، ساعت 5/11 صبح، پلیس راهنمایی و رانندگی بلوار صبا را بست. آنقدر جمعیت آمده بود كه تمام خیابان جردن قفل شده بود! تصور می‌كنم 8-7 هزار نفر، برای افتتاح رستوران آمده بودند. این در وضعیتی بود كه ما در رستوران، فقط 180 صندلی داشتیم. من در عمرم، این‌قدر فحش نخورده بودم؛ یكی از كرج آمده بود، تا در روز افتتاح رستوران غذا بخورد! اما ساعت 5/11 كه رسید، ناهار تمام شده بود.

ما برای روز افتتاحیه 500 غذا آماده داشتیم.تصور نمی‌كردم اینقدر از رستوران استقبال كنند. تنها كاری كه توانستیم انجام دهیم این بود كه 500 نفر از آن جمعیت را ثبت‌نام كردیم تا به ترتیب به سالن بیایند و غذا بخورند.

از دیگران هم عذرخواهی‌كردیم. به خاطر همین تبلیغات بود كه رستوران شاندیز تا حالا هیچ وعده غذایی نبوده كه میز خالی داشته باشد. ما فقط 3 روز قبل و 2 روز پس از افتتاح رستوران، تبلیغات داشتیم و هنوز هم از آن سود می‌بریم.

من بازی تبلیغات را از یك گروه قدرتمند به‌نام «ارمغان بهزیستی» یاد گرفتم؛ اگر یادتان باشد این گروه برگه‌هایی را با 200 تومان به مردم می‌فروختند تا در قرعه‌كشی‌جایزه‌های نقدی شركت كنند. درواقع كاغذ می‌فروختند به مردم. یك تیم بازرگانی فرانسوی هم پشت ماجرا بود. شانسی كه من آوردم، این بود كه یكی از دوستان، من را با این تیم آشنا كرد. روزی كه من با این تیم بازرگانی دیدار كردم، پیشنهاد كردند برای افتتاح رستوران شاندیز در جردن تبلیغ كنم. من هم قبول كردم. این اتفاق باعث شد، من بازی تبلیغات را آغاز كنم. آن زمان كل هزینه‌ای كه برای افتتاح رستوران شاندیز كردم، 22 میلیون تومان بود. اما 28 میلیون تومان برای تبلیغات خرج كردم. اولین كاری كه با این تیم فرانسوی كردم، طراحی یك جدول تبلیغاتی بود. جدولی كه در آن حتی شماره صفحه و روزی كه تبلیغات‌مان در روزنامه‌ها چاپ می‌شد، آمده بود. در این جدول آمده بود كه در فلان روز و فلان ساعت، چه اتفاق تبلیغاتی برای رستوران شاندیز می‌افتد. ما كاری كردیم كه 3 روز مانده به افتتاح رستوران، هركسی از خواب بیدار می‌شد، نام رستوران «شاندیز جردن» را می‌شنید. به‌ این ترتیب كه اگركسی روزنامه را باز می‌كرد، تبلیغ رستوران بود. در رادیو، تبلیغ رستوران را می‌شنید. درتلویزیون، تبلیغ رستوران را می‌دید. حتی اگر درمعرض هیچ یك از این تبلیغات هم نبود، وقتی به سمت محل كارش‌ می‌رفت، تراكت‌های رستوران شاندیز را روی شیشه ماشینش می‌دید. یك جور بمباران تبلیغاتی بود. ما حتی یك بیل‌بورد هم در مشهد زدیم كه رستوران شاندیز در تهران افتتاح می‌شود. اتفاقاتی افتاد كه در بازی تبلیغات جا افتادم و آن را یاد گرفتم.

رستوران شاندیز جردن، روز دوم بهمن ماه 1377 افتتاح شد. دوم بهمن ماه، روز تولد من است و برای همین هم برای افتتاح رستوران، این روز را انتخاب كردم. یك سال بعد در روز دوم بهمن 1378، دردبی رستوران افتتاح كردم. همین روز درسال 1379 خانه شاندیز بزرگراه صدر را افتتاح كردم. با خودم عهد كردم هر سال روز دوم بهمن ماه، یك رستوران افتتاح كنم! بعد از اینها رستوران «گراند‌هتل» در شهرك سینمایی غزالی و آشپزخانه مشهدی‌ها در چهارراه استانبول را افتتاح كردم. بعد هم رستوران شاندیز در افغانستان را راه‌اندازی كردم و پشت سر آن در روز دوم بهمن ماه سال بعد، رستوران «پدیده شاندیز» آغاز به كار كرد.

