طی 10 ماهه سال 93، بیش از 10 میلیون و 890 هزار تن کالا از کشور ترانزیت شد که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 9.5 درصد افزایش یافته است.

بیش از 10 میلیون و 890 هزار تن کالا از مرزهای کشور ترانزیت شد

مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه های مرزی سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای گفت: طی 10 ماهه سال 93، بیش از 10 میلیون و 890 هزار تن کالا از کشور ترانزیت شد که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 9.5 درصد افزایش یافته است.

به گزارش ایلنا و به نقل از روابط عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، محمد جواد عطرچیان افزود: در پی اقدامات انجام شده از سوی این سازمان در زمینه توسعه و بهبود زیرساخت های حمل و نقل و تقویت کریدورهای ترانزیتی از مسیر جمهوری اسلامی ایران طی مدت مذکور بالغ بر 10 میلیون و 338 هزار تن انواع کالای نفتی و غیرنفتی معادل 95 درصد از طریق جاده و 552 هزار تن معادل 5 درصد از طریق راه آهن ترانزیت شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ترانزیت جاده ای 8.4 درصد افزایش یافته است.

وی اظهار داشت: از مجموع کالاهای ترانزیت شده، 4 میلیون و 776 هزار تن را مواد نفتی و 6 میلیون و 113 هزار تن را مواد غیرنفتی تشکیل داده اند که عمده ترین بخش مواد غیرنفتی کالاهایی نظیر مواد سوختی، انواع پنبه، کالاهای ساختمانی، لوازم خانگی، وسایل نقلیه باری و مسافری است.

مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه های مرزی افزود: در مدت زمان مذکور، از میان مرزهای کشور بندرعباس با 2 میلیون و 851 هزار تن معادل 26.2 درصد فعال ترین مرز در زمینه ترانزیت ورود کالا به شمار می رود. پس از آن مرزهای پرویزخان، باشماق و بازرگان در رده های بعدی قرار دارند.

وی ادامه داد: در زمینه ترانزیت خروج کالا از کشور، بندر امام با 3 میلیون و 583 هزار تن معادل 33 درصد در رده نخست و پس از آن مرزهای بندرعباس، سرخس و لطف آباد در رده های بعدی قرار دارند.

عطرچیان بیشترین حجم تردد کامیون های حامل بار ترانزیتی را از مبدأ عراق به مقصد امارات اعلام کرد و افزود: از 470 هزار دستگاه تعداد سفر کامیون های حمل کننده کالاهای ترانزیتی، 293 هزار دستگاه معادل 62 درصد توسط کامیون ایرانی و مابقی توسط سایر ملیت ها از کشور حمل شده است.

وی خاطرنشان کرد: اتخاذ تصمیمات مؤثر و راهبردی به موازات تجهیز امکانات و زیرساخت ها، ایجاد تسهیلات گسترده در بخش های مختلف حمل و نقل، اقدام سازمان های مرتبط در حرکتی هماهنگ به منظور رفع موانع و تسهیل در امر ترانزیت توانسته در بهره برداری از موقعیت جغرافیایی و منحصر به فرد ترانزیت نقش قابل توجهی ایفا کند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.