ملیحه پژمان: دکتر «ادگاردو اسعد» یا «سهیل اسعد» نویسنده، محقق، مبلغ و اسلام پژوه آرژانتینی است که ارادت ویژه ای به امام رضا(ع) دارد  ...

 توجه ویژه آستان قدس رضوی  به توسعه سیره امام رضا(ع)

و این همه الفت و انس با این امام همام و سایر ائمه هدی(ع) را مرهون زمانی می‌داند که در دانشگاه امام رضا(ع)، وابسته به آستان قدس رضوی دوره‌های تحقیق و پژوهش را طی کرده و با محققان این مجموعه بزرگ علمی‌همراه و همکلام بوده است. اما اسعد، امروز یکی از مبلغان موفق عالم تشیع است که تقریباً تمام مردم آمریکای جنوبی وی را با عنوان شیخ سهیل می‌شناسند. تخصص وی فلسفه وعرفان اسلامی‌است و در موضوعاتی همچون نظام سیاسی اسلام، اندیشه امام خمینی(ره)، انقلاب اسلامی‌و...  برای طلاب غیرایرانی تدریس می‌کند. اسعد همچنین به زبان‌های اسپانیولی، عربی، ‌فارسی و انگلیسی مسلط است و به همین دلیل، به طور معمول 6ماه از سال را خارج از ایران و در 20 کشور جهان به فعالیت فرهنگی مشغول است.

 

 تصاویر حرم و بارگاه رضوی دلم را بی‌تاب کرد

این اسلام پژوه آرژانتینی با اشاره به خاطراتش از سفر به مشهد و آشنایی با مجموعه علمی‌دانشگاه امام رضا(ع) می‌گوید: سالها پیش با تصاویری از حرم و بارگاه منور ثامن الحجج(ع) از راه دور آشنا شدم و آن موقع لبنان بودم و تحصیل می‌کردم، اما دلم بی تاب زیارت بود؛ آرزویم این بود که به ایران بیایم و از آنجایی که این کشور را ملجأ همه شیعیان جهان می‌دانستم، دوست داشتم در مورد سیره زندگی معصومین(ع) و بخصوص امام رضا(ع) در ایران تحقیق کنم.

وی ادامه می‌دهد: از همان راه دور با برخی استادان و مبلغان قم ارتباط داشتم و حتی آنها در سفرهایی که به لبنان داشتند، با هم دیدار می‌کردیم و من از حال و هوای ایران و بخصوص مشهد می‌پرسیدم.

اسعد اضافه می‌کند: به عنایت خدا و لطف امام هشتم(ع) وسیله سفرم به ایران مهیا شد و من برای این سفر ابتدا مشهد را انتخاب کردم و مستقیم وارد این شهر مقدس شدم.

 

 امام هشتم(ع) آشنای همه غریبان است

این اسلام پژوه آرژانتینی ادامه می‌دهد: در بدو ورودم به مشهد الرضا(ع)، توسط دوستانی که به استقبالم آمده بودند، راهی حرم ثامن الحجج(ع) شدم و جالب اینکه وقتی وارد این بارگاه منور شدم، احساس می‌کردم سالهاست که با این فضا آشنایم و هیچ حس غربتی نداشتم.وی تصریح می‌کند: در آن فضای نورانی و مقدس احساس کردم امام هشتم(ع) آشنای همه غریبان است و از خود ایشان خواستم به من کمک کنند تا پاسخ پرسشهایم را در این مکان مقدس دریافت کنم و همین اتفاق خوب هم به واسطه ارتباطم با محققان آستان قدس رضوی افتاد.

 

 آغاز ارتباط با دانشگاه امام رضا(ع)

اسعد با بیان اینکه در سفرش به مشهد با دانشگاه امام رضا(ع) آشنا شده ، اظهار می‌دارد:‌ آشنایی با محققان این دانشگاه فرصت خوبی بود تا پاسخ پرسشهایم را در زمینه سیره اهل بیت(ع) و بخصوص جایگاه سیره رضوی در جهان امروز، دریافت کنم.این مبلغ آرژانتینی ادامه می‌دهد: در دوره‌ای که با محققان دانشگاه امام رضا(ع) ارتباط داشتم فرصت مطالعات گسترده ای برایم فراهم شد، مبلغانی بودند که از ایده‌های خوب آنها برای تبلیغ بهره بردم و هنوز هم با برخی از آنها ارتباط دارم.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه امام رضا(ع)، مهمترین پایگاه علمی‌آستان قدس رضوی محسوب می‌شود، که در کشور هم نمونه است، تصریح می‌کند: تالیفات و آثار علمی‌و پژوهشی منحصر به فردی از سوی این دانشگاه، منتشر شده که برای همه علاقه‌مندان به اسلام، تشیع و سیره رضوی تأثیر گذار است.