پیش از این‌كه رستوران پدیده شاندیز را افتتاح كنم، برای مدت زیادی در افغانستان بودم. هنوز سر و صدای جنگ در افغانستان نخوابیده بود كه سرمایه‌ای زیاد را با خودم برداشتم و رفتم افغانستان. آن دورانی كه من به افغانستان رفتم، از ساعت 6 بعدازظهر در كابل حكومت نظامی بود و سروصدای درگیری‌های پراكنده هم در حاشیه كابل شنیده می‌شد. برق و آب نبود. با سطل از چاه، آب می‌كشیدیم. هیچ امكاناتی نبود. درآن وضعیت، من با شهردار كابل مذاكراتی داشتم و توانستم 4هزار متر زمین بگیرم. اصلا برایشان قابل باور نبود كه یك خارجی، بخواهد در افغانستان جنگ‌زده سرمایه‌گذاری كند. به آنها وعده دادم یك رستوران شیك در افغانستان بسازم. آنها هم، این 4 هزار متر زمین را به من دادند. پس از این‌كه رستوران را كلنگ زدم، فهمیدم درافغانستان، غیر از آجر و شن رودخانه، مصالح دیگری برای ساخت و ساز وجود ندارد. برای همین هم، چاره‌ای نداشتم جز این‌كه تمام مصالح را از مشهد بخرم و بار كامیون كنم و بیاورم كابل. رستورانی با هزار و 800 متر زیر بنا را با این كمبود‌ها ساختم. 3 ماه و نیمه آن را افتتاح كردم. تمام كارهای ساختمانی آن رستوران هم، به زمستان خورده بود تا به روز دوم بهمن ماه برسد. پس از این‌كه رستوران را افتتاح كردم، پاتوقی شد برای وزیران افغانستان. حتی حامد كرزای هم، برای یك وعده به رستوران ما آمد. از همه مهم‌تر چیزی ‌كه برای سفارت ایران هم غیرقابل پیش‌بینی بود، حضور زلمای خلیل‌زاد، سفیر وقت ایالات متحده آمریکا در رستوران ما بود.

پس از افتتاح رستوران در افغانستان، من به فكر یك تجارت دیگر در افغانستان افتادم؛ برای همین هم، تمام حق انحصاری بیل‌بورد‌های تبلیغاتی افغانستان را به مدت 20 سال از حامد كرزای گرفتم. براساس قراردادی كه با كرزای بستم، برای 20 سال حق انحصاری بیل‌بورد‌ها به من واگذار شد. دریك دیدار رسمی، حامد كرزای به همراه 7 تن از وزیرانش پای این قرارداد را امضا كردند. البته اصلا نمی‌دانستند فضای شهر را می‌فروشند. برای همین هم، یك هواپیما گرفتم و چندنفر از وزرا را با خود به ایران آوردم تا در دیدار با شهرداری تهران، متوجه شدند بیل‌بوردهای تبلیغاتی، یكی از روش‌های درآمدزایی شهری است. قرارداد بدی هم نبستم؛ سودی كه از تبلیغات نصیب‌مان می‌شد، یك سوم به دولت افغانستان می‌رسید، دو سوم به من. تا الان 450 بیل‌بورد تبلیغاتی در افغانستان نصب كرده‌ایم. در این وضعیت، دیگر در افغانستان شروع كردم به ساختمان سازی. چند مجتمع را كلنگ زدم. البته دراین مدت، آستان قدس رضوی هم، در افغانستان سرمایه‌گذاری كرد و شریك ما شد. تا پیش از این، ما شركت «ایران- افغان» بودیم. پس از آن شدیم، شركت «ایران- افغان- رضوی.» 40 درصد من،30 درصد آستان قدس، 30 درصد هم دولت افغانستان. من در این مدت، تجارت در ایران را ضعیف كرده بودم. مدیریت كارهای ایران را به یكی از دوستان سپرده بودم. 2 هفته افغانستان بودم و یك هفته ایران.

