قدس انلاین – سعید کوشافر: در قسمت اول گزارش به روند کاهش قیمت نفت و دلایل سیاسی که بر این بازار سیطره یافته مطالبی بیان شد دراین قسمت گزارش به این نکته میپردازیم که یکی از اهداف کشورهای عربی بعنوان متحدان منطقه ای غرب و کشورهایی که قدرت گرفتن ایران برخی منافع انان را بخطر انداخته همانا تنگتر کردن حلقه تحریمهای ایران است .

دشمنی نفتی با ایران اصولگرا و اصلاح طلب نمی شناسد/برای پیروزی در جنگ کاهش قیمت نفت باید دولت وبخش خصوصی همکاری کنند

درعین حال این کشورهای عربی که خسارتهای فراوان کاهش قیمت نفت را بر خود هموار کرده درواقع درصدد انتفام ازجریانی هستند که انها دربرخی کشورهای منطقه راه انداخته وچون داستان به ان شکل که انان گمان میکردند پیش نرفته و دولت سوریه سرنگون نشد ومردم بحرین دست ازاعتراضات نکشیده اند با تضعیف ایران درصدد برهم زدن توازن منطقه ای هستند.

درعین حال که این کار تنها منافع رژیم صهیونیستی را تامین کرده است ؛ خوش خیالی است که باورکنیم غرب و ایادی سرسپرده اش دشمنی با ملت ایران را در دولتی خاص دنبال کرده و با تغییر دولتها دست خواهند کشید کما اینکه تغییر دولتهای انها نیز تغییر درسیاستهای خصمانه شان علیه ایران نداشته وندارد.

خطیبی مدیرسابق امور اوپ وزارت نفت  با تاکید بر اینکه هدف دشمن یکی و آن هم کاهش درآمدهای نفتی ایران است گفت: اینکه ما خوش‌خیال باشیم خطا است چرا که دشمن دولت قبل و دولت فعلی نمی‌فهمد چنانکه از ابتدای پیروزی انقلاب ما با این دشمن دست و پنجه نرم می‌کنیم و در این 36 سال دولت‌های مختلف با دیدگاه‌های مختلف در کشورها سر کار آمده‌اند اما از نظر دشمن نظام سر جای خود است.

وی با بیان اینکه دشمن اصولگرا و اصلاح طلب نمی‌فهمد و فشار خود را روی نظام وارد می‌کند، گفت: اینکه ما دچار اشتباه شویم که با ما خوب هستند و با قبلی‌‌ها بد بودند، قبلی‌ها روش صحبت کردن بلد نبودند، آنها را تحریک کرده بودند و زبان آنها را نمی‌فهمیدند و ما زبان آنها را می‌فهمیم، خوش‌خیالی است؛ چنانکه دشمن در دشمنی تردیدی به خود راه نمی‌دهد و در هر شرایطی بتواند فشار بیاورد این کار را می‌کند چنانکه مؤلفه قیمت نفت را در همین دولت تبدیل به چالش کردند و روی آن مانور دادند.

مدیر سابق امور اوپک وزارت نفت با تاکید بر اینکه دلیل همه این اقدامات فشار روی نظام و با هدف گرفتن امتیاز از نظام است، تصریح کرد: آنچه تا کنون مشهود بوده این است که رفتار دشمن در تغییرات دولت‌ها تغییر نکرده است و فشار همیشه وجود داشته است.

وی ادامه داد: ما هم نباید خوش‌بینی اشتباه داشته باشیم و تصور کنیم که ما ترفندهای خاصی بلدیم که دیگران بلد نیستند؛ واقعاً اینگونه نیست و دشمن با نظام ما مشکل دارد نه با جناح خاصی و در این راستا هم طرف خودشان را نظام می‌دانند نه جناحی که فعلاً سر کار آمده است.

مدیر سابق امور اوپک وزارت نفت ادامه داد: اقتصاد و تولید باید با وحدتی که ایجاد می‌‌شود به صورت مقاوم برای مدت طولانی پایدار و کارآمد شود وگرنه فرافکنی و تفرقه افکنی و بحث‌های مشابه نسخه و راه‌حل نیست و اشتباه بزرگی است که جامعه را شقه شقه کنیم و این گروه‌ها را به جان هم بیندازیم.

*** سیاست‌های خصمانه دولت آمریکا علیه ایران

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تأکید بر لزوم تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و لغو یکجای همه تحریم‌ها در صورت توافق، گفت: توطئه کاهش شدید و بی‌سابقه قیمت نفت یکی از سیاست‌های خصمانه دولت آمریکا علیه ایران است.

محمدحسن آصفری نماینده مردم اراک و عضو هیأت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به توطئه نفتی برخی کشورهای عربی با تحریک آمریکا علیه ایران، اظهار داشت: هیچ ملتی نمی‌تواند استقلال پیدا کند جزء اینکه متوجه شود باید روی پای خودش بایستد، لذا اگر بخواهیم منتظر باشیم تا تحریم‌ها برداشته و مشکلات اقتصادی کشور حل شود، این نوع تفکر اشتباه است.

