گروه جامعه / جلیل فخرایی - به همت روزنامه قدس و معاونت اجتماعی نیروی انتظامی هفدهمین همایش «خانواده سالم و مهارتهای زندگی» با عنوان «بایدها و نبایدهای زندگی زناشویی» با سخنرانی دکتر ایرج وثوق برگزار شد.

 خانم ها دست دروغگوها را زود می خوانند

این روانشناس و مشاور خانواده با تشریح علت به وجود آمدن نهادهای اجتماعی در جامعه گفت: تمامی نهادهای موجود در جامعه براساس نیاز آدمی شکل گرفته و خانواده هم مهمترین و نخستین نهاد اجتماعی است که ابتدا براساس نیاز انسان شکل می‌گیرد.

 

  انواع خانواده

وی به تقسیم‌بندی انواع خانواده پرداخت و گفت: خانواده انواع مختلفی دارد؛ اولین نوع آن خانواده هسته‌ای است که عبارت است از پدر و مادر و فرزند و دومین نوع آن خانواده درجه یک را شامل می‌شود که به هفت گونه روابط منجر می‌شود پدر، مادر، خواهر، برادرو... .

وی افزود: امروزه وقتی سخن از خانواده به میان می‌آوریم اغلب منظور همان خانواده هسته‌ای است که مهمترین مفهوم خانواده را تشکیل می‌دهد و حضور و تداوم خانواده هسته‌ای دو رهاورد بسیار مهم به همراه دارد؛ ابتدا خوشبختی و دوم سلامت فیزیکی و اجتماعی. به گفته وی، سهم پدر و مادر در تربیت فرزند 11درصد و سهم خواهر و برادر 33 درصد است، اما پدر و مادر در تربیت فرزند در سالهای اولیه بیشترین سهم را دارند.

وی تأکید کرد: پدر و مادر در تعلیم و تربیت بیشترین سهم را دارند اما مهمترین موضوع، قاعده کلی همسانی است، یعنی اینکه پدر و مادر سهمی یکسان در تعلیم و تربیت فرزند دارند، ضمن اینکه تا 18 ماه اول تولد مادر مهمترین نقش را در تربیت کودک دارد و نکته بسیار مهم آنکه در این مدت پدر نباید هیچ دخالتی در تربیت طفل داشته باشد.

 

  زندگی کنیم نه اینکه زنده بمانیم

دکتر وثوق در ادامه بیان داشت: ملاک و محور در خانواده هسته‌ای باید مهربانی و دانایی باشد.  این مشاور خانواده تأکید کرد: ما باید زندگی کنیم نه اینکه زنده بمانیم و این اصل دارای ویژگی‌هایی است که شامل نوع زندگی و سبک و شیوه و مشی ما مبتنی بر زندگی بر پایه عشق ورزیدن به هم باید باشد و دیگر اینکه شناخت ما باید از ابتدا از خود واقعی خویشتنمان شروع شود و برای تمامی افکارمان یک نوع چرایی خاصی داشته باشیم؛ خودشناسی و خودآگاهی اساسی‌ترین رکن یک خانواده سالم است.

این روان‌شناس خانواده درادامه بیان داشت: مهمترین و ابتدایی‌ترین پله بهبود روابط یافتن ایرادهای شخصی خویشتن است و پس از عبور از این مرحله است که خود واقعی هر فرد متولد می‌شود.

 

  عبور از دالان رشد

وی در ادامه بیان داشت؛ از مرحله کودکی تا بزرگسالی مرحله عبور از دالان رشد است که در این مسیر عموماً صدماتی نیز به انسان وارد می‌آید و این آسیبها اغلب تأثیر خود را بر روح و روان آدمی می‌گذارد. دکتر وثوق تأکید کرد: اگر پیش از یازده سالگی والدین فرزندان خویش را رها کنند، کودکان در بزرگسالی مستعد افسردگی و حتی خودکشی می‌شوند.باید براساس خرد دانست که هر رفتار ما، در کودکی فرزندانمان سبب اختلالات در بزرگسالی آنان می‌شود و تمام رفتارهای بزرگسالی آنان بسترش در کودکی ساخته می‌شود.

