وزرای خارجه فرانسه، انگلیس ، آلمان و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از کنگره آمریکا خواستند تحریم جدیدی علیه ایران تصویب نکند.

وزرای خارجه فرانسه، انگلیس و آلمان خواستار فرصت دادن به دیپلماسی با ایران شدند

فیلیپ هاموند، وزیر خارجه انگلستان؛ لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه؛ و فرانک والتر اشتان‌مایر، وزیر خارجه آلمان؛ طی یک یادداشت مشترک که در روزنامه واشنگتن‌پست منتشر شد از نمایندگان کنگره آمریکا درخواست کردند که تا زمان ادامه مذاکرات هسته‌ای ایران از تصویب تحریم‌های بیشتر علیه تهران اجتناب ورزند.

این مقامات ارشد اروپایی نوشتند: "توافق موقت ایران و گروه 1+5 در سال 2013 منافع مهمی داشت. از جمله توقف پیشرفت عناصر اصلی برنامه هسته ای ایران. اکنون ایران نسبت به قبل از مذاکرات فاصله بسیار بیشتری در کسب مواد شکاف پذیر دارد."

"همزمان جامعه بین المللی دسترسی بیشتری به تاسیسات هسته ای ایران کسب کرد. در حالی که پیشتر بازرسان تنها هر چند هفته دسترسی داشتند، اکنون بازرسان آژانس بازرسی های روزانه از تاسیسات نطنز و فردو انجام می دهند و تاسیسات اراک  نیز ماهیانه مورد بازرسی قرار می گیرد."

"مزیت دیگر توافق موقت، فراهم کردن فرصت و فضای مذاکره برای تلاش در جهت حل و فصل بلندمدت موضوع هسته ای ایران است."

وزرای خارجه اروپایی در ادامه نوشتند: "این پیشرفت بدون اجماع بین‌المللی درباره تهدید ناشی از برنامه هسته‌ای ایران و نیز اتحادی که بر اساس آن عمل کردیم، میسر نمی‌شد. جامعه بین‌المللی در کنار یکدیگر رژیم تحریم‌هایی را ایچاد کردند که ایران را به پای میز مذاکره آورد."

دیپلمات‌های ارشد اروپا با اشاره به اینکه اکنون آژانس به راستی‌آزمایی برنامه هسته‌ای ایران ادامه می‌دهد، بیان داشتند: "در مقابل، ما به تعهدات‌مان برای لغو محدود تحریم‌ها، پایبند هستیم. با این حال، رژیم اصلی تحریم‌ها را اعمال کرده و فشار را بر روی ایران نگه داشته‌ایم. و، در طول سال گذشته، شش کشور با مشورت یکدیگر و نیز متحدین نزدیک‌مان مذاکره را ادامه داده‌اند - تا ببینیم که آیا می‌توانیم به یک راه‌حل جامع و پایا برای تهدید هسته‌ای ایران برسیم؟"

"هدف ما واضح است. ما خواهان یک راه‌حل جامع هستیم که هم حق مردم ایران برای دسترسی به انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز را به رسمیت می‌شناسد و هم به جامعه بین المللی اجازه می‌دهد که عدم دسترسی ایران به سلاح هسته‌ای را راستی‌آزمایی کند. هر گونه توافق باید تمهیداتی عینی، قابل راستی‌آزمایی و بلندمدت ارائه کند که برنامه هسته‌ای ایران منحصرا صلح‌آمیز بوده و باقی خواهد ماند. هیچ چیز دیگری این تضمین را نمی‌دهد. هم‌اکنون نوبت ایران است که یک انتخاب استراتژیک بین همکاری بی‌پایان یا انزوای بیشتر انجام دهد."

"مطمئنا، چالش‌های سختی پیش رو است، و تفاوت‌هایی حیاتی بین ایران و جامعه بین‌المللی و جود دارد که باید بدان‌ها پرداخته شود. به همین دلیل است که مذاکرات را در سال جاری تمدید کردیم."

"در این ارتباط، وظیفه ما این است که اطمینان حاصل کنیم بهترین فرصت برای موفقیت دیپلماسی پدید آمده است. ادامه فشار بر روی ایران با استفاده از تحریم‌های کنونی حیاتی است. اما اعمال موانع جدید در این مرحله حیاتی مذاکرات، شامل تحریم‌های هسته‌ای بیشتر علیه ایران، تلاش‌های ما را در یک بزنگاه حساس تخریب خواهد کرد. در حالی که بسیاری از ایرانی‌ها می‌دانند با غلبه بر انزوا و تعامل با جهان چه دستاوردهایی خواهند داشت، برخی دیگر در تهران با هر نوع توافق هسته‌ای مخالف هستند. ما نباید دلایل جدیدی در اختیار آنها قرار دهیم. تحریم‌های جدید همچنین می‌توانند ائتلاف بین‌الملی که تحریم‌ها را اینچنین مؤثر ساخته است، را دچار شکاف کند. قانون تحریم‌های جدید در این نقطه می‌توانند ما را به عقب برانند."

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.