در شرایطی که دولت پس از اجرا نشدن نرخ مصوب 1440 تومانی‌شان برای هر کیلوگرم شیر توسط کارخانه‌های لبنی نسبت به خرید تضمینی این محصول از دامداران اقدام کردند، صنایع لبنی معتقدند که دولت نباید در قیمت گذاری دخالت کند و نظام قیمت گذاری باید تغییر کند.

قیمت تمام شده لبنیات 33 درصد ارزان‌تر از قیمت مصرف‌کننده

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، وزارت جهاد کشاورزی از طریق ستاد تنظیم بازار در تیر ماه امسال قیمت خرید هر کیلوگرم شیر خام از دامداران را برای صنایع لبنی 1440 تومان مصوب کرد اما صاحبان کارخانه‌های لبنی حاضر به اجرای این قیمت جدید نشدند چرا که معتقد بودند به دلیل پایین بودن توان خرید مردم نمی توانند قیمت محصولات خود را به نسبتی که نرخ خرید شیر خام از دامداران افزایش پیدا کرده، بالا ببرند.

در نهایت پس از اجرا نشدن این قیمت حسین صفایی، رییس سازمان مرکزی تعاونی روستایی ماه گذشته اعلام کرد که این سازمان هر کیلوگرم شیر خام مازاد تولید را از دامداران 1440 تومان می‌خرد تا قیمت این محصول برای دامداران افزایش یابد که البته شواهد نشان می داد در استان های قزوین و تهران که این طرح در مرحله اول اجرا شد توانست قیمت خرید شیر خام از دامداران توسط صنایع لبنی را تا حدودی افزایش دهد.

 

البته این طرح دولت مورد انتقاد صنایع لبنی قرار گرفت و در همان زمان آن ها اعلام کردند که دولت نمی تواند با اجرای این طرح صاحبان صنایع را مجبور به خرید شیر خام از دامداران به قیمت 1440 تومان کنند و بازار عرضه و تقاضا است که قیمت را مشخص می‌کند.

 

امروز نیز مدیران صنایع لبنی سراسر کشور در گردهمایی مشترک در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران به بیان دغدغه و مشکلات خود پرداختند.

 

محمد فربد نایب رییس و عضو هیات مدیره انجمن صنفی صنایع لبنی درباره مشکلات صنایع لبنی اظهار کرد:‌ مداخلات دولت در قیمت گذاری لبنیات صحیح نیست و اگر قیمت گذاری شیر و فرآورده‌های لبنی را دولت رها کند، قیمت آن افزایش نمی یابد چرا که قیمت شیر و لبنیات به نرخ جهانی نزدیک شده و رقابت آزاد می شود.

 

درخواست درج قیمت کارخانه به جای قیمت مصرف کننده

وی اعلام کرد:‌ انجمن صنفی صنایع لبنی درخواستی به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان‌ و تولیدکنندگان مبنی بر درج قیمت کارخانه بر روی محصولات لبنی به جای قیمت مصرف کننده داده است تا مردم بدانند سهم صنایع لبنی از قیمت لبنیات چقدر است.

 

 

این عضو هیات مدیره انجمن صنفی صنایع لبنی افزود: قیمت تمام شده یک محصول لبنی برای کارخانه 33 درصد پایین تر از قیمتی است که آن محصول به دست مصرف کننده می رسد چرا که هشت درصد آن عوارض مالیات بر ارزش افزوده ای است که دولت از صنایع لبنی می گیرد، 10 درصد به سیستم توزیع اختصاص دارد و 15 درصد نیز سود مغازه‌داران و عرضه کنندگان خرد لبنیات است که البته این درخواست صنایع لبنی هنوز مورد موافقت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان قرار نگرفته است.

 

فربد گفت:‌ اگر مالیات بر ارزش افزوده لبنیات با مصوبه مجلس حذف شود می توان امیدوار بود به همان نسبت قیمت لبنیات و شیر نیز کاهش می یابد.

 

افزایش 2.5 برابر سرانه مصرف شیر تا 1404

همچنین رضا باکری، دبیر انجمن صنفی صنایع لبنی گفت:‌ براساس برنامه ششم توسعه سرانه مصرف شیر ایرانیان باید تا دو برابر افزایش یابد و به 170 کیلوگرم برسد و سرانه مصرف این محصول تا پایان سند چشم انداز 1404 باید با بیش از دو و نیم برابر افزایش به 225 کیلوگرم برسد که اگر بخواهیم این سرانه مصرف را محقق کنیم باید راهکارهای مناسبی را از طریق دستگاه‌های دولتی مانند معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی و ... اتخاذ کنیم تا بتوانیم رشد حدود هشت درصدی سرانه مصرف سالانه آن را تا رسیدن به برنامه 1404 محقق کنیم.

وی افزود: در جلسه امروز مدیران صنایع لبنی کشور ضمن بیان دغدغه ها و مشکلات صنعت راهکارهای خروج از رکود تورمی صنعت لبنیات مورد بررسی قرار گرفت که در جلسات آینده این راهکارها تحلیل کارشناسی می‌شوند.

دبیر انجمن صنفی صنایع لبنی اظهار کرد: مهمترین موضوعی که در این جلسه به آن تغییر نظام قیمت گذاری لبنیات از روش بهای تمام شده (ارزش افزوده) که در مرداد ماه سال 1389 توسط سازمان حمایت و وزارت وقت بازرگانی مصوب شد به نظام عرضه و تقاضا در بازار تغییر پیدا کند تا واحدهای تولیدی بتوانند در شرایط کنونی با بیشترین رقابت یکدیگر بهترین محصول و خدمات با پایین ترین قیمت به دست مصرف‌کننده برساننند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.