وزیر بهداشت در واکنش به شایعاتی که در ارتباط با حذف پزشک خانواده شنیده می شود، تاکید کرد: هنوز با پزشک خانواده ایده آل، فاصله زیادی داریم.

واکنش وزیر بهداشت به شایعات حذف پزشک خانواده

به گزارش قدس آنلاین دکتر سید حسن هاشمی در گفتگو با خبرنگار مهر، در ارتباط با تعیین تکلیف برنامه پزشک خانواده و اینکه گفته می شود طرح تحول نظام سلامت جایگزین آن شده است، گفت: اینها همه خیال پردازی است و شایعه هم الی ماشاالله در جامعه زیاد است.

وی با بیان این مطلب که قصه پزشک خانواده با صبر و تحمل حل می شود، افزود: فکر نمی کنم هیچ دولتی به اندازه این دولت در مورد پزشک خانواده اهتمام داشته است و اگر به استان ها سر بزنید، خواهید دید که تقریبا کمبود پزشک خانواده نداریم. چیزی نزدیک به ۱۵۰۰ پزشک خانواده در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر و شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر تکمیل شده اند.

هاشمی با اشاره به سفر اخیرش به سیستان و بلوچستان و بازدید از مراکز بهداشتی و درمانی مناطق مختلف این استان، گفت:  زابل حتی یک پزشک خانواده هم  نداشت.

وی با تاکید بر اینکه این پزشک خانواده مد نظر ما نیست، تصریح کرد: هنوز با آن پزشک خانواده خیلی فاصله داریم و دلیلش هم این است که زیرساخت ها ایجاد نشده و در صدد هستیم آنها را تامین کنیم. نخست، مسئله آموزش که خیلی مهم است و از آن مهم تر، نظام ارجاع است. که، ابتدایی ترین خدمت، خدمات آی تی و فناوری اطلاعات است که برای آن هم هیچ بستری فراهم نشده و در حال برنامه ریزی و برنامه نویسی هستیم.

وزیر بهداشت ادامه داد: اینها را باید ایجاد کنیم تا به آن پزشک خانواده مورد نظر برسیم.

هاشمی گفت: قبل از اینکه مجلس به من رای اعتماد بدهد، به نمایندگان مردم گفتم که پزشک خانواده  را اگر با همین اعتبارات و جدیتی که وجود دارد، بخواهیم در سراسر کشور ایجاد کنیم، بین ۱۰ تا ۱۵ سال طول می کشد و الان که یک سال و اندی از دوران خدمت ما گذشته است، بیشتر به آن حرف اولیه باور دارم. ضمن اینکه کارهای خوبی در معاونت بهداشت به ویژه در دو استان فارس و مازندران، شاهد بودیم.

وی افزود: معتقدم در این دولت، اگر بتوانیم زیرساخت ها که شبکه بهداشتی است، ایجاد کنیم و فناوری اطلاعات را به وجود بیاوریم و پزشک خانواده را از نظر مهارت و آموزش، درست تربیت کنیم و تخصص پزشک خانواده را در کشور ایجاد کنیم، برای ما کافی است. به ویژه که دو استان مازندران و فارس را به عنوان الگو، به نحوی ساماندهی کنیم که، همه ایران مشتاق باشند  پزشک خانواده در روستاها و شهرها حضور داشته باشد.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.