قدس انلاین_مصطفی لعل شاطری: یکی از وعده های خداوند برای مؤمنین و پرهیزکاران، بهشت و همنشینی با اولیاءالله در آن می باشد، اما باید دانست برای ورود به آن علاوه بر ایمان به خداوند و گفتار فرستادگان او، دارا بودن ویژگی ها و خصلت هایی نیز ضروری می باشد.

خصلت هایی که شما را بهشتی می کند

در این باره از امام سجاد (عَلیه السَلام) روایت شده است که ایشان فرموده اند: زمانی که روز قیامت فرا رسد، خدای متعال، اولین و آخرین را یکجا گرد می آورد و سپس منادی ندا می دهد: اهل فضل کجا هستند؟ پس گروهی از جای خود برمی خیزند و فرشتگان به دیدار آن ها می روند و می گویند: فضیلت و برتری شما چه می باشد؟

آن ها در جواب می گویند: ما در دنیا چنان بودیم که اگر فردی از وابستگان (رَحِمی) از ما قطع رابطه و ترک صله رحم می نمود، ما با وی رابطه را برقرار می نمودیم و هر کس موجب فقر و محرومیت ما می گردید، از دارایی خویش به وی می بخشیدیم و هر کس در حق ما ستمی می نمود او را می بخشیدیم.

 پس به آنان گفته می شود: همانا حرف شما حق می باشد، پس داخل بهشت شوید.

 علاوه بر این امام صادق (عَلیه السَلام) در این باره بیان داشته اند: سه ویژگی می باشد که هر کس یکی از آن ها را انجام می دهد یا داشته باشد، خداوند بهشت را بر او واجب می گرداند: انفاق در حال سختی و فشار زندگی، خوشرویی با تمامی مردم، انصاف با بندگان خدا، و نیز فرموده اند: هر که نماز را به پا دارد، زکات را بپردازد و زبان خود را از حرف های ناروا نگه دارد، داخل بهشت می گردد.

همچنین از حضرت محمد (صَلی الله عَلیه وَ آله) روایت شده است: سه خصلت می باشد که هر کس آن ها را داشته باشد، به واسطه ی آن در روز قیامت از هر دری که بخواهد وارد بهشت می شود:

1- کسی که خلق خوبی دارد، کسی که در خلوت و آشکار از خداوند بترسد و گناه نکند، کسی که از جدال و ستیز بپرهیزد، هر چند حق با او باشد، و نیز از امام صادق (عَلیه السَلام) روایت شده است: سه چیز می باشد که در هر کس باشد (علاوه بر ورود به بهشت) خداوند حورالعین را نیز به به همسری او درخواهد آورد و آن ها عبارتند از: فرو بردن خشم، صبر و پایداری در برابر دشمنان دین در راه خدا و پرهیز از مال حرام به خاطر خداوند.

 

منابع:

1- علامه مجلسی. بحارالانوار، ج 71: 284، 400؛ ج 73: 399؛ ج 74: 169؛ ج 75: 115.

2- رسولی محلاتی. راهنمای بهشت: 126- 129.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.