حسین پورحسین: ساعت 9 و 27 دقیقه و 30 ثانیه روزی تاریخی و ساعتی ماندگار در تاریخ انقلاب اسلامی ایران است.

1000 دانش آموخته و دانشجوی دکتری  دستاورد زمینه سازی علمی مدارس امام رضا(ع)

و امام آمد و امت بپا خاسته در جای جای ایران فریاد برآوردند «دیو چو بیرون رود فرشته درآید».

رهبری  که از خرداد سال «42» تا بهمن «57» لحظه‌ای از آگاهی بخشی به مردم تحت سلطه رژیم شاه غافل نشد، پس از 15 سال مبارزه علیه طاغوت زمان قدم بر خاک میهن گذاشت.

ورود امام(ره) به ایران سرمنشأ بسیاری از خدمات و دستاوردهای شایسته برای مردم و کشور بود. در این میان آستان قدس رضوي جایگاه ویژه‌ای یافت و اکنون پس از گذشت 36 سال از پیروزی انقلاب به قطب دینی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی تبدیل شده است.

 

 بنیاد فرهنگی رضوی، مولود انقلاب

رودرروی مدیرعامل بنیاد فرهنگی رضوی نشسته‌ایم تا از برنامه‌های این بنیاد فرهنگی که برخاسته از استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران است آگاه شویم. می‌دانیم مدیری که همه عمرش در شغل معلمی و مدیریت در تعلیم و تربیت خلاصه شده در زمان ورود امام(ره) نوجوانی 15 ساله و در مدرسه‌ای در شهرستان نیشابور به تحصیل اشتغال داشته است و او ما را با خود به روزی می‌برد که تصویر امام را کلیشه کرده و با اسپری بر در و دیوار مدرسه و کوچه و خیابان نقش زده است. او می‌گوید، روزی که امام آمد در التهاب ورودش سر از پا نمی‌شناختیم و از آن روز تا امروز که معلمی را پیشه کرده‌ام خود را خدمتگزار مردم می‌دانم.

وقتی از مدیرعامل بنیاد فرهنگی رضوی می‌خواهیم تأثیر انقلاب اسلامی را در ابعاد فرهنگی و آموزشی و رویکرد آستان مقدس امام رضا(ع) در رابطه با دستاوردهای انقلاب تشریح کند، می‌گوید: همه اقدامهای سیاسی، اجتماعی و دینی امام(ره) در راستای استقرار حکومت اسلامی مبتنی بر فرهنگ اسلامی و دینی قابل تعریف است و یکی از مجموعه اقدامهایی که در آن زمان مورد توجه امام(ره) قرار داشت آستان قدس رضوي بود و با انتخاب آیت‌ا... واعظ طبسی به عنوان تولیت این آستان ملکوتی چهره انقلابی و سیاسی و مذهبی این نیروی خستگی ناپذیر انقلاب اسلامی در قالب توسعه فضاهای فرهنگی و آموزشی، اقتصادی و سیاسی و درمان و گسترش مجموعه‌های ورزشی و اماکن متبرکه و دیگر موقوفات آستان قدس رضوی به چهره‌ای روحانی و سیاستگذار مسایل اجتماعی و سیاسی و فرهنگی و اقتصادی نه تنها در کشور، بلکه در دیگر کشورهای اسلامی نقش سازنده‌ای را بر جای گذاشت.

محمدتقی فخریان با اشاره به سالهای دور می‌گوید: مسأله آموزشهای اسلامی از سال 1320 در میان علما و فرهیختگان مذهبی مطرح بود و در آن زمان وقتی به این نتیجه می‌رسند که مدارس آن زمان پاسخگوی مسایل اسلامی و دینی نیست، آنها دور هم جمع شده و مدارسی را تأسیس می‌کنند که بسیاری از علما و درس خواندگان آن روز، تربیت یافتگان این مدارس هستند.