اما داستان «پدیده شاندیز». یك روز دریكی از باغ‌هایم در شاندیز نشسته بودم. جمعی از دوستان بودیم و شهردار شاندیز هم بود. او من را دعوت كرد، فردای آن روز به دفتر شهردار بروم. روز بعد شهردار شاندیز به من گفت یكی از پارك‌های شاندیز، تبدیل شده به پاتوق معتادان. از من خواهش كرد دراین پارك سرمایه‌گذاری كنم. من اصلا درآن موقعیت نمی‌خواستم در ایران تجارت كنم؛ اما همین‌طوری حرف زدیم و رسیدیم به جایی كه 200 میلیون تومان در این پارك سرمایه‌گذاری كنیم و به‌مدت 17 سال، از این فضا استفاده كنم، پس از 17سال هم، همه چیز را به شهردار شاندیز تحویل بدهم. شوخی شوخی كار را آغاز كردم و یك دفعه تبدیل شد به جدی‌ترین پروژه‌ای كه در دست دارم. آلوده كار شدم. كاری كه بنا بود با 200 میلیون تومان تمام شود، دیدم با 2 میلیارد تومان هم جمع نمی‌شود. به‌ هرحال، این پروژه و كاری كه به‌عنوان سرگرمی آغاز شده بود، شد آبروی من. پروژه با 4 میلیارد تومان تمام شد. 8 هزار متر زیربنا اینجا ساختم. برای همین هم شهرداری شاندیز، 3 سال به زمان بهره‌برداری اضافه كرد و قراردادمان شد 20 سال. از آن سو هم 2 سال و نیم زمان برای ساخت و ساز گرفته بودم، ولی پروژه در6 ماه تمام شد. اینجا هم 2 سال دیگر جلو افتادم. رستوران كه افتتاح شد برگشتم افغانستان تا به كارهای عقب افتاده بپردازم؛ تلفنی «پدیده شاندیز» را مدیریت می‌كردم؛ اما باز هم نشد و مجبور شدم دوباره به ایران برگردم.

زمانی‌كه برای مدیریت «پدیده شاندیز» به ایران برگشتم، 2 هفته به عید نوروز مانده بود. بازهم بمباران تبلیغاتی را آغاز كردم. جوری شد كه در نوروز آن سال، درحد انفجار فروختیم. اینجا 3 هزار نفر ظرفیت داریم. یعنی اگر 3 هزار نفر هم‌زمان بیایند پدیده شاندیز، برای نشستن همه جا داریم.

درایران، رستورانی نداریم كه با این ظرفیت رقابت كند. در دنیا هم فقط رستورانی در دمشق سوریه ساخته شده كه ظرفیت آن 6 هزار نفر است. البته ما در پدیده شاندیز در یك وعده، 8 هزار غذا دادیم. درحالی‌كه در رستوران دمشق هر میز در هر وعده، یك‌بار استفاده می‌شود و بیش از 6 هزار غذا سرو نمی‌كنند. این ركورد درهیچ جای دنیا ثبت نشده. هرچند شاید درآشپزخانه‌های بیرون‌‌بر ركورد بهتری داشته باشند، ولی ما این 8 هزار غذا را داخل رستوران سرو كردیم.

این مصاحبه مربوط به ز مانی است که پهلون هنوز انقدر بزرگ نبوده که خبرنگاران را به هیچ بشمارد و دست وپای خبرنگاران از دیدنش سست شود ؛ امروز نه او جواب خبرنگاری را میدهدو درشانش میداند ونه خبرنگاری جرات پرسش از اورا دارد.اما آخرین اخبار از پدیده این است که او همین چند روز قبل در مجمع به ظاهر عمومی شرکت ظاهر شده و ادامه ماجرارا بخوانید.

این جلسه با حضور دوهزار و 500 نفر از سهامدارانی که از نزدیک به 15 روز پیش فراخوانی شده بودند در محل پروزه شهر رویایی پدیده شاندیز برگزار شد.

مهمترین پروژه شرکت ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز مرکز تعطیلات، سرگرمی و خرید پدیده شاندیز می باشد که در زمینی به مساحت ۵۰ هکتار با زیربنـــایی بیش از یک میلیون متر مربع در مـرکـز شهر شاندیز بنا می گردد. این مجتمع قرار است به یک مرکز مهم خــرید و فروش، تفریح و گذراندن اوقات فراغت تبدیل گشته و به انبوه بازدیدکنندگــان مقیـم مشهد با جمعیتی حدود ۳ میلیون نفر و زائران آســتان مقدس امام هشتم (ع) با جمعیتی حدود ۲۷ میلیون نفر در سال، خدمات خود را ارائه نماید.

در جلسه مجمع عمومی، شرکت کنندگان به افزایش سرمایه 500 درصدی رای مثبت دادند.

بر اساس این مصوبات مقرر شد تا کل هزینه افزایش سرمایه توسط شرکت مادر پرداخت شود تا هزینه های مربوطه توسط سهامداران پرداخت نگردد.

طبق اصول اقتصادی سهام داران باید ظرف مدت 60 روز با پرداخت 100 تومان به ازای هر سهم برای تبدیل حق تقدم به سهم اقدام کنند که پرداخت این رقم را شرکت پدیده متقبل شد.

