قدس آنلاین _ سمانه بامشاد: سازمان فناوری اطلاعات ایران با همکاری سازمان نظام صنفی رایانه ای، نقشه راه نظام جامع ممیزی فناوری اطلاعات را تدوین می کند.

نقشه راه "نظام جامع ممیزی فناوری اطلاعات" تدوین می شود

 به گزارش  قدس آنلاین سومین دوره از همایش راهبری و مدیریت فناوری اطلاعات، صبح دیروز چهارشنبه 17 دی ماه به همت سازمان نصر تهران و با حضور مدیران خصوصی و دولتی حوزه ICT در مرکز پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد.

در این همایش، ناصر علی سعادت، رئیس سازمان نصر تهران با اشاره به تاریخچه و اهداف برگزاری این همایش گفت: پس ازبرگزاری دو دوره‌ همایش راهبری و مدیریت فناوری اطلاعات، امسال سومین همایش را با رویکرد "ممیزی فناوری اطلاعات" و با ارتقاء شیوه پذیرش، برگزار کردیم.

سعادت با تاکید براینکه نتایج کاربردی این  همایش، باید  موجب رونق صنعت فناوری اطلاعات در کشور شود، افرود:  سازمان قصد دارد از طریق برگزاری این همایش ها، مسائل و دغدغه های کاربردی صنعت فناوری اطلاعات را پیگیری کند.

علی آذرکار، رئیس  دبیرخانه سومین همایش راهبری و مدیریت فناوری اطلاعات  با اشاره به فعالیت های سازمان نصر تهران و کمیته علمی درباره این همایش گفت: موضوع راهبری و مدیریت فناوری اطلاعات، تعیین می کند  فناوری اطلاعات و ارتباطات چگونه می تواند ابزاری در جهت بهبود یک کسب و کار در هر سازمان یا نهاد باشد.

 آذرکار ادامه داد: در این همایش تلاش کردیم با  مطالعات و بررسی های مختلف، تجارب موفق کاربردی ممیزی IT در سازمان های مختلف کشور را ارائه کنیم.

سرمایه گذاری های IT دور نمای مشخص ندارند

در ادامه این همایش، خسرو سلجوقی، معاون سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به جایگاه ممیزی فناوری اطلاعات در تحقق اهداف سازمانی، از برنامه این سازمان برای تدوین نقشه راه نظام جامع ممیزی فناوری اطلاعات خبر داد .

سلجوقی در این رابطه گفت: کمیته ای متشکل از مدیران و کارشناسان سازمان فناوری اطلاعات و نمایندگان بخش خصوصی از جمله سازمان نظام صنفی رایانه ای در طراحی این نقشه راه حضور دارند.

او با اشاره به اهمیت و جایگاه ممیزی فناوری اطلاعات  افزود: ممیزی فناوری اطلاعات تعیین می کند آیا یک سامانه اطلاعاتی می‌تواند اهداف یک سازمان را محقق و یا از آن محافظت کند.

معاون سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به تاثیر ممیزی فناوری اطلاعات در سرمایه گذاری ها گفت: ممیزی فن‌آوری اطلاعات در قسمت‌های اداری و در تمام بخش‌های یک شرکت و سازمان کاربرد دارد و قطعا تواند در ترسیم دورنمای این سرمایه گذاری ها تاثیرگذار باشد.

 سلجوقی  با بیان اینکه  نبود دورنمای مشخص مهمترین مانع سرمایه‌گذاری در حوزه IT است، ادامه داد: در  بخش فناوری اطلاعات سرمایه گذاری های فراوانی صورت گرفته اما به دلیل نبود ممیزی فناوری اطلاعات، آمار درستی  ازتاثیر این سرمایه گذاری ها وجود ندارد.

معاون سازمان فن‌آوری اطلاعات با اشاره به برنامه دولت برای ایجاد شبکه ملی اطلاعات و تاثیر ممیزی فناوری اطلاعات درآن گفت: ممیزی فن‌آوری اطلاعات در اجرای این پروژه نیز بسیار تاثیرگذار است.

 رویکرد ممیزی فناوری اطلاعات مشخص شود

آزاده داننده، رییس سابق هیات سازمان نصر تهران با اشاره به ضرورت های راه اندازی نظام جامع ممیزی فناوری اطلاعات در این همایش گفت: در راستای راه اندازی نظام جامع ممیزی فناوری اطلاعات در کشور ضرورت دارد درک درستی از بحث ممیزی فناوری اطلاعات به وجود آید.

داننده  تاکید کرد: برخی تصور می کنند مطرح کردن بحث ممیزی فن‌آوری اطلاعات در واقع منجر به اضافه شدن یک نهاد نظارتی به تمام نهادهای نظارتی عریض و طویل در کشور می شود ؛ بنابراین اهمیت دارد این شکل از ممیزی با رویکرد مناسبی پیش رود.

او در ادامه صحبت هایش به تشریح  تعاریف گوناگون و جایگاه ممیزی ( حسابرسی) در ابعاد مختلف یک سازمان و راهبردهای فناوری اطلاعات پرداخت.

 داننده همچنین به تفکیک مفاهیم فرمانداری و مدیربت اشاره کرد و گفت: در بحث راهبری و مدیریت ، ممیزی مهم ترین بخش فرمانداری هر سازمان است که می تواند عامل ایجاد اطمینان در صاحبان سازمان ها و هر کسب و کاری باشد.

الهه نجفی، دبیر کمیته علمی همایش با اشاره به اهداف ممیزی فناوری اطلاعات گفت: تضمین نظام ساختارمند در زمینه فن‌آوری اطلاعات و تصحیح این نظام از جمله اهداف ممیزی در حوزه فن‌آوری اطلاعات محسوب می شود.

نجفی با اشاره به ارائه هفت تجریه موفق ممیزی فناوری اطلاعات در این همایش گفت:

ممیزی ابزاری به منظور بهبود و ارتقای بخش‌های مختلف یک نهاد یا سازمان است و قصد آن بازدارندگی، نظارت و حذف سازمان‌ها نیست؛ بنابراین لازم است برای آن برنامه ریزی دقیقی صورت گیرد

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.