پس از چند جلسه مذاکره کارگران و کارفرمایان درباره افزایش حداقل مزد سال 94 مشمولان قانون کار، حالا خبر می رسد کارفرمایان افزایش 25درصدی حقوق ها را پذیرفته‌اند و مذاکرات درباره درصد سایر مزایا ادامه دارد.

افزایش ۱۵۰هزارتومانی حقوق کارگران قوت گرفت
به گزارش مهر، طی یکماه گذشته نشست ها و مذاکرات اولیه ای بین نمایندگان کارگران، کارفرمایان و دولت درباره تعیین حداقل دستمزد سال آینده مشمولان قانون کار صورت گرفت و قرار است از هفته آینده نیز این گفتگوها ادامه یابد.
 
آنچه که نمایندگان کارگران و کارفرمایان تاکنون اعلام کرده اند، این جلسات بیشتر حول محور گفتگوها درباره افت قدرت خرید و معیشت کارگران و همچنین ناتوانی بنگاه ها در تامین مالی تولید بوده و دو گروه به دنبال راهکارهایی عملیاتی برای بهبود این شرایط هستند.
 
قرار است در هفته آینده دو نشست با موضوع تعیین حداقل دستمزد سال 94 کارگران و مشمولان قانون کار برگزار شود و دوباره نمایندگان کارگران، کارفرمایان و دولت دور یک میز جمع شوند. گفته می شود یکی از مسائلی که در سال جاری پیرامون تعیین میزان افزایش حقوق سال آینده کارگران مطرح است، کاهش نرخ تورم و چگونگی تاثیرگذاری آن بر افزایش دستمزد است.
 
دولت در ماه های گذشته مرتبا گزارشاتی از کاهش نرخ تورم ارائه کرده، اما کارگران می گویند تغییری در قدرت خرید آنها ایجاد نشده و با حقوق های فعلی بیش از 10 روز از ماه را نمی توان تامین کرد.
 
شنیده ها حاکی از آن است که کارفرمایان پیشنهاداتی را برای افزایش 20 تا 25 درصدی حداقل دستمزد مشمولان قانون کار در سال آینده ارائه کرده اند. در صورتی که کارگران نیز بر سر این میزان افزایش توافق کنند، حداقل دستمزد سال آینده کارگران از 609 هزارتومان به میزان 152 هزارتومان افزایش خواهد یافت و به 761 هزارتومان می رسد.
 
البته افزایش هایی نیز در مورد حق مسکن، حق اولاد، حق بن نقدی و سایر مزایای شغلی اعمال خواهد شد. از سویی، حقوق افرادی که از حداقل دستمزد بیشتری برخورداند نیز طبق عرف هر ساله با درصد کمتری از حداقل بگیران، افزایش می یابد.
 
بر پایه اعلام بانک مرکزی نرخ تورم در پایان آذرماه امسال به 16.8 درصد کاهش یافته و طبق ماده 41 قانون کار، نرخ تورم به عنوان یکی از پایه های اصلی در تعیین مزد سالیانه مشمولان قانون کار مورد استناد شورای عالی کار قرار می گیرد.
 
