قدس آنلاین - هنگامه طاهری: یک متخصص فناوري اطلاعات و ارتباطات گفت: می توان با برگزاری مناظره در گروه های موجود در شبکه های موبایلی جامعه را به سمت اصلاح پیش برد.

اساس ارتباط در اپلیکیشن های موبایلی سریع و مخرب است/گروه های موجود در شبکه های موبایلی را به سمت اصلاح جامعه هدایت کنید

به گزارش گروه دانش و فناوری قدس آنلاین، امروزه گسترش فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی  بر ابعاد مختلف زندگی بشر تاثیر گذاشته است. چنانکه با کم رنگ شدن  اهمیت زمان و مکان و بی نیازی به مکانی مشترک, افراد در فضای مجازی با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند که این شکل جدید برقراری ارتباط  تحولی در فرهنگ و هویت جامعه ایجاد می کند. فناوریهای نوین ِ ارتباطی و اطلاعاتی موجب می شود تا گروه ها علی رغم تفاوت و تغییر پذیری هویت شرکت کنندگان ,هویت های جدیدی تشکیل دهند. اما با این حال آن ها لااقل در یک چیز اشتراک دارند و آن علایق و منافعی است که آن ها را دور هم جمع کرده است. این علایق و منافع از گروه دوستان , اقوام وهمکاران گرفته تا گروه های تخصصی و علمی هستند.

محتوای آن چه در گروه های عامی و گروه های تخصصی رد و بدل می شود با تفاوت فاحش, تاثیرات مختلفی بر افراد شرکت کننده در گروه می گذارد. این تاثیرات عموما به خاطر نوع مطالبی است که بین این افراد در حال چرخش است. به طبع مطالب  تخصصی و علمی باعث افزایش اطلاعات و تبادل آنها می گردد در حالی که آنچه بین گروه های عامی رد و بدل می شود از انواع جوکها گرفته تا عکس و فیلم هایی است که عموما از محتوای مشخصی برخوردار نیستند.

آنچه در این بین مهم است نوع ادبیات و فرهنگی است که  طی گردش انواع اطلاعات خصوصا اطلاعات مربوط به گروه های عامی به تدریج در حال ماندگاری است و نوعی از ارتباطات اجتماعی را شکل می دهد.در حالیکه اصلا مبنای تشکیل این گروه ها معلوم نیست.

زیر ساخت  فرهنگی استفاده از اپلیکیشن های موبایل تصحیح می خواهد

عده ای اگر چه ورود به این گروه ها را از سر نبود تفریح و سرگرمی می دانند اما پرفسور علی اکبر جلالی متخصص فناوري اطلاعات و ارتباطات (ICT) از دانشگاه ويرجينياي غربي آمريكا  معتقد است: مشکل اصلا به شبکه های اجتماعی ربطی ندارد چون ادبیات عامه مردم بر اساس طنز است و اگر مردم در شبکه های اجتماعی و در قالب گروه های غیر تخصصی به رد و بدل کردن جوک نپردازند در خارج از این دنیای مجازی و در دنیای واقعی چنین کاری می کنند.

در این خصوص دکترحسین امامی  دکترای علوم ارتباطات و استاد دانشگاه نیزمی افزاید: گروه های تشکیل شده در فضای شبکه های ارتباطی که در اپلیکیشن های موبایلی شکل می گیرند, در دنیای واقعی هم هستند چرا که مردم ذاتا اجتماعی هستند و به اشتراک گذاری مطالب با موضوعات مختلف علاقه دارند.  

با این که دکتر امامی تاکید می کند کارشناسان نباید در خصوص گسترش یا جلوگیری از تشکیل شبکه های اجتماعی اظهار نظر کنند, اما یکی از کارشناسان حوزه مخابرات می گوید: اگر زیر ساخت فرهنگ استفاده از این تکنولوژی ها درست نباشد تبدیل به ضد ارزش می شود, چرا که ما آمادگی پذیرش آن را نداشتیم و خودمان در فرهنگ آن حل می شویم.

با این حال دکتر امامی اظهار می دارد: فرهنگی که  تحت تاثیر چنین گروه ها و شبکه هایی تغییر کند ریشه ندارد.

مردم معتقدند با این که مسوولین در صدد فیلتر کردن محتوای این اپلیکیشن ها هستند با گسترش خدمات الکترونیک گرایش مردم به استفاده از این خدمات همچنان رو به افزایش است.

از همین رو است که  وزارت ارشاد اعلام کرد در حال حاضر 9 میلیون نفر فقط عضو وایبر داریم.

اما آیا چگونگی استفاده از این امکانات نیازمند هدایت و راهنمایی نیست؟

پرفسور جلالی در این زمینه اظهار می دارد: بجای این که جلوی تشکیل گروه ها در این فضاها را بگیریم به آموزش آنها مبادرت ورزیم. بطوریکه گروه ها را به سمت ادبیات , تجارت و کسب و کار یا حتی برگزاری مسابقات هدایت کنیم تا از این حالت سنتی خارج و به سمت تکنیکی شدن پیش بروند.

به گفته  پرفسور جلالی می توان حتی با برگزاری مناظره بین افراد در این گروه ها در مسیر اصلاح جامعه گام برداشت.

اما دکتر امامی هشدار می دهد : اساس ارتباط در این اپلیکیشن ها سطحی است, نه عمقی و سرعتش مخرب و بزرگ . لذا در بلند مدت روی درک و تحلیل و تفسیر خبرها توسط مخاطبان تاثیر می گذراد؛ بخصوص که این شبکه ها مردم و خصوصا جوانان را به دلیل عدم مدیریت زمان از مطالعه کتب یا روزنامه و مطالعه حتی خبرهای سایتها باز می دارد.

دکتر امامی ضمن تاکید بر مسوولیت پذیری افراد در استفاده از این شبکه ها تصریح می کند: مردم ما باید برای استفاده از اپلیکیشن های موبایلی مراحل قبلی اعم از استفاده از فیس بوک و تویتر را می گذراندند تا جهت استفاده از این نرم افزارها آماده می شدند و اکنون اگر اوضاع این شبکه های نسبت به شبکه های قبلی به هم ریخته تر است به این دلیل است که بدون گذراندن استفاده از آن شبکه های اینترنتی  یک دفعه شبکه های موبایلی وارد شده, روی موبالها نشستند و با افراد همراه شدند.

وی خطاب به کسانی  که نگران تاثیر پذیری فرهنگ از تشکیل گروه های شبکه های موبایلی  هستند می گوید: اگر ترتیب ورود تکنولوژی رعایت می شد, امروز فرهنگ استفاده از این تکنولوژی ها هم وارد شده بود و ما دیگر نگران تاثیر پذیری فرهنگ نبودیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.