 تأسیس نخستین مدرسه امام رضا(ع) در سال 1367

وی می‌افزاید: بنیاد فرهنگی رضوی با عنایت خاص امام(ره) به امور فرهنگی و آموزشی و توجه ویژه مقام معظم رهبري و آیت‌ا... واعظ طبسی، تولیت آستان قدس رضوی، در مهرماه 1365 تشکیل شد و از همان آغاز راه‌اندازی مراکز آموزشی و مجتمع‌های فرهنگی در دستورکار این بنیاد قرار گرفت.

به گفته وی، نخستین مدرسه از مدارس امام رضا(ع) در سال 1367 افتتاح شد.

وی سیاستگذاری‌های فرهنگی این بنیاد در حوزه مدرسه سازی و مدرسه داری را مورد توجه قرار می‌دهد و می‌افزاید: بنیاد فرهنگی رضوی در حوزه مدرسه سازی توسط آستان قدس رضوي شمار قابل توجهی مدرسه را در سطح کشور ساخته و در اختیار آموزش و پرورش قرار داده است و افزون بر آن با هزینه آستان قدس رضوي مدارسی در کشورهای اسلامی و همسایه ساخته شده و برای آموزش و تعلیم و تربیت در اختیار آن کشورها قرار گرفته است.

 

 14 مدرسه، یک پژوهشسرا

فخریان با اشاره به تأسیس 14 مدرسه و یک پژوهشسرا و دبیرستان معارف و علوم اسلامی در مشهد عنوان می‌کند: ساخت این مدارس و دیگر مدارسی که از آنها یاد شد، از آثار و برکات استقرار جمهوری اسلامی در ایران است و تنها در مدارس پانزده گانه مشهد، شش هزار و 331 دانش آموز در مدارس امام رضا(ع) با بهترین امکانات آموزشی و بهره‌گیری از فضاهای ورزشی مشغول تحصیل هستند و این مدارس از پیش دبستانی تا پیش دانشگاهی را تحت پوشش قرار داده‌اند.مدیرعامل بنیاد فرهنگی رضوی با اعلام اینکه دانش آموزانی که در مناطق محروم و کم برخوردار خواجه ربیع و شهید رجایی در مدارس امام رضا(ع) تحصیل می‌کنند شهریه‌ای نمی‌پردازند، می‌افزاید: در این مناطق تمام امکانات آموزشی و پرورشی، فرهنگی و تربیتی به صورت رایگان در اختیار دانش آموزان قرار دارد و در مناطق دیگر هم با امکانات ویژه‌ای که در اختیار دانش آموزان قرار می‌گیرد، شهریه دریافت می‌شود و اداره این مدارس به صورت غیرانتفاعی است.

 

  مدارس ویژه دختران

وی با تأکید بر اینکه خانواده‌ها استقبال بسیار خوبی از مدارس امام رضا(ع) به عمل می‌آورند، اظهار داشت: توجه اولیا به مدارس امام رضا(ع) از برکات بارگاه منور رضوی است.

وی می‌افزاید: در برخی اسناد می‌بینیم که مقام معظم رهبري از قدیم در فکر تأسیس مدارس برای دختران بوده‌اند و اکنون این تفکر ارزشمند به دست تولیت آستان قدس رضوی به بار نشسته و 45 درصد دانش آموزان مدارس امام رضا(ع) در اختیار دختران دانش آموز قرار دارد.

 

 9 هزار دانش آموخته

فخریان با اعلام اینکه 9 هزار و 300 دانش آموز مدارس امام رضا(ع) وارد دانشگاه شده و بیش از 1000 نفر آنها در رشته دکتری دانش آموخته شده یا در حال تحصیل هستند، ادامه می‌دهد: انقلاب شکوهمند اسلامی موجب شکوفایی تحصیلی نسل آینده ساز کشور شده و دانشمندان و اندیشمندان برجسته‌ای از برکات نظام اسلامی در جهان علم و صنعت نام ایران اسلامی را در جهان ماندگار کرده‌اند.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی رضوی خاطرنشان می کند: دبیرستان علوم و معارف امام رضا(ع) با حضور 175 دانش آموز در رشته علوم ومعارف اسلامی در سال 93 تأسیس شد.

