یک روزنامه لبنانی در مقاله ای به تشریح چرایی افشای نقش آمریکا در ترور عماد مغنیه پرداخت.

چرایی افشای نقش آمریکا در ترور عماد مغنیه/جزئیات ترور حاج رضوان

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه السفیر چاپ لبنان در مقاله ای نوشت: به محض اینکه روزنامه واشنگتن پست از نقش آمریکا در ترور «عماد مغنیه» در سوریه پرده برداشت این نکته به ذهن تحلیلگران امنیتی و نظامی رژیم صهیونیستی خطور کرد که معانی این افشاگری چه بوده است.

بنا بر اعلام تحلیلگران از جمله «یوسی میلمان» تحلیلگر هفته نامه «معاریو» هدف از این اقدام آمریکا ابلاغ این پیام به اسرائیلی ها بوده است که تل آویو بدون واشنگتن نمی تواند در منطقه عربی کاری از پیش ببرد. همچنین برخی تحلیلگران معتقدند این گزارش برای کشاندن پای واشنگتن به درگیری با حزب الله بوده است.

یوسی میلمان معتقد است: با وجود آنکه عماد مغنیه در عملیات های ضد آمریکایی دست داشت اما وی بیش از آنکه هدف آمریکا باشد هدف اسرائیل بود. درست است که گزارش واشنگتن پست حاوی پیام برای اسرائیلی ها و «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل بود اما این گزارش در راستای منافع امنیتی تل آویو نیز بود چرا که آمریکایی ها با این اقدام حزب الله را به چالش می کشانند و این جنبش و ایران را در وضعیت دشواری قرار می دهند وضعیتی که می گوید شما تنها با اسرائیل مقابله نمی کنید بلکه آمریکا نیز وجود دارد.

بن دیوید دیگر تحلیلگر اسرائیلی نیز معتقد است گزارش واشنگتن پست حاوی یک پیام تلویحی برای ایران نیز هست چرا که در آن اشاره شده است آمریکایی ها مانع از ترور سردار سلیمانی فرمانده سپاه قدس جمهوری اسلامی ایران شده اند. احتمالا این امر برای مقایسه میان آمریکا و اسرائیل مطرح شده است چرا که طبق ادعای واشنگتن، آمریکایی ها به علت حضور سردار سلیمانی مانع از اجرای عملیات شدند اما اسرائیلی ها با وجود اطلاع از حضور وی عملیات ترور «جهاد مغنیه» را متوقف نکردند.

«رانین برگمان» تحلیلگر روزنامه «یدیعوت آحارونت» در این رابطه می گوید: «جف استاین» روزنامه نگار «نیوزویک» و «آدام گولدمن» روزنامه نگار واشنگتن پست تحقیقاتی را در زمینه ترور عماد مغنیه داشتند به طوری که استاین معتقد است آمریکا عامل اصلی ترور عماد مغنیه بوده است و این در حالی است که گولدمن معتقد است واشنگتن شریک اصلی ترور بوده است.

بنا بر اعلام تحقیقات واشنگتن پست، عماد مغنیه 18 فوریه سال 2008 پس از خوردن شام در یک رستوران محلی به سمت خودروی خود در منطقه «کفرسوسه» در دمشق رفت، تیمی از عوامل سیا در منطقه حضور داشتند و وی را تعقیب می کردند، هنگامی که مغنیه از کنار خودروی جیپ عبور کرد بمب تعبیه شده در لاستیک زاپاس خودرو که در پشت خودرو قرار داشت منفجر شد و مغنیه فورا به شهادت رسید. گولدمن می گوید که این بمب را عوامل موساد که در تل آویو حضور داشتند تهیه کرده بودند.

اما روزنامه نیوزویک معتقد است بمب توسط آمریکایی ها تهیه شده و از طریق اردن وارد سوریه شده بود. در شب عملیات یک تیم مشترک از عوامل موساد و سیا در منطقه حضور داشتند. یکی از عناصر موساد اعلام کرد که شخص مورد نظر عماد مغنیه است و همکار وی در سیا ماده منفجره را فعال کرد.

رانین برگمان معتقد است اگر اطلاعات مذکور صحیح باشد نشان دهنده میزان همکاری سیا و موساد در آن زمان است و همچنین بیانگر میزان نزدیکی کاخ سفید و دفتر نخست وزیری اسرائیل و توانمندی اطلاعاتی میان تیم جاسوسی دو طرف است ارتباطاتی که به خاطر نزدیکی «آریل شارون» و «ایهود اولمرت» با «جرج بوش» رئیس جمهوری سابق آمریکا وجود داشت.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.