دبیرکل سازمان ملل با حضور در نشست شورای امنیت درباره یمن، تاکید کرد که این کشور در آستانه فروپاشی است و خواهان توقف اقدامات خشونت‌آمیز در یمن شد. در همین حال شورای همکاری خلیج فارس تاکید کرده که قصد دخالت نظامی در یمن را ندارند.

بان کی‌مون: یمن در آستانه فروپاشی است/ پیشروی القاعده در جنوب

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری اسکای‌نیوز، بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل در این نشست که برای بررسی اوضاع یمن و قرائت گزارش نماینده سازمان ملل در یمن برگزار شده بود تاکید کرد: یمن در مقابل چشمان ما از هم می‌پاشد برای همین نباید نسبت به اوضاع این کشور غافل باشیم.

 

وی با بیان اینکه یمن در آستانه جنگی داخلی است، خواهان اتخاذ اقداماتی برای پایان دادن به تنش‌ها و اقدامات خشونت‌آمیز در این کشور شد.

 

جمال بن عمر، نماینده سازمان ملل در یمن نیز در این نشست تاکید کرد: ما پیشرفت خوبی در مذاکرات میان طرف‌های یمنی داشتیم و یمنی‌ها درک کرده‌اند که رسیدن به راهکاری برای حل بحران کشور ضروری است.

 

وی تاکید کرد: در حال حاضر نگرانی‌های جدی در خصوص فروپاشی اقتصاد یمن وجود دارد تا حدی که دولت از پرداخت حقوق به کارمندان خود عاجز است. تا زمانی که حل و فصل سیاسی بحرانی کشور انجام نشده است احتمال فروپاشی اقتصادی یمن وجود دارد.

 

بن عمر ادامه داد: دیگر احزاب یمنی بیانیه قانون اساسی که از سوی حوثی‌ها اعلام شده را قبول ندارند. کشور اکنون بر سر یک دو راهی است، یا بازگشت به روند مذاکرات و یا آغاز جنگ داخلی خانمان بر انداز.

انگلیس و اردن اعلام کردند که ظرف چند روز آینده پیش‌نویس قطعنامه‌ای را در خصوص اوضاع یمن به شورای امنیت ارائه می‌کنند. نمایندگان شورای همکاری خلیج فارس نیز از شورای امنیت خواستند تا اقداماتی را علیه حوثی‌ها اتخاذ کند.

 

از سوی دیگر یک منبع بلند پایه در شورای همکاری خلیج فارس که خواست نامش فاش نشود به روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط گفت که کشورهای این شورا قصد دخالت نظامی در امور یمن را ندارند.

 

وی گفت: کشورهای عضو شورا در مقطع کنونی به موضع گیری‌های متحد خود در قبال اوضاع یمن می‌پردازند که این موضع گیری تنها به تعطیلی سفارتخانه‌ها محدود نخواهد شد. موضع رسمی شورا در نشست روز شنبه وزرای خارجه اعلام می‌شود.

 

در همین حال کمیته‌های انقلابی یمن به رهبری محمدعلی الحوثی، برادر رهبر حوثی‌های یمن از اعضای پارلمان منحل شده این کشور خواست تا برای نشستی مشورتی درروز دوشنبه در کاخ ریاست‌جمهوری حاضر شوند.

 

بنا بر اعلام کمیته مذکور این درخواست براساس بند ششم بیانیه قانون اساسی حوثی‌هاست و در راستای تلاش‌ها جهت تشکیل پارلمان انتقالی متشکل از 551 عضو صورت می‌گیرد که این پارلمان خود وظیفه تشکیل شورای ریاستی را بر عهده دارد.

 

از سوی دیگر منابع یمنی اعلام کردند که القاعده کنترل پادگان تیپ 19 در منطقه بیحان واقع در استان شبوه را به دست گرفته است. جنگنده‌های ارتش یمن نیز پس از این اقدام مقر تیپ را بمباران کردند.

 

افراد مسلح قبایل نیز اعلام کردند که کنترل دو پادگان وابسته به تیپ 19 در شهرهای مجاور را به دست گرفتند. قبایل یمنی مدعی هستند که این اقدام را برای جلوگیری از تصرف این پادگان‌ها توسط القاعده انجام داده‌اند.

 

در همین حال و با بحرانی‌تر شدن اوضاع یمن به ویژه در استان‌های مرکزی و جنوبی، شبه‌نظامیان وابسته به قبایل استان شبوه اعلام کردند که مناطق و نهادهای دولتی موجود در این استان را مستقل از صنعا اداره می‌کنند و اجازه ورود نیروهای القاعده و یا شبه‌نظامیان وابسته به حوثی‌ها را به این استان نمی‌دهند.

 

مسوولان آمریکایی نیز اعلام کردند که تعطیلی سفارت آمریکا در صنعا باعث کاهش توانایی واشنگتن در فرماندهی عملیات علیه القاعده شده اما آمریکا همچنان به مبارزه با این گروه تروریستی مُصر است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.