رئیس دیوان محاسبات کشور گفت: پیشنهادی به کمیسیون تلفیق ارائه داده‌ایم مبنی بر اینکه در بودجه ۹۴ هزینه جاری از درآمد نفتی جدا شود و درآمدهای نفتی صرف عمران و توسعه کشور شود.

تفریغ بودجه ۹۲ در اختیار مجلس/ ۲۰ درصد ثروتمندان مالیات نمی‌دهند/ هزینه‌کرد ۲۷۰۰ میلیارد تومان در نظام سلامت توسط دولت

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، امین‌حسین رحیمی امروز در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران ضمن محکوم کردن اقدامات بی‌شرمانه روزنامه فرانسوی در توهین به ساحت مقدس پیامبر اعظم (ص) اظهار داشت: پیام مقام معظم رهبری به جوانان اروپا و آمریکای شمالی توطئه‌ اسلام هراسی سرویس‌های جاسوسی دشمن را خنثی کرد.

وی بیان کرد: طبق قانون اساسی و قانون عادی مصوب مجلس شورای اسلامی دیوان محاسبات به عنوان نهادی از سوی مردم، وظیفه نظارت بر امور مالی دستگاه‌ها را بر عهده دارد.

رحیمی با بیان اینکه وظیفه اصلی دیوان محاسبات نظارت بر اجرای صحیح بودجه کشور است، بیان کرد: لازم است در قبال صرف بودجه، توسعه عمرانی و رشد رخ دهد اما در حال حاضر توسعه کشور در مقابل هزینه‌کرد بودجه، تناسب نداشته و بسیار کمتر است.

وی با اشاره به اینکه یکی از دلایل توسعه نیافتگی کشور در قبال هزینه‌کرد بودجه، عدم بودجه‌ریزی عملیاتی است، گفت: نحوه بودجه‌ریزی اشکال جدی دارد، 80 درصد بودجه عمومی صرف امور جاری نظیر حقوق، دستمزد و از این قبیل شده و خرج می‌شود.

رئیس دیوان محاسبات کشور ادامه داد: از سال 83 دولت‌ها تکلیف دارند، تا بودجه‌ریزی را عملیاتی کنند، یعنی با پول کمتر خدمات بهتر دریافت کنند و قیمت تمام شده کالا و خدمات با لحاظ صرفه اقتصادی در نظر گرفته شود، اما سازمان‌ها بدون بررسی کالا و خدمات خود هر سال دنبال افزایش بودجه هستند.

رحیمی با تاکید بر اینکه کشور ما گران اداره می‌شود، بیان کرد: در سیاست‌های مقام معظم رهبری و سیاست‌های برنامه پنجم و قانون برنامه چهارم و قانون مدیریت خدمات کشوری بر بودجه‌ریزی عملیاتی تاکید شده است.

رحیمی اظهار داشت: در لایحه 94 دولت عنوان کرده است که گام اول را برای بودجه‌ریزی عملیاتی برداشته است، اما باید اقدامات جدی انجام شود.

رئیس دیوان محاسبات کشور تاکید کرد: هزینه‌‌کرد در بسیاری از موارد ضرورتی ندارد، امروزه برای اقتصاد مقاومتی چاره‌ای جز عملیاتی کردن بودجه‌ریزی نداریم.

* ضرورت اجرای بودجه‌ریزی عملیاتی با قیمت‌های کنونی نفت

وی ادامه داد:‌ توطئه کاهش قیمت نفت از مصادیقی است که بودجه‌ریزی عملیاتی را ضروری‌تر می‌سازد.

رحیمی با تاکید بر لزوم قطع وابستگی هزینه جاری به نفت، گفت: مطابق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و برنامه پنجم، هزینه‌های جاری کشور نباید به نفت وابسته باشد، درآمد نفتی ثروتی بین‌نسلی است که باید برای توسعه کشور هزینه شود، نه اینکه صرف هزینه جاری شود.

