کاهش چشمگیر صدور پروانه ساخت در پایتخت تاثیر مستقیمی بر بودجه سال ۹۴ شهرداری خواهد گذاشت. به گفته اعضای شورای شهر تهران به دلیل کاهش هزینه ها احتمال دارد بودجه سال ۹۴ مشابه بودجه سال ۹۳ شهرداری باشد.

روزهای سخت شهرداری در سال ۹۴/تصویب بودجه بر اساس اقتصاد مقاومتی

به گزارش خبرنگار مهر، زمستان فصل بودجه در شهرداری و شوراست. هرچند هنوز لایحه بودجه سال ۹۴ از سوی شهرداری به شورا ارسال نشده است . اما به زودی مراحل نهایی تدوین لایحه بودجه انجام و به شورا ارائه خواهد شد .

براساس برنامه ۵ ساله دوم شهرداری بودجه امسال ۱۷ هزار میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان است . رقمی که مخالفان زیادی دارد و خود شهرداری نیز  مقداری از آن کاسته است . اما نگاه غالب در پارلمان محلی کاهش چشمگیر بودجه سال ۹۴ است . تا آنجا که برخی از اعضا معتقدند باید ۱۰ تا ۲۰ درصد هم از بودجه امسال نسبت به سال گذشته کاهش بیابد .

این اعضا، بر اجرای سیاست های مقاومتی در بودجه سال ۹۴ تاکید دارند و معتقدند با کاهش ریخت و پاش ها می توان شهر را به همین کیفیت اداره کرد.

نکته دیگری که اعضای شورای شهر بر آن تاکید دارند تاثیرکاهش صدور پروانه ساخت بر درآمد های شهرداری است. موضوعی که شهرداری در این سال ها چندان با آن موافق نبود ومعتقد بود شهرداری تنها از ساخت و ساز ها کسب درآمد نمی کند.

بودجه ۹۴ کاهش پیدا می کند

اسماعیل دوستی عضو کمیسیون عمران شورا در این رابطه به مهر گفت: باید بودجه ۹۴ شهرداری تهران نسبت به بودجه پیش‌بینی شده در برنامه پنج ساله دوم کاهش پیدا کند.

او ادامه داد: هزینه‌های جانبی و جاری و پروژه‌هایی که ضرورت ندارند، باید در بودجه سال آینده شهرداری سهم کمتری داشته باشند اما ردیف بودجه پروژه‌های حمل و نقل عمومی افزایش پیدا کند.

دوستی اضافه کرد: با کاهش بودجه سال ۹۴، شهرداری با هیچ مشکلی برخورد نمی‌کند زیرا تورم نیز در کشور کنترل شده است.

نگاه تعادلی به بودجه

اما احمد دنیامالی رئیس کمیسیون عمران شورا به مهر گفت : بودجه سال ۹۴ باید واقع‌بینانه تدوین شود و اساس کار باید بر اساس برشی از برنامه پنج ساله دوم شهرداری باشد.

به گفته وی، اگر برنامه‌های شهرداری بر اساس برنامه پنج ساله است، باید منابع و مصارف آن نیز با این برنامه همخوانی داشته باشد. با توجه به شرایط کشور و موضوع درآمدهای شهرداری، باید تلاش کنیم بودجه به صورت تعادلی بسته شود یعنی بودجه‌های پروژه‌های زیربنایی، حفظ و از بودجه هزینه‌های جاری و نگهداشت و ... که انتخاب سنواتی‌شان به سال آینده مشکلی ایجاد نمی‌کند، تغییر کرده و سقف آنها را حفظ کنیم.

دنیامالی در واکنش به برخی اظهارنظرها در خصوص کاهش ۱۰ الی ۲۰ درصدی بودجه ۹۴ نسبت به برنامه پنج ساله، گفت: کاهش ۲۰ درصدی امکانپذیر نیست؛ نگاه ما باید تعادلی باشد. ما باید بتوانیم در بخش درآمدها و هزینه‌های سرمایه‌ای، افزایش سنواتی را کنترل کنیم. معمولا هر ساله ۱۵ تا ۱۸ درصد ما افزایش سنواتی در بودجه سالانه داریم اما امسال به دلیل محدود شدن ساخت و ساز، منابع درآمدی ما کاهش پیدا کرده و از آن سو، هنوز منابع درآمدهای پایدار جایگزین نشده است. برای آنکه ما در حوزه عوارض و درآمدهایی که از ساخت و ساز داریم، دچار محدودیت هستیم، مجبوریم بودجه را متعادل ببندیم اما این به معنای کاهش ۲۰ درصدی نیست.

