۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۳:۴۳
کد خبر: 262713

لیلا کردبچه - در سالهای پس از جنگ تحمیلی ، فیلمهای سینماییِ بسیاری با محوریّت جنگ، دفاع مقدس از تمامیّتِ ارضی، مظلومیّتِ مردمِ مناطقِ جنگ‌زده، ...

دفاع مقدس در جشنوارۀ فیلم فجر

 دلاوری‌ها و رشادتها و ازخودگذشتگی‌های رزمندگان  ساخته شده است که برخی از آنها، بخشی ویژه از حافظۀ جمعیِ ایرانیان را به خود اختصاص داده‌اند و توانسته‌اند در سالهای پس از جنگ، بخش مهمی از دغدغه‌های دوران دفاع مقدس را ثبت کنند و با یادآوریِ آنچه رفته است، به آنان که مانده‌اند، نقشی مهم در حفظ ارزشهای آن دورۀ مهمِ تاریخی، ایفا کنند.

ابراهیم حاتمی‌کیا، از پرکارترین کارگردانان در این حوزه است. او نخستین‌بار در سال 1368، برای فیلم «مهاجر»، برندۀ سیمرغ بلورین بهترین فیلم شد. این فیلم همچنین برندۀ سیمرغِ بلورینِ بهترین جلوه‌های ویژه، بهترین صداگذاری، بهترین موسیقیِ متن، و بهترین پوستر بوده و دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه و بهترین تهیه‌کنندگی را نیز به دست آورده است.

حاتمی‌کیا پس از آن در سال 1376 با «آژانس شیشه‌ای» خوش درخشید و سیمرغ بلورینِ بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه، بهترین موسیقی متن، بهترین بازیگر نقش اول مرد، بهترین نقش دوم مرد، بهترین نقش دوم زن و بهترین تدوین را نیز کسب کرد. در سال 1384 نیز فیلم «به نام پدر» که عواقبِ جنگ تحمیلی را بیان می‌کرد، بهترین فیلم جشنوارۀ فجر شناخته شد و در بخشهای گوناگون، حایز دریافت سیمرغ بلورین گردید.

همچنین باید به حضور «روبان قرمز» حاتمی‌کیا در جشنوارۀ فیلم فجر اشاره کرد که حایز دریافت سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی، بهترین نقشِ اول زن، و بهترین تدوین شد. نیز «از کرخه تا راین» که در یازدهمین جشنواره، سیمرغ بلورین بهترین فیلم و بهترین چهره‌پردازی را دریافت کرد. «هیوا» ساختۀ زنده‌یاد رسول ملاقلی‌پور نیز توانست در هفدهمین جشنوارۀ فیلم فجر، سیمرغ بلورین بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین صداگذاری، بهترین فیلمبرداری و بهترین طراحی صحنه را به دست آورد.«کیمیا» ساختۀ احمدرضا درویش که ماجرای تراژیکِ آن با بمبارانهای عراق و به اسارت در آمدن پدر خانواده گره خورده بود، توانست از سیزدهمین دورۀ جشنوارۀ فیلم فجر، جایزۀ ویژۀ هیأت داوران، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد، بهترین جلوه‌های ویژه و بهترین صدابرداری را کسب کند و در بخشهای بسیاری، نامزد دریافت جایزه شد.

همچنین باید به فیلم «دوئل» ساختۀ احمدرضا درویش، «روز سوم» محمدحسین لطیفی ، «اشک سرما»‌ ساخته عزیزا... حمیدنژاد نیز اشاره کرد که به ماجرای مین‌گذاری در کوه‌های کردستان و جان‌دادنِ هر روزۀ سربازانِ بی‌گناه می‌پردازد، در بیست و سومین جشنوارۀ فیلم فجر جایزۀ بهترین فیلمنامه را به خود اختصاص دهد و «فرزند خاک» نیز از بیست و ششمین دورۀ جشنوارۀ فیلم فجر، سیمرغ بلورین گرفت.

در جشنوارۀ سی‌ام نیز فیلم «ضد گلوله»، سیمرغ بلورینِ بهترین فیلمنامه و دیپلم افتخار بهترین فیلم را به دست آورد. همچنین در همین دوره از جشنواره، «بوسیدن روی ماه» همایون اسعدیان، سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری را دریافت کرد. «ملکه» ساختۀ محمدعلی باشه آهنگر، از دیگر فیلمهای دفاع مقدسی بود که خوش درخشید. امّا در سی و دومین جشنوارۀ فیلم فجر، 9 فيلم با محوريّت اتفاقات دوران دفاع مقدس حضور داشتند كه از آن میان، دو فيلم «شيار143» و «چ» خوش درخشيدند و جوایز بسیاری به دست آوردند. از اتفاقاتِ خوشایند و البته شگفت‌انگیزِ جشنوارۀ سی و دوم در حوزۀ سینمای دفاع مقدس، استقبال عمومیِ مردم، بویژه آسیب‌دیدگان جنگ تحمیلی از این دو فیلمِ و بخصوص «شیار134» بود که مادرانِ داغدارِ شهدا و جانبازانِ جنگ تحمیلی را به سالن سینما برای اکران فیلم و به مراسم اختتامیه کشاند. 

روند مثبت استقبال از فيلمهای حوزۀ دفاع مقدس در جشنوارۀ سی و دوم را باید عاملی مهم برای حضور فیلمهای بیشتر با موضوع هشت‌سال جنگ ايران و عراق و پیامدهای پس از آن، در جشنوارۀ سی و سوم  دانست. در جشنوارۀ امسال، چند فيلم دفاع‌مقدسی حضور دارند. «تا آمدنِ احمد» ، «تگرگ و آفتاب»،«حكايت عاشقی» ، «بدون مرز» فیلمهایی است در حوزۀ دفاع مقدس که در سی و سومین جشنوارۀ فجر داوری خواهد شد و امیدِ آن می‌رود که فیلمهای دفاع مقدسیِ امسال هم با استقبال خوبی از سوی مردم مواجه شوند.  

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.