کارگران به دنبال این هستند که برای افزایش حداقل دستمزد سال آینده، بند دوم ماده 41 قانون کار که به تعیین حقوقی تامین کننده معیشت نیروی کار توجه دارد نیز پرداخته شود و از اینرو معتقدند افزایش دستمزدها نمی تواند دقیقا بر اساس نرخ تورم باشد.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • افراسیاب IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    5 2
    تورو خدا کاری کنید که لاقل حقوق مان تا پایان ماه جوابگوی مخارج ما باشه پس انداز نمی خوایم
  • محمد IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    3 0
    سلام هرساله دراین زمان نرخ تورم میاد پائین چرا؟ خوب بدلیل اینکه حقوق کارگران بر اساس نرخ تورم محاسبه میشه حالا بگزریم که بعد از تحویل سال و گذشتن خر کار فرما از پل افزایش نرخ محصول همان کارگران چند درصد بالا میره و چند دفعه . اگه دروغ میگم نگاهی به آمار سالهای گذشته بندازین و ببینید که نرخ نون و ماست و پنیر و ماشین و کوفت و زهر مار چند بار و به چه میزانی بالا رفته . بس کنین این مسخره بازیهارو
  • فش نیوز IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    2 0
    وضعمون خوب شد خدا روشکر
  • رضوان بخشی خشه حیران IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    1 0
    ازکارشناسان محترم وتشکلهای واعضای محترم کمسیونهای تعین حقوق کارکران زحمتکش قراردادی ورسمی ضمن تشکرازنامبردگان درموردخانواده اسیب پذیرمثل بنده حقیرفرزندبزرگم بنام محمدرضابخشی متولد1366طبق پزشک معتمدوکمسیون پزشکی 99%معلولیت وحقوق ناچیزدریافتی باسابقه 27سال وبرادردوشهیدوزیادبودن تحت تکفل وبیکاربودن فرزندانم یک مبلغی درموردچنین خانواده ای درنظربگیرندوحذف اندک کسرمالیات دارای وخودم ازمریضی قلب وعروق کیست کلیه بالابودن فشارخون ودیابت وچربی خون بخاطررضای الله مساعدت اقایان به اینجانب اطلاع رسانی نمائید باتشکرشایسته رضوان بخشی خشه حیران ادرس اردبیل بزرگراه شهداخ مهرروبروی دانشکده دخترانه شهرک نصر.ک.نصرپ145 ت09147027768و09147027768
  • مرتضي IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    3 0
    به اقايان بگوييد نيروهاي شرکتي را دستور که چه عرض کنم جدا پيگير بشيد قرارداد مستقيم شوند تا قدرت خريد انها بالا رود مخصوصا نيروهاي منطقه ويژه (فولاد هرمزگان)راه حل از اين راحتر؟؟؟؟نگذاريد اين کارگران رو پل صراط يقه شما مسئولين را بگيرند خوددانيد.چون اين کارگران با الودگي و سختي کار و گرماي تابستان به سختي کار ميکنند.خدا ناظر و بيننده است (قرآن کريم)
  • لیلا IR ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    11 0
    سلام وخسته نبا شید شوهرم کارگر پیمان کار است وچون کار انها مربو ط به شرکت خوصوصی انها در عید هیچ مزایایی را دریافت نمی کنند وقتی اعتراض می شه میگن با این شرایط هر کس دوست داره کار کنه وگرنه تصویه حساب بکونه لطفابرای این مشکل راه حلی پیدا کنید که حق کارگرمحفوظ بماند
  • احمدي IR ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    5 0
    باعرض سلام وخسته نباشيد لطفا اين فاصله اي كه ميان افراد نيروهاي قراردادي و قرارداد مستقيم كه بهانه آن در دولت كذشته بوده را يا برداريد ويا افراد ديگر نيروهاي قراردادي مستقيم صورت گيرد متاسفانه قرارداد مستقيم امتيازاتي دارند كه افراد نيروي پيمانكار ندارند و قبلا قول داده شده بود كه در آينده بقه نيروهاي قراردادي به صورت قرارداد مستقيم انجام وظيفه كنند كه اين امر تا كنون محقق نشده است آيا عدالت دولت تدبير واميد اين است كه در عسلويه پر از آلودگي در پارس جنوبي با اين همه آلودگي كه وجود دارد انصاف اين است مسؤلين محترم مجلس شوراي اسلامي و دولت محترم خواهشمند است در مورد تععي تكليف بقيه نيروهاي قراردادي كه اميدوار به قرارداد مستقيم شدن هستند اقدام نماييد . تا درآينده شاهد اين همه تبعيض در سيستم مجتمع گاز پارس جنوبي نباشيم با تشكر
  • اسد IR ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    9 0
    سلام. با توجه به سخنان بعضی از دولت مردان برای تخریب دولت قبلی آمارتورم آن زمان را45درصدوبعضی هابیشتراعلام کرده اند. حالاحرف حساب این است که چرا آنزمان بانرخ تورم دستمزد کارگران اضافه نشد. گیریم دولت قبلی دروغگو بودآیادولت کنونی روراست است؟ ....تورم اعلام شده16.8درصد..... راستی آزمایی سنگک500تومانی1000تومان یعنی صددرصدتورم بربری500تومانی1000تومان صددرصدتورم. توضیح اینکه اینهاقیمتهای قبلی نان است جدیدا"بازهم گران شده. لطفا"درتصمیماتتان انصاف رارعایت نموده وجواب دادن به خدارافراموش نکنید....(کارگر)