بر اساس آنچه در جلسه از سوی محسن پهلوان مقدم مدیرعامل شرکت پدیده اعلام شده است تعداد کل سهامداران پدیده در کشور 110 هزار نفر است که تاکنون 21 درصد سهام شرکت ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز به آنها واگذار شده است.

افزایش سرمایه 600 درصدی این سهم تایید شد که شرکت مادر پرداخت حق تقدم سهام سهامداران جز را تقبل کرد.

 طبق اخبار رسیده ، محسن پهلوان مقدم رئیس هیئت مدیره پدیده شاندیز قیمت هر سهم را پس از مجمع 2 هزار و 12 تومان اعلام کرد.

وی در این مجمع ضمن تقدیر از سهام داران اعلام کرد: تعداد سهام پس از افرایش سرمایه به یازده میلیارد و دویست و پنجاه هزار سهم افزایش پیدا کرد.

محسن پهلوان ضمن ابراز ناراحتی از عملکرد صدا و سیما، از شکایت این مجموعه از اخبار 20:30 خبر داد و گفت: آنان مدعی شده اند که ما هیچ گونه اسمی از پدیده شاندیز نبرده ایم.

وی ادامه داد: ما خبر داریم که صدا و سیما خبری با عنوان پدیده ی دریاخواری نیز آماده پخش دارد. هرچند با توجه به سیاست صدا و سیما امکان شکایت وجود ندارد اما از سهام داران خواست ضمن اینکه بدانند چه سهمی را با چه پشتوانه ای می خرند، پشت سهام پدیده را خالی نکنند.

رئیس هیئت مدیره پدیده شاندیز ضمن تکذیب خبر بدهی بانکی گفت: ما به هیچ بانکی بدهی نداریم فقط با برخی از بانک ها تبادلات مالی داریم.

وی تاکید کرد: پدیده شاندیز به هیچ ارگان دولتی و یا سپاه وابسته نیست.

 گفتنی است پهلوان مقدم در جواب سوال یکی از سهامداران ورود این شرکت به بورس اوراق بهادار را منتفی دانست.

درهمین حال بنا برخبردیگری  مدیرعامل شرکت پدیده شاندیز در واکنش به اخبار منتشر شده در ارتباط با پلمپ مراکز دلالی خرید و فروش سهام این شرکت گفت: تا کنون هیچ یک از دفاتر رسمی ما پلمب نشده و فعالیت‌های ما طبق قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.

محسن پهلوان همچنین با اشاره به انتشار خبر دستور دادستان کل کشور در ارتباط با ممنوعیت تبلیغات این شرکت اظهار کرد: ما به عنوان یک شرکت بزرگ تصمیم می‌گیریم که چه موقع تبلیغات داشته باشیم یا چگونه و کجا تبلیغات کنیم. به عنوان مثال همین امروز زمان قراردادهای تبلیغاتی ما در تهران به اتمام رسید.

وی افزود: همچنین در مورد ممنوعیت تبلیغات، هنوز به ما ابلاغ رسمی نشده است و ما خودمان طبق سیاست‌هایی که داریم تبلیغات خود را تغییر یا جمع آوری می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت پدیده شاندیز درباره فروش سهام پدیده در بورس نیز گفت: برای انجام این کار باید با بورس مذاکره کنیم و به توافق برسیم، هرچند تمام فعالیت های ما طبق قوانین انجام می‌شود و جای نگرانی نیست.

پهلوان تاکید کرد: سهامداران نگران نباشند، هیچ اتفاقی نخواهد افتاد.

درعین حال و در حالیکه دادستان عمومي و انقلاب مشهد اعلام کرد شرکت پديده فقط مجاز به خريد سهام می‌باشد، روابط عمومی گروه شرکت‌های پدیده خبر داد: خرید و فروش سهام در تمام دفاتر خدمات سهامداری پدیده انجام می‌شود.

روابط عمومی پدیده تصریح کرد: در حال حاضر کلیه دفاتر اصلی خدمات سهامداری پدیده در مشهد(شامل 5 دفتر) و سایر نقاط کشور دایر بوده و روند خرید و فروش سهام در این دفاتر به صورت عادی ادامه دارد.

طبق اعلام روابط عمومی پدیده، این شرکت هیچ ارتباطی با دفاتر غیرقانونی دلالی نداشته و خرید و فروش سهام در 44 دفتر خدمات سهامداری شرکت پدیده که در سایت این شرکت نیز اعلام شده، ادامه دارد.

