رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به برخی مشکلات به وجود آمده در اجرای طرح چکاوک گفت: ممکن است در اجرای طرحی با این وسعت مشکلاتی به وجود بیاید که به تدریج در حال برطرف شدن است؛ چکاوک تا 22 بهمن ماه به طور کامل به بهره‌برداری می‌رسد.

نرخ رشد ۳ درصد و تورم زیر ۱۶درصد تا پایان سال ۹۳/ کارمزد خدمات بانکی باید دریافت شود

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، ولی‌الله سیف در چهارمین همایش بانکداری الکترونیک با اشاره به نقش اصلی نظام بانکی اظهار داشت: نقش اول واسطه‌گری وجوه و بخش دوم ارائه خدمات به مشتریان است.

وی افزود: بانک‌ها رقابت جدی در واسطه‌گری مالی دارند و سعی می‌کنند منابع بیشتری را جمع‌آوری کنند که این پدیده منجر به افزایش مستمر نرخ سود سپرده و به تبع آن افزایش نرخ سود تسهیلات بانکی می‌شود.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: گیرندگان نرخ تسهیلات به دلیل نرخ سود بالای تسهیلات نمی‌توانند منابع را در جهت تولید به کار گیرند به همین دلیل تسهیلات به سمت واسطه‌گری و سفته‌بازی می‌رود.

سیف با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در حوزه خدمات الکترونیک برای مشتریان نیازمند سرمایه‌گذاری سنگین است، تصریح کرد: هزینه خدمات ارائه شده به مشتریان معمولاً توسط بانک‌ها دریافت نمی‌شود به همین دلیل این هزینه از طریق سود ناشی از واسطه‌گری مالی تامین می‌شود. باید هزینه خدمات ارائه شده به مشتریان از طریق اخذ هزینه کارمزد خدمات دریافت شود تا تعادل بین فعالیت‌های واسطه‌گری مالی و خدمات به مشتریان ایجاد شود.

وی اظهار داشت: به دلیل رقابت شدید بین بانک‌ها حاشیه سود تسهیلات پرداختی به شدت کاهش یافته و ما در جهت ایجاد تعادل بین این دو بخش باید به سمت دریافت هزینه از خدمات بانکی برویم.

به گفته وی توسعه فناوری می‌تواند نیاز به حاشیه سود واسطه‌گری مالی را کاهش دهد.

وی با اشاره به کاهش نسبت اسکناس و مسکوک به نقدینگی از 13 درصد در دهه 60 به 4.5 درصد در سال جاری به طرح چکاوک (چک الکترونیکی) اشاره کرد و گفت: طرح چکاوک هنوز به بهره‌برداری کامل نرسیده و در برخی استان‌ها به صورت آزمایشی اجرا شده که سخت‌ترین مرحله آن مربوط به استان تهران است که خوشبختانه مراحل سخت آن پشت سر گذاشته شده است.

سیف اضافه کرد: طرح چکاوک بسیار گسترده است و بروز برخی مشکلات در روند اجرا و پیاده‌سازی آن طبیعی است، بر این اساس طرح چکاوک تا 22 بهمن ماه امسال در سراسر کشور به بهره‌برداری می‌رسد.

رئیس کل بانک مرکزی در بخشی از سخنان خود نیز گفت: پیش‌بینی می‌کنیم که رشد اقتصادی تا پایان سال 93 به 3 درصد برسد و بر اساس پیش‌بینی ما نرخ تورم نیز تا پایان سال به زیر 16 درصد خواهد رسید.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به روند کاهشی نرخ تورم گفت: نرخ تورم دی ماه 0.3 درصد بوده که کمترین نرخ در 42 ماه اخیر بوده است.

وی ادامه داد: در ابتدا برآورد بانک مرکزی رسیدن نرخ تورم به 25 درصد تا پایان سال بود که در شهریور ماه پیش‌بینی 20 درصد اعلام شد و هم اکنون با توجه به آمارهای اخیر نرخ تورم تا پایان سال به زیر 16 درصد خواهد رسید.

سیف با اشاره به رشد اقتصادی 4 درصد در شش ماه اول امسال تصریح کرد: پیش‌بینی می‌کنیم رشد اقتصادی در کل سال 93 به 3 درصد برسد.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به برنامه انضباط مالی دولت و انضباط پولی بانک مرکزی گفت: کاهش تسهیلات تکلیفی یکی از رویکردهای بانک مرکزی و دولت است که در لایحه بودجه بخش عمده‌ای از آن کاهش یافت، امیدواریم مجلس شورای اسلامی تسهیلات تکلیفی را به طور کلی حذف کند تا نظام بانکی بتواند منابع خود را در جهت حمایت از رشد اقتصادی به کار گیرد.

وی بار دیگر به اهمیت پیاده‌سازی استانداردهای حاکمیت شرکتی اشاره کرد و افزود: شرکت‌ها و بانک‌ها باید استانداردهای حاکمیت شرکتی را در دستور کار خود قرار دهند.

وی خاطر نشان کرد: نرخ کفایت سرمایه بانک‌ها مناسب نیست و باید برای آن هر چه سریعتر اقدامی کرد که خوشبختانه دولت در لایحه رفع موانع تولید به این مسئله توجه داشته است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.