گروه میهن - مهدی مجیدی- استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم در گردهمایی استادان تفسیر و علوم قرآنی و حدیث دانش آموخته دانشگاه علوم اسلامی‌رضوی و بزرگداشت مقام علمی‌مرحوم آیت ا... محمد هادی معرفت گفت: ...

  آثار پژوهشی در «تفسیر و حدیث» غیر اجتهادی است

 حوزویان، وظیفه مهمی‌در تبیین ارزشهای انقلاب اسلامی‌در قالب انجام پژوهشهای مختلف در این زمینه دارند.

آیت ا... استادی با اشاره به سابقه 1000ساله  فقه، حدیث و تفسیر در حوزه های علمی‌جهان تشیع و با بیان اینکه این سه موضوع به لحاظ پویایی در یک رتبه قرار نگرفته است، به حلقه‌های متصل  کرسی های فقهی از زمان شیخ مفید تا دوران حیات آیت ا... خویی و امام خمینی(ره) اشاره کرد و افزود:  تقریباً با اسناد تاریخی، اثبات شده که هیچ وقت حلقه بحث و گفت و گو برای پویایی فقه در دوره‌های مختلف  متوقف نشده و این اتصال پیوسته و بدون فاصله ادامه داشته است.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه کشور، کارهای انجام شده در موضوعات تفسیر و حدیث را متمایز از فقه ارزیابی کرد و افزود: کارهای قابل توجه و فداکاری‌های علمی‌در خور تقدیر در قرنهای چهار و پنج در حوزه حدیث صورت گرفت، اما متأسفانه حلقه اتصال قطع شد و پس از گذشت چند قرن در قرنهای 10 و 11 کار تدوین کتابهای حدیثی صورت گرفت و حتی پس از آن تصور می‌شد کارهای انجام شده کافی است، اما در واقع این گونه نیست و ضرورت دارد کارهای مؤثرتری صورت گیرد.

وی به موضوع تفسیر اشاره کرد و گفت: در این حوزه نیز کارهای قابل توجهی نشده و بیشتر کارها تکراری و غیر اجتهادی است.

استاد حوزه علمیه قم گفت: متأسفانه اکنون در حوزه فقه نیز گفت و گو کم صورت می‌گیرد و ضرورت پیشرفت در حوزه های فقهی، حدیثی و تفسیری احساس می‌شود؛ البته پیشرفت باید تکامل یافته ، بدون  ایجاد شبهه و مسأله و بر پایه تلاشهای علمی‌علمای گذشته صورت گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر مهدوی‌راد، استاد حوزه و دانشگاه نیز  در این گردهمایی به جایگاه علمی‌محقق و مفسر قرآن کریم آیت‌ا...‌معرفت اشاره کرد و از روحیه خستگی ناپذیر وی در تألیف و تتبع آثار گرانبهایی که از آن مرحوم به یادگار مانده، سخن گفت.

وی در ادامه به آسیب شناسی در آثار و تالیفات محققان در حوزه های فلسفه و کلام پرداخت و سیطره کمیت بر کیفیت و حجم زیاد کپی و سرقت علمی، نبود تاریخ‌نگری، میدانی مطالعه نکردن و روشمند نبودن آثار را از آسیبهای مربوط به حوزه پژوهش در رشته های مختلف علمی‌عنوان کرد.

دکتر مهدوی راد به نقل قولی از یکی از محققان و فضلا در ارتباط با آثار مکتوب در زمینه های مختلف علمی‌در کشور اشاره کرد و گفت: میراث مکتوب ما از تکرار، عادتهای ذهنی و پیشداوری های بیجا، تجدد زدگی و تجدد گریزی، علم زدگی و علم گریزی، سهل انگاری و کم اطلاعی، دفاع ضعیف از دین، کج فهمی‌و کج نگری و  ضعف سازمانی رنج می‌برد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدباقر فرزانه نیز با ارایه گزارشی از فعالیتهای علمی‌پژوهشی  دانشگاه علوم اسلامی‌رضوی، هدف از برگزاری این گردهمایی را شناسایی توانمندی‌های علمی‌دانش آموختگان در زمینه تدریس در حوزه های علمیه و دانشگاه‌ها عنوان کرد و افزود: این دانشگاه از زمان تأسیس تاکنون 366 استاد در سطوح حوزوی یک، دو و سه تحویل حوزه های علمیه سراسر کشور داده و دو هزار و400 نفر از آن دانش آموخته شده اند.

رئیس دانشگاه علوم اسلامی‌رضوی به ویژگی های منحصر به فرد دانشگاه علوم اسلامی‌رضوی در بین سایر دانشگاه‌های کشور به سبب فراگیری همزمان دانش آموختگان از درسهای حوزوی و دانشگاهی و گستردگی امکانات و انتساب آن به آستان قدس رضوی اشاره کرد و افزود: هم اکنون هزار و 56 دانشجو در سه مقطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی این دانشگاه مشغول تحصیل هستند که از این تعداد 600 نفر اهل مشهد بوده و بقیه آنان از خوابگاه استفاده می‌کنند.

رئیس دانشگاه علوم اسلامی‌رضوی گفت: تاکنون 300 قاضی در دانشگاه علوم اسلامی‌رضوی برای حضور در قوه قضاییه تربیت شد‌ه‌اند و به لحاظ تعهد کاری و نبود پرونده های خلاف از میان قضات تربیت شده این دانشگاه، این افتخار را داریم که مجموعه دانشگاه هم از جهت کمی‌و هم از جهت کیفی قدمهایی برداشته است.  

فرزانه ادامه داد: دانش آموختگان دانشگاه رضوی در بسیاری از المپیاد‌ها و همایشها موفق به کسب رتبه نخست شده و در حال حاضر آمادگی کامل برای اعزام استاد به هر نقطه از کشور با درجه بندی کیفی خاص استادان وجود دارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.