روابط عمومی گروه شرکت‌های پدیده با بیان اینکه قیمت سهام پدیده همچنان در دفاتر اصلی مانند گذشته 2012 تومان است، اعلام کرد: هفتم دی ماه سال جاری مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام با موضوع افزایش سهام برگزار شد که در این مجمع افزایش سرمایه شرکت به میزان 500 درصد از محل مطالبات حال شده رای مثبت داده و در نتیجه هر یک سهم شرکت به 6 سهم افزایش یافته و حق تقدم مربوط برای سهامداران صادر شده که طی مدت 60 روز از تاریخ دهم دی ماه سال جاری قابل اعمال خواهد بود.

درهمین حال بنا برگزارش رسانه دیگری از دفتر فروش سهام شرکت پدیده شاندیز در ابتدا طی تماس تلفنی با دفتر تهران شرکت پدیده واقع در شهرک غرب، یک مسئول سهام اظهار داشت: وکلای آقای پهلوان مقدم در حال تنظیم بیانیه تکذیبیه خبر غیر قانونی بودن فعالیت "پدیده" در یک روزنامه رسمی کشور می باشند و بزودی تکذیبیه خبر فوق منتشر خواهد شد.

 براساس این گزارش، یکی دیگر از مسئولین امور سهام شرکت پدیده شاندیز واقع در خیابان آفریقا در خصوص انتشار خبر ورود دادستان مشهد به پرونده تخلف دو شرکت مذکور در روزنامه گفت: اعلام بروز تخلف دو شرکت از سوی دادستان مشهد هیچگونه ارتباطی با فعالیت های شرکت پدیده شاندیز ندارد و شرکت های دیگری مورد بررسی قرار گرفته اند.

 وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر تجمع سهامداران "پدیده" برای فروش سهام این شرکت گفت: آقای پهلوان مقدم به تمامی کارگزاران خود اعلام کرده که بایستی سهم سهامداران متقاضی فروش را در اسرع وقت خریداری نمایند.

 این فرد مسئول در یکی از دفاتر فروش شرکت پدیده شاندیز در خصوص میزان سرمایه گذاری پهلوان مقدم در شرکت پدیده شاندیز اظهار داشت: بانک صادرات از سرمایه ای حدود 5 هزار میلیارد تومانی برخوردار می باشد، این در حالی است که سرمایه شرکت پدیده شاندیز بالغ بر 13 هزار میلیارد تومان ثبت شده و امکان اشتغال زایی مطلوبی را برای افراد جامعه فراهم کرده است.

 وی در پایان خاطر نشان کرد: طبق دستور مدیر عامل شرکت پدیده شاندیز، تمامی افرادی که خواستار فروش سهام خود می باشند با هیچگونه مشکلی در نقد شدن سرمایه خود مواجه نخواهند بود؛ زیرا با توجه به اینکه هر سهم شرکت فوق تا چند ماه آینده به ارزشی بالغ بر 20 هزار تومان خواهد رسید برهمین اساس شرکت از متقاضیان بالایی برای خرید سهام خود برخوردار است.

شایان ذکر است، سهام شرکت پدیده شاندیز طی روز گذشته با قیمت بیش از10هزار تومان معامله شده و بایستی منتظر ماند تا چه زمانی یکه تازی های سهام "پدیده" ادامه دار خواهد بود و در این بین چه کسانی از سرمایه گذاری انجام داده سود کسب کرده و چه افرادی حتی سرمایه اولیه خود را نیز از دست خواهند داد.