این عضو شورای شهر تهران نیز تاکید کرد: اعدادی که برای توسعه ناوگان مترو و اتوبوسرانی وعده داده‌ایم در بودجه سال ۹۴ حفظ خواهد شد.

شورا تصمیم می گیرد

علیرضا دبیر رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا نیز با بیان اینکه هنوز لایحه بودجه از سوی شهرداری به شورا ارسال نشده است،به مهر  گفت: شهرداری مجاز است هر بودجه‌ای با هر رقمی به شورا ارائه کند اما شورا است که تصمیم می‌گیرد چه بودجه‌ای را به تصویب برساند اما شورا نیز برای هر نوع کاهش یا افزایشی باید کار کارشناسی انجام دهد و بعد تصمیم‌گیری کند.

او به عوامل خارجی از جمله تحریم، قیمت فروش نفت و ... که احتمال دارد در بودجه سالانه شهرداری اثرگذار باشد، گفت: بعد از آمدن لایحه بودجه، بررسی درآمدها یا کدهای درآمدی آن، می‌توان در خصوص کاهش یا حفظ سقف بودجه سال ۹۴ تصمیم‌گیری کرد اما اگر کاهشی تصویب شود، در همه ردیف بودجه‌ها است و تنها شامل حال برخی از موضوعات نمی‌شود.

تاکید بر افزایش درآمدهای پایدار

غلامرضا انصاری عضو دیگر کمیسیون برنامه و بودجه نیز در گفتگو با مهر با بیان این که  کاهش و افزایش بودجه شهرداری تابعی از بودجه دولت نیست گفت: غیرپایدار را کاهش دهیم.

وی کاهش بودجه سال ۹۴ شهرداری را بعید نمی‌داند و می‌گوید: با توجه به کاهش ساخت و ساز، احتمال کاهش بودجه شهرداری وجود دارد. من نیز با هر کاهش منابع درآمدی ناپایدار و افزایش درآمدهای پایدار موافق هستم.

مخالف افزایش تجاری سازی ها هستم

محسن پیرهادی عضو کمیسیون نظارت شورا نیز جزو موافقان کاهش بودجه شهرداری بر اساس برنامه پنج ساله دوم است.

او در این رابطه به مهر گفت: در حوزه ساخت و ساز دچار رکود هستیم و بنابراین درآمدهای شهرداری کاهش پیدا کرده است. بنابراین برای آنکه اتفاقاتی که در حال حاضر مخالفینی دارد و نیز در شورا با آن مخالف هستیم، در شهر نیافتد باید بودجه سال ۹۴ کاهش یابد.

کاهش تغییر کاربری‌ها و افزایش تجاری‌سازی‌ها، مواردی است که پیرهادی به عنوان منابع درآمدی شهرداری به آن اشاره می‌کند.

او معتقد است: نباید به واسطه آنکه می‌خواهیم برای شهر کسب درآمد کنیم، دچار تخلف شویم. بنابراین به اعتقاد من اگر پروژه‌های عمرانی غیر ضروری را حذف کنیم بهتر از آن است که تن به تغییر کاربری‌های غیرمجاز و افزایش تجاری‌سازی دهیم.

جایگاه اقتصاد مقاومتی در بودجه سال ۹۴

رحمت‌الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت شورا هم معتقد است بودجه ۹۴ شهرداری باید ۱۰ درصد از بودجه ۹۳ آن کمتر باشد تا شهرداری از ریخت و پاش‌ها و فعالیت‌های زائده‌خور بکاهد.

وی ادامه داد: اگر سخت‌گیرانه‌تر بودجه سال ۹۴ بسته شود و ۱۰ تا ۲۰ درصد کاهش بودجه نسبت به سال ۹۳ داشته باشیم، شهر با همین کیفیت اداره می‌شود؛ اگر از هزینه‌های اضافه جلوگیری کنیم.

حافظی در گفتگو با مهر  تاکید کرد: بحث اقتصاد مقاومتی نباید تنها روی کاغذ باشد، بلکه باید در بودجه شهرداری نیز نشانی داشته باشد. مطمئنا انجام هزینه‌های غیرضروری در شهرداری مطابق دستورات مقام معظم رهبری نیست و ما باید بودجه سال ۹۴ را بر اساس اقتصاد مقاومتی به تصویب برسانیم.

وی با اشاره به لایحه‌ای که در این زمینه شهرداری به شورا داده است، گفت: چند صفحه برنامه‌های شعاری در این زمینه به شورا داده شد، اما در هیچ کدام از این بندها برنامه عملیاتی برای تحقق اقتصاد مقاومتی وجود نداشت.