دکتر وثوق در ادامه یکی از راه‌های دیگر بهبود روابط برای یک زندگی سالم را نکشاندن روابط قبل ازدواج به پس از ازدواج دانست.

وی قانون بعدی را به نوع نگاه به همسر مربوط دانست و گفت: نباید به همسر خود به دید کالا و شیء نگریست. همچنین است تعهد و نیز داشتن احساس خوب و زیبا نسبت به همسرمان. همچنین بیان احساساتمان به صورت راحت و در آسودگی کامل و نیز مدیریت احساسات مختلف وجودیمان.

مهمترین موضوع، صداقت در بیان احساسات‌مان است، زیرا خانمها در تشخیص دروغ بسیار قوی هستند. پس باید گفتن حقیقت را ملاک قرار دهیم و به همسرمان نشان دهیم که قابل اعتماد هستیم و با این کار یک نوع خود مدیریتی احساسات خویش را نیز داشته باشیم.

 

  خطر سرکوب احساسات

کارشناس روان‌شناس بالینی در ادامه بیان داشت: عامل بسیاری از بیماری‌های سایکو سوماتیک سرکوب احساسات و عدم بیان و ابراز آنهاست که موجب دردهای روان تنی می‌شود. وی افزود: باید تمامی احساسات و نیازهای روحیمان را به همسرمان به صورت واضح و مستقیم ابراز کنیم و نباید توقع داشته باشیم همسرمان احساسات ما را حدس بزند.

دکتر وثوق در ادامه به مسؤولیت و تقسیم کار در زندگی اشاره کرد و گفت: مسؤولیت مدیریت امور زندگی و خانه صد در صد برعهده زن است. ما باید همیشه از همسرمان حمایت کنیم و نقاط ضعف و قوت وی را نباید علنی بیان کنیم. باید بدانیم که گفت‌و‌گو و انتقال مفاهیم ذهنی، صمیمت ما را بیشتر می‌کند. در صمیمیت ما دنبال اثبات چیزی نیستیم، فقط این حس، تشخیص و تأیید دیگری را به همراه دارد. دکتر وثوق، مهمترین موضوع دیگر را تصمیم‌گیری و پرسش از خویشتن و نیز روشن نمودن شکل و ماهیت هر مسأله دانست.

 

  وحشت بی‌پولی

وی وحشت بی‌پولی و از سویی پول پرستی را عامل ضعف دانست و گفت: نباید هیچ‌گاه بگذاریم همسرمان از ما تقاضای پول کند، این تقاضا حس حقارت به وجود آورده و طبعاً حس حقارت نیز سبب ایجاد نفرت می‌شود.

کارشناس روان‌شناسی خانواده در ادامه تأکید کرد: تنها جاده‌ای که آدمی را از جهنم به سوی بهشت موعود می‌آورد، بخشش است. نگه‌داشتن دلخوری و کینه از دیگران روح انسان را دچار سنگینی و خستگی می‌کند.

دکتر وثوق در ادامه به عامل دیگر در به وجود آمدن روابط زناشویی سالم اشاره و تأکید کرد: همسر شما نفر اول زندگی شماست و 80 درصد زندگی شما متعلق به همسرتان می‌باشد و قرار نیست فرزند شما نفر اول زندگی شما باشد و به خاطر فرزندان زندگی کنیم، زیرا فرزندان در بستر زندگی مشترک ما میهمان هستند و این زن و شوهر هستند که برای هم می‌مانند و در شرایط مساوی همواره باید همسرمان در اولویت باشد.

وی مهمترین عامل در ایجاد صمیمیت در کلام را قدردانی در صحبت عنوان و بیان تشکر در لحن کلام را عاملی مهم قلمداد کرد.

وی در پایان تأکید کرد: ما باید خود مدیریتی داشته باشیم یعنی اینکه در زندگی مشترک پیش از اینکه همسرمان درخواستی داشته باشد نیازهای زندگی را شناسایی و نسبت به رفع آن اقدام کنیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.