محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه مذاکرات پیش روی خود با جان کری وزیر خارجه آمریکا در روز چهارشنبه را صرفا منحصر به موضوع هسته ای عنوان کرد.

ظریف: مذاکرات با وزیر خارجه آمریکا فقط در موضوع هسته ای است
 

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا ؛ ظریف روز یکشنبه در نشست خبری مشترک با یانی کاسولیدی وزیر خارجه قبرس در پاسخ به سوالی مبنی بر این که محور گفت وگوی روز چهارشنبه وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران و وزیر خارجه آمریکا چیست، گفت : فقط موضوع هسته ای در دستور کار مذاکرات است.

وی اظهار داشت: به دلیل این که با ایالات متحده رابطه سیاسی نداریم ، مذاکرات ما در موضوع هسته ای محدود به حاشیه مذاکرات 1+5 می شود به همین دلیل گاهی اوقات شاید رنگ بیشتری نسبت به سایر مذاکرات داشته باشد.

رییس تیم مذاکره کننده هسته ای ایران با تاکید بر این که مذاکره با آمریکا محدود به بحث هسته ای است ، اظهار داشت: این مذاکرات روند ویژه ای را دنبال می کند به همین سبب شما بسیار بیشتر از مذاکرات من یا همکارانم با دیگر همتایان 1+5 ؛ راجع به آمریکا می شنوید، چرا که مذاکرات با سایر همتایان 1+5 به صورت عادی ادامه دارد و من تنها به نمونه هایی در طول این هفته اشاره می کنم.

وزیر امور خارجه اضافه کرد: در مذاکرات با وزیر خارجه آمریکا می خواهیم ببینیم که آیا می توان مذاکرات را تسریع و به سمت جلو هدایت کرد؟

وی با تاکید بر این که مذاکرات ایران و آمریکا در موضوع هسته ای استثنایی بوده و باقی خواهد ماند ، گفت : ما در سایر حوزه ها با آمریکا مذاکره نداریم.

رییس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: ما باید ببینیم این مذاکرات تا چه حد برای رسیدن به راه حل مفید است و همواره میزان مفید بودن این مذاکرات را تحت بررسی داریم که مذاکرات من و آقای کری و همکارانم در ژنو نیز در همین راستاست.

ظریف با بیان این که حضور وی در ژنو برای این مذاکرات است ، گفت: حضور من در ژنو یک روز است اما برنامه های دیگری نیز برای سفر به اروپا تدارک دیده شده است. تعداد روزهای حضور در ژنو و اروپا بستگی به سایر برنامه ها دارد اما موضوع هسته ای فقط روز چهارشنبه خواهد بود.

رییس دستگاه دیپلماسی گفت: ما در روزهای آینده میزبان وزیر خارجه روسیه در ایران هستیم که ملاقاتی نیز با هم خواهیم داشت و در مورد مذاکرات 1+5 و نقشی که از دوستان روسی انتظار داریم ، گفت وگو خواهیم کرد.

وزیر امور خارجه با بیان این که' مذاکرات خوبی نیز با دوستان چینی داشتیم و آن را ادامه خواهیم داد' ، گفت : در آینده نزدیک این مذاکرات در تهران ادامه می یابد و هفته های گذشته نیز معاون وزیر خارجه چین در تهران بود و گفت وگوهای بسیار خوبی انجام شد.

ظریف گفت: در آینده نزدیک مذاکراتی خوبی را با وزیر خارجه چین نیز خواهیم داشت.

وی توضیح داد: با سایر اعضای 1+5 که روابط سیاسی داریم ، مذاکرات گسترده ای چه در تهران و چه پایتخت ها داشتیم و در حاشیه مذاکرات هفته آینده 1+5 در ژنو در سطح معاونین وزرا ، همکاران من با اعضای دیگر 1+5 مذاکرات گسترده ای خواهند داشت.

سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ایران روز جمعه از رایزنی های محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه با همتای آمریکایی خود و نیز معاون وزیر خارجه روسیه خبر داد.

معاون وزیر امورخارجه به دیدار های پیش روی تیم ایران با کشورهای 1+5 به صورت دو و چند جانبه در ژنو اشاره کرد و گفت: روز دوشنبه ٢٢ دی ' سرگئی ریابکف' معاون وزیر خارجه روسیه و نماینده آن کشور در مذاکرات هسته ای جهت مذاکرات و رایزنیهای دوجانبه هسته ای به ایران سفر می کند.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ایران اظهار داشت: ریابکوف در مدت زمان حضور در ایران همچنین با دکتر ظریف وزیر امور خارجه دیدار خواهد کرد.

عراقچی افزود: روز چهارشنبه ٢٤ دی نیز دکتر ظریف و جان کری وزیر امور خارجه آمریکا به ژنو خواهند رفت تا پیش از مذاکرات دوجانبه معاونین خود با یکدیگر دیدار کنند و راهنمایی های لازم را به عمل آورند.

وی افزود : متعاقبا طی روزهای ٢٥ تا ٢٧ دی هیات های مذاکره کننده ایرانی و آمریکایی در ژنو مذاکره دو جانبه خواهند داشت و روز ٢٨ دی نیز مذاکرات ایران و ١+٥ در سطح معاونین برگزار خواهد شد.

عراقچی گفت : قبل و بعد از این مذاکرات، با بقیه اعضای 1+5 نیز به صورت دو جانبه ملاقات و مذاکره صورت خواهد گرفت.

پس از تمدید هفت ماهه مذاکرات ، نمایندگان ایران و 1+5 در سطح معاونان وزرای خارجه 24 تا 26 آذر ماه در شهر ژنو سوییس با یکدیگر مذاکره کردند که آخرین دور مذاکرات طرفین در سال 2014 میلادی بود.

نمایندگان ایران و 1+5 پس از آنکه تا سوم آذر ماه / 24 نوامبر به توافق جامع دست نیافتند مذاکرات را تا هفت ماه و هفت روز دیگر تا اول جولای 2015 میلادی تمدید کردند.

به این ترتیب توافق ژنو برای دومین بار تمدید شد. پیش بینی می شود در 4 ماه اول دوره تمدید، طرفین به توافق کلی یا سیاسی دست یابند و در سه ماه بعدی، جزییات و ضمائم توافق را مکتوب کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.