محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: نمی‌دانیم چه تعداد غار در کشور وجود دارد و نمی‌دانیم چگونه باید از آنها استفاده کنیم.

نمی‌دانیم چه تعداد غار در کشور وجود دارد

به گزارش  قدس آنلاین به نقل از ، احمد علی کیخواه معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست در روز غار پاک در همایش غارشناسی و حفاظت از آن اظهار داشت: باید به موضوع غار بیش از پیش اهمیت دهیم و از آن غافل نشویم چرا که موضوع غار به حیات انسان نیز مربوط است.

وی در خصوص ساخت جاده ابر گفت: ما در خصوص ساخت جاده ابر مخالف بودیم ولی در قوه مقننه نامه به رئیس جمهور نوشتند که این کار صورت گیرد. در واقع ما به اصل کار انتقاد داریم به این معنا که اگر سازمان محیط زیست را تعیین کرده‌اند باید به نظرش احترام بگذارند.

کیخواه با اشاره به اینکه بنده روز گذشته در ایلام بودم و در خصوص توسعه پایدار توضیحاتی مطرح کردم که توسعه پایدار نیاز جامعه است، گفت: اکنون از بهره‌برداری هوای پاک محروم هستیم بنابراین باید به دنبال توسعه پایدار باشیم تا سال‌های آینده به مشکل نخوریم.

معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: در دی ماه سال 89 بارندگی 19 میلیمتر اعلام شده بود نباید به جایی برسیم که 20 اسفند امسال بارندگی را 19 میلیمتر اعلام کنیم که اگر این اتفاق رخ دهد آن وقت چه باید بکنیم.

کیخواه در خصوص عاشوراده گفت: خوشحالیم از اینکه تصمیمی که برای عاشوراده گرفته شد انجمن‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد را به میدان کشید و آنها نسبت به این موضوع حساس شدند در واقع از ظرفیت آنها باید استفاده کرد.

وی با بیان اینکه هر دستگاهی باید وظیفه خود را نسبت به موضوع محیط زیست درست انجام دهد، افزود: تنوع زیستی کشور ما بسیار نادر است و ما می‌توانیم از آن به درستی حفاظت و استفاده کنیم؛ بنده به کره جنوبی رفتم که در آنجا تنها 650 هکتار منطقه توریستی وجود داشت که هر نقطه از شمال ما برابر این میزان است در واقع توریست‌های بسیاری به آنجا می‌آمدند که ما می‌توانیم از هر نقطه شمال یا تالاب‌ها به این منظور استفاده کنیم در واقع ما با این همه ظرفیت‌ها به خوبی استفاده نکرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه در حوزه غارها نمی‌دانیم چه تعداد غار داریم و چگونه باید از آنها استفاده کنیم، گفت: غارها پدیده‌ای است که از گذشته وجود داشته بنابراین در دل کوه بوده اما باید به درستی از آن استفاده کرده و با آن آشنا شویم. آشنایی با غارها و فرآیند پیدایش آن و ضرورت حفاظت از غارها بسیار مهم است.

کیخواه بیان کرد: ما باید فعالیت‌های بین‌المللی را نیز افزایش دهیم که امیدواریم با تشکیل صندوق ملی محیط زیست (این صندوق دست محیط زیست را باز خواهد کرد) و هدایای خارجی که به صندوق ارائه می‌شود و کمک‌های مالی بتوانیم در راستای توسعه گام برداریم و حتی در مجلس و دولت نمایشگاه غار بگذاریم تا ظرفیت‌ها مشخص و از آن به درستی استفاده شود.

* ساکنان اصلی غار را رانده‌ایم

در ادامه رضا زارعی رئیس فدراسیون کوهنوردی در این همایش اظهار داشت: غارها میراثی هستند که از میلیون‌ها سال وجود داشته که باید به آنها اهمیت دهیم.

وی ادامه داد: در دوران معاصر به دلیل ساخت و سازها و اقدامات دیگر تعادل از بین رفته است و غارها حال و روز خوبی ندارند و تنها به صورت قله‌ای بی‌روح شده‌اند که در آن پسماندها ابدی شده‌اند.

زارعی با اشاره به اینکه افراد برای یافتن گنج غارها را سوراخ کرده‌اند، گفت: برای جذب توریست ما غارها را سنگفرش کردیم و اکنون ساکنان اصلی غارها را رانده‌ایم.

رئیس فدراسیون کوهنوردی بیان کرد: باید کارگروه‌های ملی به صورت قوی اقدام و فعالیت کنند چرا که توجه به حفاظت غارها بسیار مهم است.

* 600 غار در کشور وجود دارد

در ادامه محمد درویش مدیر کل آموزش و مشارکت مردمی نیز اظهار داشت: وضعیت غارها اصلا رو به راه نیست. در واقع اگر غارها نبودن محصولات غذایی نیز مانند موز، انجیر و کاکتوس را دچار سموم می‌دیدیم به این معنا که این محصولات غذایی دارای سموم بودند.

وی ادامه داد: راه مهار بیابان‌زایی از غارها می‌گذرد اگر غارها نبودند ما هم نبودیم.

درویش با اشاره به اینکه 300 هزار گونه از سوسک‌ها فقط در غارها وجود دارند اظهار داشت: اگر غارها نبودند حیات هم نبود؛ ما اکنون 600 غار در کشور داریم که باید ببینیم وضعیت این 600 غار در کشور چگونه است.

درویش بیان کرد: غارماهی در لرستان وجود دارد و کسی از آن خبری نداشته و حال خوبی ندارد؛ باید شرایط برای توانمندسازی و سواد غار در بین ایرانیان فراهم شود.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.