حافظی، یکی از اولویت‌های بودجه سال ۹۴ را توسعه ناوگان حمل و نقل ریلی دانست و گفت: ما در متمم بودجه، منابع خوبی برای توسعه ناوگان حمل و نقل ریلی پیش‌بینی کردیم اما تحقق پیدا نکرده است و به طور قانونی این بودجه جابجا شده است که در سال ۹۴ این اولویت نباید تغییر پیدا کند.

بودجه سال ۹۴ واقعی باشد

ابوالفضل قناعتی نیز با بیان اینکه بودجه سال ۹۴ باید بودجه واقعی باشد به مهر  گفت: بسیاری از درآمدهای شهرداری در سال ۹۳ محقق نشده و هنوز در برخی از پروژه‌های عمرانی ۳۰ تا ۴۰ درصد اعتبار تزریق شده است. به اعتقاد من به دلیل عدم تحقق درآمدها در سال ۹۳، بودجه ۹۴ باید واقعی‌تر بسته شود.

دو پیشنهاد بودجه ای شورا

پرویز سروری رئیس کمیسیون نظارت شورای شهر تهران هم در گفتگو با مهر گفت: بودجه سال ۹۴ نباید نسبت به بودجه سال گذشته شهرداری افزایش پیدا کند .

او ادامه داد: زمانی که دولت در دسترسی به منابع به شدت مشکل دارد و این بر فرایند بودجه تاثیر می گذارد و منابع درآمدهای پایدار شهرداری هنوز تعریف نشده  وبا توجه به  کاهش ساخت و ساز در پایتخت دو پیشنهاد برای  بودجه داریم . یکی کاهش در مصارف جاری و دیگری استفاده بهینه از منابع موجود .

سروری نیز معتقد است باید بودجه سال ۹۴ باید بر اساس اجرای سیاست های اقتصادی مقاومتی باشد و پروژه های عمرانی غیرموثر جدیدی در شهر  آغاز نشود .  

توسعه حمل و نقل اولویت شورا

رضا تقی پور سخنگوی شورای شهر تهران هم در این رابطه به مهر گفت: بودجه شهرداری در سال ۹۴ براساس برنامه پنج ساله دوم ۱۷ هزار میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان است اما هنوز به طور رسمی لایحه ای به شورا ارسال نشده است.

وی با اشاره به لایحه بودجه سال ۹۴ شهرداری تهران گفت: هنوز این لایحه به شورا ارسال نشده اما براساس برنامه پنج ساله دوم شهرداری این رقم ۱۷ هزار میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان است.

تقی پور ادامه داد: دو دیدگاه در شورای شهر درخصوص بودجه وجود دارد یکی آنکه همین رقم براساس برنامه پنج ساله به تصویب برسد و دیدگاه دیگر آنکه با توجه به شرایط عمومی اقتصاد در کشور سقف اعتبارات پروژه های عمرانی حفظ شود و در سایر ردیف ها یا افزایش نداشته یا محدودیت های ایجاد کنیم.

وی با اشاره به پیشنهاد برخی از اعضا برای تصویب بودجه به شهرداری در سال ۹۴ همانند سال ۹۳ گفت: هنوز به جمع بندی درخصوص بودجه ۹۴ نرسیده ایم اما هیچ کاهش اعتباری در حوزه ضروری مانند مترو و توسعه حمل و نقل عمومی نخواهیم داشت.

به گفته تقی پور، اولویت های بودجه در سال آینده حمل و نقل عمومی با تاکید بر توسعه مترو است.

سخنگوی شورای شهر تهران با بیان اینکه براساس نظر شورا اولویت های بودجه در سال ۹۴ بر سال دوم برنامه پنج ساله شهرداری است گفت: تکمیل خطوط باقیمانده مترو مانند خط ۳ ۶ و ۷ از دغدغه های اصلی شوراست.

وی از دولت درخواست کرد بدهی های خود را در حوزه حمل و نقل به شهرداری بدهد تا با توسعه حمل و نقل عمومی شاهد کاهش آلودگی هوا و افزایش استفاده از حمل و نقل عمومی باشیم.

شهرداری تهران پس از ابلاغ طرح تفصیلی سال های خوشی را از لحاظ کسب درآمد از محل صدور پروانه ساخت داشت . اما به نظر می رسد آن دوران خوش به پایان رسیده است و با توجه به گفته اعضای شورای شهر شهرداری تهران سال سختی را از لحاظ بودجه در پیش دارد.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.