۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۷:۱۱
کد خبر: 260542

قدس انلاین_مصطفی لعل شاطری: شاید شما نیز افرادی را دیده باشید که همواره از رحمت الهی ناامید می باشند و بواسطه اعمالی که از آنان سر زده است خود را مورد خشم خداوند می دانند، اما این افراد باید بدانند که همیشه رحمت الهی مقدم بر غضب آن می باشد.

رحمت الهی چه میزان است؟

در این باره آمده است: روزی مردی خدمت حضرت محمد (صَلی الله عَلیه وَ آله) آمده و اسلام آورده، پس از آن به خدمت پیامبر (صَلی الله عَلیه وَ آله) رسیده و عرض نمود: ای رسول خدا؛ اگر گناهی بزرگ انجام داده باشم، آیا خداوند توبه ی مرا می پذیرد؟

پس حضرت محمد (صَلی الله عَلیه وَ آله) فرمودند: همانا خداوند تواب و رحیم است و هر قدر گناهت بزرگ باشد، عفو خداوند از آن بزرگتر است.

آن مرد عرض کرد: در جاهلیت روزی من به سفر رفتم و در آن هنگام همسرم باردار بود. بعد از چهار سال بازگشتم و دیدم دختری در خانه ام می باشد، پرسیدم: این دختر چه کسی است؟ همسرم پاسخ داد: دختر همسایه است. اما دیدم که او به خانه اش نمی رود و سرانجام فهمیدم که او دختر خودم می باشد. آن شب را با ناراحتی سپری نمودم (چرا که داشتن دختر در زمان جاهلی برای عرب ننگ بود) و چون صبح فرا رسید دختر را از خواب بیدار کرده و او را همراه خود به کنار نخلستان برده و مشغول کندن گودالی شدم و او نیز در این امر به من کمک می نمود و سپس او را وسط گودال نهادم.

در این لحظه پیامبر (صَلی الله عَلیه وَ آله) چشمانش پر از اشک گردید و آن مرد ادامه داد: با یک دست او را فشار می دادم و با دست دیگر خاک بر رویش می ریختم و او فریاد می زد: پدرجان، چه می کنی؟ پس مقداری خاک روی صورتم ریخت و او با دست، خاک را از صورتم پاک نمود؛ ولی من قصاوتمندانه او را در خاک زنده به گور نمودم.

پیامبر (صَلی الله عَلیه وَ آله) که بسیار ناراحت شده بود و اشک از چشمانشان جاری شده بود فرمودند: اگر نبود رحمت خداوند بر عملِ تو، لازم بود هر لحظه از تو به واسطه ی زنده به گور کردن دخترت انتقام بگیرد و این نشان رحمت الهی است که تا کنون بر تو غضب ننموده و انتقام کارت را نگرفته است.

منابع:

1- مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، ج 11: 272.

2- صداقت، یکصد موضوع؛ پانصد داستان: 213- 214.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.