دبیر کمیته نظارت و بازرسی شورای شهر تهران با تاکید بر دوری مجموعه مدیریت شهری از سیاست زدگی گفت: در شهرداری باید کار اجتماعی و خدماتی انجام شود یقینا شهرداری یک باشگاه سیاسی نیست و در هر شهری اگر شهرداری تبدیل به باشگاه سیاسی شود به خدمت رسانی آسیب وارد می شود.

شهرداری باشگاه سیاسی نیست

به گزارش (ایسنا)، محسن پیرهادی در بیست و دومین همایش مدیران بازرسی کلانشهرهای کشور با اشاره به اشتراکات شورای شهر به عنوان یک دستگاه نظارتی و حوزه بازرسی شهرداری‌ها تاکید کرد: باید به دنبال پیشگیری در بروز تخلفات باشیم و با ارائه راهکارهای درست از بروز تخلف جلوگیری کنیم که در این راستا باید اصلاح روش‌ها و فرآیندها در دستور کار قرار گیرد.

وی افزود: این که تمام میدان‌ها عرصه سیاست باشد رویه قشنگی نیست و قطعا روی نظارت‌ها و بازرسی تاثیر می گذارد. ممکن است این سیاست زدگی ها افراد را از مسیر حق مداری، قانون گرایی و خدمت دور کند و منزلت قانون و حق را به عنوان یک آفت بزرگ تنزل دهد.

وی تاکید کرد: باید به جایگاه قانون و حق نگاه ویژه ای داشته باشیم و بدانیم منزلت افراد را قانون و حق تعیین می کند؛ متاسفانه برای ثروت و قدرت در جامعه شأن قائل هستیم اما برای منزلت و قانون شأنی قائل نیستیم.

آماده ایم زمینه انجام بازرسی مجازی را فراهم کنیم

وی ادامه داد: شورای اسلامی شهر تهران آمادگی دارد از لحاظ برنامه ریزی، بودجه و تصویب قوانین لازم، زمینه انجام بازرسی مجازی را فراهم نماید و مفتخریم اعلام کنیم شهرداری تهران در این حوزه نیز به پیشرفت‌های چشمگیری دست یافته است؛ در حقیقت شهرداری تهران در هوشمندسازی، عملکرد سیستمی و استفاده از ابزار و تکنولوژی در سال‌های اخیر بسیار قوی و فعال عمل کرده است.

وی با اشاره به ضرورت ارائه خدمات الکترونیکی به شهروندان برای اداره بهتر شهر گفت: شهرداری تهران در این زمینه فاصله ای بسیار جدی با سایر اداره‌های دولتی دارد که راه اندازی سامانه‌های ارتباطی گواه این مدعاست.

پیرهادی تاکید کرد: باید تجربیات موفق در کلانشهرهای کشور در اختیار شهرهای کوچک که بودجه های کمتری دارند قرار بگیرد و حوزه های بازرسی می توانند زمینه انتقال این تجربیات را با نگاه دقیقی که در حوزه های شهری دارند فراهم کنند.

دبیر کمیته نظارت و بازرسی شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: شورای اسلامی شهر با همکاری سازمان بازرسی شهرداری تهران تلاش می‌کند فعالیتهای مفید و موثر در زمینه کاهش فساد اداری را بعنوان مدل و الگو به سایر کلانشهرها منتقل کند و آرشیو مناسبی از تجربیات و دانش در این زمینه فراهم نماید.

این عضو شورای شهر تهران با بیان این که حوزه های بازرسی کلان نگر هستند و تحلیل های بسیار خوبی ارائه می کنند گفت: در حوزه تخلفات باید نگاه ویژه ای به پیشگیری داشته باشیم و با یک دید دقیق احتمال بروز تخلف را تشخیص دهیم و راه های بروز تخلفات را مسدود کنیم. با تمام تلاش هایی که تاکنون انجام شده شورا و شهرداری در این حوزه جای کار بسیاری دارد که یکی از زمینه‌های آن داشتن زبان حقوقی مناسب در شهرداری‌ها است.

وی در تشریح زبان حقوقی شهرداری ها گفت: در شهرداری های کشور اداره کل حقوقی داریم؛ اما متاسفانه یک زبان حقوقی مشخص در تمام فرآیندها نداریم. بسیاری تخلفات به این دلیل رخ می دهد که چارچوب حقوقی مشخص برای مسائل دیده نشده است.

پیرهادی در بخش دیگری از صحبت های خود به نقش مردم در سطح محلی و منطقه ای تاکید کرد و گفت: امروز می توانیم بسیاری از نقش‌های محلی و منطقه‌ای را به مردم واگذار کنیم؛ البته در این عرصه نباید به صورت شعاری عمل کنیم. امروز بسیاری از حوزه ها مانند آبیاری فضای سبز منطقه ای و جمع آوری زباله می تواند برعهده واحدهای کوچک محلی قرار بگیرد.

وی ادامه داد: البته در حوزه فرهنگی و اجتماعی در تهران با استفاده از شورایاری ها و سراهای محله این کار محقق شده است، اما باید از این ظرفیت ها در کارهای اجرایی نیز بهره ببریم که باید مورد توجه شورا قرار گیرد و حوزه بازرسی نیز در این زمینه می تواند کمک قابل توجهی داشته باشد.

به گزارش ایسنا، بیست و دومین همایش مدیران بازرسی کلانشهرهای کشور پس از دو روز فعالیت و تصویب توافقات به کار خود پایان داد.

همچنین در پایان این همایش دو روزه، شرکت کنندگان از مرکز کنترل ترافیک، پلانتاریوم، پل طبیعت و استودیو صدای شهر بازدید کردند.

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.