پایگاه خبری تحلیلی سیگینگ آلفای آمریکا اعلام کرد، ایران وقتی می گوید که می تواند حتی کاهش قیمت نفت به 25 دلار را نیز تحمل کند، احتمالا بلوف نمی زند.

ادعای ایران مبنی برمشکل نداشتن با کاهش قیمت نفت به25 دلار، بلوف نیست
 

به گزارش گروه اقتصادی ایرنا، این پایگاه خبری نوشت؛ آیا ایران می تواند با نفت 25 دلاری زندگی کند؟ و سپس تحلیل خود را این گونه آغاز کرد که با وجود افت درآمدهای نفتی ایران، بدهی های این کشور کم است. همچنین، هزینه تولید نفت در این کشور کمتر از 20 دلار در هر بشکه برآورد می شود. درآمدهای نفتی ایران پس از تحریم های سال 2012 بشدت کاهش پیدا کرده است.

علاوه بر این، اخیرا صندوق بین المللی پول (ای.ام.اف) چشم انداز اقتصاد جهانی در سال 2015 را مورد تجدیدنظر قرار داد و پیش بینی کرد، رشد اقتصاد جهان از آنچه قبلا این صندوق انتظار داشت، کمتر خواهد بود. اما آیا ایران قادر است در صورتی که قیمت نفت در چنین سطح پایینی باقی بماند، خود را اداره کند؟

اوپک با حفظ سقف تولید خود در سطح 30 میلیون بشکه در روز، سیاست تولید خود را تغییر نداد. تولید این سازمان در ماه های اخیر نسبتا ثابت بوده و همواره حول و حوش 30 میلیون بشکه در روز قرار داشته است.

ایران نیز با تولید تقریبا 2.7 میلیون بشکه در روز، همچنان از بزرگترین تولیدکنندگان اوپک است، اما در مقام یک صادرکننده، نقش مهمی در بازار ندارد.

صادرات نفت ایران در نیمه نخست 2014 به 1.4 میلیون بشکه در روز رسید که این مقدار، معادل نصف تولید آن است. به علاوه، درآمد نفتی ایران در چند سال گذشته به دلیل تحریم های سال 2012 بشدت کاهش یافته است.

مقصد عمده صادرات نفت ایران، چین و هند است. رشد اقتصادی چین امسال در مقایسه با سال های گذشته کمتر می شود. بانک جهانی که قبلا پیش بینی کرده بود، تولید ناخالص داخلی این کشور در سال میلادی جاری 7.5 درصد رشد کند، در برآورد خود بازنگری کرده و آن را به 7.1 درصد کاهش داده است. بنابراین احتمال دارد، تقاضای نفت این کشور از رشد کمتری نسبت به گذشته برخوردار باشد.

صندوق بین المللی پول نیز در برآورد خود از رشد اقتصادی جهان در سال 2015 تجدید نظر کرده و آن را از 3.8 به 3.5 درصد کاهش داده است.

صندوق بین المللی پول برآورد کرده که درآمد نفتی ایران از 118 میلیارد دلار در سال 2011 به 65 میلیارد دلار در سال 2013 رسیده است. به خاطر همین است که تولید ناخالص داخلی ایران در سال 2012 معادل 9 درصد کاهش پیدا کرد.

اما برآوردها حاکی است، برغم کاهش درآمدهای نفتی، بدهی ایران در حدود 10 درصد تولید ناخالص داخلی آن است و پیش بینی می شود این میزان در سال 2018 به 30 درصد افزایش یابد.

بنابراین، اگرچه پیش بینی می شود بدهی ایران در سال های آینده افزایش یابد، اما بدهی آن در مقایسه با بدهی سایر کشورها، بدهی نسبتا کمی محسوب می شود.

و بالاخره اینکه، آژانس بین المللی انرژی اعلام کرده به طور متوسط هرینه تولید نفت در خاورمیانه 17 دلار در هر بشکه است. این یعنی، تولید نفت برای ایران همچنان می تواند سودآور باشد حتی اگر قیمت نفت به 25 دلار در هر بشکه کاهش یابد. البته درآمد نفت این کشور بسیار کمتر از سال های گذشته خواهد بود.

بنابراین، ایران وقتی می گوید که می تواند حتی در برابر کاهش قیمت نفت به 25 دلار مقاومت کند، بلوف نمی زند.

ایران اکنون فقط نصف تولید خود را صادر می کند و درآمد نفتی آن در سال های اخیر بشدت کاهش یافته است.

این پایگاه خبری به این مساله نیز اشاره کرد که در نیمه دوم 2015 ، شرایط بازار نفت به چند دلیل می تواند به طور کامل تغییر کند: اگر سایر اعضای اوپک مانند ونزوئلا به اعضای دیگر برای کاهش تولید نفت فشار بیاورند، اگر تولید نفت در آمریکا کاهش یابد، اگر رشد اقتصادی جهان افزایش یابد.

سیکینگ آلفای اضافه کرد؛ این، تنها چند سناریو ممکن برای تغییر شرایط بازار نفت در نیمه دوم 2015 است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.