وی می‌افزاید: در چشم انداز این دبیرستان تقویت نیروی انسانی متعهد و ارزشی دیده شده و با در نظر گرفتن توسعه و گسترش و ظرفیت این دبیرستان با شیب ملایم با پذیرش دانش آموزان ممتاز و نمونه و نخبه انتظار می‌رود در آینده شمار دانش آموزان این دبیرستان تا 500 نفر افزایش داشته باشد.

وی با اعلام اینکه برنامه سه ساله‌ای در حوزه‌های آموزشی، تربیتی، فرهنگی و سلامت براساس اسناد بالا دستی تدوین شده، می‌گوید: برنامه‌های آموزشی مدارس امام رضا(ع) مطابق برنامه‌های اعلام شده آموزش و پرورش است و در تدوین سیاستهای بنیاد فرهنگی رضوی در حوزه مدارس امام رضا(ع)، سند تحول بنیادین و سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبري و آستان قدس رضوي مورد توجه قرار دارد.

وی می‌افزاید: این برنامه‌ها تلفیقی از آموزشهای تربیتی و آموزشی و فوق برنامه‌هایی تعریف شده است که بین 4 تا 8 ساعت افزون بر آموزشهای موظف از امکانات در اختیار بنیاد فرهنگی رضوی در راستای بهره گیری از آموزشهای فوق برنامه بهره‌مند می‌شوند.

 

 دبیرستان ویژه معارف اسلامی

وی با اشاره به اینکه در دبیرستان معارف و علوم اسلامی 12 ساعت فوق برنامه به زبانهای انگلیسی و عربی و امور فرهنگی و تربیتی و ورزشی اختصاص دارد، اظهار می‌دارد: در حوزه سلامت و تربیت بدنی، دانش آموزان مدارس امام رضا(ع) از امکانات مؤسسه تربیت بدنی آستان قدس رضوي که دارای بهترین تجهیزات ورزشی کشور است استفاده می‌کنند و دانش آموزان این مدارس در رشته‌های گوناگون ورزشی از رتبه‌های بالای اول تا سوم برخوردارند از جمله دراسکواش رتبه اول کشور را به دست آورده‌ایم و در والیبال و ژیمناستیک در تیمهای استانی فعال شدن دانش آموزان بسیار چشمگیر است.

وی در ادامه می‌گوید: در حوزه هنری نیز امسال هشتمین سال برگزاری جشنواره «خورشید ولایت» را جشن گرفتیم که با همکاری و تفاهم نامه با وزارت آموزش و پرورش و فرهنگ و ارتباطات اسلامی این جشنواره با همیاری و پشتیبانی مؤسسه فرهنگی قدس و مرکز آفرینشهای هنری آستان قدس رضوي و روابط عمومی آستان قدس بیشترین شرکت کننده از دانش آموزان سراسر کشور و هشت کشور اسلامی را داشت و کشورهای پاکستان، تاجیکستان، افغانستان، ترکمنستان، کانادا و... در این جشنواره حضور چشمگیری داشتند و در اردوی سه روزه به زیارت حرم مطهر امام رضا(ع) رفتند.

 برنامه‌های بنیاد فرهنگی رضوی در دهه فجر

مدیرعامل بنیاد فرهنگی رضوی با اشاره به برنامه‌هایی که در یوم‌ا... دهه فجر انقلاب اسلامی در سراسر کشور به اجرا درمی‌آید، می‌گوید: این ایام بهانه‌ای ارزشمند برای تجدید بیعت با آرمانهای رهبر کبیر انقلاب اسلامی و مقام معظم رهبري است و بنیاد فرهنگی رضوی برای هر چه باشکوه‌تر برگزار شدن یوم‌ا... دهه فجر انقلاب اسلامی 255 برنامه را در مدارس امام رضا(ع) برگزار می‌کند و در عین حال برنامه‌های پرشماری هم به صورت خودجوش توسط معلمان و مربیان و اولیا و دانش آموزان به اجرا درمی‌آید.

