اسماعیل زاده:  بعد از دو سال و نیم از فاجعه پورت سعید، یک تراژدی فوتبالی دیگردر مصر رخ داد! خشونت و فوتبال وسیاست باهم درآمیخته و آشوبی دوباره در قاهره ایجاد کردند. 

فاجعه ای دیگر در قاهره، لغو دوباره لیگ

دستکم 30 نفر دردرگیری های یکشنبه شب کشته و حدود بیست نفر شامل هواداران افراطی تیمها و نیروهای امنیتی قبل از شروع یک مسابقه فوتبال بین تیمهای النبی و زمالک زخمی شدند؛ البته آمار کشته ها و زخمی ها ممکن است در روزهای آینده افزایش پیدا کند.

 دراین حادثه بعد از اینکه نیروهای امنیتی مانع از ورود تماشاگران به استادیوم برای تماشای بازی دو تیم شدند، درگیری ها میان طرفین به اوج رسید. پلیس از گاز اشک آور برای متفرقه کردن هوادارانی که می خواستند به زور وارد ورزشگاه شوند، استفاده کرد. این گروه بلیت تماشای مسابقه را در اختیار نداشتند! این اولین بازی در مصر بعد از فاجعه پورت سعید بود که تماشاگران اجازه حضور در ورزشگاه را داشتند، ولی پلیس به مسؤولان برگزاری اجازه فروش تعداد محدودی بلیت داده بود و طبق گزارش ها افرادی که بلیت دراختیار نداشتند در فضایی همچون قفس که پلیس درهمان جا گاز اشک آور را استفاده کرده، نگه داشته شده بودند و از همین جا درگیری های آغاز شده است. وزیر کشور مصر ضمن تأیید این فاجعه گفت که هنوز نمی تواند آمار دقیقه کشته ها را به رسانه ها اعلام کند؛ این درحالی است که این مسابقه بلافاصله لغو نشد و فدراسیون درابتدا تصمیم به برگزاری مسابقه کرد و بازی با نتیجه 1-1 به پایان رسید.

ولی عمر جابر یکی از بازیکنان تیم زمالک از بازی کردن مقابل النبی خودداری کرد. هوادارانی که به ورزشگاه رفته بودند، با شنیدن خبر درگیری ها، رویشان را از زمین برگشته و به زمین مسابقه پشت کردند. ممکن است این شرایط در صورت تأیید دستگیری های هواداران دو تیم در روزهای بعدی وخیم تر هم بشود. رابطه هواداران و نیروهای امنیتی نه تنها در فاجعه پورت سعید که درآن 74 نفر کشته شدند، بلکه در درگیری های سیاسی سال 2011 هم که به عزل حسنی مبارک منجر شدند، کانون اصلی حوادث را شکل داده بود.

همین چند روز پیش دادگاه‌های مصری 230 نفر را به دلیل فعالیت های لاییکی در دوره “ بهارعربی” محکوم کردند. درحال حاضر لیگ باشگاهی مصر تا زمان نامشخص به حالت تعلیق درآمده و نخست وزیر مصر ضمن اعلام این خبر گفت که مدت زمان لغو این رقابتها متعاقباً اعلام خواهد شد. بعد از حوادث پورت سعید درسال 2012 لیگ مصر به مدت یک سال تعطیل بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.