یک روزنامه عربستانی، چاپ لندن، در مقاله‌ای نوشت که چهار عامل در محروم شدن داعش از پیروزی‌های بزرگ در عراق نقش داشت که دو عامل آن آیت‌الله سیستانی و فرمانده سپاه قدس ایران هستند.

الحیات: آیت‌الله سیستانی و سلیمانی، داعش را از «پیروزی‌ بزرگ» محروم کردند
به گزارش  فارس، «غسان شربل» سردبیر روزنامه عربستانی «الحیات» چاپ لندن، در مقاله‌ای درباره توقف پیشروی داعش در عراق و ناکام ماندن آن از کسب پیروزی‌های بزرگ، نوشت که چهار عامل سبب این ناکامی است.

شربل نوشت: آنچه فؤاد معصوم رئیس جمهوری عراق از جو بایدن معاون باراک اوباما (رئیس جمهوری آمریکا) شنید و صراحتا گفت که «ما می‌توانیم برای ایران مشکل‌ درست کنیم اما می‌خواهیم با آن به اتفاق برسیم» مرا به فکر برد. همین جمله را معصوم از جان کری وزیر خارجه آمریکا نیز شنید.

شربل ادامه داد: از صحنه کنونی عراق، جایی که جنگنده‌های آمریکایی در آسمان آن پرواز می‌کنند در حالی که ژنرال قاسم سلیمانی روی زمین نقشی بزرگ ایفا می‌کند، پرس‌وجو کردم. حرف بایدن شامل نکاتی است که سیاستمدار یا روزنامه‌نگار را به تفسیر موضع آمریکا در عراق و سوریه کمک می‌کند. بخصوص آنکه دیدار (معصوم و آمریکایی‌ها) چند ماه پس از ظهور پر سر و صدای داعش انجام شد.

چهار عامل ناکامی داعش

شربل افزود: از تانگو (هماهنگی) آمریکایی-ایرانی در عراق که بگذریم، بنده در دیدارها و مصاحبه‌هایم در بغداد (با مسئولان) این تلاش را کردم که هویت مردانی را که داعش را از «پیروزی بزرگ» محروم کردند، بهتر بشناسم. در پایان سفرم دانستم که اینها چهار نفرند.

شربل در ادامه نام آیت‌الله سیستانی، مسعود بارزانی، سردار قاسم سلیمانی و باراک اوباما (رئیس‌جمهور آمریکا) را می‌برد اما فراموش می‌کند که به هنگام تمجید از بارزانی ذکر کند که او خود به کمک زودهنگام ایران اعتراف کرده. البته در ادامه شربل فراموش نمی‌کند که سخن دو روز پیش حیدرالعبادی نخست وزیر عراق در گفت‌وگو با همین روزنامه (الحیات) را به یاد بیاورد که صراحتا گفت که آمریکا زمانی به عراق کمک کرد که به لطف فتوای آیت‌الله سیستانی پیشروی داعش متوقف شده بود و کمک آمریکا چند ماه با تاخیر به عراق رسید.

1- آیت‌الله علی سیستانی

الحیات ادامه داد: اول آیت‌الله سیستانی است. فتوای «جهاد کفایی» نقشی تعیین‌کننده در خیزش قشرهای مختلف شیعه برای حمل سلاح تا زمانیکه خطر داعش باقی باشد، داشت و دارد. مبالغه نیست اگر بگوییم که شبه‌نظامیان نقشی بارز در دور کردن خطر داعش از بغداد داشتند پس از آنکه ارتش عراق در موصل و دیگر مناطق فروپاشید.

بُعد دوم نقش آیت الله سیستانی، در نقشی تعیین کننده است که او در تغییر دولت عراق ایفا کرد. این اعتقاد به وجود آمده بود که در سایه نخست‌وزیری سابق، به دلیل تنش در روابط او با اقشار کردی و سنی و کشورهای غربی، جنگ (با داعش) به نتیجه‌ای نمی‌رسد.

2- مسعود بارزانی

شربل افزود: مرد دوم مسعود بارزانی رئیس کردستان عراق است. اگر داعش کردستان را در می‌نوردید، به مرز با ایران می‌رسید و منطقه را به ملتهب می‌کرد و با توجه به منطقه صعب‌العبور آنجا، هیچ ارتشی نمی‌توانست آن را از آنجا بیرون کند. بارزانی به این مسئله به دید جنگ مرگ و زندگی نگاه کرد و شخصا میان جبهه‌ها تردد کرد. هجوم اول را مهار کرد و زمانیکه سلاح رسید، عملیات آزادی مناطق کردستان را که داعش واردشان شده بود، هدایت کرد.

البته سردبیر الحیات در این بخش، هیچ اشاره‌ای به نقش موثر و سریع ایران در کمک‌رسانی به بغداد و اربیل نکرد اما در ادامه از ذکر آن ناگزیر ماند؛ امری که مقامات بغداد تا کنون چندین بار به آن تأکید کرده‌اند.

3- سردار حاج قاسم سلیمانی

شربل نوشت: مردم سوم، قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس است. او مسافر همیشگی بغداد و مسافر قدیمی کردستان است. ایران ظهور داعش را تهدیدی برای امنیت ملی خود قلمداد کرد و فورا سلاح را به سوی بغداد و اربیل، بی آنکه درباره قیمت آن صحبت کند، گسیل کرد؛ این همان مسئله‌ای است که حیدر العبادی در گفت‌وگو با الحیات، به آن تصریح کرد.

سلیمانی به ارسال سلاح بسنده نکرد. پا را بسیار فراتر از این گذاشت. در کانون‌های حساس (جنگ) حضور یافت و علاوه بر نقشی که در «پرداختن به حساسیت‌ها» داشت، عملیات نظامی را فرماندهی کرد.

4- باراک اوباما

شربل ادامه داد: سلاح ایران کافی نبود. به نظر رسید که دخالت زمینی یا هوایی ایران، منطقه‌ای را که اصالتا به نزاع سنی و شیعی حساس بود، ملتهب می‌کرد و به آتش می‌کشید. عراقی‌ها «اشغالگران سابق» را اجاره کردند. اینجا فرد چهارم به نام باراک اوباما، رئیس ائتلاف بین‌المللی دخالت کرد. اگر کشورهای عربی و اسلامی موضعی اتخاذ نمی‌کردند که اولویت را به نجات عراق و منطقه از چنگ داعش می‌داد، این ائتلاف وجود خارجی پیدا نمی‌کرد.

الحیات در پایان نوشت: چهار مردم، نقشی بارز در آغاز رویارویی علیه داعش ایفا کردند. اما جنگ به بُـعد نظامی محدود نماند؛ همانطور که فؤاد معصوم به الحیات گفت. این مسئله نیازمند راهکار سیاسی نیز هست. نیازمند آشتی ملی حقیقی و مشارکت حقیقی در اداره نهادهای دولتی کشور و بازسازی ارتش و نهادهای امنیتی و دیدن عراقی‌ها از منظر عراقی‌ها. مسافر عراق، قبل از ترک عراق، درمی‌یابد که مأموریت حیدر العبادی، (نخست‌وزیر)، اصلا آسان نیست.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.