معاون ارزی بانک مرکزی با اعلام اینکه گشایش بزرگی در تحریم بانکی نشده ولی امور راحت تر شده است، گفت: تمام پول‌های نفتی آزاد شده در اختیار ایران و قابل مصرف است. پول زمانی قابلیت مصرف برای کشور را دارد که در خارج باشد.

گشایش بزرگی در لغو تحریم بانکی نشده/تمام پول‌های نفتی آزاد شده قابل مصرف است

به گزارش قدس آنلاین غلامعلی کامیاب در گفت‌وگو با تسنیم در ارتباط با چگونگی مصرف دلارهای نفتی آزاد شده براساس توافق ژنو، اظهار داشت: تمام قسط‌هایی که تا کنون سررسید شده اند را دریافت کرده ایم و هم اکنون تمام آنها در اختیارمان است.

وی با تأکید براینکه منابع آزاد شده براساس توافق ژنو برای ایران قابل مصرف است، گفت: این وجوه به هیچ عنوان در اختیار کشورهای ثالث نیست و ایران می تواند آنها را استفاده کند.

معاون ارزی بانک مرکزی در پاسخ به اینکه برخی انتقادات به مذاکرات مربوط به نحوه استفاده از وجوه آزاد شده از درآمدهای نفتی بلوکه شده در کشورهای خارجی و نیامدن آنها به داخل کشور است، تصریح کرد: گرفتن پول به معنای آوردن آن به داخل کشور نیست چراکه پول زمانی قابلیت مصرف برای کشور را دارد که در خارج باشد تا بتوانیم از آن برای پرداخت استفاده کنیم.

کامیاب همچنین با بیان اینکه بعد از انجام مذاکرات هسته ای امور بانکی در خارج از کشور راحت تر شده است، افزود: توافق یا اقدام مشترک و تمدید آن در ماه های اخیر تسهیلاتی را در امور بانکی فراهم کرده ولی رفع تحریم یا گشایش بزرگی انجام نشده است.

وی در همین ارتباط گفت: واردات کالاهای اساسی و پرداخت ارزهای آن به راحتی انجام می شود درحالی که قبلاً این روال با سختی بود و کشتی ها باید در بنادر مدت‌های طولانی می ماندند.

معاون ارزی بانک مرکزی دلیل طولانی شدن ترخیص کالا را عدم تخصیص ارز ندانست و تاکید کرد: با اطمینان می توان گفت که دیگر مشکلی در تخصیص ارز نداریم و علت وقفه در ترخیص کالاها از گمرکات عواملی از جمله تجهیزات ناکافی بنادر می باشد.

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.