رئیس کل بانک مرکزی گفت: برداشت 1.2 میلیارد دلاری از منابع بانک مرکزی موضوعی خیلی عادی و طبیعی و دارای مجوز بوده که برخی آن را بزرگ جلوه می دهند.

برداشت 1.2 میلیارد دلاری از منابع بانک مرکزی بر مبنای مجوز بوده است
 

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، ولی الله سیف افزود: توضیح لازم داده شده و کاملاً طبیعی بوده که بانک مرکزی بر مبنای مجوزهای صادره انجام داده است.

وی گفت: خوشبختانه آن ارزی هم که خریده شده در حال استفاده است و با مصرف این ارزها برای کالاهای اساسی شبهه افزایش نقدینگی هم وجود ندارد و برطرف شده است.


** کانون صرافان مرجع رسمی اعلام نرخ ارز در بازار است

رئیس کل بانک مرکزی گفت: کانون صرافان موظف است متوسط نرخ خرید و فروش ارز را یک ساعت بعد از عملیات مربوط در سایت خود اعلام کند.

سیف با بیان آنکه اعلام نرخهای ارز در بازار آزاد از طرف افراد غیرمسئول و سایتهای متفرقه متوقف می شود، گفت: نرخ ارز فقط بر مبنای ارز معامله شده و کانون صرافان باید میانگین نرخ خرید و فروش ارز را اعلام کند.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به دستورالعمل ناظر بر فعالیت ارزی صرافان، اضافه کرد: این دستورالعمل برای اولین بار در بانک مرکزی طراحی و ابلاغ شد که از زمان ابلاغ اثار بسیار مثبتی داشته است.

وی گفت: این دستورالعمل برای پیاده سازی 100 درصدی به زمان نیاز دارد و به طور کامل پیاده خواهد شد.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: این دستورالعمل با همکاری سایر دستگاهها از جمله وزارت کشور و شورای عالی امنیت ملی، عملیاتی خواهد شد اما در همین مدت کوتاه آثار مثبت آن را در بازار ارز مشاهده می کنیم.

سیف گفت: حجم عمده منابع ارزی عرضه شده به بازار آزاد از محل صادرات کالاهای غیرنفتی است که باید آن را ساماندهی کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: عملیات مربوط به این حجم بسیار بالای مبادلات ارزی باید به طور شفاف و منطبق بر اصول حرفه ای در صرافی های مجاز انجام شود.

وی صادرات غیرنفتی کشور را 40 میلیارد دلار در سال دانست و اضافه کرد: باید با نظارت بر آن تعادل مناسبی را در بازار انتظار داشته باشیم. بانک مرکزی با برنامه های مشخص در حال دنبال کردن این موضوع است.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: در بازار فقط به فعالان مجاز که همان صرافی ها هستند اجازه می دهیم تا براساس مکانیزم های بازار عمل و فعالیت کنند.

وی اضافه کرد: سامانه سنا نیز در اختیار صرافی ها قرار دارد تا عملیات ارزی آنها در آن سامانه ثبت شود و کانون صرافان موظف است براساس آن نرخ ارز را اعلام کند.

سیف با بیان آنکه ساماندهی خرید و فروش ارز به صورت سلف نیز در برنامه بلندمدت بانک مرکزی قرار دارد، افزود: بازار مبادلات ارز رسمی که در آن نهادهای مختلف حضور دارند، ایجاد می شود.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: وقتی این نهادها شکل بگیرند عملیات و معاملات خرید آینده (سلف) می تواند در آن بازار رسمیت پیدا کند.

وی اضافه کرد: هرگونه معامله ارز بدون برخورداری از این نهادها می تواند به صورت صوری باشد و معاملات صوری بازار را گمراه می کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.