قدس آنلاین _ هنگامه طاهری_ کارشناسان اقتصادی در خصوص حل مشکلات اقتصادی ایران با توجه به کاهش قیمت نفت نظرات متضادی دارند!

با حذف تحریم ها هم به رشد اقتصادی قابل قبول نمی رسیم/ با همین قیمت پایین نفت هم می توان مشکلات اقتصادی را حل کرد/فروش نفت و رفع تحریم مشکل ما نیست مشکل اقتصاد، مدیریت است

دکتر ابراهیم رزاقی استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی طی مقاله ای آورده است : طی ماه های اخیر و در حالی که قیمت نفت در قانون بودجه سال 93 کل کشور 100 دلار تعیین شده بود از مرز 110 دلار به محدوده 45 دلار رسیده و این موضوع بیش از گذشته آسیب های وابستگی بودجه کشور به منابع نفتی را مشخص می کند.

وی  افزوده است , در حالی که قیمت نفت در محدوده   50تا45 دلار در نوسان است پیش بینی می شود با توجه به اظهارات مقامات عربستانی، افت قیمت نفت در کوتاه مدت ادامه داشته باشد.بر همین اساس ایران باید به دنبال راهکاری باشد که آسیب های احتمالی وارده به اقتصاد کشور را از کاهش درآمدهای نفتی کمتر کند.

دراین راستا یک استاد اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد هم گفت: تحریم ها به خودی خود و به تنهایی نمی توانند توجیهی برای مشکلات اقتصادی ما باشند چرا که عوامل متعددی باعث شده اند اقتصاد ما در یک حالت شکننده قرار بگیرد.

دکتر محمد طاهر احمدی همچنین افزود : از این رو  با توجه به  کاهش قیمت نفت حتی اگر تحریم ها هم برداشته شود و به پولهای بلوکه شده و  بازارهای جهانی دست یابیم  باز هم نمی توانیم به رشد اقتصادی  زیادی برسیم.

وی علت آن را  مشکلاتی عنوان کرد که ربطی به تحریم ها ندارد.

به گفته دکتر احمدی فضای فعالیت , کار و بازارهای مالی و پولی ما کارکرد درستی ندارند .

او در این زمینه  حتی بر کارکرد ضعیف سیستم توزیع, مالیات و گمرک نیز اشاره کرد.

این کارشناس اقتصادی علاوه بر این خاطر نشان کرد : مجموعه عظیمی تحت عنوان طرح تحول اقتصادی باید در ایران به اجرا در بیاید تا اقتصاد کشور از حالت ضعف مفرط و مزمن خارج گردد.

وی در خصوص  تاثیر حذف تحریم ها بر اقتصاد ایران با توجه به کاهش قیمت نفت نیز گفت: البته چنانچه تحریم ها حذف شوند بر اثر ورود تکنولوژی و مواد اولیه ای که با قیمت های واقعی وارد بازار ایران می شوند گشایشی در اقتصاد ایران خواهیم داشت اما این که تصور کنیم به رشد اقتصادی می رسیم قابل قبول نیست.

دراین خصوص همچنین دکتر فریدون کامران دارای مدرک دکترای اقتصاد از فرانسه  نیز ضمن رد تاثیر منفی تحریم ها  و کاهش قیمت نفت بر اقتصاد ایران می گوید: پول فی نفسه ارزش ندارد و وقتی ارزش پیدا می کند که در چرخه تولید  و ایجاد اشتغال بیفتد و باعث افزایش سطح رفاه مردم شود.

به گفته وی :  این که از نفت درآمد زیادی کسب کنیم برای ما سود آور نیست چرا که تنها تورم را افزایش می دهد.

وی افزود:  ما نفت بالای 100 دلار را نیز تجربه کردیم و باز هم با مشکلات اقتصادی ناشی از سوء مدیریت مواجه بودیم.

دکتر کامران خاطر نشان کرد : اگر بتوانیم با همین  قیمت پایین نفت  در اداره اوضاع اقتصادی درآید نشان دهیم مشکلات مان حل می شود.

وی تصریح کرد اگر پول نفت وارد بازار شود نه تنها نفعی برای مردم ندارد بلکه تورم زا خواهد بود . لذا باید از پول نفت در جهت سرمایه گذاری استفاده کرد نه در جهت مصرف.

 هر چند بسیاری از کشورهای جهان به ویژه در خاورمیانه با استفاده از منابع نفتی خود توانسته‌اند رونق اقتصادی را تجربه کنند اما تجربه نشان می‌دهد که غالبا اقتصادهای مبتنی بر درآمد نفت، به سرانجام

نرسیده و بیشتر از آنکه رونق اقتصادی را به ارمغان آورد زمینه‌های سقوط را فراهم آورده است. تجربه نشان می‌دهد که درآمد نفتی کشورهای تولیدکننده نفت بیشتر موجب شده تا این کشورها انگیزه‌ای برای

تلاش و برنامه‌ریزی جدی در عرصه توسعه اقتصادی نداشته و غالبا به مصرف‌کنندگان صرف دلارهای نفتی بدل می‌شوند.

 در این خصوص حتی نماینده های مجلس شورای اسلامی هم اظهار داشته بودند که  اگر تحریم ها نیز برداشته شود در نقشه راه اقتصاد کشور تحول مثبتی رخ نمی دهد چرا که چنگ زدن به پول نفت مرگ اقتصاد و سیاست است.

  از همین رو است که کارشناسان تاکید دارند  طوری مسیر  تعیین شود که سرمایه به سمت واحدهای تولیدی برود و ضمن افزایش تولید موجب ایجاد اشتغال نیز بگردد.

لذا  از نگاه کارشناسان اگر سرمایه گذاری را وظیفه ملی خود بدانیم  چرخه تولید سرعت یافته و  قیمت ها شکسته و ارزش پول افزایش می یابد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.