رییس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران توضیحاتی درباره سرنوشت طرح معافیت مالیاتی کتاب‌فروشان و همچنین اقدامات قانونی در زمینه انتشار غیرقانونی کتاب ارائه کرد.

توضیحاتی درباره انتشار غیرقانونی کتاب

به گزارش خبرنگار ادبیات و نشر ایسنا، محمود آموزگار از طرحی به نام «طرح الحاق یک تبصره به بند 16 ماده 2 قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» نام برد و در این‌باره گفت: حدود سه سال قبل این طرح با یک فوریت تقدیم مجلس شورای اسلامی شد که در تبصره این قانون موسسات فرهنگی و هنری‌، کانون‌های تبلیغاتی و ناشران از شمول قانون نظام صنفی مستثنی شده بودند.

 

او افزود: پیش از این در جلسه‌ای که بهمن‌ماه سال 91 در مجلس برگزار شد به فوریت این موضوع رسیدگی شد که خوشبختانه تصویب نشد و در دستور کار عادی مجلس قرار گرفت،‌ تا اینکه سه‌شنبه هفته گذشته در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی این موضوع مطرح شد و خوشبختانه دوستان ما در وزارت ارشاد توانستند مجلس را توجیه کنند که تصویب این تبصره مشکلات بسیاری را برای اتحادیه‌های صنفی نشر ایجاد می‌کند زیرا ما بخشی از فعالیت‌مان را که صنفی است باید مطابق با قانون نظام صنفی انجام دهیم.

 

رییس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران افزود: انتفاع و تفکیک ناشران از کتاب‌فروشان موجب می‌شود که ناشران زیر نظر وزارت ارشاد قرار بگیرند و کتاب‌فروشان زیر نظر اتحادیه ناشران. اما خوشبختانه ناشران از این تبصره حذف شدند و در حال حاضر این نگرانی رفع شد.

 

آموزگار درباره موضوع معافیت مالیاتی کتاب‌فروشان هم گفت: تابستان سال جاری آقای وکیلی رییس سازمان امور مالیاتی در یک مناظره اعلام کرد که معافیت مالیاتی کتاب‌فروشان از نظر او بلامانع است و باید اجرا شود. از آن تاریخ تاکنون ما به عنوان اتحادیه ناشران، با مسئولان سازمان امور مالیاتی و همچنین با وزارت ارشاد در حال رد و بدل کردن نامه هستیم و هنوز در این زمینه اتفاقی نیفتاده است.

 

او گفت: آخرین اشکال به بحث معافیت مالیاتی کتاب‌فروشان این است که قرار بوده معافیت مالیاتی آنان از ابتدای سال 92 اجرایی شود اما در مصوبه ابلاغی تاریخ اجرایی شدن آن ابتدای سال 93 عنوان شده است. در همین زمینه آقای نوش‌آبادی سخنگوی وزارت ارشاد در تاریخ سوم دی ماه نامه‌ای به آقای عسگری رییس سازمان امور مالیاتی نوشته و خواسته‌اند تاریخ اجرای معافیت مالیاتی که در مصوبه نظام صنفی از ابتدای سال 93 درج شده است به ابتدای سال 92 تغییر کند.

 

رییس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران همچنین درباره پیگیری‌های اتحادیه ناشران در موضوع نقض حقوق مولفان و ناشران اظهار کرد: به دلیل اینکه ما هنوز به کنوانسیون‌های بین المللی مربوطه نپیوسته‌ایم حتی هنوز قانون حمایت از حقوق مولفان و مصنفان خود را نیز خیلی جدی نمی‌گیریم، در حالی که این قانون هرچند نواقصی دارد اما در عین حال کارایی‌های زیادی هم دارد.

 

او با اشاره به نقض این قوانین توسط برخی از سایت‌ها و افراد که بدون اجازه به چاپ و انتشار کتاب‌های ناشران اقدام کرده‌اند، گفت: متاسفانه در حال حاضر وضعیت برخی از همکاران ما به مخاطره افتاده است و برخی از سایت‌ها بدون اجازه کتاب‌های این ناشران را بر روی سایت خود قرار داده‌اند.

 

او گفت: این حق باید محترم شمرده شود و خوشبختانه قوه قضاییه نیز به صورت روشن به آن ورود پیدا کرده و در مواردی که این اتفاق رخ داده است احکامی هم صادر شده است.

 

آموزگار اضافه کرد: در همین‌باره و در مرحله اول ما از همکاران کتاب‌فروشمان خواسته‌ایم بر اصالت فاکتورهای کتاب‌ها دقت بیشتری داشته باشند و از پذیرش این‌گونه کتاب‌ها خودداری کنند بنابراین اگر در آینده ما با چنین مواردی در کتاب‌فروشی‌ها مواجه شویم مطابق با قانون نظام صنفی با آنها برخورد می‌شود. به سودجویان هم اعلام کرده‌ایم که این کار را نکنند و به همین منظور با معاونت اماکن نیروی انتظامی هماهنگی‌هایی انجام دادیم تا با این‌گونه موارد برخورد کنند.

 

او به مولفان و ناشران توصیه کرد: باتوجه به اینکه اهالی فرهنگ خیلی دوست ندارند به دادگاه بروند پیشنهاد می‌کنیم در موارد اختلافی ناشران و مولفان با کمیسیون حل اختلاف که هم اکنون در اتحادیه ناشران وجود دارد همکاری کنند.

 

آموزگار درباره بالا بودن قیمت کتاب و نقش آن بر چاپ‌، فروش و تکثیر غیرمجاز نیز گفت: معتقدم قیمت کتاب بالا نیست. نکته مهم این است که باید مطالعه را از سطح کتابخانه‌های شخصی به کتابخانه‌های عمومی ببریم و در این زمینه باید این مطالبه را داشته باشیم که بودجه کتابخانه‌های عمومی افزایش یابد و همچنین از آنها سوال کنیم که چرا در خرید کتاب‌ها سلیقه‌یی عمل می‌شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.