وی افزود: ما بایستی تلاش کنیم با تحقق اهداف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که مقام معظم رهبری ابلاغ فرمودند، بتوانیم مشکلات و معضلات اقتصادی را خودمان حل کنیم، اینکه دولت همه وقت خودش را برای مذاکرات هسته‌ای با 1+5 بگذارد و به مسائل مختلف کشور توجه نکند، این یک اشتباه است، ما نمی‌توانیم منتظر نتیجه مذاکرات باشیم.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بر همین اساس تصریح کرد: اگر امروز موضوع هسته‌ای هم حل شود و به توافق در این زمینه برسیم، دشمن موضوع حقوق‌بشر را مطرح می‌کند، پس از آن مسئله موشکی ایران را بیان می‌کند، همچنان که می‌بینیم در مذاکرات هسته‌ای، سناریوی کاهش قیمت نفت را دنبال می‌کند.

آصفری در ادامه یادآور شد: توطئه کاهش قیمت نفت سیاست‌های خصمانه دولت آمریکا علیه ملت ایران با همراهی عربستان سعودی است که البته مطمئناً عربستان بدون اجازه آمریکا دست به این اقدام نزده است و قطعاً آمریکا پشت صحنه این کاهش بی‌سابقه قیمت نفت بوده است و عربستان با مجوز آمریکا اقدام به کاهش شدید و بی‌سابقه قیمت نفت کرده است.

وی همچنین تأکید کرد: ما باید با تحقق اهداف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بتوانیم مشکلات اقتصادی کشورمان را در داخل حل کنیم.

*** هدف وارد کردن فشار به ایران

همچنین یک نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به تلاش برای وارد آوردن فشار به ایران از طریق کاهش تعمدی قیمت نفت، توجه ویژه به اقتصاد مقاومتی و ظرفیت‌های داخل را راه‌حل ایستادگی برابر توطئه دشمن توصیف کرد.

محمدابراهیم رضایی نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی ، با اشاره به کاهش غیر طبیعی قیمت نفت در هفته‌های اخیر گفت: جنگ اقتصادی که آمریکایی‌ها و پشت سر آنها عربستان و متحدانش به‌راه انداخته‌اند،‌ با هدف وارد کردن فشار به جمهوری اسلامی ایران در فرایند مذاکرات هسته‌ای است.

وی با یادآوری وابستگی زیاد کشورمان به نفت، افزود: این فشار جهت ارعاب مدیران تصمیم‌گیر کشور و به‌منظور تسلیم شدن ایران است.

رضایی فشار بر روسیه را به‌عنوان کشوری که پیوند خوبی با ایران دارد هدف دیگر کاهش تعمدی قیمت نفت خواند و گفت: آنها تصور می‌کنند شاید بتوانند روسیه را در تحریم‌ها علیه ایران با خود همراه کنند.

وی با تأکید بر اینکه این روند نمی‌تواند در آینده مدت زیادی ادامه یابد، اظهار داشت: در داخل، ما باید اقتصاد مقاومتی را جدی بگیریم و با تکیه بر سرمایه داخلی روحیه خود را در برابر فشارها و تحریم ها از دست ندهیم.

***تحریم غیررسمی جمهوری اسلامی

دراین راستا همچنین یک عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران کاهش قیمت نفت در بازار جهانی را توطئه و نوعی تحریم نانوشته علیه جمهوری اسلامی ایران دانست.

عشرت شایق عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران به کاهش قیمت نفت در بازار جهانی اشاره و این روند نزولی را نوعی توطئه نفتی و "بو دار" عنوان کرد.

وی افزود: وقتی یک موضوع در اوپک مورد بررسی قرار می‌گیرد آن مسئله باید به اتفاق آراء به تصویب برسد یعنی نصف +1 موضوعیت ندارد. بنابراین ما امروز که در اوپک به عنوان اعضای اصلی به شمار می‌رویم می‌توانستیم موثرتر عمل کنیم.

عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی گفت: نمی‌توانیم این را بپذیریم که مسئولان نفتی کشور ما مقوله کاهش قیمت نفت را پیش‌بینی نمی‌کردند، در خوشبینانه ترین حالت می‌توانیم بگوییم یا نسبت به این موضوع بی تفاوت بودند و یا بنا دارند با وضعیت پیش آمده یعنی کاهش قیمت نفت فشاری را به لایه‌هایی از جامعه وارد کنند تا بتوانند از آن در انتخابات آتی بهره‌برداری کنند.

شایق با بیان اینکه نباید همه موضوعات را به گردن دولت قبل بیاندازیم، گفت: انداختن مشکلات گوناگون به گردن دولت گذشته نوعی فرافکنی است، ما حق نداریم تصمیمات غیرتخصصی، بی‌مهری‌های خود را به دولت گذشته تأمیم دهیم.

وی با بیان اینکه توطئه نفتی نوعی تحریم غیر رسمی علیه جمهوری اسلامی ایران توسط غرب و مزدوران منطقه‌ای است، تصریح کرد: اگر بخواهیم این توطئه را خنثی کنیم نباید حالت انفعالی به خود بگیریم و در اوپک دچار اشتباه شویم چرا که رأی ما در آنجا یک رأی موثر است.