وی بخشی از برنامه‌های مدارس امام رضا(ع) را بدین شرح برمی‌شمارد: برگزاری جشن انقلاب و گلبانگ انقلاب، سرود همگانی خمینی ای امام، افتتاح اتاق انقلاب، اجرای برنامه رادیو انقلاب توسط انجمن اسلامی، پخش سرودهای انقلاب و برگزاری نمایشگاه کتاب، مسابقه مهارتهای زندگی، جشنواره سپهر هشتم، میهمانی لاله ها و یادواره شهدا و همچنین گفتمان سیاسی و شرکت در همایش بزرگ قرآنی، برگزاری جشن ویژه و تقدیر از دانش آموزان منتخب مسابقات ورزشی، جشنواره بادبادکها با شعارهای انقلابی و اجرای برنامه‌های متنوع رادیویی در ارتباط با ایام‌ا... دهه فجر، پخش سرودهای انقلابی در ساعات تفریح مدارس و تزیین کلاسها با هماهنگی اولیا و دانش آموزان و رونمایی از دکور ویژه دهه فجر، نواختن زنگ انقلاب و اجرای سرود همگانی توسط دانش آموزان، مسابقات طناب کشی و حلقه کمر و اجرای ریتمیک و هماهنگ پارچه‌های رنگی و آزادی 22 کبوتر به نشانه پیروزی انقلاب، زیارت حرم مطهر و نشست پاسخ و پرسش با محوریت انقلاب اسلامی، بازگویی خاطره انقلاب اسلامی از زبان والدین، مسابقات فرهنگی، کتاب خوانی، نقاشی سیاه قلم، خوشنویسی و عکس‌های ماندگار انقلاب اسلامی، انتشار روزنامه‌های دیواری و نمایشگاه کتاب و عکس و روزنامه‌های زمان انقلاب و مسابقات فرهنگی، هنری و ورزشی و شرکت گسترده در راهپیمایی 22 بهمن و برگزاری همایش قرآنی در حرم مطهر حضرت علی بن موسی الرضا(ع) و رواق امام خميني(ره) با همکاری دارالقرآن آستان قدس رضوي و با حضور 1500 دانش آموز مدارس امام رضا(ع).مدیرعامل بنیاد فرهنگی رضوی با اعلام اینکه جشنواره «سپهر هشتم» با شرکت 300 نفر از نخبگان دانش آموز رشته‌های مختلف در دو بخش جداگانه خواهران و برادران با حضور فرزند پروفسور حسابی برگزار می‌شود، می‌افزاید: در این جشنواره فرهنگی، هنری ورزشی، زندگی پروفسور محمود حسابی توسط فرزند ایشان در سالن اجتماعات دبیرستان علوم ومعارف اسلامی گفته خواهد شد.وی با بیان اینکه در دهه مبارک فجر باید همه مدارس امام رضا(ع) بسته فرهنگی داشته باشند، ادامه می‌دهد: تمام امکانات رسانه‌ای و سالن‌های اجتماعات و اماکن ورزشی در اختیار برنامه‌های اعلام شده مدارس امام رضا(ع) قرار دارد و با مساعدت مؤسسه تربیت بدنی آستان قدس رضوي، مؤسسه مشاوره و پژوهش آستان قدس و  همیاری شایسته روزنامه قدس در انعکاس رسانه‌ای جشنواره‌ها و مشارکت جدی مؤسسه فرهنگی قدس و انتشارات به نشر، ایام ا... دهه فجر انقلاب اسلامی گرامی داشته می‌شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.