گروه هنر- تکتم بهاردوست - پویانمایی «شاهزاده روم» ساخته‌هادی محمدیان، یک درام تاریخی و بیانگر یک قصه مشترک میان اسلام و مسیحیت است که در بخش «نگاه نو» سی و سومین جشنوارۀ بین‌المللی فیلم فجر حضور دارد. گفت و گوی ما با هادی محمدیان  کارگردان این پویانمایی را بخوانید:

 روایت تصویری زندگی ما   در امام موعود(عج) بر پردۀ نقره ‌ای

  در خصوص کلیت تولید ‌این پویانمایی بگویید.

- شاهزاده روم، یک درام عاشقانه تاریخی است که برای گروه کودک و نوجوان تهیه شده است. قصّۀ تاریخی بین دنیای مسیحیت و اسلام که مدتها بود دوست داشتم بسازم تا‌ اینکه سال پیش فکر کردم الان بهترین موقعیت برای ساخت چنین پویانمایی‌ای است.

این درام سرشار از فضا‌های شاد و مفرح است و ما سعی کرده‌ایم که با توجه به موضوعیت و فضای عاشقانه‌ای که دارد یک کار خوب و مخاطب پسند را مطابق با استانداردهای جهانی ساخته و ارایه 
کنیم.

این پویانمایی سه بعدی حدود 40 شخصیت اصلی دارد که تقریباً صد نفر از همکاران من شبانه روز روی‌این پروژه کار کرده‌ایم تا بتوانیم حدود 76دقیقه از زندگی پر فراز و نشیب‌ این بانوی محترم را به تصویر بکشیم.

 چرا پویانمایی را برای به تصویر کشیدن‌این داستان در نظر گرفتید؟

- چون جذابیتی که‌این گونه آثار دارند، هیچ درام تاریخی تلویزیونی ندارد و بعد هم برای پیام و موضوعی که مد نظر داشتیم و‌ایجاد فضای شوخی و فرح بخش و گروه سنی مد نظرمان، پویانمایی بهترین و موثرترین شیوه محسوب می‌شود و به نظرم نتیجه کار روان و دیدنی شده است.

 

 به چه مقطعی از زندگی بانو ملیکا(مادر امام زمان(عج))پرداخته‌اید؟

- به صورت مقطعی، بخشی از زندگی نوۀ قیصر روم بانو ملیکا را از زمانی که اتفاقی برای‌ایشان رخ می‌دهد و‌ایشان به بغداد می‌آیند و درآنجا به سامرا می‌روند و به همسری امام عسکری(ع) در می‌آیند و بعد هم مادر امام زمان (عج) می‌شوند ... حدود دو سال از زندگی ‌ایشان تعریف و تصویر شده است که البته اجازه بدهید مخاطبان کار را ببینند و من داستان را بیش از‌این تعریف نکنم.

 

 برای نوشتن فیلمنامه از چه منابعی استفاده کردید؟

- برای‌این کار هم به سراغ منابع اسلامی ‌رفتیم، هم مسیحیت .البته منبع مورد استفادۀ ما بیشتر منابع مسیحیت بوده و در واقع بیشتر از نقطه نظر مسیحیت به‌این ماجرا نگاه کرده‌ایم، چون اصلاً بیشتر اتفاقات زندگی شان درروم به وجود آمده است.می‌خواستیم داستان به شکلی روایت شود که برای هر دو دین مسیحیت و اسلام قابل باورو ملموس باشد، چون ما به هرحال مخاطبان مسیحی هم داریم.

 

 به جز منابع مکتوب، از مشاورۀ علمای دینی هم بهره برده‌اید؟

- بله، ما در تمام مدت از مشاورۀ محمود مطهری نیا از استادان دانشگاه امام صادق(ع) استفاده کردیم.

 

 چرا زندگی بانو ملیکا را برای روایت انتخاب کردید؟

- داستان زندگی‌ ایشان به لحاظ بار دراماتیکی بسیار پر کشش و جذاب است، بخصوص برای گروه کودک و نوجوان.این داستان از یک عشق پاک صحبت کرده و بخشی از زندگی پر فراز و نشیب از زندگی‌ این بانو را روایت می‌کند که البته ما سعی کرده‌ایم کاملاً یک شاهد بی طرف باشیم و فقط جذابیتهایی را به مخاطب نشان بدهیم.

 

 این کار دوبله هم شده است؟

- بله با مدیریت آقای طهماسب دوبله شده است.

 

 برای اکران خارجی اثر تصمیمی ‌هم گرفته‌اید؟

- بله، قراردادهایی با کشورهایی مثل لبنان بسته‌ایم و یکسری مذاکراتی هم با یک پخش کننده فرانسوی انجام داده‌ایم که منتظریم نسخه نهایی فیلم برای ارایه آماده شود تا مراحل نهایی کار انجام شود.

 

  با توجه به موضوع فیلم و‌اینکه اثر شما تنها پویانمایی حاضر در بخش نگاه نو ‌این دوره از جشنواره است، چقدر به دیده شدن کار امیدوارید؟

-  به نظرم می‌آید‌ این فیلم می‌تواند فضای با نشاطی را ‌ایجاد ‌کند و با وجود ‌این، زبان جدید یکنواختی احتمالی را در بین فیلمهای‌این دوره از ببرد. به نظرم  حضوریک چنین آثاری در جشنواره معتبر و ارزشمندی چون فجر موقعیت بسیار خوبی برای اهالی‌ این عرصه خواهد بود. 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.