*** توطئه سیاسی است

درهمین حال رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: کاهش کنونی قیمت نفت حاصل یک روند اقتصادی نیست بلکه توطئه سیاسی است.

غلامحسین شافعی افزود: اینک درموقعیت ویژه و یک جنگ اقتصادی قرار داریم که باید همه بخش های دولتی، خصوصی و مردم مانند زمان جنگ تحمیلی و دفاع مقدس متحد شده و بر آن غلبه کنیم.

شافعی اضافه کرد: اتاق بازرگانی ایران با توجه به فضای قانون کسب و کار، دقت، مراقبت و سرعت لازم را برای اجرایی شدن این مهم مد نظر قرار داده است.

شافعی بیان کرد: هم اینک در شرایط خاص اقتصادی که در گذشته با آن مواجه نبوده ایم، قرار داریم و ایران دچار تحریم های ناعادلانه ای شده که اقتصاد کشور را تحت تاثیر مستقیم قرار داده است.

وی اضافه کرد: برقراری ارتباط مطلوب اقتصادی با کشورهای متقاضی از وظایف اتاق بازرگانی است که با ایجاد دیپلماسی اقتصادی می توانیم به دیپلماسی سیاسی دولت کمک کنیم.

وی گفت: با وجود تاکید مقام معظم رهبری برای اجرایی شدن اصل 44 قانون اساسی و خصوصی سازی، هنوز فعالان اقتصادی بخش خصوصی سهم بسیار اندکی ازاقتصاد کشور دارند که یک مشکل کهنه و قدیمی است.

شافعی اظهارکرد: دولت یازدهم درصدد است که سهم مشارکت بخش خصوصی را افزایش داده و فضای کسب و کار را نیز برای فعالان اقتصادی تسریع و حمایت لازم را ازاین بخش داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه با ظرفیت های های موجود در کشور می توانیم شرایط و فضای بهتری درزمینه اقتصاد ایجاد کنیم ،افزود: درگذشته منابع رویایی در کشور داشته ایم که تکرار شدنی نسیت و با 800 میلیارد دلار پول نفتی که وجود داشت می توانستیم اقتصاد کشور را دگرگون کنیم.

شافعی گفت: مشکلات عمده ما تحریم ها نیست بلکه نبود برنامه ریزی با نگاه به آینده، منجر به ایجاد برخی مشکلات در زمینه اقتصاد شده است.

***ارتباط بین مذاکرات با کاهش قیمت نفت

کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه ارتباط معناداری میان کاهش قیمت نفت و ادامه مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ وجود دارد، گفت: تجربه ثابت کرده است جمهوری اسلامی ایران تحت تاثیر این فشارها قرار نمی‌گیرد.

یدالله جوانی کارشناس مسائل سیاسی ، در تشریح توطئه کاهش قیمت نفت گفت: بسیاری از کارشناسان بر این اعتقاد هستند که کاهش قیمت نفت از 110 دلار به 40 دلار در چند هفته دارای دلایل اقتصادی نیست و توسط برخی کشورهای صادرکننده نفت در منطقه و با اغراض سیاسی صورت گرفته است.

وی با اشاره به ارتباط معنادار کاهش قیمت نفت و انجام مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 اظهار داشت: بعد از توافق ژنو قرار بود که مذاکرات در یک دوره 6 ماهه به توافق جامع هسته‌ای برسد اما این امر محقق نشد.

جوانی یادآورد شد: همچنین ما پس از آن شاهد یک دوره تمدید 4 ماهه و اکنون شاهد یک دوره تمدید 7 ماهه هستیم که اگر انگیزه‌های تمدید دوره مذاکرات را از دیدگاه کشورهای آمریکایی و غربی بررسی کنیم متوجه می‌شویم که هدف آنان از تمدید مذاکرات تشدید فشارها بر جمهوری اسلامی ایران است.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه آمریکا کشورهای غربی قصد دارند با اعمال تحریم‌ها و تشدید فشارها بر مواضع جمهوری اسلامی ایران تاثیر بگذارند خاطرنشان کرد: آنان پس از توافق ژنو فشارهای غیرمستقیمی را بر ایران اعمال می‌کنند که شاهد هستیم در این دوره اهرم فشار خود را از طریق کاهش قیمت نفت انجام دادند تا بتوانند به اهداف سیاسی خود در کاهش قمیت نفت برسند و ایران را تحت فشار قرار دهند.

جوانی با بیان اینکه غرب به دنبال عقب‌گرد هسته‌ای ملت ایران است تصریح کرد: آنان به دنبال این هستند تا ملت ایران از حقوق هسته‌ای خود عقب‌نشینی کنند اما تجربه ثابت کرده است که جمهوری اسلامی ایران تحت تاثیر این فشارها قرار نمی‌گیرد و اگر مسئولان هوشمندانه عمل کنند این امر می‌تواند فرصتی باشد تا وابستگی خود را به بودجه نفتی کاهش دهند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.