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 32
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حامیان پدیده IR ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    43 12
    ممنون از گزارش کاملتون ولی با صداقت کامل نبود امیدوارم دروغاتی که در این مطلب وجود دارد را اصلاح کنید پدیده همچنان موفق و سر بلند مس ماند
  • حقگو IR ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    13 19
    آفرین و احسنت به کسانی که در جمع آوری این گزارش تلاش نموده اند..
  • احمد IR ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    17 20
    گزارش جامع و کامل بود لیکن قیمت برآوردی هر سهم برمبنای صورتهای مالی اعلام نشده به بظر بنده ارزش روز سهام که قبل مجمع 12000تومان بود به مبلغ 800تومان بیشتر نباشد ضمنا به لحاظ روانی تعدادسهام را شش برابر نموده و ارزش سهم را یک ششم نموده بنابرین سهم 2000 تومانی فعلی بیش از 130 تومان ارزش ندارد
  • پدیده IR ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    37 12
    پدیده هیچ تخلفی نداره و فقط شایعس این روزا تمام دفتر باز هستند خبرهای خوب در راه است
  • اشکان IR ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    31 10
    منکه پولمو تو دبی و ترکیه سرمایه کردم ،ایران پیشرفت نداره ،میترسم ،طفلی پهلوان و واسفا بر خبرنگار،رسانه و دولت....
  • پدیده IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
    7 13
    سخنان بی اساس و پایه
  • حمید IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
    12 7
    سهامدار محترم درخواست افزایش ده درصدی سهم شما به تاریخ 93/10/14 در سامانه سهام شرکت ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز ثبت گردید” و 10 درصد دیگه هم در 93/11/24 اعمال خواهد شد
  • همشهری IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
    5 14
    یک مشت دروغ مغرضانه بود دستتان در نکند خوب به همشهریانتان خیانت میکنید.
  • کوروش IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
    21 4
    سلام و عرض ادب چه خوب بود در مورد مسائلی که اطلاعات کافی در زمینه اون نداریم نظری هم ندیم و عملی رو انجام ندیم به صرف اعلام در رادیو و تلوزیون که نمیشه کسی رو متهم کرد دوم طبق گزارشای که خود اقایون خارج پدیده دادن 30 هزار نفر مشغول کارن به کسی که در این حالت رکود اقتصادی اینهمه شغل تونسته ایجاد کنه باید آفرین گفت نه اینکه .... سوم پدیده که یه شبه ایجاد نشده اگر تخلف کرده بعد از 5 سال یادشون اومده قبل توجه آقای دادستان محترم و مقامات قبل از ایشان باتشکر
  • محمد IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
    10 15
    انشا الله که به پولتون برسین. دوستان سهامدار نمیخوان قبول کنن که متضرر شدن . واقع گرا باشین . اینا همونایی هستن که اگه دوباره هم از این مدل شرکتها تاسیس بشه بدون مشورت و اطلاع کافی بازم با چند تبلیغات ساده خام میشن . حواستون رو تو سرمایه گذاری جمع کنین تا هم برای خودتون و هم برای مسئولین گرفتاری درست نکنین .
  • محمد IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
    28 1
    ما که نفهمیدیم اگه پدیده تخلف کرده و مدارک و اسناد کافی و قانونی برای ساخت همچین پروژه عظیمی نداشته چرا مسیولین از سال 88 تا الان پیگیر این پرونده نبودن واقدام به پلمپ دفاتر این شرکت نکردن.
  • وحيد IR ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
    29 5
    اينست كشور اسلامي؟؟؟ پولتونوبزارين در بانك تا بتوانن 12هزار مليار ،3000مليارد اختلاس كنند پديده ديگر يك فرد نيست 120هزار سهام دار دارد كه با تائيد مسئولين پديده و به به چه چهشون رفتن سهام گرفتن باعثو بانيشو خير نده كه خوابو از چشم سهام دارا گرفته
  • پورمختاری IR ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
    5 16
    بسیار گزارش شفاف و مبسوطی بود. دستتون درد نکنه. امیدوارم ارگان ها به خصوص دادستانی کل کشور با قوت به فساد گسترده در پدیده رسیدگی کنند. سهامداران هم بهتر است که از خواب خرگوشی خود بیدار شوند و هرچند که واقعیت برایشان تلخ است ولی چشمشان را باز کنند و واقعیت را که واضح است درک کنند.
  • قاسم IR ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
    19 3
