وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین اهدا جایزه کتاب سال تصریح کرد: آفت جامعه امروز ما، دوری از کتاب است و راه نجات بشر امروز هم توسعه فرهنگ و گفتگوی سازنده بین ملت‌ها و تمدن‌هاست.

آفت جامعه امروز ما، دوری از کتاب است

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرگزاری مهر، علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز یکشنبه (نوزدهم بهمن ماه) در مراسم سی و دومین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و بیست و دومین دوره جایزه جهانی کتاب سال که با حضور رئیس‌جمهور در سالن اجلاس سران در حال برگزاری است، در سخنانی با اشاره به اهمیت مقوله کتاب در توسعه تمدنی جوامع بشری، گفت: توسعه فرهنگ مطالعه و کتابخوانی یکی از شعارهای اساسی جمهوری اسلامی ایران است.

وی افزود: کتاب زمانی می‌تواند نقش بایسته خود را ایفا کند که برگرفته از اندیشه‌های نو و برای خواننده جذاب باشد. باید شوق مطالعه را در جامعه به وجود آورد تا آحاد مردم، کتاب را به عنوان بخشی از سبد اقتصادی خانوار منظور کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: برخلاف بسیاری از جوامع که از طریق جنگ، سعی در گسترش دامنه نفوذ خود به جوامع دیگر بوده‌اند، ایران اسلامی از طریق فرهنگ غنی خود توانست در میان جوامع مختلف نفوذ کند و تاثیر بگذارد.

جنتی تصریح کرد: آفت جامعه امروز، دوری از کتاب است و راه نجات بشر امروز هم توسعه فرهنگ و گفتگوی سازنده بین ملت‌ها و تمدن‌هاست. تولید اندیشه، نیاز جامعه امروز ماست و باید همه دست به دست هم دهیم که تولید فکر به ارزشی بنیادین تبدیل شود.

این عضو کابینه دولت یازدهم همچنین گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اجرای فعالیت‌هایی مانند جایزه کتاب سال، شناسایی آثار ارزشمند را در دستور کار خود قرار داده است. به علاوه برگزاری جشنواره‌های نقد کتاب‌های فصل، جایزه ادبی جلال آل‌احمد مختص ادبیات داستانی و جشنواره شعر فجر مختص کتاب‌های شعر از دیگر اقداماتی است که برای تحقق این هدف انجام می‌شود.

وی همچنین یادآور شد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کوشیده است با تشکیل هیات‌های نظارت بر ضوابط نشر و در چارچوب قانون ضوابط نشر مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، شرایط مساعدتری را در حوزه امر بررسی کتاب فراهم کند.

در این مراسم همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی مهدوی راد، دبیر جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران گزارشی از سی و دومین دوره این جایزه ارائه کرد.

بر اساس این گزارش هشت کتاب به عنوان برگزیده سی و دومین دوره جایزه کتاب سال و شش عنوان هم به عنوان برگزیده بیست و دومین جایزه جهانی کتاب سال انتخاب شده‌اند؛ ضمن اینکه از یک پژوهشگر حوزه مطالعات اسلام و ایران به عنوان پژوهشگر برتر تقدیر شد.

جوایز برگزیدگان جایزه کتاب سال، لوح تقدیر، تندیس و ۳۰ سکه بهار آزادی و جوایز برگزیدگان جایزه جهانی کتاب سال، لوح تقدیر، تندیس و ۱۰ هزار دلار است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.