رئیس دیوان محاسبات کشور بیان کرد: پیشنهادی به کمیسیون تلفیق ارائه داده‌ایم، مبنی بر اینکه در بودجه 94 هزینه جاری از درآمد نفتی جدا شود و درآمدهای نفتی صرف عمران و توسعه کشور شود.

* تفریغ بودجه 92 را در اختیار مجلس قرار دادیم

رئیس دیوان محاسبات کشور با تاکید بر اینکه یکی از وظایف دیوان محاسبات تهیه و تصویب گزارش تفریغ بودجه است، اظهار داشت: تفریغ 92 را در اختیار مجلس شورای اسلامی قرار دادیم، تا در بودجه 94 استفاده کنیم.

* هزینه‌کرد 2700 میلیارد تومان در بخش نظام سلامت توسط دولت

رحیمی تأکید کرد: طبق قانون هدفمندی یارانه‌ها باید مبلغی حاصل از درآمد آزادسازی نر‌خ‌ها صرف اجرای نظام جامع تامین اجتماعی شود؛ امسال دولت طرح تحول نظام سلامت و بیمه سلامت را اجرا کرد و تاکنون 2700 هزار میلیارد تومان در این بخش هزینه شده است.

رئیس دیوان محاسبات کشور با بیان اینکه هر ماه 76 میلیون و 500 هزار نفر یارانه می‌گیرند، گفت: اگر یارانه 10 میلیون نفر از پردرآمدها حذف شود، سالانه 5 هزار و 400 میلیارد تومان درآمد خواهیم داشت که اگر به نظام سلامت اختصاص یابد برای مردم مطلوب است، در حالی که هم اکنون رقمی هم از بودجه عمومی کسر شده و صرف پرداخت یارانه‌ها می‌شود.

* ضعف کنترل داخلی در دستگا‌ه‌های اجرایی شدید است

وی با بیان اینکه توسعه کشور با بودجه صرف شده تناسب ندارد، گفت: از بی‌انضباطی مالی و فساد اداری باید جلوگیری شود، دیوان محاسبات اجازه نمی‌دهد بیت‌المال حیف و میل شود که در این راستا دیوان محاسبات به انجام اقدام پیش‌گیرانه روی آورده است. 

رئیس دیوان محاسبات کشور با بیان اینکه در دستگاه‌های اجرایی ضعف کنترل‌های داخلی وجود دارد، گفت: 540 دستگاه اجرایی حسابرسی شدند و مشخص شد که کنترل داخلی آنها ضعف دارد که در این راستا نامه‌ای به رئیس جمهور نوشته و این ضعف‌ها را اعلام کردیم.

رحیمی با تاکید بر لزوم استفاده از سیستم‌های الکترونیکی بیان کرد: جلوگیری از فساد اداری با استفاده از سیستم‌های الکترونیک امکان‌پذیر است و می‌توان بدین ترتیب از فرار مالیاتی هم جلوگیری کرد.

رئیس دیوان محاسبات کشور ادامه داد: در حال حاضر 20 درصد جمعیت کشور که افرادی ثروتمند هستند مالیات نمی‌دهند، زیرا سیستمی کارآمد برای اخذ مالیات‌ها نداریم، البته طرح جامع نظام مالیاتی در مرحله نهایی قرار دارد.

رحیمی ادامه داد: در سامانه نظارت الکترونیک دیوان محاسبات کشور اقدامات مالی دستگاه‌های اجرایی به صورت الکترونیکی رصد می‌شود.

وی یادآور شد: دیوان محاسبات به هیئت‌های حسابرسی دستور داده است که اگر تخلفی رخ می‌دهد، باید از پایین‌ترین تا بالاترین مقام برخورد شود.

رئیس دیوان محاسبات کشور با تاکید بر اینکه از دیگر علل بروز بی‌انضباطی مالی عدم برخورد قاطع با متخلفان است، تاکید کرد: دیوان محاسبات به عنوان چشم تیزبین مردم، بر عملکرد مالی همه دستگاه‌ها و حتی شهرداری‌ها و نهادهای غیر دولتی نظیر تامین اجتماعی نظارت دارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.