۱۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۲
کد خبر: 263029

خسرو سینایی همزمان با نمایش جدیدترین ساخته‌اش «جزیره رنگین»، سینما را برای خود یک حرفه ندانست بلکه آن را یک نوع زندگی خواند.

اظهارات خسرو سینایی درباره سینما

 

به گزارش خبرنگار سینمایی ایسنا،‌ شامگاه 14 بهمن ماه در آخرین نشست سومین روز جشنواره‌ی فیلم فجر در برج میلاد، این کارگردان با اشاره به فیلم‌هایی که طی 47 سال تجربه کرده است‌، اظهار کرد: این فیلم‌ها برای من یک نوع زندگی بوده است و قرار نیست یک نوع فرمول از پیش تعیین شده را مدام تکرار کنیم.

 

وی افزود: «جزیره رنگین» حاصل یک نوع تجربه است‌ ولی آن را فیلم تجربی نمی‌دانم.

 

این کارگردان با بیان اینکه قرار نیست تجربه‌های موفق‌اش را تکرار کند، گفت: اگر فیلم سازی برای پول گرفتن باشد خیلی سخت است اما اگر برای لذت بردن باشد‌، راحت می‌شود.

 

سینایی فیلمش را در راستای زندگی دانست و ادامه داد: من زندگی را دوست دارم و به همه توصیه می‌کنم زندگی را دوست داشته باشند. متاسفانه ما فیلم‌هایی را می‌سازیم و می‌گوییم اینجا بد است در حالی که آیا پرسیده‌ایم ما خود چه کار کرده‌ایم.

 

این کارگردان با اشاره به شکل‌گیری ایده این فیلم خاطرنشان کرد: دوبار به جزیره هرمز رفتم و در آنجا با دکتر نادعلیان آشنا شدم که کارهای بزرگی کرده و در عین جذب دیگران اثری نیز به جزیره می‌دهد.

 

وی افزود: بعد از عمل کمرم نزدیک به چهار سال صبر کردم، «قطار زمستانی» را بسازم اما ظاهرا بودجه تنها برای من نیست و تصمیم گرفتم فعلا فیلم دیگری بسازم. در عین حال که فارابی 50 درصد در این فیلم شریک شد و کمک کرد، ساخته شود.

 

این کارگردان صاحب نام سینما ادامه داد: این فیلم نشان می‌دهد زن و مرد متقابلا می‌توانند به هم کمک کنند و اگر شرایط برایشان فراهم باشد‌، می‌توانند مفید باشند و «جزیره رنگین» می‌تواند واقعا رنگین باشد.

 

وی با اظهار امیدواری از اینکه پس از این هم بتواند این راه را بیشتر ادامه دهد‌، گفت: اگر سینما را مثل یک ابزار بدانیم، مهم است از این ابزار چگونه استفاده کنیم. ما متاسفانه فقط روی یک نوع فیلمسازی تبلیغ می‌کنیم. فیلمسازی که فروش داشته باشد. در حالی که در دنیا انواع و اقسام فیلم‌ها ساخته می‌شود.خود من دغدغه مستند و داستانی دارم و تلفیق و ایجاد تعادلی بین این دو برایم مهم بوده است و با باورپذیر بودن آن برایم اهمیت دارد.

 

این کارگردان ادامه داد: ما می‌توانیم گستره فیلمسازیمان را وسعت ببخشیم و به نقاط مختلف ایران برویم.

 

خسرو سینایی با اشاره به بهره گرفتن از بازیگران بومی در فیلمش گفت: اگر یک سر سوزن دلم می‌خواست فیلم در بخش مسابقه باشد‌، به خاطر بچه‌های بومی بود که در فیلم بازی کردند هنگامی که 20 سال پیش حمید فرخ‌نژاد را به عنوان بازیگر انتخاب کردم، خیلی‌ها به من می‌گفتند اگر چهره بگذاری 10 برابر می‌فروشد معتقدم کسی که در نقشی قرار می‌گیرد باید مناسب نقش‌ باشد. ریسکی که آن روز کردم خوشبختانه می‌بینید جواب داد و حمید امروز از پرکارترین‌ها محسوب می‌شود.

 

 

او تاکید کرد: توصیه من به همکاران فیلمسازانم این است که ریسک کنند و از ریسک کردن نترسند.

 

سینایی گفت: در شهرستان‌ها استعدادهای خوبی هستند که باید کشف شوند و جرات کنیم به نواحی مختلف ایران برویم و از بازیگران محلی استفاده کنیم.

 

مهدی احمدی یکی از بازیگران فیلم هم با بیان اینکه در هر فیلم از سینایی یاد گرفته است گفت: از سینایی درس زندگی می‌گیرم. او روحیه‌ی جست وجو گر و پویایی دارد که مانع می‌شود به تکرار بیفتد و در کار دیگرم نقاشی هم وامدار ایشان هستم.

 

طیبه منشادی از بازیگران فیلم و همسر نادعلیان که فیلم از روی زندگی او ساخته شده است هم، همه چیز این فیلم را واقعی دانست و گفت: هیچ دیالوگ و صحنه‌ای ساخته نشد و به خاطر واقعی بودن این کار را دوست دارم، دقیقا برای همسر من هم چنین اتفاقاتی افتاده است.

 

علی لقمانی مدیر فیلمبرداری و علیرضا کریمی تدوین‌گر و صدابردار فیلم از دیگر حاضران در این نشست بودند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.