دولت‌های اتحادیه اروپا ساعاتی دیگر تحریم‌ها علیه شرکت ملی نفت‌کش ایران را باز می‌گردانند.

رویترز: اتحادیه اروپا تحریم‌ها علیه شرکت ملی نفت‌کش ایران را بازمی‌گرداند

به گزارش  فارس، دیپلمات‌های اتحادیه اروپا می‌گویند انتظار می‌رود دولت‌های این اتحادیه ساعاتی دیگر در روز پنجشنبه با بازگشت تحریم‌ها علیه شرکت ملی نفت‌کش ایران موافقت کنند.

دادگاه عمومی اتحادیه اروپا، دومین دادگاه این اتحادیه چند ماه پیش حکم داده بود دلیلی برای قرار دادن این شرکت در فهرست تحریمی آن اتحادیه وجود ندارد.

خبرگزاری رویترز به رغم این لحظاتی پیش گزارش داد اتحادیه اروپا قصد دارد روش‌های قانونی برای نگه داشتن در این شرکت در فهرست تحریم‌ها را مورد بررسی قرار دهد.

این خبرگزاری انگلیسی چند روز پیش گزارش داده بود دادگاه انگلیس دادخواست قانونی شرکت ملی نفت‌کش ایران برای جلوگیری از وضع تحریم‌ها علیه این شرکت را رد کرده است.

روزنامه آمریکایی وال‌استریت‌ژورنال هم روز سه‌شنبه گزارش داد دولت‌های اتحادیه اروپا با فشارهای آمریکا طرحی به تصویب رسانده‌اند که نظام تحریم‌ها علیه ایران، روسیه و سوریه را مستحکم می‌کند.

دولت‌های اتحادیه اروپا پیشتر استدلال کرده بودند سازمان‌های ایران و سوریه به دلیل محدودیت‌های دولت‌های اروپایی در ارائه مدارک محرمانه به دادگاه موفق به رفع تحریم‌ها علیه خود شده‌اند.

قوانین جدیدی که روز سه‌شنبه به تصویب ۲۷ دولت اروپایی (از میان ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا) رسید کانال جدیدی برای ارائه ادله محرمانه به قضات دادگاه در نظر می‌گیرد.

یک دادگاه عالی اروپا مهرماه سال جاری حکم به لغو تحریم‌ها علیه شرکت ملی نفت‌کش ایران داده بود. این شرکت، بزرگترین شرکت نفت‌کش ایران محسوب می‌شود.

دادگاه عالی اتحادیه اروپا مستقر در لوگزامبورگ در آن زمان اعلام کرده بود دلیلی برای قرار دادن نام شرکت ملی نفتکش ایران در لیست تحریم‌ها وجود ندارد.

فعالان حقوق بشر و کارشناسان مسائل حقوقی با انتقاد از اتحادیه اروپا می‌گویند دولت‌های این اتحادیه شرکت‌های معاف شده از قوانین تحریمی در دادگاه‌ها را با بهانه‌های جدید به فهرست تحریمی خود بازگردانده‌اند.

به گفته این کارشناسان، با آنکه دادگاه‌های اتحادیه اروپا در سالهای گذشته در موارد متعدد رأی به رفع تحریم‌ها داده‌اند این تحریم‌ها تنها در موارد محدودی از میان برداشته شده است.

آنتونی گاردنر، نماینده آمریکا در اتحادیه اروپا ماه گذشته (ژانویه) در جریان یک سخنرانی در انگلیس با ابراز «نگرانی های فزاینده» دولت کشورش درباره «ضعف های موجود در سازوکارهای تحریمی اتحادیه اروپا» گفته بود این نقائص به «مخالفان اجازه می دهند از گزندگی اقدامات تحریمی بکاهند.»

وی خواستار اتخاذ تصمیماتی برای حفظ و تقویت توانمندی های تحریمی اتحادیه اروپا در حوزه های اجرایی و قضایی شده و اضافه کرده بود: «این امر نه تنها از لحاظ تلاشهای مشترک ما برای مقابله با تروریسم و اعمال فشار بر ایران حائز اهمیت است بلکه در زمینه اقدامات دوجانبه ما برای اعمال فشار بر روسیه و تغییر سیاست های خشونت بار آن کشور در قبال اوکراین هم مهم است.»     

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.