رییس اتحادیه صنف فروشندگان فرش ماشینی و موکت تهران از صادات سالانه 80 متر مربع فرش ماشینی خبر داد و گفت: مردم فریب تبلیغات برخی مجتمع‌های جدیدالتأسیس فرش ماشینی را نخورند چراکه چیزی جز سوء استفاده نیست.

مردم فریب تبلیغات فرش‌های ماشینی را نخورند

محمد هادی کمالیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: سالانه حدود 170 هزار مترمربع فرش در کشور تولید می‌شود که 90 هزار متر مربع آن مصرف داخلی است و بقیه به کشورهایی مانند چین، کانادا و افغانستان صادر می‌شود.

 

وی با بیان اینکه 100 درصد نیاز کشور را فرش ماشینی تولید داخلی تامین می‌کند، افزود: مخالف واردات نیستیم چون بر اساس نیازسنجی واردات انجام می شود و این به نفع صنعت فرش ماشینی است که تولیدکنندگان داخلی ضعف خود را بدانند و خلأ موجود با واردات پر شود.

 

صادرات 20 تا 30 درصد تولیدات کشور

 

وی اظهار کرد: حدود 20 تا 30 درصد تولیدات صادر می‌شود ولی بانک اطلاعاتی در این زمینه نداریم که این اطلاعات را در اختیار فعالان قرار دهد.

 

کمالیان ادامه داد: در صادرات فرش ماشینی بسته‌های حمایتی و تشویقی باید به صادرکنندگان داده شود ولی در حال حاضر هیچ سازمانی وجود ندارد که این بانک اطلاعاتی از صادرات فرش ماشینی را داشته باشد و بهتر است دولت در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهد که زمینه‌های صادراتی فرش افزایش یابد.

 

به اعتقاد وی تقویت صادرات از مهم ترین مواردی است که باید به آن توجه شود تا چندان اختلافی بین تولیدکنندگان و توزیع کنندگان وجود نداشته باشد و تولید با توزیع برابر باشد. چون اگر این میزان اختلاف کم باشد رانت ایجاد می‌شود.

 

رییس اتحادیه صنف فروشندگان فرش ماشینی و موکت تهران با بیان اینکه واحدهای صنفی این بخش حدود 10 درصد ریزش داشتند، گفت: سود واحدها 12 درصد است و این در حالی است که به دلیل رکود موجود در بازار مجبور هستند فرش‌ها را با سود شش تا هفت درصدی می‌فروشند.

 

وی همچنین مباحث ارزی را یکی از مهم‌ترین مشکلات صادرکنندگان دانست و افزود: بحث تاخیر در عودت مالیات بر ارزش افزوده به صادرکنندگان نیز از دیگر معضلات در این بخش است.

 

 

تبلیغات غیراخلاقی و غیرصنفی در بخش فرش ماشینی

رییس اتحادیه صنف فروشندگان فرش ماشینی و موکت تهران در بخشی از سخنان خود گفت: ‌یکی از مشکلاتی که واحدهای ما دارند بحث تبلیغات غیراخلاقی و غیرصنفی است که مردم نباید فریب این تبلیغات را بخورند چون در این زمینه هیچ مرجعی بالاتر از اتحادیه نیست و همه واحدهای صنفی که دارای مجوز هستند، حقوقی برابر دارند و این درست نیست که برخی تبلیغات منجر به تخریب واحدهای دیگر شود.

 

کمالیان در عین حال تاکید کرد: هر گونه تبلیغی در رابطه با این بخش باید با تایید اتحادیه باشد تا حق کسی ضایع نشود. چون اخیرا شاهد تبلیغاتی از صداوسیما بودیم که به بدنه صنف ما آسیب ‌رساند که البته اقدامات قانونی لازم را در این زمینه انجام داده‌ایم و در حال پیگیری هستیم.

 

وی با اشاره به ماده 13 قانون نظام صنفی گفت: واحدهای صنفی نباید برای جلب مشتری و عرضه کالا خلاف واقع تبلیغ کنند و باید برای تأیید محتوا از اتحادیه خود مجوز داشته باشند. اما بدون آنکه مجوزی از ما گرفته شود، شاهد پخش تیزرهای تبلیغاتی برخی مجتمع‌های جدیدالتأسیس فرش ماشینی هستیم که چیزی جز سوء استفاده نیست.

 

کمالیان با بیان اینکه به منظور جلوگیری از فعالیت غیر مجاز پخش تبلیغات کذب و متقلبانه نامه‌ای به سازمان صدا وسیما ارسال شد، گفت: منافع مصرف کننده از اولویت های ما محسوب می‌شود و نظارت ما بر واحدهای صنفی به گونه ای است که مصرف کننده ضرر نکند و جنسی با کیفیت و با قیمتی مناسب دریافت کند.

 

 

فعالیت 300 واحد بدون مجوز

 

وی اضافه کرد: در حال حاضر 700 واحد صنفی مجوزدار وجود دارد و حدود 300 واحد بدون پروانه کسب فعالیت می کنند که البته شناسایی شدند و اخطارهای لازم به آنها داده شده است و مراحل قانونی را برای اخذ پروانه سپری می کنند.

 

رییس اتحادیه صنف فروشندگان فرش ماشینی و موکت تهران با بیان اینکه مشکل مالیاتی اپیدمی است که همه واحدها در صنوف مختلف با آن درگیر هستند، گفت: رکود اقتصادی و مازاد تولیدی که در این بخش داریم باعث ایجاد رقابت ناهماهنگ شده است. چون زمانی که واحدی نتواند رقابت کند ممکن است از مواد اولیه کم کیفیت استفاده کند و این مشکلی را برای صنعت ایجاد می‌کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.