این اسلام پژوه آرژانتینی در ادامه اظهارمی‌دارد: توسعه علم اسلامی، جلسات بحث و مناظره علمی، تألیفات متعدد معارفی و ...مهمترین دستاوردهای دانشگاه امام رضا(ع) هستند که در جهان امروز پیش روی همه محققان و پژوهشگران اسلام قرار دارند تا این آیین الهی، مرزهای خارجی را درنوردد و هر روز بر تعداد مسلمانان اضافه شود.

 

 توجه ویژه آستان قدس رضوی به توسعه سیره امام رضا(ع)

دکتر اسعد با بیان اینکه آستان قدس رضوی با حمایتهای ویژه آیت‌ا... واعظ طبسی نگاه ویژه‌ای به توسعه همه جانبه معارف دینی دارد، می‌گوید: آستان قدس رضوی به عنوان بزرگترین قطب دینی جهان اسلام و تشیع، نگاه ویژه‌ای به توسعه فرهنگ دینی بخصوص ترویج سیره رضوی دارد که همین مسأله موجب شده هر روز بر موج علاقه‌مندان به اسلام و امام هشتم(ع) اضافه شود.

وی تصریح می‌کند:‌ برنامه‌های قابل تأملی در حرم مطهر امام هشتم(ع) و سایر نهادهای وابسته به آستان قدس رضوی در زمینه توسعه فرهنگ دینی انجام می‌شود که یک اتفاق مبارک است و همه علاقه‌مندان به فرهنگ شیعی و اسلام ناب محمدی(ص) می‌توانند با برقراری ارتباط با این مجموعه، از این برنامه‌ها بهره مند شوند.

 

  عشق به تشیع در دلم ریشه‌ای عمیق دارد

این اسلام پژوه آرژانتینی با بیان اینکه ریشه‌های عمیق ارادت به تشیع را در حرم امام رضا(ع) دریافت کرده است، ادامه می‌دهد:‌ با اینکه سالها از اولین سفرم به مشهد و حضور در بارگاه رضوی می‌گذرد، اما هنوز هم در هنگام تبلیغ دینی احساس می‌کنم ریشه‌های عمیق تشیع در قلبم از همین بارگاه مطهر و نورانی ریشه دوانده است،  زیرا پیش از آن بیشتر در زمینه فلسفه و ادبیات کار می‌کردم، اما با حضور در مشهد، آشنایی بیشتر با مکتب اهل بیت(ع) نگاهم به آیین تشیع وسعت یافت.

 

 فضای خوبی  برای تبلیغ دین وجود دارد

این مبلغ دینی تصریح می‌کند:‌ در حال حاضر به عنوان مبلغ دینی به کشورهای مختلف سفر می‌کنم و بیش از 6 ماه سال خارج از ایران و در کشورهای مختلف بخصوص در حوزه آمریکای لاتین سفر می‌کنم و آنجا برنامه‌های تبلیغی دارم؛ ضمن اینکه عطش زیادی هم برای فراگیری فرهنگ شیعی در کشورهای دیگر جهان وجود دارد.

وی با اشاره به مشکلات عرصه تبلیغ در خارج از کشور ادامه می‌دهد: در کشورهای خارجی بخصوص آمریکای لاتین،‌ شیعیان پراکنده هستند و همه آنها یک امت واحده در آمریکای لاتین نیستند؛ مثلا در یک منطقه دو خانواده شیعه حضور دارند و در منطقه ای دیگر نزدیک به هزار خانوار و از همین جهت تبلیغ در این مناطق بسیار دشوار است.

اسعد تصریح می‌کند: معضل دیگری که در این عرصه با آن واجه هستیم، فقر است و مردم این کشورها به خدمات زیادی نیاز دارند؛ ضمن اینکه در عرصه فرهنگی نیز نیاز به تبلیغ داریم و هرچند هم من فعال باشم، باز نیاز به حرکت جدی و گسترده‌تراست.

 

 توفیقات آستان قدس رضوی در عرصه تبلیغ

این مبلغ دینی با بیان اینکه آستان قدس رضوی در عرصه بین‌المللی هم بسیار خوب ظاهر شده است، تأکید می‌کند: بخش روابط بین‌الملل آستان قدس رضوی با برنامه‌های جامع و مدون، نقش مهمی‌در تبلیغ دین و توسعه فرهنگ و معارف ائمه هدی(ع)، آن هم در حوزه بین‌المللی ایفا می‌کند؛ بخصوص برنامه‌هایی که ویژه زائران خارجی در حرم امام هشتم(ع) برگزار می‌شود و حتی شکل دادن برنامه‌های تبلیغی اینترنتی و ویدیو کنفرانسها که بی‌گمان از توفیقهای این مجموعه در عرصه تبلیغ محسوب می‌شوند.

اسعد خاطرنشان کرد:‌ آستان قدس رضوی در همه ابعاد اعتقادی، فرهنگی، دینی، معرفتی و... ظرفیتهای بسیار ارزشمندی دارد که باید به خوبی منعکس شود تا همه علاقه‌مندان به معارف اهل بیت(ع) در جای جای ایران و جهان از این فرصتها به خوبی استفاده کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.