۳۰ دی ۱۳۹۳ - ۰۷:۲۷
کد خبر: 259867

قدس آنلاین- مریم سادات کاظمی: مهم ترین تهدیدی که ابتلا به یک سرماخوردگی جزئی در فصل زمستان به همراه دارد، این است که تهاجم ویروس ها جای خود را به عفونت باکتریایی سینوس ها بدهد. البته در غالب موارد سرماخوردگی و سینوزیت بیماری های معمول و خفیفی هستند و کافی است تا با رعایت چند نکته ساده در برنامه روزانه به بهبودی رسید.

مهم ترین علل ابتلا به سینوزیت

به گزارش سرویس بهداشت و سلامت قدس آنلاین؛ حمله ویروس ها به بدن فعالیت مخاط ها را مختل کرده و تکثیر باکتری ها را تسهیل می کند. سینوس ها حفره های بسیار کوچکی هستند که در پی ابتلا به عفونت باکتریایی به راحتی مسدود می شوند. از همین رو ممکن است یک سرماخوردگی که به خوبی درمان نشده است به سینوزیت تغییر شکل یابد.

سرماخوردگی عموما در افراد سالم طی 7 تا 8 روز بهبود می یابد. در این مدت تنها داروهای مسکن و کاهش دهنده علائم بیماری مانند سردرد، آبریزش بینی و تب تجویز می شود تا مجاری تنفسی باز شود.

اما در افراد حساس مانند کسانی که دچار سیستم ایمنی ضعیف هستند، بیماران دیابتی یا مبتلایان به ناراحتی های قلبی عروقی، سرماخوردگی نیاز به درمان جدی دارد زیرا خطر بیشتری برای ابتلا به عوارض باکتریایی وجود دارد.

سینوزیت

در مورد سینوزیت ابتدا باید تفاوت سینوزیت حاد و مزمن را شناخت. سینوزیت حاد معمولا در نتیجه یک سرماخوردگی درمان نشده بروز می کند که همین نکته اهمیت درمان این بیماری را نشان می دهد. به همین دلیل نباید نسبت به سینوزیت کاملا بهبود نیافته یا طولانی بی توجه بود. در واقع، در بعض موارد ممکن است عوارض جدی مانند اوتیت، برونشیت، ذات الریه و منژیت را در پی دارد. آنتی بیوتیک ها در درمان سرماخوردگی تاثیری ندارند اما برای سینوزیت ممکن است تجویز گردد.

سینوزیت مزمن مدتی بیش از سه ماه طول می کشد یا بیشتر از سه بار در سال بروز می کند و غالبا عفونت دندانی، پلیپ در سطح سینوس ها، بیماری مخاط تنفسی به خاطر آلرژی، استعمال دخانیات و رفلاکس معده منشا آن محسوب می شود. درمان این بیماری حتما باید به طور دقیق صورت گیرد.

چطور از ابتلا به سینوزیت پیشگیری کنیم؟

  • توجه داشته باشید که دمای هوا در اتاق ها و قسمت های اصلی منزل خیلی گرم نباشد ( حداکثر 19 درجه) و هوا خشک نباشد. در صورت نیاز از دستگاه های بخور استفاده نمایید.
  • هنگام بیرون رفتن از منزل در هوای سرد و مرطوب، کلاه بپوشید و دهان و بینی را با شال گردن بپوشانید.
  • مجاری بینی را به خوبی تمیز کنید و این کار را به کودکان نیز بیاموزید.
  • هنگام سرماخوردگی بینی را با سرم یا آب نمک بشویید تا مجاری تنفسی باز شده و ترشحات جمع نشود.
  • اگر سرماخوردگی ادامه یافت حتما به پزشک مزاجعه نمایید تا درمان مناسب تجویز گردد.
  • سیگار نکشید و در معرض دود سیگار نیز نباشید. کودکانی که در مجاورت دود سیگار والدین هستند بیشتر مستعد ابتلا به سینوزیت هستند.

منبعwww.Esante.fr:

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.