    من که آقای پهلوان وسایر دست اندرکاران را دعا میکنم اگر آقایان مدعی العموم وسایر دست اندر کاران از روی صداقت وانسانیت میگویندصارقان چندین هزار میلیارد تومانی و دلاری را بگیرند و چنین بازار کار سرمایه برای این جامعه بیکار واقتصادبیمار در حال رکود روبه به ورشکسته ایجاد کنند امیدوارم خداوند جزای خیر به هردو گروه عطا فرماید انشاالله
  • امیر از مشهد IR ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
    9 8
    پدیده ساقه و برگ و ریشه،ساقه از ریشه جدا نمیشه.
  • شانديزي IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۶
    3 8
    من خواهش ميكنم اين گزارشو كامل بخونين .مخصوصا قسمتي كه گفته جمع مبلغ سهام با اين قيمت امروزي ميشه حدود 22هزار ميليارد تومن يكم فكر كنين و با تعصب از مسئولين متخلف پديده دفاع نكنيد.يعني الان پديده واقعا 22هزار ميليارد تومن ارزش داره؟؟؟؟؟؟؟؟؟/
  • حسین IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۶
    15 2
    با سلام پدیده با این عظمت و شکوهکه دارا می باشد با این خبرها و شایعه ها که در جهت تضعیف بزرکترین پروژه توریستی کشور می باشد و با توافقات که با 5+1به عمل خواهد آمده ارزش ان نیز چندین برابر خواهد شد و سهامداران گول این مطالب را نمی خورند و به مدیریت و اقتدار پهلوان اعتقاد دارند زیرا تاکنون به همه قول های داده شده عمل کرده است و مدرک تحصیلی ملاک یک مدیر خوب نمی باشد بلکه به نظر خیلی ها مدیریت در ذات افراد است ممکن است فردی دکتری داشته باشد ولی مدیر خوبی نباشد
  • پارسا IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
    10 3
    همین شما هستین که این کشور پیشرفت نمیکنههر طرف باد بوزد شما تیتر میزنین بروز تیتر میزنین تا اخبارتون فروش داشته باشه اکه این چند روز گفته میشد پدیده هیچ مشکلی نداره شما چه نکات مثبتی رو اعلام میکردین و چه تیتری میزدین این اصول روزنامه نگاری نیست براتون متاسفم . اگر یاد بگیری فقط با باد جنوب پرواز کنی وقتی باد شمال وزید چه میکنی؟؟ حرفتونو پس میگیرین مثل آب خوردن
  • تلویزیونی IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۸
    3 2
    درود بر پولایی که صدا سیما تا حالا خورده ازش بگیرن بدن به سپرده گذارا
  • پرویز IR ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۸
    9 1
    هموطن گرامی آیا شما می دانید که با گزارشهای این چنینی که هیچ منبع درستی ندارد فقط به اقتصاد کشور خود ضرر زده وعده ای از هموطنان ماکهدراین راستا سرمایه گذاری کردن رابه مخاطره می اندازید. پدیده ممکن است مثل همه بازارهای سرمایه گذاری دیگر دچار تخطی های کوچکی شده باشد ولی آیا انصاف این است. به نظر من به جز 120هزار سهامدار این شرکت بقیه نظر منصفانه ای نمی دهند. این خاصیت ما ایرانی ها است.برای من همین کافیست پدیده هزاران نفر مشغول بکار هستند،در چنین آشفته بازار اقتصادی که مردم در فشار هستند لطفا به هموطنان خود فکر کنید که در این مجموعه مشغول بکار هستند هرچند این شایعه ها حقیقت ندارد ولی دل خانواده ها وفرزندان این خانواده هارانلرزانید. چندی دیگر شاهد این مطلب خواهید بود که همچون الان پدیده همه اینها را فراموش وچون گذشته خواهد بود. راستی من از اینکه سهامم را سال پیش به دلیل مشکل مالی فروختم متاسفم
  • رضا IR ۰۲:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    10 1
    زنده باد پدیده باقدرت بالای سازندگی پیش برووکارافرینی کن وباعث افتخار ایران و ایرانی باش
  • سعید IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    9 1
    کشف اختلاس 19 میلیاردی دیگر در یکی از بانک های خوزستان اگر مسولین دغدغه دارند فکری به حال اینم بانک ها کنند نه پدیده که دارد کار می کند و اشتغال ایجاد می کند
  • مهدی IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    12 2
    حتما این آقای پهلوان سهم یکی یا چندتا از این آقازاده ها رو نداده که دارن براش پاپوش درست میکنن وگرنه مگه میشه یه شرکتی این همه تبلیغات داشته باشه بعد چند سال بیان بگن فلان بلان
  • احسان IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    26 1
    همه مردم از پدیده رازی بودن و پدیده هم اگر سودی می کرد نوش جانش . پهلوان هم که تا حالا واستاده . موضوع اینه که هرجا همه رازین یکی باید پیدا بشه و موش بدوونه بعدشم میگن چرا سرمایه گذار خارجی نمیاد تو ایران . بابا همین داخلیشم شما دارین فراری میدین .
