رییس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با بیان این که اقتصاد ایران برغم قابلیت ها و ظرفیت های بالا در حوزه های مختلف به درآمدهای نفتی وابسته است، افزود: بخشی از مفاسد کشور ناشی از وجود رانت است.

رییس مرکز پژوهش های مجلس : بخشی از مفاسد کشور ناشی از رانت خواری است

به گزارش  قدس آنلاین به نقل از ایرنا، 'کاظم جلالی' یکشنبه شب در آیین تجلیل از 112 قهرمان، خادم و مدال آور ورزش شهرستان شاهرود در سال 1392 افزود:

در غرب اقتصاد مبتنی بر مالیات است، مردم ارباب و دولت نوکر است اما در اقتصاد شرقی از جمله ایران این حالت عکس است.

وی ادامه داد که با توجه به ظرفیت هایی که در کشور وجود دارد، اتکای اقتصاد ایران به درآمدهای نفتی باید کم شود حتی به صفر برسد.

رییس مرکز پژوهش های مجلس، در ادامه نروژ را یکی از تولید کنندگان نفت ذکر کرد و گفت: درآمد این کشور اروپایی از محل صید 40 میلیارد دلار است.

وی اظهار کرد که نروژی ها با توسعه صنعت پرورش ماهی در قفس در آب های ساحلی و آزاد با صرف دو دلار برای پرورش هر کیلوگرم ماهی، 10 دلار سود می کنند.

وی بیان کرد: ظرفیت های زیادی برای پرورش ماهی در قفس در آب های دریای خزر، خلیج فارس و دریا عمان وجود دارد و تعداد مزرعه های پرورش ماهی به این شیوه در کشور محدود است.

جلالی تاکید کرد که بگو مگوهای سیاسی، فرسایش های ذهنی و اقتصاد مبتنی بر نفت را باید کنار گذاشت تا با ایجاد جامعه نمونه ، مردم زندگی بهتری داشته باشند.

وی به بالا بودن نقدینگی در جامعه اشاره کرد و گفت: بر اساس پیش بینی ها عربستان سعودی در سال 2015 میلادی 140میلیارد دلار بابت کاهش قیمت نفت ضرر خواهد کرد اما در جای دیگری سرمایه گذاری کرده است.

جلالی با ارائه آماری از پیشرفت های کره جنوبی و جمهوری خلق چین تصریح کرد: تاکنون از ظرفیت ها و قابلیت های اقتصادی ایران به خوبی استفاده نشده که این نشانه ضعف ماست.

وی اضافه کرد:' ما می توانیم' از ثمره های انقلاب است ، این گزاره یک راهبرد اساسی است و پرتاب ماهواره فجر ساخت ایران به فضا همان اراده ما می توانیم است.

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس تاکید کرد: محققان ایران در رشته های مختلف فعالیت دارند،باید شاکر چنین دستاوردهایی بود و کسب چنین موفقیت هایی به این معنا نیست، ضعف نداریم .

وی بر پرهیز از طرح موضوع های بحث برانگیز در جامعه تاکید کرد و گفت: ' نزاع را کم کنیم ، دنبال رسانه ها نباشیم، رسانه ها هم کمک کنند ، حرف های بیهوده را بزرگ نکنند.'

رییس مرکز پژوهش های مجلس بر تلاش بیشتر در عرصه ورزش تاکید کرد و گفت: ورزش در دیپلماسی عمومی نقش زیادی دارد و می تواند محور آشتی میان ملت ها و گروهها باشد.

جلالی به بازدهی مناسب سرمایه گذاری در رشته های مختلف ورزشی اشاره کرد و گفت: ایراد این است، مرکز گرا هستیم حاشیه را نمی بینیم و استعدادها در حاشیه رشد نمی کند.

وی در این مراسم که 'فرزاد فتاحی ' مدیرکل جدید ورزش و جوانان استان سمنان حضور داشت، خواستار توجه بیشتر به تکمیل دو ورزشگاه نیمه تمام 15 و سه هزار نفری شاهرود شد.

نماینده مردم شاهرود و میامی گفت: اگر پروژه ای ظرف پنج سال تکمیل نشود، از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نیست.

وی در همین حال خواهان توزیع عادلانه بودجه و امکانات ورزشی و انتخاب مشاور میان شهرستان های تابعه استان شد.

وی اضافه کرد: چهره های ورزشی شهرستان زیاده خواه نیستند و نگاه مردم و هیات های ورزشی شاهرود به انتصاب مدیرکل جدید ورزش و جوانان استان سمنان مثبت و حامی وی هستند.

فتاحی به تازگی به این سمت منصوب شد.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.