  • نیلان IR ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
    0 0
    سلام!چراخبرنگارتان یکی به نعل زده ویکی به میخ.نکنددرمصاحبه باجناب پهلوان به ایشان هم تفقدی شده یابناشده بشود؟!....
  • حامد IR ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
    6 2
    پدیده مااااااااااااااااا حمایتت میکنیم ، مث کوووووووووه پشتت هستیم
  • رضا IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۳
    3 0
    بنده اگر یک فرغون آجر در یک کوچه بن بست خالی کنم، فردا صد تا مسئول پیدا میشه بپرسه : داری چه کار میکنی؟ باید مجوز بگیری حالا بعد از این همه سال تبلیغات و ساخت و ساز و ... مسئولین بیدار شدن که این چیه؟ چه کار میکنه؟ و ... تحقیقات کنید. شفاف سازی و تمام اون کارهایی که باید چند سال پیش انجام می دادید. دستتون درد نکنه، اما مراقب شائبه های که متوجه دستگاه های اجرایی میشه باشید. اجازه ندید با زندگی و اعتبار و آبروی مردمی که سهامدارن بازی بشه. این که جو عمومی جامعه باید اینقدر متخصص و مطلع باشد که از کلیه قوانین و مقررات سررشته داشته باشد و خودش راساً باید تحقیقات کنه و به رسانه ها و مسئولین بی اعتماد باشه خیلی کوته فکرانه است. خدا عاقبت همه ما را ختم به خیر کند. عمر این دنیا اینقدر کوتاهه که فقط موقع وداع درک می کنیم. حق الناس،حق الناس، حق الناس من، شما، پدیده، مسئولین مراقب باشیم.
  • سلام به همگی IR ۰۳:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    3 3
    اخنلاس ,کلاهبرداری, زمین خواری , دزدیه دیگه. من موندم چرا مردم ما واقع گرا نیستند, چه امیر منصور آریا که 3000 میلیارد اختلاس کرد , چه اقای پهلوان که بدون پشتوانه ,با زمین خواری,سهام چاپ کرد داد دست مردم. هر دو تاشون اشتغال زایی کردن , مگه امیر منصور آریا کم واسه جونا شغل ایجاد کرد! این همه کارخونه وتشکیلات میچرخید , اما حالا چی , یه سراغی بگیرین از اون کارخونه ها ببینین چند هزار نفر مستقیم و غیر مستقیم بیکار شدن!؟ به نظر من اگه میخواد جلوی دزدی گرفته بشه , باید جلوی هر کسی که خطاکاره گرفته بشه.
  • دوباره سلام IR ۰۴:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    3 5
    همه همشهری هام بدونن که پدیده ضرری که به مشهد وارد کرده خیلی بدتر از سودی هست که بخاطره گردشگردی میخواست عایدمون کته. مشهد از لحاظ فیلتریگ هوا و تمیز بودن به کلی مشکل دار شده . یعنی تا چند سال دیگه,اثری از هوای سالم تو شهر وجود نداره. حالا هی حرص بخوریم که چرا کارش گیر کرده. پدیده با این کارش محیط زیستمون رو ازمون گرفت. مگه تو ترکیه اجازه میدن همچین کاری رو با محیط زندگیشون انجام بدن. حالا خوبه همین چند وقت پیش بود که مردمشون بخاطر تخریب یه پارک بزرگشون و زدن یه هتل لوکس ,دست به اعتراضات خیابانی زدن که نزارن , محیط زیستشون نابود بشه و به جاش یه هتل لوکس ساخته بشه! حالا هی حرص بخوریم که چرا جلوی کارش گرفته شد!
  • علي اكبري IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
    2 2
    اولا 30هزار نفربرطبق چه سندي جتما مثل خود سهام به گفته پهلوان.دوم من خودم كارخانه داراني ميشناسم كه متاسفانه تواين مدت بشدت تعديل نيرو داشته ودرپديده پول گذاشتند كه چوبشم بدجوري خوردن منظورم اينه كه در مقابل نيرويي كه جذب كرده چندين وچندين برابرش رواز جاهاي ديگه ريزش نيرو داشته تازه درقضيه ساخت وساز هم همين مشكل روبوجود اورده .ووووصدتخلف اشكار وپنهان ديگر
  • جعفر ناصری IR ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
    1 3
    اولا اختلاس فقط مخصوص شرکتهای دولتی یا کارمند دولتی میباشد و طبق قانون جزا حتما مجرم باید کارمند دولت باشند پس اختلاس نیست دوما کلاهبرداری هم نیست چون باید یه مانورهای متقلبانه ای انجام میشد برای بردن پول مردم کما ایکه هنوز دفاتر و اموال و همه مدیران شرکت پدیده مشغول میباشند ببینید دوستان ازاین همه شایعات بپرهیزید اره یه سری تخلفاتی در فروش سهام بوده که درحال شفاف سازی میباشند من با جرات میگم با انصافترین و قدرتمندترین شرکت ایرا پدیده است و افتخار ملی است. من میگم حاج محسسسسسسسسسسن دمت گرررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررم!
  • ناصر IR ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۵
    0 0
    بدینوسیله از مسولین تقاضا داریم در افتتاحیه پنجشنبه پدیده شرکت کنن د